[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LS_fotos

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:39

Ja de bodem doet ook een hoop, bos is natuurlijk ook veel oneven.
Onze bak op stal kan vrij zwaar zijn vooral met de nattigheid dan ga ik rondje buiten.
Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:40

Bij de kleintjes is het vaak lastig iets goed passends te vinden dat niet te zwaar is.vind ik zelf mijn wagen is wel te doen voor mijn pony,s maar zou er hier in zuid limburg geen kleinere voor willen hebben.zelf vind ik een 2 wieler voor enkelspan fijnste hier.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:43

LS_fotos schreef:
Oooo jij wilt echt dood, dat je dat durft met een HCA met een net beleerde pony van 1.18 ?? de weg op.
Je kan niet eens over hem heen kijken of wel ? Ik zou echt gaan voor een lichte 4 wieler.
Of een goede 2 wieler, maar geen Gig van Kraay want die zijn zwaar k*t.
Maar hij heeft zat goede vierwielers.

Ik ben zelf vrij lang he haha! Over heen kijken is geen punt.
Hier heb je een idee met Booster (die is evengroot, of misschien zelfs nog wel iets groter op de schoft dan Kyano) https://www.youtube.com/watch?v=kZ-OmnlIGrE

Moet wel zeggen had hem hier er net achter en was nog aan 't afstellen, de broek zat dus ook niet vast nog. Booster is heel braaf.

Maar goed, toch vond ik het met Kyano inderdaad niet prettig genoeg om de weg mee op te gaan haha. (bedoelde dat hij de 4 wieler op de weg prima trekt, daar heeft ie geen problemen mee, alleen in de bak).

Nanda, met dit weer is er ook niet echt wat aan te beginnen he. Zal idd wel ff wennen zijn!

Barney: Ja he, is toch wel zwaar voor 1 pony he?

Laura: Sterkte!

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:43

Ik kan soms wat reacties overdreven reageren sorry, ik zal er op letten. Maja werkt niet mee als je in een gesticht zit. :Y)

Mijn staleigenaar rijd klasse 4 marathon dan moet ze een wagen hebben van 250 kilo ofzo, ze is nu een nieuw vrij jong span aan het opleiden en in tweespan gaat t prima. Maar enkelspan is gewoon niet te doen pony's moeten er teveel aan trekken, (pony's zijn 1.30.) dus dan leent ze mijn wagen. :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:46

LS_fotos schreef:
Ik kan soms wat reacties overdreven reageren sorry, ik zal er op letten. Maja werkt niet mee als je in een gesticht zit. :Y)

Mijn staleigenaar rijd klasse 4 marathon dan moet ze een wagen hebben van 250 kilo ofzo, ze is nu een nieuw vrij jong span aan het opleiden en in tweespan gaat t prima. Maar enkelspan is gewoon niet te doen pony's moeten er teveel aan trekken, (pony's zijn 1.30.) dus dan leent ze mijn wagen. :)

Ja is toch belachelijk dat gewicht mijn pony,s zijn rond die hoogte.maar geen haar op mijn hoofd dat ik er zo iets zwaars achter hang.ik vind het vooral belangrijk dat ze het ook leuk blijven vinden

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:47

Ja klopt en als ze er elke keer zwaar aan moeten trekken dan houden de pony's er ook geen plezier in en is het voor de menner ook niet leuk. Want dressuur matig moeten ze teveel trekken waardoor je er niks aan kunt sleutelen. Je bent dan dus genoodzaakt om 2 of meerdere wagens te hebben.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:53

Absoluut Toydoll, voor mijn pony's die tijdens de laatste wedstrijd in Ysselsteyn de bijnaam Arnold kregen toebedeeld (omdat ze behoorlijk gespierd zijn en een goed ontwikkelde achterhand hebben, ondanks Barney zijn altijd ronde buikmodelletje) is het te zwaar in het bos met 1 pony ervoor en is het onprettig mennen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 07:58

Bedankt mensen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:24

Citaat:
Oooo jij wilt echt dood, dat je dat durft met een HCA met een net beleerde pony van 1.18 ??

Onze Alwyn, 1.15 heb ik beleerd voor zo'n doodgewoon tweewielertje van Cavaletti (die simpele) met verlengde boompjes. Ging prima. Sterker nog: ik denk dat hij daardoor plezier heeft gekregen in het voor een wagen lopen want hij trok hem natuurlijk hartstikke licht weg. Later hebben we een Cavalier gekocht, echt super wagentje (tweewieler) voor die maat. Enorm veel plezier van gehad. En gewoon in galop door de bossen zonder problemen of gewiebel. Uiteindelijk hadden we voor de welshjes een clever mini duo, erg fijne wagen die heel fijn te trekken was. Maar Alwyn had daar in het begin toch ook echt nog wel moeite mee hoor, hij was toen 4 jaar en al een jaar voor de wagen. Nu loopt hij met gemak met een wagen van 200 kg achter zich aan (plus menner plus groom), maar hij is nu 8.

Vergeet niet dat pony's van nauwelijks 3 jaar of pas beleerde pony's eerst moeten leren lopen voor een wagen, dan ook nog moeten leren trekken, dan ook nog in balans en dan ook nog iets van serieus trainen. Kost allemaal tijd en energie. En meer tijd dan een paar weken ... zeg maar gerust minimaal een jaar. Net als een paard beleren onder het zadel, dat kost ook tijd. Dat ze voor de wagen lopen, op zich, zeg niets over wat ze kunnen of hoe ze het doen.

Elke 5 cm hoger en wat meer kilo's is met meer gemak trekken. Wat niet wil zeggen dat ze de andere dingen makkelijker kunnen. Onze Snuitje (ook 1.15) trok elke wagen hoe zwaar ook weg maar dressuurmatig was hij een ramp, had ook nooit fatsoenlijk leren lopen. Met een te zware wagen beleren geeft vaak pony's die zich in het tuig gooien en vooral hard en drammerig willen lopen, simpelweg omdat ze de boel niet op 4 benen in balans vooruit krijgen.
Maar dat is mijn bescheiden mening en ervaring.

Internationaal klasse IV voor pony's is wagen verplicht van 300 kg is geen wonder dat je internationaal geen enkelspan beneden de C maat vindt.

Leuk dier heb je er voor LS <3
Sterkte Rivaldo, even tijd voor jezelf nemen hoor ...
Hier klein rondje gedaan met Ollie die zag overal spoken, ik ook trouwens vond het maar eng met al die wind.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:51

Ik had mijn eerste werkdag en ben alleen even bij de pony's geweest om de wei te mesten. Pony's stonden lekker uit te waaien. Op deze manier zo de wintervacht kwijt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:53

Napie schreef:
Ik had mijn eerste werkdag en ben alleen even bij de pony's geweest om de wei te mesten. Pony's stonden lekker uit te waaien. Op deze manier zo de wintervacht kwijt

Haha waait gewoon weg!

Was het leuk, je eerste werkdag?

VHU: dat idee heb ik dus ook wel, over zware wagens en onervaren pony's.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:29

Blijkt dat die 300 kg voor vierspan pony's geldt overigens ... enkelspan schijnt weer anders te zijn Y;(

Even opgezocht, kan het niet hebben als ik iets niet weet :o

klasse 3 en 4 gewichten:

Paarden
4 span pa 600kg
2 span/pa 350kg
tandem/1 span 150kg

pony's
4 span 300kg
2 span 175kg (FEI 225kg)
tandem/1 span 90kg

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 20:04

Ik denk dat beleren voor de tweewieler beter werkt voor hem hij is nog jong he.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:15

Citaat:
Ik kan soms wat reacties overdreven reageren sorry, ik zal er op letten. Maja werkt niet mee als je in een gesticht zit

Maakt niet uit joh, we hebben allemaal toch wel eens wat, bij jou is het nogal heftig, houden we toch rekening mee :(:)

Ben zelf ook niet echt altijd even makkelijk :=

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:42

Gelukkig is de wind weer een beetje gaan liggen. De pony's werden er toch een partij druk van! Hier waaide het haar helaas niet weg, want ze hadden zichzelf gepaneerd met flink wat modder.

Steeds als ik op stal aan kom, komen er allemaal vogels aan gevlogen die gaan wachten tot ik ga poetsen, zodat ze weer wat nestmateriaal hebben :D

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:16

Ja VHU alleen niet iedereen weet waarom.. ze mogen het wel weten maar vind dat uitleggen steeds opnieuw weer zo alsof ik t graag in de wereld wil hebben ofzoiets. :o

Ze moeten zeker leren trekken helemaal mee eens VHU maar een HCA sulky is gewoon weg niet geschikt voor zulke grote ponys. Ook niet met de grotere wielen. Je kan er niet overheen kijken en je hebt amper iets te zeggen. Een Cavalier sulky (ondanks dat ik Maurits echt HAAT! ivm ze afspraken niet nakomen.) is veel degelijker voor een pony om dan mee te rijden. Mijn bericht is ook echt gedoeld op een HCAtje. Je bent zo dichtbij, en zo klein achter je ponytje 1 goeie mep en je bent er geweest. Ik vind vind het geen goede match maar is mijn mening he.

Is niet om Toydoll af te zeiken hoor dat zeker niet! De marathonwagen die ze nu heeft zou ik ook niet fan van zijn om mee te beginnen.

Mijn staleig. rijd/reed klasse 4 met 2 span pony's zei heeft daar speciaal een andere kar toen voor moeten kopen. Ze is nu een andere span aan het opleiden ik help haar wel eens, zei helpt mij met gewoon Levi dat is de makkelijkste niet en zo hebben we samen men plezier. :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:37

Denk zelf dat de kwalieteit van een hca vele malen beter is dan een cavaletti of oxer.en toch heb ik daar nu al 5 pony,s mee beleerd.dus ik zou best een pony met beleren voor een hca zetten.je weet zelf wel of het wel of niet kan.mij 4 wieler zou voor shetten en a zijn,nou ik ben super blij met deze wagen,maar hier in het heuvelland is deze wagen vind ik jiet geschikt voor de kleinere pony,s of je moet al een goed getraind 2 span hebben

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:33

De kwaliteit is 100x beter dan een cavaletti inderdaad maar voor alsnog zit je erg laag en ben je nergens als z'n grote een keertje naar achter slaat wat bij een jonge pony best kan gebeuren. (ervaring).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:14

VInd ik met veel tweewielers wel hoor .... slagriem kan iets van bescherming bieden maar als ze echt gaan meppen ben je idd bij een HCA wel redelijk aan de beurt >;)

Vind het zowiezo erg lastig een echt fijne goede tweewieler te vinden. Had bij Ollie een Clipper, erg fijne wagen, maar daar waren de burries feitelijk te lang (Ollie is vrij kortgebouwd) alleen als je die dan weer korter maakt (ze stonden op hun kortst maar dan zou je kunnen vijlen/lassen oid) dan is het evenwicht weer slecht. Die Cavalier die we hadden bij de welshjes was perfect in evenwicht en perfect pas.

Heb met Ollie ook met een sulky gereden, 5x of zo :') vond dat echt doodeng ... had gevoel dat de boel zo in elkaar zou storten en was echt kwaliteitssulky (jog car).

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 23:22

Ik durf met mijn welsh niet met een tweewieler te rijden ik zou daar eerder een 300 kilo aan gewicht bij op gooien. :') (grapje hoor).

Jij had toen wel een leuk wagentje wat ik me kan herinneren. Cavalier tweewieler is idd niet verkeerd. Een jonge pony rijd ik altijd met slagriem in. Als ze het dan 1 keer proberen merken ze gelijk dat t eigenlijk niet lukt.
De gigjes van Kraay en Lemerij zijn soepzooitje, moeilijk balans te krijgen, en een zwaar geieriteerde pony + meer. Voor de rest ken ik niet echt fijne tweewieler.. De Cavalettie of Oxer zou ik never nooit meer gebruiken en/of kopen. 1 hobbeltje en hij is nog net niet krom. Maar t is wel leuk om mee te beginnen met een klein shetje ofzo. Lekker tegenstrijdig bericht he ? hahaha! O:)

Bah wat kan bokt soms lekker meeloperig en vervelend zijn zeg. T scheelt me eigenlijk ook niks, ze doen maar. :)
Zelf mensen waar je het niet van verwacht. :r

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 07:07

Of je het geloofd of niet ik heb enorm veel plezier van die chineese troep gehad oxer en cavaletti.heb er enkelspan mendurance mee gereden en veel zo.nooit iets krom of kapot gehad en geloof me dat ding heeft wat mee gemaakt.dus mijne waren goed geproduceerd gelukkig.maar heb ook andere verhalen gelezen met afgebroken wiel enz.maar kijk bij barny kwaliteitswagen die niks is.dus ja.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:11

Wauw! Dan heb jij echt mazzel gehad! :)
Bij mij was ie helemaal krom gegaan na een hobbel en t lamoen brak gewoon een keer moest ik gewoon nieuwe stok kopen was de reactie daarvoor. En steeds t bandje lek. Ik kocht toen destijds een pony met gratis HCA pony gekocht voor de HCA.. :o en toen was ik om! :)

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:17

Keona: ik heb niet gezegd dat de Cavalier niets is en slecht van kwaliteit is. Enkelspan is totaal iets anders dan een tweespan ervoor, absoluut niet te vergelijken in krachten.

De balans ligt anders bij een tweewieler met tweespan waardoor hobbels anders in klappen doorkomen dan mijn vierwieler. Het is een prima wagen en heel fijn te rijden. Maar het is ook de eerste variant van Cavalier die in deze tak van sport rijdt, het kan zijn dat daar dan een aanpassing voor moet komen in onderstel.

Het is niet dat hij nu uit elkaar valt maar het wiel begint scheef te staan. Daarom gaan we van de week terug om dit te laten bekijken.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:39

Vandaag eindelijk weer gestart na afgelopen week met trainen. De week daarvoor kon Barney alleen voor de wagen omdat Pip ziek was. Vandaag 23 kilometer gereden. Mijn man heeft ook met ze gereden en dat was gezellig. Hopelijk wordt het snel wat warmer want het was best fris.

Nu overmorgen de Paaspuzzelrit rijden, die is meestal ook ergens tussen de 20 en 25 kilometer. Daarna zijn we weer op weg met de trainingen en ik heb er zin in.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:31

Was indd lekker weer om te rijden vandaag! :)