[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:37

Oké, bedankt.
Klepperen van de zweng bedoel ik ook niet zo letterlijk. Is bij onze kar zeker niet aan de orde, maar ik heb wel eens anders meegemaakt.
Jolly heeft afgelopen winter wel een paar keer voor de slee gestaan, dus in principe gaan we nu alleen nog oefenen op geluiden achter hem terwijl hij 'trekt' (iemand hangt aan de strengen). Daarna gaan we het erop wagen. Ik houd jullie op de hoogte :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 19:38

Zilfstar schreef:
Vraagje... Ik heb 1 onderlegger voor mentuig tot mijn beschikking. Past zowel onder schoft als aan borstdeel. Is erg dun (dus geen dikke vulling ofzo) Kan die beste onder schoft of om de borstband?

Als je mentuig goed past, heb je geen onderlegger nodig. Daar waar je denkt dat je drukkingen of kale plekken kan verwachten, kun je eventueel een een onderlegger inzetten. Bij mijn pony was dat onder het schoftje.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:58

Het is niet voor drukkingen of kale plekken tegen te gaan. Zoon zag hem en wilde hem hebben als accessoire zeg maar. Wat zal ik zeggen.. het is een jongens-Penny... Hij droomt van setjes voor de kar haha. Of zo'n hele rode deken onder het tuig (maar dat mag van mij niet). Of felrode leidsels (iemand een idee? haha). Dus daarom dat superdunne ding maar meegenomen. Gaat denk ik onder het schoftje om het leer te beschermen. Bij het borstdeel denk ik dat het te veel gaat schuiven en dan juist gaat schuren.

MBT de leidsels... Zoon heeft het beste grip op van die geweven platte longeerlijnen (die gebruikt hij met lange lijnen werk nml). De leren leidsels zijn vrij stug, zeker voor zijn rechterhand (ivm hersenletsel iets beperkt aan die kant mbt grip). Zou ik 2 longeerlijnen als leidsels kunnen gebruiken? Of zijn de musketons daarvan niet sterk genoeg bijv?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 20:13

Zilfstar, je zou Rhine hier op Bokt eens kunnen vragen wat zij gebruikt. Zij heeft ook moeite met haar handen.

Maar even voor de goede orde: kunnen we weer ontopic gaan? Eigenlijk hebben deze vragen niets met beleren te maken ;) .

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:15

Ik heb laatst mijn koetsiersbewijs gehaald. Ik heb ook problemen met grip op de leidsels, zeker met achenbach. Mij werd gezegd dat je dan het beste met een leidselklem kon rijden :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:32

Je hebt ook lussen voor aan leidsels. Maar het juiste leidsel vinden is denk ik de beste optie.

Ik heb een heel fijn smal leren leidsel die super soepel is voor m'n sulky. En een kunststof antislipleidsel voor m'n maraton wagen, ook een smalle ivm mijn kleine handjes.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 20:35

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:12

:j
Vandaag voor het eerst in groepje gemend. Dat wil zeggen, ik mennen, anderen te paard. Pony deed het super! Paar keer de weg gevolgd ipv het ruiterpad dat ze ook begrijpt dat ze gewoon van groep weg moest gaan of groep wat van haar.

Volgende stap is dus ritje doen met andere aanspanningen maar ik denk nu dat ze daar ook weinig om zal geven :D

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:37

Knap zeg!
Hier hebben we uiteindelijk niet samen ingespannen, maar wel 3 dagen heerlijke ritjes gereden!wat tips van mijn vader gehad en daar gaan we nu weer mee verder. Ochtends om half 9 zaten we al op de wagen en dan reden we ongeveer 1,5 uur, daarna weer een ritje met de aanspanning van mijn vader en dan van mijn zusje, lekkere paardedagjes dus.
Ponys hebben weer veel geleerd, grote traktoren met aanhangers, vrachtwagens,héél veel mensen die in de tuin werken, en ook nog enge koeien! En we kwamen overal zonder al teveel problemen langs. Vanmorgen een stapritje van ruim een uur gemaakt! Ik laat ze eigenlijk altijd draven dus dit was een goede oefening voor ons allebei. Gaan we vaker doen!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:02

Bij deze dan eindelijk een foto van Jolly voor de kar:

Afbeelding

Hij heeft hem nog niet getrokken, dat gaan we vandaag doen. Ik heb er het volste vertrouwen in, hij is er helemaal klaar voor.
De lamoen zit nog wat hoog, die gaan we nog wat laten zakken dmv de lichtogen wat lager te hangen. Verder, de slagriem hebben we flink wat gaatjes bij moeten maken, de uitsteeksels zoals die hier nog te zien zijn worden opgebonden dmv elastiekjes.
Jolly staat op de foto iets te ver naar achteren, normaal staan de strengen goed op spanning.

Iemand verder nog tips?

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:20

Je hebt bijna precies dezelfde kar als mij :D

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:35

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:53

JudithO schreef:
Bij deze dan eindelijk een foto van Jolly voor de kar:

[ Afbeelding ]

Hij heeft hem nog niet getrokken, dat gaan we vandaag doen. Ik heb er het volste vertrouwen in, hij is er helemaal klaar voor.
De lamoen zit nog wat hoog, die gaan we nog wat laten zakken dmv de lichtogen wat lager te hangen. Verder, de slagriem hebben we flink wat gaatjes bij moeten maken, de uitsteeksels zoals die hier nog te zien zijn worden opgebonden dmv elastiekjes.
Jolly staat op de foto iets te ver naar achteren, normaal staan de strengen goed op spanning.

Iemand verder nog tips?

als ie trekt, komt het lamoen dan minder door de lichtogen? 'k zou daar wel mee oppassen dat die niet in de hals prikken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:22

Ja, dan reikt het lamoen tot zijn schouder. Prikt dus niet in de hals. Hij leunt graag achterover in het tuig, gekke pony :P

Jolly heeft gisteren voor het eerst de kar echt getrokken! Was allemaal nog heel gek, hij wilde heel graag maar had er moeite mee dat er dan ineens zoveel druk op het borststuk kwam (hebben we wel mee geoefend). Na wat flinke aanmoedigingen heeft hij een heel rondje door het weiland gelopen. Toen gelijk maar gestopt, hij had daarmee al wel genoeg om te verwerken.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:31

Vandaag voor de eerste keer de weg op geweest, ging hartstikke goed :D

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:27

Nou,, wij zijn deze week na 6 weken ook weer bezig. Heb een tijdje terug (6 weken geleden) mijn pink gebroken tijdens het buitenzetten van paarden op stal.. Dus even uit de running geweest.
Ze was eigenlijk superbraaf! Zwalkte heen wat, maar al meer goede rechte stukken! En terug mooi met een ontspannen leidsel kunnen stappen, braaf stilstaan was ook geen probleem. Heerlijk ;-)

Maar vroeg me toch af.. Zal 1x per week buiten en 1x per week les te zwaar voor haar zijn? Geestelijk? Ze is nu 3 jaar

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:21

Denk in ieder geval dat dat meer dan genoeg is.... met mijn 6-jarige, die dus ook onder het zadel wordt gereden doe ik dat ook, en dat lijkt zat. Weet niet hoe lang je les is? Maar die van mij houdt dat hooguit 45 minuten vol hoor. Buiten kan ze uren lopen, totaal geen probleem (afwisselend zand/weg) maar in de bak is de puf er na 30-45 minuten echt wel uit.

Voor een driejarige lijkt het me meer dan genoeg anders als je nog meer wilt doen gewoon wat wandelen of wat grondwerk is nooit verkeerd.
Met Alwyn, een welsje dat we hebben beleerd met 3 jaar reden we toen hij 3 was maar een keer per week, was ook al genoeg. Ze hebben toch heel wat te verwerken. Dan nog een keertje wat longeren of lange lijnen werk en klaar. Ze moeten ook nog groeien en wat het belangrijkste is ze moeten het wel leuk blijven vinden. Heb er zelf altijd een erge hekel aan als jonge paarden echt moe worden gereden, dat is niet goed (vind ik dan, denken anderen misschien anders over maar goed...). Aan het werk prima, maar moe nee.

@Klarinda: super!

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:28

@VHU, bedankt! We zijn (mede door mijn ongelukje) 1 keer in de les geweest. Toen hebben we idd 45 minuutjes meegereden, die eigenlijk een uurtje duurt. Ze leek pas moe nadat de kar eraf was, tot we naar de trailer gingen. Toen had ze ineens weer zin en wilde ze eigenlijk niet weg ;-)
Maar wanneer we buiten rijden (ook voornamelijk stappen ivm het slingeren) zijn de echte rondjes echt wel een uur rijden. Dus keer ik (helaas) na een kwartier weer om. Juist omdat ik het leuk voor haar wil houden. Maar zou dus best wel eens een heel rondje kunnen rijden? (Overigens vind ze longeren niet echt leuk als dat regelmatig gebeurt, ze wil dan niet meer naar de longeerkraal :Y) )

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:20

Zou met zo'n jong ding echt niet vaker dan hooguit 1x per week longeren hoor, maar dan kwartiertje/20 minuten dan zijn ze er wel klaar mee.

Met Alwyn deden we toch met veel stappen en stukjes draf in de zomer dat hij 3 was ook wel ritjes van uur soms wel 1.5 uur, soms liep het gewoon beetje uit of namen we nog een extra slingertje zeg maar. Vond hij erg leuk en hield hij prima vol (was ook het type ik wind me beslist niet op als dat niet nodig is, die types houden het zowiezo wel lang vol :7 ). Dus als je het mij vraagt lijkt me dat totaal geen probleem. Het is ook wel goed voor ze als ze leren langzamerhand gewoon ook wat langer in voor de wagen te staan. Alwyn vond langer voor de wagen vooral lastig doordat hij altijd enorme kriebel kreeg aan zijn hoofd (was toch zo'n schatje <3 ). Maar pony's moeten ook wennen aan de druk op de borst. Dat bouw je langzaam op, zodat die huid en onderliggend weefsel er aan gewend raakt.

Doe zelf meestal met wat opbouwen om de 2x stukje verder (en dan in minuten plus meer drafwerk, niet zozeer in kilometers). Met Ollie vandaag zo'n 18 km gereden, 2 uur over gedaan (ook het verste tot nu toe hoor, 30% over ruiterpad/onverhard, rest over de weg). Maar we zijn in maart begonnen met stukjes van zo'n 2 a 3 km en dan vooral stap, was je dik half uurtje (incl paar keer halthouden) onderweg. Maar goed, die wordt ook onder het zadel gereden en is dus 6 jaar (overigens ook pas sinds half jaartje onder het zadel).

michxsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:41

Leuk topic :)
Ik ben me shetje ook aan het beleren ze heeft deze winter al voor de slee gestaan en daarna bandjes getrokken maar sinds en paar dagen heb ik mij sulky :) ik heb al geoefend met er voor staan zonder dat ze vast zat aan de sulky. als ik dan de lanoenen beweeg doet ze niet veel behalve als de lamoenen haar raken dan weet ze niet hoe snel ze weg moet komen, zou het dan al verstandig zijn haar een deze dagen een x vast te zetten of moet ik het nog even bij er los voor staan houden todat ze rustiger reageert op het aannraken van de lamoenen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:14

Soms reageren ze heel 'schieterig' om het lamoen om zich heen, vaak is het een kwestie van dan toch even doorpakken, een persoon houdt pony vast / stelt gerust / spreekt toe en de ander spant pony in. Probeer vooral de rust te bewaren en gewoon door te zetten, ze moet toch leren dat het lamoen niet elke keer wordt weggehaald als ze zich maar even wat opwindt / begint te draaien of zoiets en dat dan alles weg wordt gehaald.

HEt kan helpen pony voor een muur te zetten en niet in een hele grote open ruimte (niet compleet opgesloten natuurlijk, maar als je ze iets schuin zet bij inspannen hebben ze niet alle ruimte voor zich om er vandoor te stieren) of iets schuin in de bak richting schot.

Let er wel op dat degene die de pony vasthoudt echt vasthoudt en dus niet halverwege het inspannen (pony half vast aan wagen of zoiets) boel loslaat want dan heb je echt een probleem.

Handigste werkt ervaren iemand / personen erbij eerste paar keer dat je het doet, zeker als ze zo reageren, dan is het meestal snel duidelijk bij pony dat dit er nu eenmaal bijhoort. En iemand die flink ervaring heeft heeft de pony ook zo ingespannen, dan is dat gewoon snel gebeurt (hoe langer het duurt voordat je weg kunt stappen hoe meer gedoe het kan worden).

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:06

Dinsdag hebben we Jolly er voor de tweede keer voor gehad. Hij was ontzettend braaf en deed vanaf de eerste stap al alsof hij nooit anders gedaan heeft.
Weekje rust heeft hij blijkbaar wel goed besteed. Deze week nog een keer of twee en dan krijgt hij even vakantie. En ik zal proberen een foto te maken als Jolly er voor loopt. Ik maak sowieso zelf de foto niet omdat ik altijd op de bok zit.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:24

Hoe staan jullie tegenover de sleep en de wagen?

Ik lees en hoor vaak: mijn paard is voor het eerst voor de sleep geweest.
Dan denk ik vaak: wat goed! Maar waarom de sleep?
Naar mijn idee is een sleep veel risico voller dan een tweewieler. Bij een sleep staan ze in de losse strengen en kunnen ze dus alle kanten op als de sleep stil ligt. Gaan de dieren achterwaarts kunnen ze zo over de sleep lopen en daarvan schrikken aangezien hij blijft liggen. Of in de knoop komen te zitten met de sleep.
Waarom niet een tweewieler? Die gaat hoe dan ook met het dier mee.
Mocht hij achterwaarts gaan ga je mee, want jij zit op de tweewieler en die rijdt wel! en scharen kan hij toch niet.
Zet iemand in het midden van de bak die een longeerlijn vast houdt mocht het fout gaan kan die nog iets betekenen. Paardje op de volte zijn eerste meters laten maken met je groom in het midden met die longeerlijn.
Zo deden wij altijd de paarden beleren en later pas als ze meer ervaring hadden pas in de losse strengen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Wat zijn jullie ervaringen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:28

Ik sleep wel, met een autobandje, met een ervaren groom er naast die ingrijpt als ze te veel achteruit dreigen te stappen.
Maar mijn pony's lopen ook regelmatig voor de weidesleep op het landje netjes te maken of de bak te vlakken. Dus niet alleen als voorbereiding op de wagen, maar ook meteen als voorbereiding op het werk voor de weidesleep.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:31

Een beetje menpony/paard moet leren dat er van alles achter hem/haar kan hangen en dat er ook van alles achter, tussen, tegen benen/lijf aan kan komen. Dat kun je ze heel goed leren door te slepen. Daarbij leren ze er ook van trekken, kun je met heel licht tot zwaar slepen.
Dus ik vind het heel nuttig.

Met beleren gaat het volgens mij niet zozeer dat je alles zo makkelijk mogelijk maakt voor je paard, maar dat je ze leert omgaan met allerlei dingen die je tegen kunt komen. Zo is het mogelijk dat een paard een streng tussen de benen krijgt bijv. Als ze dat al een keer eerder hebben meegemaakt bijv dat je het bewust doet bij het sleepje kan dat paniekreacties voorkomen. Maar je leert ze ook heel goed dat het tegen hun zijkant aankomt, dat ze netjes stilstaan totdat jij zegt dat ze weg kunnen, sleepje eraan vastmaken is ook oefening op zich. Ook kun je bijv slepen op verschillende ondergrond (met dus verschillende 'bij' geluiden (denk zand, maar ook weg, grind op het erf, plassen, gras).
Oftewel redenen genoeg vind ik dan om er een sleepje achter te hangen. Maar daar zijn meningen (er ervaringen) verdeeld over.

Citaat:
Zet iemand in het midden van de bak die een longeerlijn vast houdt mocht het fout gaan kan die nog iets betekenen. Paardje op de volte zijn eerste meters laten maken met je groom in het midden met die longeerlijn.

Dat zou ik dus zelf nooit doen. Zeker niet met een tweewieler, moet je wel hele grote volte maken (tweewieler is altijd lastiger bochten maken). En paard heeft dan continue druk van burries. Lijkt me niet handig bij 1e keer. Het is juist veel prettiger (vind ik dan) om gewoon hele stukken rechtuit te gaan (bijv direct over de weg) met hier en daar flauw bochtje.