[AR] Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IvoIce

Re: [AR]Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:42

laura2span schreef:
je bedoelt van die warm/droog stap dekentjes?
ik heb ze zelf gemaakt
ik (nouja papa dan ) maak alle dekens zelf.

Die bedoel ik indd..
Je weet dus niet waar ik ze kan kopen?

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:24

Ik heb er ook zelf 1 gemaakt.

Trouwens, mennen jullie wel eens alleen?
Ik zit echt met niemand die me kan helpen, dus zit ik echt in dubio of ik alleen zal gaan, (ga dan niet naar buiten toe hoor), maar in de bak oefenen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:36

jacqueline schreef:
Ik heb er ook zelf 1 gemaakt.

Trouwens, mennen jullie wel eens alleen?
Ik zit echt met niemand die me kan helpen, dus zit ik echt in dubio of ik alleen zal gaan, (ga dan niet naar buiten toe hoor), maar in de bak oefenen.

Dilemma heb ik ook. Ik durf niet goed alleen naar buiten en oefen nu dus wel op de wei (in mijn eentje) maar die is eigenlijk te smal om lekker rond te kunnen rijden (kort wenden).

Wel ga ik eens mennend aan de hand naar buiten. Gaat ook vaak goed. Het zijn echter de drukke kruisingen waar ik geen uitzicht heb vanaf de wagen/ achter de pony dus daarom wil eigenlijk iemand erbij hebben om voor te gaan staan. Maar ja mijn huidige bijrijder is mijn man en die heeft maar een of 2x per maand eens zin om mee te gaan.

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:44

Ik heb dat probleem ook. In de bak ga ik gewoon alleen, daar doet hij alles wat ik wil en met optuigen/inspannen blijft hij netjes staan.
Buiten is hij altijd wat drukker (alhoewel het de laatste keer perfect ging) dus dan wacht ik altijd wel tot ik iemand he bgevonden die mee wil.

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:45

Hebben jullie foto's en uitleg van jullie zelfgemaakte dekens trouwens? ben wel benieuwd hoe jullie dat hebben gedaan.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:47

Ik rij altijd alleen. Is op zich geen aanrader want als er iets gebeurt dan sta ik er ook alleen voor. De keren dat er iets is misgegaan had ik (op 1 keer na) iemand bij me (dan ga je toch denken he....) Ik heb inderdaad ook alleen me man en die wilt nooit zo lang mee, kan ook maar 1 of 2 keer per maand en die wilt altijd harder als dat ik wil. Mijn vriendin wilt ook wel mee maar dan moet ik weer met haar mee dus kan ik minder lang rijden.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:52

IvoIce schreef:
Hebben jullie foto's en uitleg van jullie zelfgemaakte dekens trouwens? ben wel benieuwd hoe jullie dat hebben gedaan.

Ik heb een oude wollen deken in 2-en geknipt. Toen de helft dus op Sam gelegd en er een halve cirkel uitgeknipt voor zijn hals en zodat je dus de 2 uiteinden overhoudt van de halve circel waarmee je de deken aan de borstkant kunt vastmaken (touw/knoopjes o.i.d.). Een dekensingel houd het geheel op z'n plek en een koortje onder de staart door. Het is niet zo heel moeilijk hoor, beetje fantasie. Je krijgt alleen niet een mega mooie deken... maar wel functioneel. En als de deken kapot gaat heb ik dus nog een helft.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:14

napie schreef:
die wilt altijd harder als dat ik wil.

Yep de mijne vind het ook te langzaam gaan (pony van die begrafenisstoet he ). Dus stapt hij bij tijd en wijlen af en gaat zelf alvast vooruit lopen.

Dat bleek een keer niet handig. De pony schrok ergens van, stuift weg en ongelukkigerwijs raakt het linkerwiel van de 2 wieler toen nog, een boomstronk. Ik zat rechts op de wagen nog, waardoor het geheel omkukelde ... ik klapte zo van de wagen af. Pony schrok nog harder en maakte dat ze weg kwam. Echter hing ik nog aan de leidsels en werd door haar meegesleurd. Er dreunde maar 1 ding door mijn hoofd ... vasthouden!
Doordat de wagen was gekanteld geweest, was het tuig verdraaid en ik hing dus met 80 kg aan het bit, waardoor ze na ca. 20 meter gelukkig al stopte. Ik onder de blauwe plekken, zij alleen een kapot achterbeen en druipend van het zweet. En mijn man heel droog: "wou dat ik een camera bij me had, hadden we vast 25.000 gulden mee gewonnen bij de leukste thuis".

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:23

Fijne man heb je.
Zo iets had ik ook. Wij zaten te genieten over het feit dat onze pony zo braaf liep en dat hij zel de weg naar huis weet. Ik met een los leidseltje liet hem mooi zijn gang gaan en de pony liep inderdaad netjes naar huis en wist precies waar hij links of recht moet. Maar een pony houd geen rekening met de kar, neemt de bocht iets te krap, ik was te laat om te corriceren en we reden over een boomstronk in de bocht. Kar en pony op de weg op de kant. Pony bleef liggen omdat ik hem op de hals sprong. Pony losgemaakt, kar weer op de wielen en pony weer vastgeknoopt en naar huis rijden... verbaaste wandelaars achterlatend. Pony had een schaafwondje aan zijn lip. Vrouwtje zag bont en blauw door de glijpartij over de straat en baasje zat de volgende dag op de rontgen omdat hij zijn enkel had bezeert (zieltje)

Pieter heeft er nogal een handje van om de pony's commando's te geven terwijl ik er niet op voorbereid ben. De pony's schieten maar bij een klein commando in een ferme galop en als ik dan net de leidsels niet goed op maat heb...
Ik pak hem weer terug als hij achterop de kar staat en zich niet vasthoud, even een klein klikje en weg zijn de pony's. Ik moet daarna alleen even weer manlief van het bospad afrapen.

Klinkt gezellig he, onze ritjes samen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 18:47

ik ga heel soms alleen. in tweespan rijdt dat alleen niet lekker omdat ik dan echt te licht ben en de pony's dus geen kar meer voelen. in enkelspan kan het wel maar daar heb ik nooit zin in
mijn papa en ik rijden altijd samen leuk zo dezelfde hobby.

voor de uitstapdekjes heb ik gewoon fleece aan de meter gekocht en dan het achterste deel van de fly-over (2 delig vliegennet) overgetrokken. ze zijn erg mooi
ik heb ook nog zweetdekentjes, en waterdichte gevoerde dekentjes gemaakt.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:48

een vraagje: Longeren jullie je shetten ook? Om ze te beleren etc? Zo ja.. hoe kom je aan een passende longeersingel en eventuele bijzetteugeltjes?! In een gewone ruitersport zaak kan ik ze tot nu toe niet vinden. Iemand tips?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:54

napie schreef:
Klinkt gezellig he, onze ritjes samen.

Maar bij ons is dat van die stemcommando's gelukkig helemaal niet zo. Remco vroeg of hij ook eens mocht mennen. Tuurlijk, dus ik geeft de leidsels. Isabella braaf in halthouding en bleef ook zo, wat hij ook deed of zei. Niets. Ze luisterde direct als ik stap of draf zei, maar bij hem nadanoppes. Vond dat wel erg vertederend

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:56

Bonechi_ schreef:
een vraagje: Longeren jullie je shetten ook? Om ze te beleren etc? Zo ja.. hoe kom je aan een passende longeersingel en eventuele bijzetteugeltjes?! In een gewone ruitersport zaak kan ik ze tot nu toe niet vinden. Iemand tips?

Ook hier geldt weer ; op maat laten maken of zelf doen.
Ik had een standaard longeer/dekensingel (zo'n rode stoffen ding met kussentjes bijde schoft). Lengte geloof 1.80 meter of 1.60. Hoe dan ook, te lang. Heb ik bij de schoenmaker zeker 20 cm laten innemen en nu past hij perfect.
Bijzetteugels ben ik geen voorstander van. Daarbij longeer ik bijna altijd met dubbele lijnen, zodat ik eigenlijk half mennend aan de hand/longerend bezig ben. Is heel handig, vooral om te laten keren en je beleerd gelijk voor de wagen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:58

O ja nog even over dat "ongeval" met die boomstronk van Napie en ook van mezelf. Dacht nog aan het gebeuren van mijn kennis met zijn welsh-tweespan vorig najaar in het bos. In het begrazingsgebied merkte hij dat de doorgangspoort was versperd door geparkeerde auto's. Dus hij wilde zijn span keren, dacht dat het pad breed genoeg was. Stuurt de pony's naar de buitenkant van het pad om een goede draaicirkel te hebben, door het vele blad heen en ineens .... floep weg buitenste pony. Die ging dus onderuit in een sloot die daar verborgen lang onder de bladeren. Gelukkig niet zo diep dat er ongelukken of verwondingen zijn gebeurd, maar hij schrok wel heel erg.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:13

Zozo, dat zijn nogal wilde verhalen...
Met mijn welsh heb ik nog nooit ergens last van gehad voor de kar (onder het zadel wel, maar daar hebben we het nu niet over)
Maar ik heb ook wel eens de shet van mn zusje ervoor gehad...NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT MEER!!!
Dat beest wil dood geloof ik...minimaal 1x per buitenrit wil hij zichzelf de sloot in werken :S een stuur zit er dan niet meer op...
Zo was ik een keer samen met Pip (zo heet de shet) en mijn vriend een ritje aan het maken, en ineens schiet hij opzij, richting de sloot. Terugsturen had geen zin, dus dan maar extra meesturen. Hij belandde nog niet niet IN de sloot, maar Pip stond met een hoek van 45graden langs de kar, waardoor de kar was gekanteld. (hij kantelde omdat Pip ons in de berm had gewerkt, onder normale omstandigheden kanteld die kar niet...)
Mijn vriend had een grote schaafwond en een verfvlek en ik had niets. Maar met dat beest ga ik echt NOOIT meer op pad!

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 23:54

Hahaha wat een verhalen allemaal zeg.
Ik heb ook al een keer een flinke klap op de kar gemaakt (bleef nog net zitten) oooo wat was ik geschrokken, gelukkig was een vriendin van mij mee.

Nou ik ga denk ik ook maar alleen mennen.....maar dan alleen in het weiland, en dan moet mijn man maar in de weekenden mee met het 2 span (hij wilde het toch weer op gaan pakken).
Volgens mij worden dat bij ons dezelfde ritjes als van Isapaardje hahaha

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 03:55

Wel een aantal ongelukjes gehad met de kar maar wel in 7 jaar tijd en circa 15.000 kilometer afgelegd.
1e: pony loopt achteruit in de sloot, vanaf dat moment rij ik altijd met zweep in de hand. Had ik hem op dat moment een lel gegeven dan lag hij niet in de sloot. Ik kon trouwens in mijn eentje de kar er achter vandaan halen en we hebben hem met 5 man uit de sloot getrokken. Ik heb een uur naast hem in de sloot gestaan in november.
2e: tweespan pony's slaan in een stadspark in Hoorn om in een scherpe bocht en een stuurfout van mij. Ik val van de kar. Pony's nemen de kortste weg richting huis. Moeten dan wel een spoor en drukke weg over. Staan gelukkig daar voor stil tegen een boom, met 10 man er omheen. Hebben de afgelopen 2 kilometer keurig recht gelopen en niets geraakt
3e: Ik rij met een grote groep en rij vooruit om een doorgang te checken. Terwijl ik wacht op de rest en even ben afgestapt, knallen de pony's ervandoor. Ik blijf achter maar wordt al snel opgepikt door een andere wagen. Pony's zijn dwars door twee afsluitbomen gegaan (dikke palen finaal doormidden), rennen naar stal waar ze niet in kunnen, rennen door naar mijn huis maar de straat kunnen ze ook niet in, verder rechtdoor en alweer een boom waarna de kar op de kop rolt in een ondiepe sloot. 1 pony zit vast onder de langboom welke in de oever is geboort. Met wat hulp van omstanders pony onder de kar vandaan gehaalt waarna meneer lekker de oeverkant af gaat grazen.

Bij geen van de ongelukken schade aan de pony's alleen wat materiaalschade aan kar en tuig. Ik begrijp dat het heel anders had kunnen aflopen maar van schade en schande wordt men wijs.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 10:42

Zo schrikken zeg. Nee wat dat betreft heb ik gelukkig een coole kikker. Op die keer omkiepen na is er (afkloppen) nog niets gebeurd. Ja van de week hek kapot in de wei, toen madame even iets sneller instuurde dan de bedoeling was. Ipv te stoppen toen de wagen vastzat en te luisteren naar mij om terug te lopen, zet ze even fiks aan en krak, hekwerk begaf het. Ach moest toch vervangen worden

Op onze manege daarentegen hoorde ik pas een leuk verhaal van een huifkarrit. Kar volgeladen met mensen, de fries ervoor en gezellig lopen maar. Op een klein drempeltje van zand komt de kar vast te zitten. Ze zetten de Fries even aan en het dier spant zich in, en knap breken de strengen af. Fries in draf weg, koetsier van de bok af en slepend achter de Fries aan (en losgelaten al heel snel). Mensen in de huifkar lagen in een deuk. Fries gewoon naar huis gekuierd

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:10

Klinkt eng allemaal.. Ik heb nu ook twee ongelukjes gemaakt..
1. Had een half uurtje gereden, ging allemala perfect, uitstappen op wat langer leidsel.. Zit één moment niet op te letten en vroem, rebbel er in een keiharde galop vandoor op het land. Ik zat gelijk in de knoop met leidseld en zweep, tegen de tijd dat ik die weer op orde had maakt hij een bocht van 90 graden (ik heb een sulky) dus één van mijn wielen begaf het, kar begon te stuiteren en ik be eruit gevlogen, midden in de brandnetels. AU. Pony nog een paar rondjes doorgerend waardoor het andere wiel en het lamoen ook scheef waren. Uiteindelijk in kunenn sluiten, losgemaakt. Reb had godzijdank niets, kar aan gort en ik onder de blaasjes. Daar heb ik zeker van geleerd, ook met uitstappen OPLETTEN

2. Waren in een drafje over het fietspad met schuinoplopende berm aan het rijden. Ging allemaal lekker totdat er een wielrenner zonder seintje voorbij sheesde, pony schrikt en springt opzij.. Maar ja, de berm was scheef en mijn wiel dus ook.

Sulky doet het ondertussen weer en Reb is nu een stuk rustiger dus ik hoop datdit soort dingen nooit meer gebeuren..

Nog iemand spannende verhalen?

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:46

Nu je over die wielrenner begint schiet mij ineens weer wat te binnen.
Laatst was ik aan het rijden beneden aan de dijk, komt er ineens zonder waarschuwing een fietser langsSJEEZEN, paard schrikt heel erg en valt zo tussen de bomen op de grond. Hij rende gelukkig niet in paniek weg, maar ik was wel geschrokken. Gelukkig had ik iemand bij mem dus ik was ff afgestapt om te kijken of hij iets had of kreupel liep. Op het eerste gezicht leek er niets aan de hand te zijn, maar eenmaal thuis aangekomen had hij een wond aan de binnenkant van zijn linkerbeen. Hij was waarschijnlijk met zijn rechterhoef tegen zijn linkerbeen aangekomen.
stomme wielrenners, altijd maar denken dat ze alles zijn en mogen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 15:15

Ik heb nog al veel menners in mijn kennissenkring en maand of wat geleden heeft iemand bij onze stichting (paardrijden voor gehandicapten) ook een stom ongeluk gehad. Wagen niet goed nagekeken kwam het op neer. Eenmaal in het bos zet hij zijn haf aan in draf. Paardje gaat keurig in draf over en trekt er zo de 2 voorwielen onderuit en draaft daarmee weg. Restand van de wagen kiept voorover en blijft met menner en bijrijder zo staan (leidsels werden uit menner zijn hand getrokken). Paard liep ook gewoon netjes door, helemaal niet in paniek. Eind verderop ving een fietser het paard op (met de 2 wielen er achter).

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:10

haha wat een ongelukken.. zo heb ike rook nog 1

ging met verzorgfries mennen in dit keer een groter weiland zodat we wat langer konden draven.. maar zij vond het een erg eng weiland, dus we waren net het hek door iemand liep naast haar hoofd en nog ieamnd ernaast. in volle galop recht vooruit.. op de sloot af, sloot te laat gezien vol op de rem en ze viel lag op de wal/kant van de sloot in onmacht... NOOIt weer in dat weiland dus

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:13

OMG wat een verhalen.....ik stond al te shaken toen ik "bijna"van de kar gelanceeerd werd.......hoop niet dat ik dat soort dingen als jullie meemaak want dan kunnen ze me volgnes mij wegbrengen hihihi.

Het verhaal van Ivoice komt me wel bekent voor.....mijn zwager ging ook mennen met zijn pony (had nog nooit echt gement, en hij wil wegstappen begint de pony achteruit te lopen, hij had de zweep in de koker staan.....mijn man roept nog "pak je zweep".....maar dat deed hij dus niet.......ze liepen dus ook een soort greppel in.......bam pony op de kant met het wagentje bovenop zit.....lamoen knapte kapot.
Pony was wel gewond, maar niet heel ernstig.
Echt zo belangrijk om je zweep in je handen te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:39

Jeetje, krijg helemaal kippenvel van al die verhalen . Gelukkig heb ik nog niet zoiets meegemaakt (afkloppen), zou dan de eerst komende tijd echt met knikkende knietjes op de bok zitten vrees ik.

@ Jacqueline: ik men altijd alleen als ik met de sulky ben, altijd buiten aangezien ik hier nergens de mogelijkheid heb op een veldje of stukje braakliggend land te oefenen. Spike is bomproof, kan je mee naast de A2 gaan rijden en nog geeft ie geen kick.

Als ik met de recreatiewagen op pad ga, is er altijd iemand mee (meestal een van mijn ouders), omdat als er daar wat mee gebeurd we verder van huis zijn, dat ding is natuurlijk harstikke log.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:33

Hier dan een beginnersfoutje, keertwending op de weg moet je kunnen voor je examen, ik dus op de weg, sukkelt Bollie naast de weg in de goot kar achterna, hij bleef gewoon koel staan. Bollie uitgespannen en kar eruit getrokken....
Nu doe ik alleen nog maar keertwendingen waar geen goot te zien is.... ja je wordt voorzichtiger...