[AR] [LO] longeren met of zonder bijzets?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:15

Samsam"]
[quote="Sjonniej schreef:
Als een paard kan gaan sterrenkijken met een gogue/touwtjes, waarom gebruik je ze dan? Dus word het paard wel verplicht gestelt om beneden te blijven, of zie ik dat heel erg verkeerd?
Je doet er touwtjes/gogue aan om hem beneden te houden en je doet ze er niet aan om aan iedereen te zeggen: Kijk ik longeer met gogue/touwtjes (tenminste, dat hoop ik voor je!!)
Dus word het paard toch verplicht gestelt om beneden te lopen? Anders hebben die hulpteugels toch helemaal geen zin....

Niet verplicht gesteld, maar uitgenodigd, het is prettiger voor hem om ot onspannen en te zakken.
[/quote]

Ja, maar als het paard dus naar boven komt krijg hij zoveel druk op zijn mond dat het na verloop van tijd niet meer leuk is voor dat paard. Dus komt hij niet voor de ontspanning naar beneden en omdat jij het 'lief' en eerlijk aan hem vraagt, maar omdat hij pijn/druk wilt ontwijken!

Ik vind dat als jij er een bijzetaanzet, dat je dan niet meer eerlijk met je paard om kan gaan, het paard word dan zeker wel gedwongen om naar beneden te gaan (het kan niet anders, tenzij je hem los doet en het dus geen effect meer heeft)
Ik denk dat te weinig mensen (niemand persoonlijk) er niet voor 500% achterstaan dan hun paard eraan toe is om een half uur (of zelfs langer!!) in die houding te lopen!!!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:25

sjonnie wat jij zegt klopt dus niet:

-er is GEEN druk in de mond;
-het paard kan zijn houding WEL veranderen.

(bij het gebruik van een gogue).
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 27-02-04 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:26

Sjonniej schreef:
Ja, maar als het paard dus naar boven komt krijg hij zoveel druk op zijn mond dat het na verloop van tijd niet meer leuk is voor dat paard. Dus komt hij niet voor de ontspanning naar beneden en omdat jij het 'lief' en eerlijk aan hem vraagt, maar omdat hij pijn/druk wilt ontwijken!

Als jouw paard niet op de kuitduk reageert, blijf je dan netzo lang lief vragen of geef je hem dan ook eens een schop?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:27

nee samsam want dan dwing je hem, foei!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:28

Blijf het eerlijk aan hem vragen, ik doe ook niet alles goed en het kan dus zijn dat mijn been niet op de verkeerde plek lag oid.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:29

dit meen je toch niet sjonnie? een paard moet reageren op kuitdruk, of dat nu 1 cm voor of erachter is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:31

jah tuurlijk moet een paard reagere, maar ik geeft hem niet na 1x meteen een schop. Met een hulpteugel krijgt hij de eerste keer las hij naar boven komt de volle laag dat vind ik niet eerlijk zeker bij een jong paard niet dat nog moeite heeft met de balans

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:31

In mijn ogen moet je gewoon consequent zijn, jij bent de baas en hij moet gewoon luisteren.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:32

idd een paard trainen en opvoeden valt of staat met wel of niet consequent zijn.

volle laag is wel erg dramatisch *LOL*

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:33

Ja ik ben de baas en ik ben consequent maar niet na 1x een schop erachter aan, 2e keer zelfde kracht, daarna druk opbouwen, maar het is zowiezo al niet goed als je je paard een schop geeft, je ziet Anky tog ook niet schoppen op der paard? Je moet met de binnenkanten van je kuit je paard proberen op te tillen, het begin van de onzichtbare hulpe...daar gaan we toch voor?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:34

Sjonniej schreef:
jah tuurlijk moet een paard reagere, maar ik geeft hem niet na 1x meteen een schop. Met een hulpteugel krijgt hij de eerste keer las hij naar boven komt de volle laag dat vind ik niet eerlijk zeker bij een jong paard niet dat nog moeite heeft met de balans

Maar na 10X ??? Hoe krijg je een paard zo scherp aan het been, als jij maar lief blijft vragen weet hij toch binnen de kortste keren dat hij niet hoeft te reageren?

Met een hulpteugel krijgt hij niet de volle laag, de druk wordt hoger naarmate hij zijn hoofd hoger brengt, heel logisch en direct resultaat, wat je niet van elke ruiterhand kunt zeggen!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:08

anky hoeft maar 1 keer been te geven juist omdat zij consequent geweest is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:12

Samsam"]

Maar na 10X ??? Hoe krijg je een paard zo scherp aan het been, als jij maar lief blijft vragen weet hij toch binnen de kortste keren dat hij niet hoeft te reageren?
[/quote]
Elke extra keer die ik moet drijven geef ik meer druk, 3e keer krijgt hij een tik. Maar je moet niet schoppen!! Zo krijg je nooit onzichtbare hulpen, je moet dmv. knijpen je paard proberen optetillen. Schoppen is een heel erg rotgezicht, geef hem dan een goede klap na de druk 2x opgevoerd te hebben. Ik blijf wel consequent anders gaat dat paard een loopje met me nemen, dat is logisch. Als je niet consequent bent word het al zowiezo niet. Maar je moet niet meteen naar hulpmiddelen grijpen, wat naar mijn mening veel te vaak gebeurd!!!

Citaat:
Met een hulpteugel krijgt hij niet de volle laag, de druk wordt hoger naarmate hij zijn hoofd hoger brengt, heel logisch en direct resultaat, wat je niet van elke ruiterhand kunt zeggen!

Neej dat kan je niet van elke ruiter zeggen, maar er blijven altijd mensen die denken dat het er beter uitziet als een paard in de krul is getrokken dan dat hij ontspannen loopt en zelf de teugel opzoekt...als word dat niet gestimuleert bij juryleden (meestal)
Maar ik snap niet hoe je bij een jong paard dat nog moeite heeft met de balans een hulpteugel eraan kan gooien, daar word hij echt niet beter op!!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:14

je hulpen ga je verfijnen sjonnie, maar consequent zijn komt op de 1e plaats. of dat nu met een tik met de zweep is of een keer harder drijven, als er maar reactie is, daar gaat het om.

als jij niet snapt dat een hulpteugel als de gogue handig kan zijn bij jonge paarden dan moet je je daarin eens verdiepen. het stimuleert ruggebruik door het paard vw/nw uit te nodigen. jij doet dat met kneepjes en ik door begrenzing.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 27-02-04 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:17

Nou Sjonniej, je hebt wel erg weinig van hulpteugels en longeren begrepen zie ik alweer. Maar je waagt het wel om met dubbele lijnen te longeren, wat mij weer erg gevaarlijk en onaardig lijkt op jouw manier.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:22

Waarom gevaarlijk en onaardig?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:26

Jah dat kan je als het zelfde zien, maar over het algemeen krijg je beter reactie op een tik...natuurlijk komt het consequent zijn op de 1e plaats anders bereik je niets! Dat weet ik ook wel, maar ik vind niet dat je van jonge paardjes mag verwachten dat ze al naar beneden lopen.
Maar ieder zijn eigen mening, met dit geruzie maken we bokt ook niet beter!
Mijn standpunt is en blijft: Hulpteugels worden te vaak verkeerd gebruikt en daarom ben ik er tegen. Ik vind dat je van de voorkant van een paard af moet blijven, tot hij helemaal op de handhand loopt en over zijn rug loopt! Van jonge paarden kan je niet verwachten dat ze zit al kunnen aangzien dit veel spierkracht nodig heeft, dus ben ik tegen hulpteugels bij jonge paarden!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:29

Sjonniej"]
Ja ik ben de baas en ik ben consequent maar niet na 1x een schop erachter aan, 2e keer zelfde kracht, daarna druk opbouwen, maar het is zowiezo al niet goed als je je paard een schop geeft, je ziet Anky tog ook niet schoppen op der paard? Je moet met de binnenkanten van je kuit je paard proberen op te tillen, het begin van de onzichtbare hulpe...daar gaan we toch voor?
[/quote]
Die onzichtbare hulpen bereik je alleen maar door te eisen dat hij na de eerste lichte druk vertrekt, en snel ~~}> ! Als je steeds opnieuw vriendelijk blijft vragen stomp je hem af en zal het nooit onzichtbaar worden

Jah dat kan je als het zelfde zien, maar over het algemeen krijg je beter reactie op een tik...natuurlijk komt het consequent zijn op de 1e plaats anders bereik je niets!

Nee niet die rotzweep erbij! Je been moet 'de macht' hebben.
Laatst bijgewerkt door Lenn op 27-02-04 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:29

we hebben het niet over "jonge paardjes" maar groene paarden in de training en dat is een wezenlijk verschil. 1 van de eerste dingen die ze moeten leren is hun rug te gebruiken en dat doe je door ze vw/nw te laten lopen.

als hulpteugels op een goede manier worden gebruikt dan is er niets mis mee. maar zoals ik al zei, alles kan verkeerd gedaan worden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:33

jah dat is waar maar 9 van de 10 keer worden ze verkeerd gebruikt en een paard moet vw/nw lopen dat is waar daar ben ik het 100% met je eens, maar er zijn er maar weinig die dat snappen....dat is zo jammer. De meeste vinden het alleen belangrijk dat het paard in de krul loopt, en de achterhand en rug er een beetje achteraan gaan omdat ze jammergenoeg nog bij dat paard horen!

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:40

Zep schreef:
Weet je aqua, misschien ben ik best bereid om te geloven dat jij je paarden los aan de longe aan het werk kunt zetten, maar ik denk niet dat de gemiddelde bokker dat zo even nadoet.

Zep!
Ik ben was een leek in de paardensport toen ik aan mijn opleiding begon en bij Lammert Haastra werd mij verteld dat ik wel een potige meid moest wezen wou ik een paard op een fantsoenlijke manier longeren.

Toen ik bij Aqua kwam voor stage, is mij geleerd te longeren zonder hulprotzooi en ik longeer nu elk paard. Of het nu een wilde hengst is of een rustig ponytje. En door de bak slepen dat was er echt niet bij hoor!

Longeren kan iedereen. Goed longeren moet je willen leren, anders kan je het idd niet. Maar met een beetje wil kan iedereen goed longeren, maar ja dan moet je je daar wel voor openstellen.......

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:41

miffie ik wil jou graag een volbloedhengst met dit weer zien longeren aan een halstertje. doe wel een helmpje op.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:49

Weetje wat bij jou ontbreekt, SP???

Respect tussen het paard en jou!!!

Als je paard namelijk jou respecteert en andersom, dan zal hij je nooit door de bak slepen hoor!! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Miffie op 27-02-04 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:51

Gevaarlijk omdat je kennelijk niet weet wat je je paard aandoet en onaardig omdat over een lange lijn je signalen sterker zijn voor het paard. Een blik in je profiel zegt genoeg hoor.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:52

Miffie schreef:
Weetje wat bij jou ontbreekt, SP???

Respect tussen het paard en jouw!!!

Als je paard namelijk jou respecteerd en andersom, dan zal hij je nooit door de bak slepen hoor!! Knipoog
juist het respect dat ik voor het dier heb is de reden waarom ik dat niet zomaar doe Knipoog

kom eens met argumenten ipv beschuldigingen, afgezien van je spelfouten, klinkt het nogal dom zo.