[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 20:33

IngridM schreef:
Wat ik me afvraag; er wordt altijd geroepen "je kan niet snel van een hca afkomen als het moet" maar in welke situaties zou je dat willen dan? Ervan uitgaande dat ik altijd iemand bij me heb op de fiets ernaast als ik naar buiten ga of in de rijbak blijf met altijd mensen op het erf. Is het juist niet altijd zaak om te moeten blijven zitten? Of werkt dat in de praktijk toch anders?
Ben even benieuwd naar meningen van ervaren menners. Dit is namelijk mijn twijfel om een hca te kopen.

Ik ben er eergisteren achter gekomen dat je er heel snel af kan.. Maar dat was dankzij een verstopte boomstobbe :( Gelukkig zat ik op mijn oerdegelijke HCA en niet mijn cavalettie, Maar even serieus, ik heb daar nog geen problemen ondervonden. Misschien omdat ik een bankje heb waardoor ik naar achter kan leunen met steun in je rug en zo je benen over het frame kunt wippen.

IngridM

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 20:49

Bedankt nog voor je antwoord!
Ik heb er ondertussen 1 aangeschaft :-)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 18:51

Is een HCA goed verstelbaar voor verschillende stokmaten?
Ik wil er een aanschaffen maar het zou voor verschillende pony's zijn variërend van 85 cm tot 1.04 . Ik vraag me af of dit mogelijk is?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:52

Die met 16 inch wielen had ik mijn pony van 1.02m voor, dat is toch wel een beetje de max al zal 1.05m ook nog wel gaan. Daarboven is de 19 inch echt fijner

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:45

Vraagje: hoe hebben jullie de snelsluiting aan de broek en/of aan de bomen bevestigd tbv de broekriemen? Ik heb snelsluiting bij de strengen (die zitten aan mijn katrol vast) en wil ook broekriem snelsluiting. Nu las ik ergens dat je ze dan aan je boom vast kan maken zodat het super snel in- en uitspannen is ook. Heeft iemand foto's hoe dat bevestigd is? Nu moet ik die riemen meerdere malen eromheen wikkelen.

Edit: gaat om een HCA

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:56

Ik zou ze juist andersom doen, broekriempje aan je wagen laten hangen en sluiting aan de broek. Anders rammelt hij tegen je wagen met rijden.
Met een snelsluiting er tussen word het riempje nog langer, dus nog meer slagen. Is het geen optie om hem vast te maken in je stophaak-driehoekje? Ik heb mijn broek daar ook vast zitten ipv door het lusje wat er voor bedoeld is.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:38

Dennis schreef:
Ik zou ze juist andersom doen, broekriempje aan je wagen laten hangen en sluiting aan de broek. Anders rammelt hij tegen je wagen met rijden.
Met een snelsluiting er tussen word het riempje nog langer, dus nog meer slagen. Is het geen optie om hem vast te maken in je stophaak-driehoekje? Ik heb mijn broek daar ook vast zitten ipv door het lusje wat er voor bedoeld is.

Bij mij het zelfde als bij dennis.
Maar die slagen heb ik er wel in zitten.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:51

Dat geeft niet die slagen om de boom als ik dat kan laten zitten:-) Thanks!

Hebben jullie ook allemaal een snelsluiting tussen rugriem en schoftje?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:03

Afbeelding
broekriempjes

Afbeelding
uiteinde broek

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:05

Strengen doe ik trouwens door de broekriem heen steken. Wel snelsluitingen aan de strengen. Rugriem en borst zitten aan mijn schoft vast en maak ik niet los

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:33

Bedankt voor de foto's Napie!

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:51

Ik heb de broek via hetzelfde systeem als Napie vast. Verder inderdaad een musketon tussen het schofttuig en de staartriem en veiligheidssluitingen aan de strengen.
Als laatste 'zekerheid' natuurlijk een goed mes bij me. Maar in principe kan de hele pony van de kar los mbv snelsluitingen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:49

Napie schreef:
[ [url=m/ecu4S3.jpg]Afbeelding[/url] ]
broekriempjes

[ [url=m/4z1Zto.jpg]Afbeelding[/url] ]
uiteinde broek

oh deze ga ik onthouden wat een goeie :))

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:27

Een vraagje aan de menners met kleine pony's. Ik ben voor mijn shetlander op zoek naar een ander (men)bitje. Hij heeft nu een bokkebit in maar ik (en vooral hij) vinden het niks. Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. Er is zoveel te krijgen misschien dat jullie goede tips hebben.

De pony heeft erg weinig plaats in zijn mondje door zijn dikke tong dus het bit moet dun genoeg zijn maar hij heeft wel in de breedte 11,5cm nodig. Aan zijn gewone hoofdstel hangt een Billy Allen snaffle wat hij erg prettig vindt en waar hij goed op loopt. Door de grote bitringen past dit bit helaas niet aan het menhoofdstel. Ik heb gekeken naar de Mylerbitten omdat ik hier goede ervaringen mee heb maar ook hier zitten grote ringen aan. De baucher uitvoering is helaas niet in 11,5 cm te krijgen.

Het liefst zou ik een iets voorgevormd bit zien, zonder kinketting en dun genoeg. Iemand ideeën?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:00

Myler is wel verkrijgbaar in 11cm bij MHS, is dat een optie? Daar heeft mijn pony met bitmaat 10,5 (11,5 bitten met scharen) een tijdje op gelopen, die zijn erg dun. Bokkebitjes ben ik persoonlijk geen fan van, ik vind ze erg lomp. Ik vind zelf liverpoolstangen erg prettig om mee te mennen, hier heb je ook verschillende varianten van. Dan moet je wel een kinketting gebruiken en het zijn vaak niet de dunste bitten, maar je kunt ze wel vinden met een naar boven gebogen mondstuk etc.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:41

Ik heb een Liverpool Myler variant en dat bevalt zowel
Mij en als pony erg goed. Heb gewone en geribbelde Liverpool geprobeerd en dat was alleen maar verzet. Dubbel gebroken trens vind zij fijn maar dan hou ik haar totaal niet meer. T is even zoeken maar vind dat een fijn bitje

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:03

MilouNigel schreef:
Een vraagje aan de menners met kleine pony's. Ik ben voor mijn shetlander op zoek naar een ander (men)bitje. Hij heeft nu een bokkebit in maar ik (en vooral hij) vinden het niks. Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. Er is zoveel te krijgen misschien dat jullie goede tips hebben.

De pony heeft erg weinig plaats in zijn mondje door zijn dikke tong dus het bit moet dun genoeg zijn maar hij heeft wel in de breedte 11,5cm nodig. Aan zijn gewone hoofdstel hangt een Billy Allen snaffle wat hij erg prettig vindt en waar hij goed op loopt. Door de grote bitringen past dit bit helaas niet aan het menhoofdstel. Ik heb gekeken naar de Mylerbitten omdat ik hier goede ervaringen mee heb maar ook hier zitten grote ringen aan. De baucher uitvoering is helaas niet in 11,5 cm te krijgen.

Het liefst zou ik een iets voorgevormd bit zien, zonder kinketting en dun genoeg. Iemand ideeën?

Zijn de takken aan de bovenkant wel goed naar buiten gebogen? zodat ze niet in zijn kaak drukken vaak is dit het probleem omdat het hoofd van een shetlander vrij kort is.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 08:03

Moderatoropmerking:
Graag terug ontopic, dit is een topic over sulky's. Bij een vraag over een bit kan een nieuw topic geopend worden.

Bianca1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:47

Vraag: 43 jaar oud... ik men al jaren wekelijks met moderne recreatiewagen 4 wielen, gemiddeld 20 km per rit met een welsh d pony schofthoogte 1.47. Voorwaarts en super braaf. Bij schrik springt ze niet in galop. Ho = rem...ook vanuit galop. Nu wil ik graag een sulky voor erbij zodat ik alleen met paardewagen en sulky een keer ergens anders kan mennen. De hele regio heb ik hier meerdere malen gezien. Max 1 keer per maand zal ik dat doen. Ik dacht aan een sulky oxer of sulky courbette. Ja ik weet dat er betere en degelijke tweewielers te koop zijn maar dat is een andere discussie. De sulky moet ook uit elkaar te vervoeren zijn en incidenteel met twee personen. Welke zouden jullie adviseren en waarom, sulky oxer, oxer sport edition of courbette? Ook gelet op de hoogte. Alvast bedankt voor jullie tips?

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:02

Hier ook een vraag..
Ik heb mijn cavalettie sulky nu een jaar of 2 en ik begin toch wel echt wat slijtage te zien. De bomen blijven draaibaar, hoe goed ik de schroeven ook aandraai.. Nou zitten die bomen toch vast zodra ik mijn pony ervoor inspan, maar ik vind het toch geen lekker idee.
Sinds kort zie ik ook dat het bankje verder doorbuigt dan normaal als ik erop zit. Je ziet hem in het midden echt naar beneden buigen..
Sowieso denk ik dat hij gewoon even een apk nodig heeft, maar ik zou niet weten hoe. -O-

Iemand enig idee wat ik hiermee kan doen? Een gemiddelde fietsenmaker kan hier zeker niet zo veel van maken?
Ik vind het eigenlijk zonde om hiervoor al direct een nieuwe sulky te kopen, ik wil wel dat het veilig blijft, maar heb gewoon geen idee hoe ik hem weer opgeknapt krijg..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:38

Naar een fietsen- of scooterwinkel en zeggen wat je gedaan wil hebben, vaak zijn ze daar wel handig in.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:59

Dankjewel SCW! Dan ga ik dat eerst proberen, hoop dat ze er iets mee kunnen.
Vanmiddag even goed gekeken, het deel van het frame waar het zitje aan bevestigd is, is gewoon echt doorgebogen. Vraag me af hoe stevig dat nog is.. :=

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 23:45

Fellow schreef:
Hier ook een vraag..
Ik heb mijn cavalettie sulky nu een jaar of 2 en ik begin toch wel echt wat slijtage te zien. De bomen blijven draaibaar, hoe goed ik de schroeven ook aandraai.. Nou zitten die bomen toch vast zodra ik mijn pony ervoor inspan, maar ik vind het toch geen lekker idee.
Sinds kort zie ik ook dat het bankje verder doorbuigt dan normaal als ik erop zit. Je ziet hem in het midden echt naar beneden buigen..
Sowieso denk ik dat hij gewoon even een apk nodig heeft, maar ik zou niet weten hoe. -O-

Iemand enig idee wat ik hiermee kan doen? Een gemiddelde fietsenmaker kan hier zeker niet zo veel van maken?
Ik vind het eigenlijk zonde om hiervoor al direct een nieuwe sulky te kopen, ik wil wel dat het veilig blijft, maar heb gewoon geen idee hoe ik hem weer opgeknapt krijg..

Hier hetzelfde verhaal met de lamoenen gehad en heb daar koperen ringen tussen gezet om de speling eruit te krijgen en nu weer helemaal goed. Zo goed dat uit elkaar halen minder simpel is geworden haha Maar zit als een huis
Voor het bankje kan je die er gewoon afhalen, bekleding netjes loshalen, vulling er netjes af, nieuw plankje hout (wel hard hout) en opnieuw bekleden

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 01:12

Fellow schreef:
Dankjewel SCW! Dan ga ik dat eerst proberen, hoop dat ze er iets mee kunnen.
Vanmiddag even goed gekeken, het deel van het frame waar het zitje aan bevestigd is, is gewoon echt doorgebogen. Vraag me af hoe stevig dat nog is.. :=

Dat is door een handige harry zo verstevigd. Bij mijn cavaletti was 1 stang van de rugleuning doorgescheurd bij de lasnaad en die heeft een handige stalgenoot weer terug aan elkaar gelast.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:35

Zijn er inmiddels mensen die ervaring hebben met de Sulky Excellent van de MHS?