[AR] Arabier voor kar met halster?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bolletje

Re: [AR] Arabier voor kar met halster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 22:13

wat een stilte ineens he?
ze zijn sprakeloos! whahahaa

AppelBoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:14

Ik wil fotos van jou en je eeeehm dingens

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:18

Hihi, tis stillll aan de overkant.....

Oh wat leuk dat je een nieuwe sulky krijgt. Altijd leuk, vernieuwing...!

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 22:21

dingens?

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 22:22

Als je zonder bit kunt rijden, kun je natuurlijk ook zonder bit mennen. Daar zit in principe geen verschil tussen. Gaat een paard aan de kletter, dan gaat hij, daar helpt een Liverpool stang op het onderste gat ook geen lieve moedertje aan. De druk die het geeft als je eraan gaat hangen kan het aan de kletter gaan zelfs verergeren.

heerlijk mensen die het wel begrijpen

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:24

Misschien dat er mensen zijn die meer aan hun hoofd hebben dan 24 uur op bokt alles bijhouden??

Zoals al 100x gezegt, doe wat je niet laten kunt. Maar volgens mij is het niet erg verstandig.
Beetje dom om te zeggen dat er geen paard is wat braver is in het verkeer dan die van jou, want ik weet 100% zeker dat de meeste (wedstrijd)menpaarden net zo braaf of zelfs braver zijn.

Maar ga zo door, zo wat jij denkt dat goed is. Maar kom niet met vragen en klagen als het niet goed gaat.

kenneth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:26

bolletje volgens mij open jij een topic om te zeiken en ruzie te maken als je alles beter weet waarom vraag je dan meningen van mensen hier??
ga dan lekker met je eigen vrienden een site maken over bitloos rijden dat het zo goed is enzo maar ga hier geen mensen lastig vallen!!!
want dit topic slaat natuurlijk nergens op
gr kenneth

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:33

Bolletje vroeg naar mensen met dezelfde ervaring. En zij maakte geen ruzie, maar iedereen begon met nogal grof geschut te schrijven. Zij werd meerdere malen belachelijk gemaakt met kinderachtige opmerkingen. Als Bolletje hierom een keer moet lachen kan ik me dat goed voorstellen.

En er wordt toch niemand lastig gevallen, iedereen die het wil lezen leest het, degene die het niet wil lezen, leest het niet.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:34

Maar goed, dit gaat nergens meer over, lijkt wel......

kenneth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:36

nou ze vraagt of er meer mensen zijn die zo mennen??
maar ik ga er vanuit dat er niet nog meer mensen zijn die dat doen dus schrijven wij maar dat het niet zo verstandig
tenminste ik mag hopen dat er niet nog meer mensen zijn die dat doen

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 22:38

heb al meerdere personen gevonden die doet doen pak van mijn hart
ik ga doei doei tot morgen

sabien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:56

Ik vind dat er door een aantal mensen echt belachelijk word gereageerd in dit topic, je kunt toch op een normale manier een discussie aangaan zonder meteen heel aanvallend te gaan reageren!
Daarnaast vroeg bolletje niet of het mogelijk is zonder bit te mennen, maar of er mensen ervaring mee hebben. Op de vraag in dit topic word eigenlijk verder niet gereageerd.

@ bolletje: Leuk dat het mennen zo goed gaat zonder bit en oogkleppen, ik ben absoluut niet tegen bit-loos mennen(als ik dat wel zou zijn zou ik ook tegen bitloosrijden moeten zijn, maar dat ben ik ook niet!) Wel vind ik dat het op een verantwoorde en veilige manier moet gebeuren, maar zo te lezen is dat bij jou wel het geval! Hoop dat je je die nare reacties niet al te veel aantrekt. Maar ga vooral verder met bit-loos mennen, wand zo te lezen gaat het goed!

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:15

Zo hehe hele topic gelezen

Allereerst vind ik ook dat er uiterst kinderachtig word gereageerd af en toe. Ik zie ook vaak dat mensen te vlot en te oppervlakkig lezen en daaruit weer discussies voortvloeien.

Argumenten als "je hebt geen rem" vind ik onzin. Zoals al eerder gezegd, als een paard wil rennen zal hij, scharenbit/liverpoolstang/touwhalster maakt in principe niet uit, hangt ervan af wat het gewend is.

Wel ben ik het er mee eens dat het handiger is om de leidsels niet onder de kin maar aan weerszijde te bevestigen voor net dat beetje extra.

Ook vind ik het niet geheel verstandig gelijk de weg op te gaan, ik zou eerder een polderweggetje of een bak gebruiken. Maar k weet natuurlijk niet op wat voor weg jij het hebt gedaan.

Ik sta open voor andere manieren maar hou het wel veilig, op het moment dat je bezig bent met je paard heb je een flinke verantwoordelijkheid, op de weg niet alleen over je medemens maar ook over je paard. En ja wat je zelf overkomt, dat is eigen keus, vind ik altijd maar. Ik doe ook wel eens niet zo veilige dingen ten opzichte van mezelf maar breng anderen niet in gevaar

Ik ben erg benieuwd naar het filmpje
Ik hoop ook dat dit topic nu iets redelijker kan verlopen, een beetje begrip kan geen kwaad, of het een gewoon halster of bitloos hoofdstel is kan ook gewoon gevraagd worden neem ik aan. Misschien had de titel anders geformuleerd moeten worden, Bitloos mennen zou denk voldoende zijn gezien mensen bij arabier al snel aan een druk paard denken terwijl mijn fjord drukker is als de arabier van m'n vriendin

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:24

bolletje schreef:
Als je zonder bit kunt rijden, kun je natuurlijk ook zonder bit mennen. Daar zit in principe geen verschil tussen.

Lieve kind bij het mennen mis je je benen en zit. Dat is toch zeker de helft van je stuur en rem.
Maar doe vooral wat je niet laten kunt.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:26

@ laura2span Dat betekent dus dat je helemaal niet moet gaan mennen, want bij mennen mis je altijd je benen en je zit. Of hangen er twee billetjes en beentjes aan een bit

@Katie1989 even off-topic, heb even gekeken in je profiel,maar wat een ontzettend leuke fjord heb jij, leuke foto's ook.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:28

@ laura2span, jij hebt ook spectaculaire foto's in je profiel staan, echt leuk met 2 shetten

sorry alweer off-topic, zal het niet meer doen

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 23:30

Haha bon bon grappig , . Go girl Ik heb beide dus geprobeerd met en zonder kleppen onder en zijkant, werkt hetzelfde bij haar.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:32

Met een bit heb je tenminste nog wat te zeggen en hoef je niet te vertrouwen op de goedwil van je paard..

BonBon; Dank, ik ben er ook heel blij mee hoor

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 23:34

Nou ligt eraan bij het ene paardje wat ik heb heb ik meer te zeggen met halster, dan bit, en die merrie heeft nooit een bit ingehad, ze weet niet beter dan druk op der neus rem is, als je stuurt draait ze meteen, ze snapt het, denk dat menig dresuurruiter jaloers op zal zijn hoe goed ze reageert op teugels

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:16

ik men (nog) niet, maar ik rij ook vak zat met een halster buiten, en mijn paard luistert daarnaar net zo goed als naar een bit. mijn pony wil ik wel gaan mennen, zonder bit, maar ook met. iig zonder oogkleppen. ik ben van mening dat een paard dat alles goed zelf kan zien minder snel schrikt dan een paard dat in zijn zicht wordt beperkt. daar komt wel bij dat deze pony ECHT 1000% verkeersmak is.
volgens mij maakt het niet uit of je wel of geen bit gebruikt, het is maar net waar het paard in kwestie naar luistert. iedereen staart zich altijd maar dood op een bit en oogkleppen, maar 99 op de 100 mensen probeert het niet eens uit voor ze een oordeel vellen.
wat mij betreft hangt het allemaal af van de opvoeding of je met of zonder bit kan rijden/ mennen.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:31

Volgens mij is het principe van het bitloos rijden (onder de man) dat je vriendelijker rijd doordat je met gewicht en beenhulpen werkt. Gezien dit niet kan bij het mennen, lijkt mij dat dit geen vriendelijke methode wordt en je voornamelijk met veel druk moet gaan werken op het gevoelige neusbeen van het paard. Je moet je dan afvragen of je met bit niet met fijnere hulpen kan werken.
Als je optimaal bitloos wilt rijden en het ook nog vriendelijk wilt doen denk ik dat dit alleen kan als je paard heel scherp is aan de zweep en stemhulpen. Ik denk niet dat een bit enkel een goede rem is op een paard. Als het gaat dan gaat het en dan is er geen houden aan; bit of niet.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 00:33

Ik zeg net dat je bij haar alleen al bij wijze op zij kijkt en ze al draait ik denk dat het ook zeldzaam is hoe goed zij reageert op druk van het halster.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 08:47

manie schreef:
Aan me hoela. Vroeger liepen de veulens met naast de merrie mee het land te bewerken. Hoezo geen tijd hebben..........

Onder mensen met paarden versta ik mensen die denken dat een paard denkt en reageert als een mens. Bolletje is daar het (nog wel) levende bewijs van.

En we voelen ons niet beter, maar wel verstandiger

Tja, maar dat sluit nog niet uit dat het zonder bit niet kan. Het is wel een goede manier om een paard eraan te laten wennen en het is efficient (er word gewoon doorgewerkt, dus 2 vliegen in 2 klap), maar waarom zou dat niet bitloos kunnen?

Bolletje denkt niet dat het paard reageert als een mens, ze heeft gewoon een gevoelig paard dat nog niet afgestompt is door een bit en ik snap goed dat ze dat zo wil houden. Zij kent haar paard het beste en ik heb wel de indruk dat ze weet wat ze doet. Als het er op aan komt, gaat het toch om de verstandhouding tussen paard en mens.

En als jullie je verstandiger voelen, kom dan ook met verstandige reacties. Zoals sommige mensen reageren, heeft geen toevoegende waarde aan dit topic. Je kan het er best niet mee eens zijn , maar dan moet je toch met argumenten komen en niet alleen afkeurend gezucht ed.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:47

Even een stukje evolutie men-theorie.
Wat gebruikten mensen eerder, touw en leer of metaal....
Juist touw en leer.

Pas later werd metaal gebruikt. De eerste menners/ruiters waren dus aangewezen enkel touw en leer om hun paarden te mennen/rijden.

Pas later is metaal in gebruik genomen en zijn bitten ontwikkeld (er zijn overigens ook botten gevonden die mogelijk in een optoming thuis hoorden), blijkbaar hebben onze voorouders hier toch betere ervaring meegehad, want anders reden ze wel verder met touw en leer aangezien metaal duurder was.

Dat bitloos rijden zo revolutionair is klopt dus van geen kant. Men heeft deze techniek links laten liggen om de simpele reden dat het niet voldoet...

Verder zijn hier heel veel argumenten aangevoerd waarom het een minder geslaagd plan is. En natuurlijk alles kan dus waarschijnlijk ook bitloos je paard voor een wagen zetten. Ik noem dit bewust geen mennen. Want dat is het namelijk niet. Hooguit bitloos lantefanteren bij de weg of in het bos.

Ik sluit de discussie bijdrage van mijn kant, ik wens bolletje veel plezier en zelf.... zucht ik nog een keer.

*zucht*

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:09

bolletje schreef:
wat een stilte ineens he?
ze zijn sprakeloos! whahahaa

Misschien omdat iedereen er een beetje moe van wordt, dat hun tips niet serieus wordt genomen....? Geldt iig wel voor mij

@Napie; precies, dat bedoel ik ook mooi gesproken