laurae schreef:Maar ik ben nog steeds nieuwsgierig of je een join up dezelfde betekenis geeft als ik? En zo niet, waar zit volgens jou het verschil in?
Join-up voor mij wordt gebruikt als het slecht gaat met rijden (en ik dus niet al met een poedersuiker op wil stappen aangezien het dan helemaal niet werkt met een gevoelig paard) dan gaan we andere dingen doen, als grondwerken, beetje vrijheidsdressuren (vind ze leuk door de snoepjes) of wandelen oid.
Opjagen door de bak zou ook kunnen, maar dat voegt niks toe, je krijgt er geen betere band mee, je lost er niks mee op. dus dat doe ik niet.
Met grondwerken communiceer je met je paard in zijn natuurlijke taal, daarom vind ik dat belangrijk, das toch vertrouwder om zegmaar in je eigen taal aangesproken te worden imo. Maar goed, dan gaan we grondwerken, rondje die kant, rondje andere kant, sneller, langzamer, halthouden, draaien enzo, tot ze zich onderdanig gedraagt (likken, kauwen hoofd omlaag) dan zijn er 2 dingen die ik doe. Soms stop ik, klik dr aan de lijn en gaan wandelen, soms vraag ik dr naar me toe door mee te draaien en weg te lopen. Dan volgt ze me nog een tijdje, tot we naar voren gaan, lekkere borstel/was beurt en soms nog een stukje over straat

Dan soms weer maanden niet, zoals ik al zei, ik doe het absoluut niet onnodig en zomaar omdat het zo geweldig leuk is dat ze me achterna loopt

Ik heb het werken met een join-up als tip gekregen, als gevolg van het rijden. Daar paar lessen in gehad en vervolgens door veel lezen zelf zo'n beetje de dingen eruit gepikt die ik belangrijk vind.
Met een ander paard heb ik het nooit gedaan, simpelweg omdat ik nooit zo'n paardje als starlight gereden heb. Met problemen die niet zomaar even op te lossen zijn dus. Het is bij haar geen verzet of niet willen, maar angst en wantrouwen. Heb het dus verder nooit nodig gehad