[AR] Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:10

Kuggur schreef:
Jij "moet" niks, je bent maar een recreant.
Oh ja toch wel, jij moet de verkeersregels kennen.
Groot deel van het probleem is die "als ik het veiliger vind mag ik rijden /mennen waar ik wil, en de rest van de wereld heeft maar rekening met me te houden" attitude die hier op bokt keer op keer in dergelijke topics voorbij komt.

Ik ken de regels en ik MAG wel degelijk op fietspad als ik een 80 km baan als keuze heb. Het heeft te maken met veiligheid. Nog iets .... Waar haal jij het vandaan dat ik verwacht dat de hele wereld rekening met mij moet houden?????? Beetje minder mag wel, je toon bevalt me totaal niet. Ik geef aan dat, ondanks het feit dat WIJ voorzichtig rijden groepen wielrenners de regels juist aan hun laars lappen en voor levensgevaarlijke situaties zorgen. Of wil jij beweren dat die zich netjes aan de regels houden?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:49

"Wij" worden gedoogd op t fietspad ja.
Officieel horen we op de rijbaan te rijden.

Niet dat ik dat doe, maar t moet wel.

Urielle

Re: Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:33

Goodmorning sunshine!
Kunnen jullie wat vriendelijker tegen elkaar doen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:53

Urielle schreef:
Goodmorning sunshine!
Kunnen jullie wat vriendelijker tegen elkaar doen?

Dat is überhaupt de reden waarom zijn tussen ruiters en wielrenners/de rest van het verkeer niet werky. Word altijd direct in een defensieve houding gesprongen zonder eerst even naar elkaar te luisteren. 'Iedereen is een mens met gebreken' word lang niet altijd bedacht.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:24

Vervelend hé, mensen die het niet klakkeloos met je eens zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:27

Vrede op aarde, vrede op aarde. Zelf ff de melodie van dit kerstliederen erbij bedenken svp :-)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 16:44

Ik bedenk met net dat je een wielrenner wel kunt vergelijken met een galopperend paard op de weg. Geen stoppen meer aan als dat nodig blijkt......

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 16:52

chocobroodje schreef:
Hier in zuid limburg rijden aardig wat wannabe's rond en echt, er zijn er veel rond uit egoistisch.. Zelfs als ik hier in de buurt met de hond wandel en er komt een groep aan wordt ik van de weg afgeduwd of opzij geschreeuwd (en echt meerdere keren gebeurt!) omdat ze perse met 3/4 man naast elkaar moeten fietsen. Zelfs wel eens een stuur tegen min arm gehad en letterlijk een duw gekregen..

Ze duwen zich voor auto's snijden andere weggebruikers af en geven geen voorrang als het niet dood noodzakelijk is... Tuurlijk zijn er ook fatsoendelijke wielrenners, maar feit is dat die aso's gewoon echt bloedlink bezig zijn en de rest een slechte naam bezorgen.

Vanuit de wielren groepen moet er echt meer aandacht aan veiligheid worden gespendeerd, zowel op paarden gebied als gewoon de normale verkeersregels.. En een fietsbel op je ren fiets zou ook verplicht moeten worden!

Ja in Zuid Limburg is het echt erg. Crossen ze een heuvel af en gaan dan zo hard de bocht door dat ze op de verkeerde weghelft zitten. Kom jij daar net met je autootje de bocht om...
Vooral zo rond de Amstel Gold race is het echt erg. Al die wannabees die menen dat ze Eddy Merx himself zijn...

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:35

Waarom al die irritatie?

Op de weg moet je aanspanning gewoon verkeers mak zijn en moet jezelf over voldoende ervaring beschikken.
is dit het geval, dan kun jeje schouders ophalen, groet je vriendelijk en rij je door. Na een paar keer is mijn ervaring dat er meer respect komt van de medeweg gebruikers. Zelf mensen die een praatje aanknopen.
Even bladeren hier op bokt leerde mij dat ts sinds september 1xpw ment, uhhh..... ervaring? volleerde aanspanning?

Snijden, de weg versperren, schelden enz geeft alleen maar gevaarlijke situaties, die nergens voor nodig zijn en de mensport alleen maar een slechte naam bezorgen.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 23:24

demug schreef:
Even bladeren hier op bokt leerde mij dat ts sinds september 1xpw ment, uhhh..... ervaring? volleerde aanspanning?.

Das knap dat jij dat van bokt afhaalt. Zet hier bijna nooit iets op.

En tsja, ik moet het stellen met een onvolleerd paard ja.
Zij stond niet vooraan in de rij toen het beleerde werd uitgedeeld, zoals bij andere paarden wel het geval is als ik jou lees.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:49

Zelf geplaatst neem ik aan.

Ieder paard heeft het moeten leren, ook de mijne.
Ik heb alleen nooit verwacht dat anderen met mij rekening houden. Als ik onbeleerd de weg op ga moet IK zorgen voor de veiligheid op de weg en niet een ander!!!

Het is zo makkelijk om maar te zeggen, niemend houd rekening met een paard, maar hoeveel menners en ruiters gedragen zichzelf niet bepaalt als de heer/dame in het verkeer.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 10:41

Hoe kun je alleen met volledig beleerde paarden de weg op ?
Ieder paard moet het een keer op de weg leren toch ?
Of zijn er mensen met een privé dorp om veilig hun paarden op te leiden tot volledig beleerde en veilige paarden ?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 10:47

tinker_sally schreef:
En heb me voorgenomen om nog breder te gaan rijden en als ze afremmen dan ga ik pas aan de kant.

Nu ben ik toch wel heel benieuwd hoe andere menners omgaan met dit asociale volk.
Moet de eerste nette wielrenner/mountainbiker nog tegenkomen.

Ik vind het júíst asociaal om breed te rijden, zodat zij moeten afremmen omdat jij nog naar de kant moet gaan. De weg is niet van jou alleen ...

Zal me niks verbazen dat wielrenners paardenmensen juist asociaal volk vinden ...

Verder de reacties niet doorgelezen, maar hier erger ik me nogal aan :=

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:04

xEmily schreef:
tinker_sally schreef:
En heb me voorgenomen om nog breder te gaan rijden en als ze afremmen dan ga ik pas aan de kant.

Nu ben ik toch wel heel benieuwd hoe andere menners omgaan met dit asociale volk.
Moet de eerste nette wielrenner/mountainbiker nog tegenkomen.

Ik vind het júíst asociaal om breed te rijden, zodat zij moeten afremmen omdat jij nog naar de kant moet gaan. De weg is niet van jou alleen ...

Zal me niks verbazen dat wielrenners paardenmensen juist asociaal volk vinden ...

Verder de reacties niet doorgelezen, maar hier erger ik me nogal aan :=

Ik heb vorig jaar les gehad en daar word geleerd midden op de weg te rijden.
Zodat overig verkeer niet met een vaart langs je opgaan.
En daarna pas aan de kant te gaan.
Als ik een rotonde over moet rijd ik ook op het midden.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:05

Breed rijden doe je soms om te anticiperen.
Dus als er een versmalling komt die jij wel ziet maar mensen achter je niet, dan neem je die ruimte alvast in op de weg om te voorkomen dat je later klem komt te zitten als iemand je inhaalt. Of als je ziet dat er een te groot snelheidsverschil is voor de veiligheid van beide.
En is ook dat je de beheersing over de situatie houd, als jij jezelf aan een kant geen ruimte geeft, dan kun je niets meer als er iets gebeurd, je werkt wel met levend materieel ?
Dus als ik midden op de weg rij, en ik zie een fietser een fout maken dan kan ik nog weg gaan voor die persoon.

De andere manier is als iemand mij klem rij, ik kijk naar de kant waar niemand is, en daar rij ik 5 cm a 15 cm langs, en de ander zoekt het uit, ik laat mijn kar dan gewoon gaan, heeft hij het verkeerd ingeschat, dan heeft tie een kras of moet die heel snel reageren.
Persoonlijk vind ik die manier asociaal, al kun je soms niet anders, en dan anticiperen en eerder al zorgen dat je je ruimte houd ??

Ik rij meestal met een huifkar, en rustig in smalle straten.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:58

Kuggur schreef:

Wtf {:)-:( jij hebt echt ergens de verkeerde afslag genomen. Niemand hoeft het met mij eens te zijn, ik geef alleen mijn mening. Daarnaast is het zo dat ik weet dat ik wel degelijk voorzichtig rijd ook omdat er bij ons veel van die gekken rondfietsen die voor niets en niemand afremmen. Zoals ik al eerder aangaf, waar mogelijk in de berm en altijd lopend naast mijn paard met mijn dochter op de rug.
Ik kan alleen maar vanuit mijn eigen ervaringen spreken. En die zijn dat ik het RECHT heb op dat fietspad te rijden met een 80 km baan ernaast en dat het feit dat ik dat doe geen vrijbrief is voor wielrenners om assosiaal en gevaarlijke situaties te creëren. gezien het feit dat het jou echter niets interesseert dat ik graag op normale wijze door jou wenst aangesproken te worden en jij niet verder komt dan steeds mij weer te wijzen op wat IK allemaal fout doe (????) maakt ons "gesprek" totaal nutteloos. Dus veel plezier met je verdere leven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:22

Het probleem is alleen dat jij geen RECHT hebt om op het fietspad te rijden. Wettelijk gezien mag je met je paard helemaal niet op het fietspad komen. Volgens de wet hoor jij op de 80km-weg of in de berm van die weg. Dat jij jezelf dat recht geeft, wil nog niet zeggen dat het ook een recht is.
De wetgever verwacht ook dat jij de wet kent en dus weet dat jij niet op het fietspad thuishoort. Natuurlijk kan je nooit alle wetten en plichten kennen, maar als je met een paard de weg op gaat, dan hoor je dit soort verkeersregels wel te kennen.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:44

Wanneer je uit veiligheid of ernstige overlast voor het overige verkeer uitwijkt naar een fietspad dan zul je moeten beseffen dat je daar te gast bent, dat houd dus in dat je de fietsers zo min mogelijk tot last bent.

Ps. Kunnen we het een beetje gezellig houden?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:46

Rustig mensen.. Het is maar een internet discussie

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:18

demug schreef:
Wanneer je uit veiligheid of ernstige overlast voor het overige verkeer uitwijkt naar een fietspad dan zul je moeten beseffen dat je daar te gast bent, dat houd dus in dat je de fietsers zo min mogelijk tot last bent.

Ps. Kunnen we het een beetje gezellig houden?

helemaal mee eens !

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:38

Tnx rossfechten

Ts ik weet ook wel dat er weggebruikers zijn die het niet zo nauw nemen en met niemand rekening houden, aan ons( als menners/ruiters) dus de taak om onze paarden daar op te trainen.
Dan hoef je minder vaak anderen de weg teblokkeren en word het een stuk leuker voor iedereen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:31

Starbreeze schreef:
Ragdollcat schreef:
En ze moeten niet zeiken dat anderen in de weg staan, ze staan vaak zelf in de weg door met een groep naast elkaar, zelfs met 3 naast elkaar te wielrennen waardoor de auto's er niet langs kunnen.

Ze houden dus zich niet netjes aan de verkeersregels.

Ik haal dan in door links in de berm te gaan rijden, kunnen ze nog stofhappen ook. Ik pas me in dat geval graag aan hoor :D

In de wielergroep waar ik rijd proberen we altijd super netjes aan de verkeersregels te houden en zo veilig mogelijk te rijden. Dat houd in dat we twee aan twee fietsen. Soms met drie omdat de kop afgewisseld wordt regelmatig. Dan gaan de voorste achter elkaar rijden en zakken rechts van de groep terug om weer achteraan aan te sluiten. Ter hoogte van waar zij zitten is het dan tijdelijk drie.

Als we op een smalle weg rijden, en er komen auto's van achter of van voor, dan ritsen we in en gaan dus achter elkaar rijden. Maar wellicht kun je je voorstellen met tien koppels van twee aan twee naar achter elkaar dat dat wat tijd kost. Daar houden negen van de tien auto's anders ook geen rekening mee en zoeven gewoon voorbij.

Punt is, mensen hebben in het verkeer gewoon geen geduld voor langzamer verkeer. Of dat nou wielrenners, paarden, trakteren of voetgangers zijn. Iedereen heeft een hekel aan elkaar en te weinig geduld.

Wij worden als groep vaak uitgejouwd, puur omdat we in een groep wielrennen. Als je een rondje met ons mee zou rijden dan zou je echt wel zien dat er super netjes gereden wordt.

Maar ook wij hebben last van andere groepen wielrenners hoor. Ik zeg echt niet dat elke groep het goed doet. Als een andere groep ons inhaald eisen wij ook ons plekje op de weg op. Daar is niks mis mee. Sommige zijn inderdaad behoorlijk asociaal.

Ik wil wel alleen maar zeggen dat met name vaak automobilisten soms ook geen geduld voor wielrenners hebben, hoe goed ze het ook proberen te doen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:02

denice schreef:
Ik vind het 't lastigst als er een groep aan komt rijden, en ze allemaal gaan brullen 'PAAAARDDD!!". Als het een kudde van 30 wielrenners is dan is dat levensgevaarlijk. Mijn paard vertoont dan wel een beetje vluchtgedrag, logisch, hij ziet niets maar hoort allemaal gebrul achter zich. Ik heb het over een andere boeg gegooid, als mensen fijn passeren dan roep ik gewoon goedemorgen, bedankt! en hoop ik dat ze het aan elkaar doorvertellen :+

Veel wandelen met je dier helpt, vooral op zondagochtenden zijn er veel wielrenners. Mijn paard schrikt niet van fietsers als ze niet roepen. En vooral rustig blijven en het eventueel uitleggen.

Nou wordt die helemaal mooi.

Dus je moet vooral ruimte geven, maar er mag niet naar achter gewaarschuwd worden? Hoe wil je dan dat degene midden of achteraan weten dat er vaart geminderd en ruimte rechts gemaakt moet worden? Juist als dat niet gedaan wordt krijg je afsnijdt en bots situaties. Ik kan je verzekeren. Als vierde in de rij zie je niks meer! Niks! En moet je volledig vertrouwen op de waarschuwingen en leiding van de mensen op kop.

Het is niet voor niets dat wij in de groep zulke sterke regels hebben over wat te doen en waar te fietsen.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 10-12-14 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:14

Willl65 schreef:
Kuggur schreef:

Wtf {:)-:( jij hebt echt ergens de verkeerde afslag genomen. Niemand hoeft het met mij eens te zijn, ik geef alleen mijn mening. Daarnaast is het zo dat ik weet dat ik wel degelijk voorzichtig rijd ook omdat er bij ons veel van die gekken rondfietsen die voor niets en niemand afremmen. Zoals ik al eerder aangaf, waar mogelijk in de berm en altijd lopend naast mijn paard met mijn dochter op de rug.
Ik kan alleen maar vanuit mijn eigen ervaringen spreken. En die zijn dat ik het RECHT heb op dat fietspad te rijden met een 80 km baan ernaast en dat het feit dat ik dat doe geen vrijbrief is voor wielrenners om assosiaal en gevaarlijke situaties te creëren. gezien het feit dat het jou echter niets interesseert dat ik graag op normale wijze door jou wenst aangesproken te worden en jij niet verder komt dan steeds mij weer te wijzen op wat IK allemaal fout doe (????) maakt ons "gesprek" totaal nutteloos. Dus veel plezier met je verdere leven.

Waar in de regels staat dat jij RECHT hebt om op het fietspad te rijden? Volgens mij mag een paard daar eigenlijk niet komen. Maar ik kan het fout hebben hoor.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:20

Volgens mij is het met vee of rijdieren oid helemaal niet toegestaan om op een 80 weg te lopen of rijden?