[AR] de bekende shetland sulky's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:45

Ik (met mijn 160) zit er perfect op. M'n vriend met zijn 185 zit er ook goed op, maar het is en blijft geen grote wagen.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:23

woonschip schreef:
Er rijden inmiddels diverse bokkers met een nieuwe sulky. Ik zou het leuk vinden hier wat gerichte commentaren, zowel positieve als eventuele aanmerkingen te verzamelen. Deze kunnen wij nl weer gebruiken bij de volgende zendingen....
Leuke foto's of ideeën zijn ook welkom....

Wij hebben een paar weken geleden (in de kerstvakantie) ook een bouwpakket opgehaald bij jou (woonschip) en zijn voorlopig tevreden.
Thuis een groot zeil op de grond in de woonkamer en de pakketten opengemaakt (het waren 2 dozen)
Alles netjes verpakt en geen onderdeel beschadigd.
De tekening mocht iets duidelijker zijn, maar we zijn er wel uitgekomen en hebben de sulky in elkaar gezet.
We hadden een paar onderdelen over.... 2 grote u-vormige beugels met een lange schroef erdoor die vastzat met wat bouten.
Toen de sulky meegenomen naar de pony's en ze ervoor gezet.
Ik heb 2 pony's de ene is een shetlander en 99 cm hoog, de andere een kruising shet-welsh en is 1.03m hoog.
We hebben de kleine boom erbij en die heeft mijn man voorzichtig wat uitgebogen zodat de pony's er mooi tussenpassen (dit ging prima overigens, bedankt voor je advies woonboot)
We hebben ook een mooi tuigje gekocht (leuke aanbieding bij de wagen) en het tuigje past ook prima.
Alleen het hoofdstel is aan de kleine kant, we hebben hier een stalgenoot blij mee gemaakt en gebruiken hun "oude" hoofdstelletjes.
De pony's lopen fijn voor de wagen, hij is licht maar toch behoorlijk stevig.
Natuurlijk hebben we nog niet echt kilometers met de wagen gereden en geen langdurige ervaring maar onze eerste kennismaking met de sulky is OK dan!
Ik zal de in de komende weken wat foto's maken zodat ik die neer kan zetten hier op bokt.
Kortom een leuke niet te dure wagen om lekker je shetlander mee aan het werk te zetten.

Punten voor verbetering:
1. Stophaken
2. Het zweng zit erg hoog, misschien lager te plaatsen?
3. ALs je de stroppen over de zweng bevestigt blijft het niet goed zitten, wij hebben tie-raps gemaakt aan de strop en aan de zweng zodat de strop niet gaat schuiven naar het midden.
4. De onderplaat van het bankje mag wat steviger van kwaliteit, dit buigt wat door.

Leuk dat je de sulky ook blijft ontwikkelen door nu weer een zweepkoker aan te bieden enz.
Succes met je product.

Groetjes
Janine_L

Horseshopin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:12

janine L

De punten van verbetering kloppen idd met onze eigen ideeën.
Alleen punt 3: hoe komt dit denk je. Is het tuig gewoon te stug of moet er constructief iets veranderen, behoudens dat de zweng wel iets lager zou kunnen?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:13

Janine_L dat heb ik ook, jij hebt ook niet tuig ? denk dat alles nog wat soepeler moet worden. Bij mij gaatde streng er zelfs af, daarom heb ik mijn voet er tegen en blijft ie zitten. Lachen

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:31

Ik zal het proberen onder woorden te brengen, is altijd lastig....... praten vind ik gemakkelijker dan typen.
We stonden bij het inspannen even in 2-strijd zou het de bedoeling zijn de strop van de strengen over het ijzeren pinnetje te tillen en dan op het zweng te bevestigen of is het de bedoeling de strop om het ijzeren pinnetje te bevestigen.
Deze laatste vonden we geen goed idee want de ijzeren pinnetjes lijken ons wat wankel om hier de hele wagen aan te trekken.
Dus over de ijzeren pinnetjes heen getild en toen om het zweng zelf bevestigd.
Alleen de strop gaat glijden als je gaat rijden, bij ons schuift de strop naar het midden (vooral als je bochten draait, voltes en zo)
Nu hebben wij dus een tie-wrap om de strop en om dat ijzeren pinnentje gedaan, nu blijft het wel op zijn plaats.
Maar dit is niet optimaal met in- en uitspannen vind ik.
Wij laten nu de strengen aan de wagen zitten met in- en uit-spannen en maken de strengen aan de voorkant naast de borst los.
Ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:44

Ik had precies hetzelfde met de strengen. vertrouwde het niet om ze om die pinnetjes te doen en had ook dat naar binnen schuiven. Ook ik heb nieuw tuig en ik denk dat het zeker daar aan ligt. Bij mijn andere wagen met mijn oude tuig gebeurde dit niet. Het tuig is natuurlijk nog stijf en de strop wordt nog niet echt aangetrokken. Ik heb nu ook twee touwtjes aan die pinnetjes gezet die ik om de streng heen doe en ze voorlopig naar buiten houden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:47

Er horen eigenlijk twee pinnetjes zo'n 10 cm uit elkaar aan beide uiteinden van de zweng om te voorkomen dat een strop gaat glijden. Als ik het zo begrijp zit er maar 1 pin aan het uiteinde van de zweng? Ik vind dat je wel een hele onveilige situatie heb wanneer je stroppen kunnen glijden over de zweng. Dat moet niet mogen! De zweng moet gewoon soepel met de beweging van de pony mee kunnen bewegen. Dat gaat ook niet als je er een voet op moet zetten.
Stophaken vind ik ook een vorm van veiligheid. Het is niet goed als het lamoen door de lichtogen heen kan schieten bij het remmen of heuvelafwaarts gaan.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:53

Viola,
Ik heb even in je topic "Roger voor de Sulky" gekeken en zag inderdaad dat jij het ook hebt opgelost met een noodvoorziening (touwtjes) dit hebben wij dus ook gedaan maar dan met tie-raps.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:16

Ik heb hetzelfde probleem en hannes nu ook met touwtjes.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:48

Hopelijk is dat een punt wat verbeterd gaat worden.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:54

bij ons zit het gewoon goed hoor zonder touwtjes enzo, zal er van het weekend eens een foto van maken hoe het bij ons karretje zit

piedrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:25

Ik heb een vrij brede shetlander van 95 cm, zou hij ertussen passen? Of kan ik dan beter die met langere bomen met een knik bestellen?

piened

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:32

Heb even de opmerkingen over het zweng bovenstaande bekeken.
Dit is inderdaad een punt van verbetering. Ik heb de productie inmiddels aangepast;

1. De zweng heeft nu geen losse pinnetjes meer, maar naar voren staande stevige staalplaatjes. Het inspannen is dan ook gemakkelijker. Uiteraard zit er dan aan de achterzijde een vastgelaste pin zodat het tuig niet naar binnen kan schuiven.
2. De opmerking m.b.t. hogere bomen wordt meegenomen, dit is een belangrijk punt aangezien dit het comfort voor zowel pony/paard als menner verhoogd. Echter de ontwikkeling van een nieuw product neemt altijd even tijd in beslag.
3. De opmerking over de bank ga ik nazien. Echter er is voor een voldoende sterke bank gekozen. Mocht dit in de praktijk niet werken dan moet er naar een oplossing gezocht worden.

andere punten:
- Medio Maart zijn er ook nieuwe bomen beschikbaar. Het standaard type en een brede type. Ook zijn eer diverse lengtes verkrijgbaar: Voor de Sulky Cavalettie®; 135cm, 145cm, 155cm. Voor de Sulky Oxer®; 165cm. 175cm.
- Aan een afdekzeil wordt gewerkt, voordat het regentijdperk Haha! weer begint, moet het beschikbaar zijn.
- Aan een opbergbox voor onder de zitting wordt ook gewerkt.
Laatst bijgewerkt door Elles op 30-01-07 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bedrijfsnaam verwijderd

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:56

bij ons was het bankje inderdaad vrij snel doorgezakt (een paar keer door een kuil in galop met 2 man op de bok doet wonderen), mijn vader heeft het nu verstevigd...

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:58

piened schreef:
Heb even de opmerkingen over het zweng bovenstaande bekeken.
Dit is inderdaad een punt van verbetering. Ik heb de productie inmiddels aangepast;

1. De zweng heeft nu geen losse pinnetjes meer, maar naar voren staande stevige staalplaatjes. Het inspannen is dan ook gemakkelijker. Uiteraard zit er dan aan de achterzijde een vastgelaste pin zodat het tuig niet naar binnen kan schuiven.
2. De opmerking m.b.t. hogere bomen wordt meegenomen, dit is een belangrijk punt aangezien dit het comfort voor zowel pony/paard als menner verhoogd. Echter de ontwikkeling van een nieuw product neemt altijd even tijd in beslag.
3. De opmerking over de bank ga ik nazien. Echter er is voor een voldoende sterke bank gekozen. Mocht dit in de praktijk niet werken dan moet er naar een oplossing gezocht worden.

andere punten:
- Medio Maart zijn er ook nieuwe bomen beschikbaar. Het standaard type en een brede type. Ook zijn eer diverse lengtes verkrijgbaar: Voor de Sulky Cavalettie®; 135cm, 145cm, 155cm. Voor de Sulky Oxer®; 165cm. 175cm.
- Aan een afdekzeil wordt gewerkt, voordat het regentijdperk Haha! weer begint, moet het beschikbaar zijn.
- Aan een opbergbox voor onder de zitting wordt ook gewerkt.

Welkom op bokt Knipoog
Leuk dat je hiervoor speciaal een account hebt aangemaakt.
En ook fijn dat de suggesties van ons worden meegenomen.
Het is goed te zien dat je als klant serieus genomen wordt, en zo kunnen jullie natuurlijk voor toekomstige klanten het product nog beter maken.
Misschien kunnen jullie ook eens nadenken over het feit dat een aantal klanten nu dus een lamoen hebben wat niet helemaal goed bevalt (met de pinnetjes) en evt een regeling treffen voor een ander lamoen wat wel voldoet?
Laatst bijgewerkt door Elles op 30-01-07 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bedrijfsnaam verwijderd

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:01

piedrolover schreef:
Ik heb een vrij brede shetlander van 95 cm, zou hij ertussen passen? Of kan ik dan beter die met langere bomen met een knik bestellen?

Mijn man heeft de bomen (op aanraden van woonschip) iets uitgebogen,
onze allebei ronde shetlanders van respect. 99 cm en ruim een meter passen er qua breedte nu prima tussen.
Echter door een paar andere dingetjes (zie hierboven) zou ik even wachten met een lamoen bestellen, de beter uitgevoerde zijn onderweg als ik het begrijp.

Edit: raar typefoutje Bloos

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:17

piedrolover schreef:

Ik heb een dik propje van 92 cm en pap heeft de bomen iets uit elkaar verbogen, maar nu past het wel.

http://img98.imageshack.us/img98/8268/grietje2jf2.jpg
Dit is Grietje ervoor. Nog niet alle strengen en riemen zaten hier goed, maar daar heeft iemand me later meegeholpen.

Gentle_Giant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:53

ik vind dat die kleine boom echt alleen voor kleine shetlanders gebruikt moet worden!!
Ik vind dat een gewone shet al te dicht op de kar komt te staan!! Kijk maar goed naar die foto, als je een iets stijle heuvel afgaat rem je pony niet meer met zijn broekje, maar gewoon met zijn kont, omdat de kar er gewoon tegenaan rijd.

Mijn welsh a staat voor de grote bomen en zelfs dat kan eigenlijk maar net!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:12

Zit wat in ja, maar ik ben bang dat ze met een lange boom weer te ver ervan af staat, en als ze dan een keer zou bokken met haar been erover heen komt Lachen

En als ik al een keer heuvel af moet, dan stap ik altijd even af.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:01

capopjekop schreef:
Zit wat in ja, maar ik ben bang dat ze met een lange boom weer te ver ervan af staat, en als ze dan een keer zou bokken met haar been erover heen komt Lachen

Nou, daar heb je dan echt wat aan aan zo'n wagen. Hoe durf je er eigenlijk mee te rijden?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:13

Ik denk wel dat dat scheelt ja, heb er die 2x dat ik er mee gereden heb iig niks aan gemerkt dat de sulky tegen haar kont aan gaat of iets dergelijks. Maarre dit heeft volgens mij niet veel met de sulky zelf te maken Lachen

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:40

BlackDevils schreef:
capopjekop schreef:

Nou, daar heb je dan echt wat aan aan zo'n wagen. Hoe durf je er eigenlijk mee te rijden?

Wat een onzin zeg om hier zosnel over te oordelen.

Capojekop, Het maakt niet uit als je ponys iets verder van de kar vandaan staan. MIjn pony is 84 cm en heb een boomlengte van 135. Hij staat een heel stuk van de kar af maar het maakt nin pricpepe niets uit. En met slaan naar achter ook niet,

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:43

Oke, nou ja ik heb er niet veel verstand van dat geef ik eerlijk toe. Heb ook nog niet echt gereden, ze heeft er 3x voorgestaan, 1x om te passen, een keer terwijl ik naast haar liep en een keer dat ik eropzat met mijn pa ernaast. En ik ben al een tijdje opzoek naar iemand om te helpen ons de basis bij te brengen, dus tegen die tijd dat we echt gaan rijden, hoop ik het spul allemaal in orde te hebben, maar dat wil ik zowieso doen met iemand die er verstand van heeft, omdat ik niet zomaar geld uit wil geven aan een boom als het niet nodig is Lachen Maar goed nu maar weer ontopic denk ik Lachen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:17

horsewisper schreef:
Wat een onzin zeg om hier zosnel over te oordelen.
In denk dat hierover heel goed te oordelen is. Wanneer iemand het niet aandurft met en op de kar een heuveltje af te rijden, dat er eerst professionele hulp bij gehaald moet worden. Ze geeft dat met haar reactie die ze net geeft ook goed aan. Dus mijn oordeel was goed Bloos .

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:34

Wat mij opvalt, is dat geen van de wedstrijdmenners op bokt over deze sulky te spreken is. Ik denk dat je dan wel mag zeggen dat geen van de meer ervaren menners op bokt er over te spreken is.
Dat heb bankje doorzakt in galop door een kuil met 2 man op de bok vind ik niet zo verwonderlijk. Ik vind dit zelfs onverantwoordelijk en paard onvriendelijk. Ik hoop dat een aantal het hiermee met me eens zijn. Wat denk je nl van de druk op de rug van je pony in deze situatie?