Een beetje menpony/paard moet leren dat er van alles achter hem/haar kan hangen en dat er ook van alles achter, tussen, tegen benen/lijf aan kan komen. Dat kun je ze heel goed leren door te slepen. Daarbij leren ze er ook van trekken, kun je met heel licht tot zwaar slepen.
Dus ik vind het heel nuttig.
Met beleren gaat het volgens mij niet zozeer dat je alles zo makkelijk mogelijk maakt voor je paard, maar dat je ze leert omgaan met allerlei dingen die je tegen kunt komen. Zo is het mogelijk dat een paard een streng tussen de benen krijgt bijv. Als ze dat al een keer eerder hebben meegemaakt bijv dat je het bewust doet bij het sleepje kan dat paniekreacties voorkomen. Maar je leert ze ook heel goed dat het tegen hun zijkant aankomt, dat ze netjes stilstaan totdat jij zegt dat ze weg kunnen, sleepje eraan vastmaken is ook oefening op zich. Ook kun je bijv slepen op verschillende ondergrond (met dus verschillende 'bij' geluiden (denk zand, maar ook weg, grind op het erf, plassen, gras).
Oftewel redenen genoeg vind ik dan om er een sleepje achter te hangen. Maar daar zijn meningen (er ervaringen) verdeeld over.
Citaat:
Zet iemand in het midden van de bak die een longeerlijn vast houdt mocht het fout gaan kan die nog iets betekenen. Paardje op de volte zijn eerste meters laten maken met je groom in het midden met die longeerlijn.
Dat zou ik dus zelf nooit doen. Zeker niet met een tweewieler, moet je wel hele grote volte maken (tweewieler is altijd lastiger bochten maken). En paard heeft dan continue druk van burries. Lijkt me niet handig bij 1e keer. Het is juist veel prettiger (vind ik dan) om gewoon hele stukken rechtuit te gaan (bijv direct over de weg) met hier en daar flauw bochtje.