[AR] Het grote "Koetsiersbewijs" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:53

dat is echt te ver weg Haha! maar bedankt voor je reactie

ik zou het wel in een week willen doen, als een soort vakantie
gewoon elke dag les en dan aan het einde van de week examen
maar zal wel niet mogelijk zijn

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:29

nou, kleine update van mijn kant, ik heb gister geregeld dat ik mijn koetsiersbewijs kan gaan halen
de cursus begint in mei, hier bij mij in het dorp
heb er zin in Haha!

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:52

vraagje :

Kun je ook aan je koetsiersbewijs beginnen/het halen als je nog geen eigen pony hebt?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:55

fabiee schreef:
vraagje :

Kun je ook aan je koetsiersbewijs beginnen/het halen als je nog geen eigen pony hebt?

Pling Pling Pling Lees het topic eens door.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:32

fabiee schreef:
vraagje :

De bedoeling van zo'n Centraal topic is dat er heel veel informatie gegeven wordt over (in dit geval) het koetsiersbewijs. Echwel heeft gelijk dat je het eens door zou kunnen spitten. 8 pagina's is te doen en anders gebruik je de zoekterm Lachen Als iedereen dezelfde vraag blijft stellen, dan is dat zonde van de ruimte en vermoeiend voor degene die steeds antwoord moeten geven of bot voor jou als je geen antwoord krijgt.

Maar vooruit: Ja er zijn cursussen waar je zonder eigen paard en wagen les kan krijgen met aansluitend het koetsiersbewijs examen. Meestal niet gewoon op een manege zoals met het ruiterbewijs, maar op verschillende stallen in Nederland of bij menverenigingen of instructeurs.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 02:14

Wat ik heel erg vind is dat nu al naar een paar maneges ben geweest en wat kleinere manegebedrijven waar ze aanspanningen verhuren. Het koetsiersbewijs zegt hun helemaal niks als je dit laat zien. Ik krijg soms nog hele botte antwoorden erop ook nog, niet voor herhaling vatbaar hier... onder andere dat het geldklopperij is etc. en het geen snars voorstelt voor zo'n bedrijf. Sta je dan met je goede gedrag...ik ben wel benieuwd of zo iemand zo'n theorie examen zou halen hihih.... Extreme duivel
Maar, ja, wel erg ergerlijk dus... je hebt er toch veel tijd en moeite ingestoken, natuurlijk geef ik mensen gelijk die zeggen dat als de ene met 20 jaar les nog niet kan rijden en andere natuurtalenten zijn... uiteraard.. maar ik heb zelf ondervonden dat het gewoon vaardigheid vereist met een aanspanning op de weg te rijden...dat koetsiersbewijs staat bij mij toch wel voor vaardigheid en inzicht in regels... wat ze ook zeggen hihih

Hebben nog meer mensen van die nare ervaringen over het koetsiersbewijs?

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:18

Ik zie de link niet echt in je verhaal met “nare ervaringen” omtrent het koetsiersbewijs Verward

Ik kan me voorstellen dat bedrijven die commercieel hun aanspanningen verhuren niets te maken willen hebben met het koetsiersbewijs.
Stel ze verplichten iemand om het op zak te hebben voor je een aanspanning mag huren? Dan snijden ze zichzelf in de vingers, want hoeveel mensen hebben nu helemaal een koetsiersbewijs op zak? En over het algemeen zeker niet de mensen die een huifkar huren voor een dag of paar dagen.
Het koetsiersbewijs is niet verplicht en ook verzekeringstechnisch is er niets aan de hand als je het niet hebt.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je deze mensen er op attendeert? Zijn hun paarden slecht verzorgd, zijn er onveilige situaties? Als je er niet achter staat dat ze hun paarden zomaar weggeven, dan kan je beter wegblijven. Vind je dat de paarden slecht verzorgd zijn, dan kan je melding maken bij bijvoorbeeld de dierenbescherming (al denk ik dat het wel los zal lopen).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:46

Ik neem aan dat je het topic hebt doorgelezen.
Dan zie je toch dat het niet verplicht is, dus waarom moeilijk doen.
Koetsiersbewijs is een opstapje voor leken om te beginnen met mennen, niet meer niet minder.

Verder alleen goede ervaringen hier met koetsiersbewijs, of wil je dat we het nu massaal gaan afkraken

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:53

Ik vond het een prachtige opstap die ik nu verder aan het uitbouwen ben.
Voor de gang van zaken op bedrijven ben ik niet verantwoordelijk, als mij niet aanstaat wat ik zie zoek ik even verder tot ik een adresje heb gevonden waar het mij wel aanstaat. Overigens ben ik uitermate tevreden over het bedrijf waar ik les. Er is overal kaf tussen het koren, dat staat los van het KB naar mijn mening.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:59

ik vind het koetsiersbewijs een mooi begin van mijn men carriere
je leert de basis, de theorie, en je plek op de weg

de paarden waar ik het mee ga leren (friezen) zijn wel wat anders als mijn uiteindelijke slachtoffer (shet merrie) maar goed
leer wel de plek op de weg, dingen over het tuig en de kar en over het paard endergelijke

een mooi begin dus

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:09

Van groot naar klein is altijd makkelijker dan van shet naar fries. Ik ging van 1 E naar 2 shet en toen tijdelijk naar 2 tuigers, wat waren die beesten opeens enorm groot voor mijn gevoel terwijl ze hele nomale afmetingen hebben Haha!
Kan het iedereen aanraden het KB als start.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:33

Heb gister voor m'n verjaardag dan eindelijk een mencursus + aansluitend koetsiersbewijsexamen gekregen.
Ze moeten nog een paar aanmeldingen binnenkrijgen en dan kunnen we starten met lessen! Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:43

daniella74 schreef:
Van groot naar klein is altijd makkelijker dan van shet naar fries.

Ik heb zelf een zwarte shet waar ik al jaren mee reed voordat ik vorig jaar aan mijn koetsiersbewijs begon. En daar reden we om en om met verschillende aanspanningen oa een Merens. Wel zwart, maar wel paar maten groter Haha!
Was erg leuk en leerzaam dat wisselen van aanspanningen (welsh/merens/hackney/fell). Ik weet niet of dat overal gebeurd tijdens de lessen voor het KB.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:51

Wij hadden maar een keuze tijdens onze lessen destijds: Friezen. Meestal reden we met dezelfde, het optuigen wisselden we wel eens vanwege het anders instellen van het tuig.
Ligt eraan denk ik wat degene die de cursus geeft in de aanbieding heeft.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:59

klien schreef:
Ligt eraan denk ik wat degene die de cursus geeft in de aanbieding heeft.

Wij hadden eigen aanspanningen van medecursisten die we konden gebruiken. Ook de eigenaren vonden het leuk dat een ander eens met hun pony reed. Je doet dan best veel ervaring op. Maar al heb je allemaal Friezen of een ander ras; ieder paard heeft zijn eigen karakter en "nukken". Daarom is wisselen best leuk om te doen (en houdt je alert).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:09

bij mijn cursus hebben ze alleen friezen
dus weinig keuze Haha!

zou wel anders willen, maar ja kan weinig he

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:15

Bij ons waren er 3 pony's in de aanbieding. Alle 3 een ander type en karakter, na een paar lessen vond iedereen het beestje dat het beste bij hem paste en dat werd dan je examenpony. Nu heb ik priveles en dan zijn het shets of anders tuigers.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:26

ik wel idd les gaan volgen met mijn merrie (als ze eenmaal beleerd is en ik mijn KB heb)

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:46

Ik heb uiteindelijk toch maar besloten dat ik mijn koetsiersbewijs ga halen.
Ik men al enkele jaren met mijn eigen aanspanning, maar ivm met het gezeur over het wel/niet verplicht worden van het koetsiersbewijs ga ik het toch maar halen.. Dan heb ik hem maar vast op zak..
Vandaag heb ik dus mijn theorie-boek binnengekregen..
Maar dat valt toch best tegen..
De volgorde van optuigen, het richting aangeven, het rijden volgens achenbach, etc. etc.
Ik doe het zelf allemaal zo anders! Ik moet straks dus volledig gaan overschakelen..

Wat denken jullie? Is het een voordeel als je al men-ervaring hebt of vinden jullie juist dat het tegen je werkt?
En voor de mensen die pas na lange tijd mennen hun koetsiersbewijs gingen halen, hoe gingen jullie om met die soms tegenstrijdige dingen binnen de theorie?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:49

Ik vond het verschrikkelijk om dingen af te leren die ik mezelf had aangeleerd Haha!
Maar je went eraan, het maakt als je je papiertje hebt toch niet meer uit hoe je de leidsels hanteert

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:06

Everest schreef:
De volgorde van optuigen, het richting aangeven, het rijden volgens achenbach, etc. etc.
Ik doe het zelf allemaal zo anders! Ik moet straks dus volledig gaan overschakelen..

Wat denken jullie? Is het een voordeel als je al men-ervaring hebt of vinden jullie juist dat het tegen je werkt?
En voor de mensen die pas na lange tijd mennen hun koetsiersbewijs gingen halen, hoe gingen jullie om met die soms tegenstrijdige dingen binnen de theorie?

Ja bekend probleem.
Ik mende zelf ook al zo'n 8 jaar en altijd "twee handjes systeem".
Dacht de eerste lessen dat ik het nooit zou leren dat Achenbach, want het andere was zo routine. Zeker als het paard eens wat "geks" deed. En nu (afgelopen oktober ben ik geslaagd), rij ik eigenlijk altijd Achenbach (maar wel vnl. de dressuurhouding). Dus ik kan zeggen ... ja het went.

Het optuigen deed ik ook anders, deed ik tijdens de lessen en examen zoals het moet volgens het boek, maar nu doe ik het weer op mijn eigen manier, omdat dat voor mij de praktijk makkelijker is. Hoewel ik wel tegenwoordig wat meer op "veiligheid" let, zelfs met mijn eigen brave paardje dat niet zomaar wegloopt bij het inspannen.

De theorie ... ja ook daar aandachtspunten en volop discussies hier dat de moderne paardenmens het soms heel anders doet. Maar ja ... je leert toch maar hoe het moet, anders slaag je nl. niet. En die vragen beantwoord je in de oefeningen 1x fout en dan onthou je het wel (ook al ben je het er niet mee eens Haha!)

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:27

Echwel schreef:
Ik vond het verschrikkelijk om dingen af te leren die ik mezelf had aangeleerd Haha!
Maar je went eraan, het maakt als je je papiertje hebt toch niet meer uit hoe je de leidsels hanteert

Hahahah! Ik snap je gevoel helemaal.. Heb toestraks al lichtelijk gefrustreerd dat theorie-boek doorgebladert.. Nagelbijten / Gniffelen

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:32

Isapaardje schreef:
Ja bekend probleem.
Ik mende zelf ook al zo'n 8 jaar en altijd "twee handjes systeem".
Dacht de eerste lessen dat ik het nooit zou leren dat Achenbach, want het andere was zo routine. Zeker als het paard eens wat "geks" deed. En nu (afgelopen oktober ben ik geslaagd), rij ik eigenlijk altijd Achenbach (maar wel vnl. de dressuurhouding). Dus ik kan zeggen ... ja het went.

Het optuigen deed ik ook anders, deed ik tijdens de lessen en examen zoals het moet volgens het boek, maar nu doe ik het weer op mijn eigen manier, omdat dat voor mij de praktijk makkelijker is. Hoewel ik wel tegenwoordig wat meer op "veiligheid" let, zelfs met mijn eigen brave paardje dat niet zomaar wegloopt bij het inspannen.

De theorie ... ja ook daar aandachtspunten en volop discussies hier dat de moderne paardenmens het soms heel anders doet. Maar ja ... je leert toch maar hoe het moet, anders slaag je nl. niet. En die vragen beantwoord je in de oefeningen 1x fout en dan onthou je het wel (ook al ben je het er niet mee eens Haha!)

Pff.. dus er is nog hoop Nagelbijten / Gniffelen ?
Hahahah, ik ga gewoon hard blokken, proberen te halen.. En daarna kijk ik wel wat ik er nog van over houd.. Tong uitsteken
Vonden jullie het trouwens wel pittig het examen enzo?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:20

Wat is pittig?
De theorie is een kwestie van leren. We hebben gezamenlijk het boek doorgelezen op de cursus en wat examens gemaakt. Zelf heb ik het ook nog een keer helemaal doorgelezen en heel veel oefenexamens gemaakt.

De praktijk is veel oefenen. Heel wat uren aan het mentoestel gezeten en buiten de lessen om het geluk dat ik thuis met eigen aanspanning nog extra kon oefenen (dat heb je wel nodig; alleen met de lessen voor het koetsiersbewijs zou ik het niet gehaald hebben denk ik zo).
Ik rij zelf altijd in het bos, en daar hoef je geen richting aan te geven of op te letten voor overig verkeer (althans niet in die mate). Ik ging dus met het oefenen wel echt de wijk in, om daar ook alvast aan te wennen.

Op examen reden we vnl. in draf. Speciale dingen waar op werd gelet was keertwending rechtsom en linksom, met 1 hand een bocht maken naar links en rechts. Het kijken bij overgangen maken en richting veranderen.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:27

Okee dankjewel! Ik heb inderdaad ook het geluk dat ik kan oefenen met mijn eigen aanspanning.. Ik heb eigenlijk standaard ruzie met Achenbach..
Ik zit overigens straks een week intern en aan het einde van de week is dan mijn examen(ik ga het via school halen)..

En ik ga zorgen dat ik dat boek van voren naar achter kan dromen.. alleen ik zit een beetje over die praktijk in.. Lachen Hoop overigens wel dat ik met mn eigen aanspanning examen kan doen..