Samsam"]
[quote="Sjonniej schreef:Als een paard kan gaan sterrenkijken met een gogue/touwtjes, waarom gebruik je ze dan? Dus word het paard wel verplicht gestelt om beneden te blijven, of zie ik dat heel erg verkeerd?
Je doet er touwtjes/gogue aan om hem beneden te houden en je doet ze er niet aan om aan iedereen te zeggen: Kijk ik longeer met gogue/touwtjes (tenminste, dat hoop ik voor je!!)
Dus word het paard toch verplicht gestelt om beneden te lopen? Anders hebben die hulpteugels toch helemaal geen zin....
Niet verplicht gesteld, maar uitgenodigd, het is prettiger voor hem om ot onspannen en te zakken.
[/quote]
Ja, maar als het paard dus naar boven komt krijg hij zoveel druk op zijn mond dat het na verloop van tijd niet meer leuk is voor dat paard. Dus komt hij niet voor de ontspanning naar beneden en omdat jij het 'lief' en eerlijk aan hem vraagt, maar omdat hij pijn/druk wilt ontwijken!
Ik vind dat als jij er een bijzetaanzet, dat je dan niet meer eerlijk met je paard om kan gaan, het paard word dan zeker wel gedwongen om naar beneden te gaan (het kan niet anders, tenzij je hem los doet en het dus geen effect meer heeft)
Ik denk dat te weinig mensen (niemand persoonlijk) er niet voor 500% achterstaan dan hun paard eraan toe is om een half uur (of zelfs langer!!) in die houding te lopen!!!