[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:12

sflj schreef:
Waarschijnlijk lijkt wat jij doet of de manier waarop jij met paarden omgaat heel erg op de manier van al die NH goeroes bijelkaar. NH is ook niks bijzonders ofzo, het wordt immers al eeuwen zo gedaan alleen de bekende figuren als Roberts/Hempfling/Voest en Parelli hebben er hun beroep van gemaakt om het aan de mensen uit te leggen die de ervaring niet hebben of er gewoon minder gevoel voor hebben. Dus jij doet aan NH zonder het zelf te weten of je noemt het anders. Horsemanship heb je waarschijnlijk al en voor jou is het allemaal vanzelfsprekend. Natuurlijk dus. Ziedaar: Natural Horsemanship! Tadaaa!!

Juist, dat bedoel ik dus
Dus gewoon boerenverstand, stukken goedkoper en succes gegarendeerd, als je wilt leren tenminste

Alleen is onze maatschappij zo raar dat het eerst bakken vol met geld moet kosten, iemand met bekende naam, anders leer je niks. Verward

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:30

Je vergeet alleen dat jij jaren ervaring hebt met weet-ik-veel hoeveel paarden per dag (en vergeet niet alle andere mensen die dat ook gedaan hebben en er nog steeds niets van begrijpen), dus als jij dat makkelijk en stukken goedkoper noemt?? Ik heb nog wel andere dingen te doen.....
Misschien heeft nh op dit moment voor jou niets toe te voegen, dat is geen probleem, maar er zijn zat mensen voor wie het heel veel toe te voegen heeft, of waar het bepaalde gaten opvult.
over dat geld moet ik een beetje lachen, want in vergelijking met mijn (voor mij nutteloze) dure lessen van vroeger, ben ik echt niks kwijt nu.
Ben nu eindelijk eens goede les gaan halen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:39

Citaat:
dus als jij dat makkelijk en stukken goedkoper noemt?? Ik heb nog wel andere dingen te doen.....

deed ik ook gewoon na een meer dan fulltime baan hoor.
En makkelijk, niks is makkelijk, maar wel heel leerzaam.
want je kunt alles uit boekjes weten, de praktijk is ff heel wat anders.

ik begrijp bij veel Nh dingen ook de theorie wel, maar je moet alleen ook zo reageren en niet eerst na moeten gaan denken.
Het moet een reflex zijn en hoe doe je dingen in automatischme?
Juist door ervaring.
Hoe je het ook went of keert, ik blijf erbij dat als je NH ervaring gebasseerd is uit de kennis van een boek en ervaring op een paar paardjes, dat je het niet kent en ook nooit zult leren...

Citaat:
en vergeet niet alle andere mensen die dat ook gedaan hebben en er nog steeds niets van begrijpen

en dat is een groep die het nooit leert, wat voor cursus ze ook gaan doen, want een stukje feeling vanuit jezelf heb je zeker nodig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:00

Welnu; na het lezen van de PNH boekjes komt het me inderdaad logisch en gezond verstand voor, maar dat was met het wiel en het vuur ook zo niet?!

Vóór het lezen van de boekjes zou ik op de meeste dingen toch echt nooit gekomen zijn en we zijn soms verbíjsterd over hoe effectief de logica is.
Wat míj betreft heeft Parelli een méga-toegevoegde waarde die vele malen meer waard is dan de kosten van de methode terwijl wij met diervriendelijk gezond verstand en héél veel ervaring met trainigsmethodes van mens en dier al een heel goede basis met onze paarden hadden.
Ik heb veel verschillende trainingsmethodes en -filosofieën in mijn geestelijk bagage. Veel ook paraat en ja, Parelli (en anderen) biedt echt een aanvulling die ik nergens anders in heb kunnen vinden.

Kijk, er zijn meer wegen maar (P)NH is wel echt een eigen weg die verder gaat dan gezond verstand.
Ik zeg bewust gezond verstand, want boeren-verstand heeft bij mij geen positieve klank. Kan best dat die 'boer' of 'oude paardenmensen' prima kennis, ervaring en inzicht hebben/hadden, maar ík heb er nergens iets van op papier kunnen vinden. Laat staan een compleet plaatje, gestructureerd en toepasbaar voor een ander.
Parelli verkopt zijn methode ja, net als die 'boer' zou doen als hij voldoende kennis zou hebben om op te schrijven én dit kon én daar een methode van kon maken én, én, én.... Wat is het probleem?!
Snap van geen kant waarom sommige mensen zoveel moeite hebben met 'eer aan wie ere toekomt'! Daar hoef je de methode niet voor te omarmen of het er mee eens te zijn
Ik vind klikkertraining niet altijd en voor iedereen dé oplossing en voor ons hier onbruikbaar bijvoorbeeld maar het ís gewooon wel een briljante vinding OK dan!
Niemand zeurt over Karen Pryor en die verkoopt ook haar boekjes en methode. Jammer voor haar is een klikkikker al sinds jaar en dag in elke speelgoedwinkel voor 1½ Euro te koop. Desondanks heb ik dozíjnen 'speciale' klikkers voor tot 10 Euro langs zien komen.
Tis in sommige paardenkringen helemaal correct om de NH-beweging te verketteren als commerciële volksverlakkerij en over de klikker en over de schandalige geldklopperij voor allerhande onmisbare 'hulpmiddelen' voor 'Dressuur' hoor je niemand!!!??? Verward

Ik rond mijn inbreng af: voor míj is het Parelli-NH een methode met een volledig eigen bestaansrecht die voldoende toegevoegde waarde biedt boven het boerenverstand in het hoofd van die boer waar ik niets aan heb omdat het niet in míjn hoofd zit en de Parelli-methode én wel beschikbaar is én, voor míj, voor zelfstudie helemaal geschikt is.
Ik ken geen andere methode die via zo'n korte en goedkope weg leidt tot de resultaten die we dagelijks zien.
Dat het voor óns nog eens tig keer redabeler wordt omdat we er met twee personen en vijf paarden profijt van hebben is geweldig maar niet de essentie; ook voor mezelf met alleen Arabella heeft het pretpakket van kursus, wortelstok en touwen zijn geld halverweg het programma al vét opgebracht

Doei, doei

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:08

... en daar sluit ik me volledig bij aan!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:05

Huertecilla schreef:
Welnu; na het lezen van de PNH boekjes komt het me inderdaad logisch en gezond verstand voor, maar dat was met het wiel en het vuur ook zo niet?!

Vóór het lezen van de boekjes zou ik op de meeste dingen toch echt nooit gekomen zijn en we zijn soms verbíjsterd over hoe effectief de logica is.

ik ben het met je hele stukje eens, maar dit stukje springt er vooral uit.
Logisch verstand is namelijk niet altijd logisch, pas als je het uit het paard bekijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:29

Als het niet logisch merk je dat ook meteen aan de reactie van het paard, want dat is dan niet wat je gewenst/gehoopt had.
En weet jet het ook weer meteen Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:23

Ik sluit me volledig aan bij RK
Citaat:
Parelli verkopt zijn methode ja, net als die 'boer' zou doen als hij voldoende kennis zou hebben om op te schrijven én dit kon én daar een methode van kon maken én, én, én.... Wat is het probleem?!

Nee, die boer ziet dit namelijk als volkomen logisch en gewoon een manier om met paarden om te gaan. Hij weet niet beter, maar zal dit wel aan mensen in zijn omgeving doorgeven.
Sorry, maar ik vind zoals jij het hier brengt, een beetje overkomen alsof die boeren simpelweg te 'dom' zijn om hier geld mee te verdienen. Dat is imo niet zo, integendeel.

En ik blijf erbij, maar zo blijven we steeds in een cirkeltje ronddraaien, dat je een gevoel niet uit boekjes kunt halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:24

Het kan ook heel leerzaam zijn om andere mensen aan het werk te zien, soms vanwege 'dat doen we dus niet' en soms om op een idee te komen. Maar goed, dan moet je wel mensen om je heen hebben natuurlijk .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:28

idd ritchtje
Net of dat die boer dat niet zou kunnen, maar of je ook zin hebt in al dat commerciele gedoe?
dat is iets wat je je beter af kunt vragen.
lekker denigrerend dus

Maar duidelijk dat hun niet open staan voor de mensen die al altijd met paarden om zijn gegaan, zoals ik al zei, het moet geld kosten van mensen die de commercie wel opzoeken en onzekere paardentypjes de buidel doen laten omkiepen.
Om ook maar denigrerend verder te gaan Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:40

runningkawa schreef:
Maar duidelijk dat hun niet open staan voor de mensen die al altijd met paarden om zijn gegaan

ik sta open voor alles, zolang het logisch is, paard vriendelijk en die persoon het uit kan leggen.
Het blijft een beetje dubieus trouwens, welke "boeren" telkens bedoelt worden?? Ik mag aannemen dat het om mensen met "boerenverstand" gaat (wat hetzelfde moet voorstellen als loisch denken), van boeren zelf heb ik niet een ontzettend hoge pet qua diervriendlijkheid en effectiviteit.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:42

sanne83 schreef:
Je vergeet alleen dat jij jaren ervaring hebt met weet-ik-veel hoeveel paarden per dag (en vergeet niet alle andere mensen die dat ook gedaan hebben en er nog steeds niets van begrijpen), dus als jij dat makkelijk en stukken goedkoper noemt?? Ik heb nog wel andere dingen te doen.....
Misschien heeft nh op dit moment voor jou niets toe te voegen, dat is geen probleem, maar er zijn zat mensen voor wie het heel veel toe te voegen heeft, of waar het bepaalde gaten opvult.
over dat geld moet ik een beetje lachen, want in vergelijking met mijn (voor mij nutteloze) dure lessen van vroeger, ben ik echt niks kwijt nu.
Ben nu eindelijk eens goede les gaan halen Knipoog

Ik denk dat iedereen die open staat voor kritiek en bereid is te leren (en misschien een beetje gevoel ervoor heeft) dit gevoel kan ontwikkelen. Tuurlijk de één heeft daar meer mogelijkheden voor dan de ander. En hoewel ik ongetwijfeld nog veel minder ver ben dan RK heb ik ook nog niets nieuws voorbij zien komen hier. En heb nooit op een handelsstal gereden, alleen maar naast m'n werk en m'n vwo voor particulieren hier en daar wat paarden gereden.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:47

sanne83 schreef:
van boeren zelf heb ik niet een ontzettend hoge pet qua diervriendlijkheid en effectiviteit.

Mag ik vragen waarom niet?
Ik ben het met je eens dat boeren op een heel andere manier omgaan met dieren dan de gemiddelde mens. Ik sta af en toe hier op stal ook met verbazing te kijken dat het goed blijft gaan. Maar op de een of andere manier, zijn de paarden wel ontzetten gehecht aan deze man en vertrouwen ze hem volledig.
Heel dieronvriendelijk zal het dus niet zijn, en hij is ontzettend duidelijk voor zijn dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:49

Boeren mutsen idd minder
en dat is juist duidelijkheid waar een paard van houd

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:11

Richtje schreef:
Mag ik vragen waarom niet?
Ik ben het met je eens dat boeren op een heel andere manier omgaan met dieren dan de gemiddelde mens. Ik sta af en toe hier op stal ook met verbazing te kijken dat het goed blijft gaan. Maar op de een of andere manier, zijn de paarden wel ontzetten gehecht aan deze man en vertrouwen ze hem volledig.
Heel dieronvriendelijk zal het dus niet zijn, en hij is ontzettend duidelijk voor zijn dieren.

Ik ken een aantal boeren (heb altijd bij boeren op stal gestaan), maar ik sta nou echt niet te kijken van hun geweldige paardekennis (misschien kom ik bij de verkeerde hoor Tong uitsteken ) Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik laatst wat nh dingetjes aan mijn huidige boer geleerd heb. Schijnheilig
De meeste paarden vinden hem trouwens wel heel leuk, zal er vast niet mee te maken dat hij als enige voert Knipoog

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:25

Maar kan je een voorbeeld noemen?
Ik denk dat de gemiddelde persoon die bij ons op stal komt ook niet onder de indruk zal zijn, van de paardenkennis van deze boer. Maar ondertussen..... als je deze man beter leert kennen blijkt ie toch heel wat meer te weten dan je op het eerste moment zou denken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:32

Sja boeren, van die mensen die tussen de paarden geboren zijn en hun hele leven niks anders in handen hebben gehad dan allerlei paarden, die er nog mee gewerkt hebben en later ook gingen rijden. Dié boeren, nee, daar kun je beter niks van aannemen hoor, je zou wel gek zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:26

het wordt nu wel een nutteloze discussie of je wel of niet boeren met paardekennis kent Verward
Ik ga eens kijken waar deze discussie ook al weer over ging Clown

ik blijf erbij dat ik vind dat je beter gevoel kunt ontwikkelen door bij een paard heel goed na te denken wat, hoe en waarom en de complete logica van dingen te zien en het daarna op andere paarden toepassen. Misschien is dit alleen zo als je op de nh-manier werkt, dat zou kunnen Lachen . Is ook eigenlijk wel logisch, ik moet mezelf een andere houding aanleren, is je dat gelukt bij een paard, lukt dat ook bij andere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:29

Als je moet na gaan denken ben je te laat, dan heeft het paard al van alles gedaan Lachen
Dat moet vanzelf gaan en je kunt niet zo simpel zeggen dat ga ik nu op alle paarden toepassen, ze zijn namelijk alemaal ander.

De ene is al erg onder de indruk als je zegt, foei, de ander eet bij wijze van je dan opgestoken vingertje op Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:37

runningkawa schreef:
Als je moet na gaan denken ben je te laat, dan heeft het paard al van alles gedaan Lachen
Dat moet vanzelf gaan en je kunt niet zo simpel zeggen dat ga ik nu op alle paarden toepassen, ze zijn namelijk alemaal ander.

De ene is al erg onder de indruk als je zegt, foei, de ander eet bij wijze van je dan opgestoken vingertje op Haha!

Het maakt mij niets uit dat het paard dan ondertussen al iets anders heeft gedaan, dan heb ik juist voor de volgende keer precies geleert wat ik moet doen, ik vind besef van jezelf namelijk een beter leerproces, dan dat iemand het tien keer moet herhalen en dat je het dan nog niet doet.

Ik ga ook niet m'n vinger opsteken Haha!, voordat ik weet dat het paard daar een reactie op geeft.
Dat heb ik al eerder gezegd, dat nh begint bij de aller-aller kleinste basis, grondwerk, dan pas rijden. Dan heb je veel dingen die kunnen gebeuren al uitgesloten. Daarbij is het trouwens veiliger.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:50

mijn eerste kennis making met NH of boerenverstand... was het boek van Klaus.... zo te lezen hier op bokt een van de zweverigste en moeilijkste... maar wat ik in zijn boek las had ik nog nooit gehoord of gezien toen.
Ik heb er heel veel van geleerd door het te doen...
Ik weet het, ik heb ook maar een shet en halflinger in de tuin staan. Maar dat zijn ook paardjes, en zoals ik nu met ze om kan gaan heeft nog nooit iemand mij geleerd of laten zien...En echt niet omdat ik maar 10 jaar manege ervaring heb hoor.. want die heb ik niet... ik heb minder manege ervaring maar meer ervaring in de praktijk.. met verschillende paarden....
En wat die mij te vertellen hadden zie ik soms in sommige boeken terug en dan vooral in het NH......

Het belangrijkste is het doen en het leren... zo leer ik elke dag nog bij en ik weet dat als ik mijn ogen sluit nog niet alles geleerd heb wat er te leren valt.. maar daar is de volgende keer misschien voor.. Knipoog

Maar ok Theorie is belangrijk.... zou dat niet zijn dan snap ik niet waarom er theorie gedaan moet worden voor het rijbewijs.

wil wel even kwijt dat ik respect heb voor elke manier van paarden omgang als het maar eerlijk gaat en gedacht word aan de behoeftes van het dier... (goed voer, weidegang, passend zadel en eerlijke ruiter) Dat kan dus ook met hulpteugels zijn als ze maar goed gebruikt worden...
Laatst bijgewerkt door Chantal1973 op 17-06-04 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:03

Dit begint op een soort slofteugel-discussie te lijken: een steeds terugkerende discussie m.b.t. NH-methoden of boerenverstand.

Aan beiden kleven voor en nadelen.
Boerenverstand hecht ik grote waarde aan. Ik heb veel geleerd van de boeren in mijn omgeving. Ik heb ook staaltjes onbenul gezien waar de honden geen brood van lusten: afgewerkte olie op mok smeren bijvoorbeeld. Inderdaad dat doodt van alles, maar het gif dringt ook fijn door. Of de stal van een kribbebijter rondom onder het stroom zetten, dan blijven ze inderdaad van het hout af ja. Of een onwillig paard met een eind hout door de bak meppen... Dat zijn de boerenverstandzaken waar ik minder vrolijk van word. Maar over het algemeen levert boerenverstand goed opgevoede paarden op, die geen loopje met hun eigenaar nemen.

Bij NH heb ik dezelfde rare dingen gezien maar dan van de andere kant. Mensen die hun paard als een soort God behandelen en ze constant van alles vragen. Mensen die alleen nog maar met een halstertouwtje rijden, maar ondertussen op die manier de round penn niet uitkomen omdat ze dat niet durven. Mensen die niet galopperen, omdat ze dan niet blijven zitten met hun barebackpad. Arme, arme paarden. Aan de andere kant, zonder de ideeen van NH (o.a. van Parelli) was ik nooit op het idee gekomen meer aandacht te besteden aan mijn lichaamshouding, was ik nooit op het idee gekomen dat een paard ook goed te rijden is met alleen een halster (op een buitenritje bijvoorbeeld), of zelfs zonder halster te rijden is (dat laatste durf ik alleen in de buitenbak Lachen )

Ik was ook nooit op het idee gekomen dat een paard net als bijvoorbeeld een hond naar je toe te roepen is (heel handig als ze bijvoorbeeld in de wei staan, of een uitstapje naar het erf maken als ze de knoop weer eens los maken). Ik was ook nooit op het idee gekomen mijn paard te leren dat ze de stal niet uitmocht (ik zou gewoon de stal dichthouden). Nu zit ik koffie te drinken voor de stal en staan de deuren van Lanna en Seven open: quality-time. De paarden vinden dat duidelijk leuk, ze staan blij zover als mag naar buiten).

Kortom, mijn ideaal is een gebalanceerde mengemoes van NH en boerenverstand.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:22

sanne83 schreef:
Ik ga ook niet m'n vinger opsteken , voordat ik weet dat het paard daar een reactie op geeft.

Maar hoe weet jij hoe het paard erop reageert zonder dat uit te proberen?
Daarbij ben je imo bij veel paarden al te laat als je de eerste paar keren maar toestaat dat ie al wat anders hebt gedaan, om hier zelf van te leren.
Iets tien keer herhalen zonder reactie gebeurt hier dus ook niet. Reageert ie niet op dat vingertje, dan ga ik het niet nog tien keer met dat vingertje proberen, nee dan ben ik direct na het vingertje een keer wat duidelijker. En als je maar duidelijk genoeg bent, is bij een beetje gevoelig paard het vingertje de volgende keer wel genoeg als je maar consequent bent Lachen

Anya, en daar zit denk ik het verschil tussen of je de NH-theorie al dan niet nodig hebt.... En dit is helemaal niet negatief bedoeld, en zal ongetwijfeld ook samenhangen met de omgeving waarin je met paard bezig bent. Maar zonder enige kennis van NH, reden wij met onze eerste pony ook zonder zadel/hoofdstel/halster in de bak rond. Ging prima.... maar hier zat weinig theoretische kennis achter (misschien soms wel wat te weinig Bloos) . Verder blijft de merrie die ik nu rijd ook netjes in haar stal staan, zelfs als ik zodra ze in stal sta, haar eten weghaal en om het hoekje zet. Wil ze toch naar dat eten toe, wat heel langzaam stapje voor stapje en mij goed in de gaten houdend gebeurt. Is een 'nee' voldoende om haar te beletten dat stapje haar stal uit te doen. En dat allemaal vanuit het boerenverstand Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:23

En als de wei bij de boer maar groot genoeg is, leer je ze vanzelf wel aan dat ze moeten komen Haha!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:24

Idd... ik ga niet elke keer een kilometer lopen om dat paard te halen Knipoog