russel schreef:toen ik de 3 jarige kreeg en het halster niet kende en dus een gestoei had de eerste weken is niet fijn als ze dan al zo sterk zij en hun eigen wil, geen voetjes geven, niet op zij stappen, helemaal niets dan heb je je handen vol en dat is niet fijn....maar hij heeft daarna nog een jaar puber mogen zijn en zijn paarden opvoeding gekregen, ondertussen handmak gemaakt met alles erop en eraan, nu is hij 4 en moet hij er aan geloven, maar ik merk dat hij een stuk relaxter is nu, veel meer kan verwerken dan met 3, dus blij dst ik gewacht heb om geen zenuwepees te kweken..
Ik denk dat het 1 inherent is aan het ander.. Omdat je 3jarige nog niet veel gewend was, was hij wellicht minder relaxed. Dus de de conclusie is niet dat je met die 3jarige later moest beginnen omdat dat voor hem beter was mentaal, maar hij was minder gewend dan wanneer hij als jong dier in handen zou zijn geweest. Denk ik.
Citaat:
Enne uryanne, waar zeg ik dat ts dat doet? Maar het gebeurd wel heel veel en waarom tuig erop bij een 2 jarige is nog steeds mijn vraag...
En de mijne is 'waarom niet'?
Citaat:
het handmak maken werd toen steeds als grap er bij gehaald dat de paarden getraumatiseerd waren door opvolgende berichten, slast dus nergens op..
Nee dat werd er niet als grap erbij gehaald? Dat werd beweerd.. dat je jonge paard opvoeden zou zorgen voor getraumatiseerde paarden. En daar waren een aantal het niet mee eens.. (het filmpje van het veulen wat 'zadelmak' gemaakt wordt, was nog het meest belachelijke).
Het is inderdaad een interessant onderwerp, wat kan wel, wat kan niet, en hoe meet je dat