[AR] dressuur en vaardigheid 2016

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:59

Volgens mij willen ze met de 2x combinatie regel alleen voorkomen dat er op een vaardigheidswedstrijd niet 4x wordt gestart met dezelfde combinatie (bv. in mijn geval 4x een Z vaardigheid starten). Dat idee heb ik namelijk wel eens voorbij zien schieten op Facebook, omdat een paard sowieso 4x mag worden uitgebracht op één wedstrijddag. Ik vind het wel goed dat hier de rem op wordt gezet. Op zich gaat het hard genoeg met 2x hetzelfde parcours starten en je moet ook leren meerdere parcoursen te rijden.

Mijn enige vraag is nog als je bv. een pony 2x wordt gestart door 2 verschillende menners in de vaardigheid (ook in verschillende klassen) of de pony wel 2 finales/barrages mag lopen. Officieel is het namelijk maar één finale/barrage op een dag. Daarom wordt in NH ook altijd alleen barrage gereden bij de eerste proef.

Zijn de menners die enkel- en tweespan starten met dezelfde pony dit al tegengekomen op wedstrijd?

EDIT: ik ben trouwens blij dat deze wijziging is doorgevoerd. Hopelijk hoeven we nu iets minder op 2 wielen door de bocht te crossen (met een vierwieler) en gaan we weer op rijvaardigheid letten in plaats van racepartijen in de vaardigheid.

MelanieB

Re: dressuur en vaardigheid 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:28

Hier zien we de finale/barrage niet als apart maar altijd vast aan het parcours, dus daar nooit problemen mee gehad.

Je mocht sowieso al nooit 4x vaardigheid starten tenzij door vereniging werd aangevraagd (Paard mag 4 keer starten op een dag waarvan max. 2x vaardigheid was toen de regel).
Nu mag 1 combinatie het nog steeds niet, maar nu mag ik wel pony a in enkelspan 2x vdh rijden en dan pony a met pony b nog 2x vaardigheid. Kunnen ze ook prima aan en fijn voor training, dus dat is top.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:44

Okay, fijn om te weten van de finale/barrage. Wil mijn pony wel een keer uitlenen voor een vaardigheid en wil op een kampioenschap dan niet hoeven te kiezen tussen de 1 of de andere menner bij de barrage ;)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:05

Ik wil op 27 februari met mijn nieuwe pony mijn debuut maken bij De Kroo ruitersport :D

Afgelopen zondag heb ik voor het eerst minimarathon gereden met hem, en ondanks dat hij normaal gezien erg heet is bleef hij best rustig tijdens het parcours :) Eens kijken wat dat zal geven voor dressuur en vaardigheid!

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:36

Super die regel van het tweewieler en sulky rijden erbij in de vaardigheid. :)
Dit gaat er idd voor zorgen dat er weer netjes gereden word ipv geragd. Je kan bijna niet op met een vierwieler tegenover een 2 wieler met kleine pony ervoor die bij wijze van kan omdraaien op plekken waar een vierwieler het niet kan.

Ik rijd nog geen vaardigheid, dus voor mij nog niet van belang maar vind het wel een goede regel!
De 4 starts vind is ook mooie regel, maar volgens mij was deze er eerder ookal, ik heb Buck wel eens uitgeleend terwijl ik zelf startte toen mocht hij ook maar 1x vaardigheid met mij 1x vaardigheid met penny en met dressuur net zo. Toen werd mij dat verteld van het startlimiet. :)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:47

Ik vind het ook een goede regel, maar wel jammer. Ik ben hier in de buurt (oa Kootwijkerbroek/Heeten/Garderen/Overasselt) vrijwel altijd de enige met een sulky, af en toe rijden er nog een of twee mee. Kootwijkerbroek heeft al een sulky rubriek en dat vind ik prima zolang deze niet word afgelast vanwege te weinig deelnemers want dan zal dat vrijwel altijd zo zijn. Ben benieuwd hoe ze dat met de districtkampioenschappen/hippiade etc gaan doen.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:49

Je bent toch je concourswagen aan het afmaken, dan kan je alsnog meerijden met de vdh.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:58

Als die rubrieken afgelast zouden worden zou het inderdaad wel jammer zijn! Maar dat gaat vast niet gebeuren.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:58

Dat klopt, maar dan moet ik 'm nog wel kunnen vervoeren en het is de vraag of de concourswagen wel in mijn trailer past. Bij voorkeur start ik met sulky, als deze rubriek uiteindelijk weg valt of 9 vd 10 keer word afgelast, zal ik er iets op moeten gaan verzinnen als ik mijn concourswagen niet kan vervoeren :P

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:00

Kan het dan niet zo zijn dat je als enige in die rubriek start? Zag laatst ook dat er maar 2 of 3 in een rubriek zaten...

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:06

In Kootwijkerbroek ben ik al eerder in m'n eentje in de sulky rubriek gestart idd :j Maar kan me voorstellen dat ze het bij verenigingen waar niemand of heel weinig mensen met sulky starten, ze het afschaffen oid. Helemaal bij verenigingen die geldprijzen uitgeven, als je in je eentje rijd dan heb je altijd de eerste prijs en start je vaak gewoon gratis daardoor.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:11

Wees maar niet bang hoor Ayla : vooral in andere districten zijn ook vaak maar 1 of 2 2 spannen dus daar worden ook net zo goed rubrieken voor uitgeschreven.

Qua geldprijzen zou het dan kunnen dat je dan niet meedoet voor prijzengeld zoals hier in Nijkerk al het geval was vorig jaar toen er prijzengeld was. Dus wel meedoen voor prijs en punten maar niet prijzengeld.
Maar verder is het kwestie van een lintje extra klaarleggen. Dus in dat opzicht zal het niks anders zijn dan de zeker niet altijd volle 2span rubrieken in bijv Noord.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:07

Ayla schreef:
Ik vind het ook een goede regel, maar wel jammer. Ik ben hier in de buurt (oa Kootwijkerbroek/Heeten/Garderen/Overasselt) vrijwel altijd de enige met een sulky, af en toe rijden er nog een of twee mee. Kootwijkerbroek heeft al een sulky rubriek en dat vind ik prima zolang deze niet word afgelast vanwege te weinig deelnemers want dan zal dat vrijwel altijd zo zijn. Ben benieuwd hoe ze dat met de districtkampioenschappen/hippiade etc gaan doen.

Ik ga van de zomer de garderen cup rijden als het allemaal uitkomt, dus iig 2 tweewielers dan!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:29

De startlijst voor het districts kampioenschap West staat online.
Ik mag zondag mooi optijd, 9 uur als eerste enkelspan L. En om 15.40 met het 2span, dus dat word mooi de hele dag op en neer rijden.
Rijden, pony naar huis brengen, terug voor de prijs uitrijking, terug naar huis om het span op te halen. Ach, het houd je bezit :p.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:00

Kan je niet je ponys al mee nemen als je naar de prijs uitreiking gaat? scheelt je een keer rijden

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:04

Ik heb een klein vraagje!

Ik heb een startkaart, mag ik nou met dat ding en dressuur onder het zadel starten en dressuur voor de wagen? Of heb ik andere kaarten nodig?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:15

Dat kan wel, maar dan kan Deedee tussendoor een half uur het land ipv 3 uur. Het blijft een groene onervaren pony, dus denk dat het voor haar wel zo fijn is. Het is maar 1x per jaar indoor kampioenschap, en maar 1x in de veel jaar zo dicht bij, dus zo maar ff.

Voor het mennen heb je een men startpas nodig, voor onder het zadel een rij startpas. Die kan je niet over en weer gebruiken.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:56

Ik mag schrijven bij de kampioenschappen, vind ik altijd wel leuk en erg leerzaam.
Verder nog niet veel in de planning, conditie opbouwen voor de marathons is weer begonnen en tussendoor misschien nog wat dressuur wedstrijdjes starten.Denk dat Wormerveer de eerste weer wordt.

Deedee stond zondag toch ook de hele middag op de trailer of was dat een andere pony ?

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:29

Dan maar hopen dat ze geen parade gaan rijden Dennis :), zoals hier op de noordelijke outdoor kampioenschappen. Dat werd toen een chaos van heen en weer rijdende trailers om paarden/pony's weer op te halen en volle karren met degenen die het niet lukte om de aanspanning nog op te halen en die maar bij anderen op de wagen gingen zitten.
Hier staat de voorlopige startlijst voor het DK ook online, wordt een lange dag, beginnen nu om 9.00 uur en eindigen om 21.00 uur en de sluitingsdatum is nog niet bereikt, dus er komt nog meer bij.
Heb wel medelijden met de dubbelspanrijders die hun paarden/pony's ook in enkelspan rijden, enkelen van hen zitten in de eerste rubriek en in de laatste, het is dan wel erg lang wachten voor de paarden/pony's en ook voor de menners natuurlijk.

Geloof dus niet dat er veel mensen hun startkaart hebben afgemeld, anders was er niet zo'n opkomst.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:44

Dat hebben ze hier nog nooit gedaan, dus ga er van uit nu ook niet ;).
Deedee mag als eerste en na het 2span moeten er nog 5, dus ook redelijk als een van de latere. Door dat lange wachten breng ik Deedee lekker even naar huis.

Deedee heeft afgelopen zondag de hele middag op de trailer gestaan. Maar de langste tijd nadat we al gereden hadden en samen met haar moeder een middag is wel wat anders dan een halve dag alleen, en een veel langere dag totaal. Ik kan nog goed aan haar merken dat het veel energie vraagt van haar.

Als we verder weg gemoeten hadden had ze wel gewoon de hele dag mee gemoeten, dan was het niet anders geweest maar wil het toch zo fijn mogelijk houden voor haar.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:53

Mijn starttijd is ook bekend :-) (we doen mee aan de noordelijke) 11.41.
ik heb er reuze zin. Nu nog alles plannen e.d. want de wagen moet ook nog schoongemaakt worden en het tuig. Dat moet allemaal op vrijdagmiddag. Woensdag ervoor nog een lesje. En dan zijn we er klaar voor (zijn we eigenlijk al :-)).
Ik doe de proef uit mijn hoofd zodat vriendlief een filmpje kan maken.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:07

Noord heft aardig wat meer ponymenners, wel leuk !

Yarrah welke klasse start je , ik zou vanaf M niet uit mijn hoofd durven rijden :)

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:36

Ik rij ook mee op de kampioenschappen van noord in de B met mijn jonge pony.
We maken vast geen kans maar is leuke ervaring voor ons beide :)
Ik ben rond 1 aan de beurt dacht ik hoop niet dat ik de hele dag moet blijven haha.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:43

Ach, ik rij altijd uit mijn hoofd ook onder zadel. Ik reed M1 2 proeven uit mijn hoofd, sterker ik ging alleen naar wedstrijden. Ik vind het echt heerlijk. Nu met het mennen kan ik niet alleen ik heb hulp nodig. Maar de proeven blijf ik uit mijn hoofd doen. Kan iemand anders het filmen. Ik start in de B het is pas mijn tweede wedstrijd de eerste was in juni vorig jaar. Toen had ik maar 8 menlessen gehad _O- en Oz had nog geen 12x voor de kar gestaan. Maar ze gingen niet eens slecht 179 en 173. Nu zijn we 8 maanden verder en we hebben veel geleerd en gedaan.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:50

Hier alleen klasse 4 uit het hoofd omdat dat verplicht is en deze nieuwe is pittig zat om uit m'n hoofd te leren heb 'm eerst maar vertaald :)). Klasse 3 deed ik ook richting einde al, vond het wel heerlijk rijden.

Omdat ik van L tot Z dressuur rijd en enkel en tweespan dus ga niet 10 verschillende proeven uit mijn hoofd leren... :')

Hier zaterdag nog selectie wedstrijd en dan is het afwachten of we voor indoor kampioenschap geselecteerd zijn. :j
Dit keer Jimmy en Aslan beide enkelspan. Aslan weer snuffelen aan de proef en Jim heeft ook al sinds outdoor geen enkelspan proef meer gelopen :))

Succes allemaal dit weekend voor west +:)+