[AR] Waarom eigenlijk niet, met 2 jarige beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:10

Cer schreef:
Of je loopt een beetje achter Nouvel ;-)

ja ik ben niet zo snel... :+
hij is 't voorjaar deze kant uit gekomen en het eerste wat hij toen moest leren en accepteren was netjes aan de hand meelopen met iedereen die hem buiten en binnen moest zetten, daarna de volgende stap... 8-)
want wie niet netjes aan een los touwtje achter je aan kan lopen is nog niet toe aan de volgende stap... :D

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:15

Nouvel schreef:
Cer schreef:
Of je loopt een beetje achter Nouvel ;-)

ja ik ben niet zo snel... :+
hij is 't voorjaar deze kant uit gekomen en het eerste wat hij toen moest leren en accepteren was netjes aan de hand meelopen met iedereen die hem buiten en binnen moest zetten, daarna de volgende stap... 8-)
want wie niet netjes aan een los touwtje achter je aan kan lopen is nog niet toe aan de volgende stap... :D

Dan heeft de fokker/ eerste eigenaar wat verzuimt. Je kan beter een veulentje van 1.30 leren mee te lopen aan een touw dan een grote 2 jarige van 1.50 en een paar honderd kilo :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:16

Oh okee :)
Logisch dat ze dat eerst moeten kunnen (maar ik vroeg me dat af, dat een twenter dat nog niet doet. wij hebben veulens/jaarlingen die dat al doen (maar die zullen vast geestelijk te zwaar belast zijn al ;-) )

Istie voorheen nog heel niet in handen geweest?

Anoniem

Re: Waarom eigenlijk niet, met 2 jarige beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:24

Wat bijzonder dat mensen dit soort dingen als werken zien....zo is het een parodie geworden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:29

Hoe bedoel je Russel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:37

Lees je eigen bericht.....dan hoop ik daf je het snapt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:41

Ik snap het wel, haha! :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:52

Ik snap het echt niet.. het lopen aan de hand van veulens en jaarlingen zie jij al als werk dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:57

Nou nee dus, maar gaan scooteren en fietsen en tuig erop om te wennen met je jaarling dus wel....jij maakt zelf zo een flauw grapje waardoor het topic een persiflage gaat worden.

Je zou de kost geven aan mensen die hun twenter of zelfs jaarling gaan longeren en dan vrolijk roepen, hij wordt toch nog niet bijgezet? Maar ik heb wel met eigen ogen gezien dat een 2 jarigen opgeknoopt werd bijgezet gelongeert, jawel beest gigantisch soepel en flink bewegen, dat zeker, kan ook niet voor zo een jong ding kwa soeplesse in het kraakbeen....maar idioot gewoon, geeft niet was maar voor de handel...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:04

"waardoor het topic een persiflage wordt".. nou nou dat valt ook wel mee....

Ik probeer eigenlijk alleen almaar aan te geven dat er een grijs gebied zit tussen opvoeden (wat ik wel okee vind) en 'aan het werk zetten' waar een aantal hier in dit topic vanuit gaan.
Het is dan óf helemaal niks doen (behalve het hoognodige, wat dat dan ook moge zijn) óf longeren, bijzetten, zadelmak maken en de hele riedel.

Maar dat schijnt in zn geheel niet over te komen... :?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:09

Wie maakt nu een persiflage van dit topic?

Ts vroeg zich af of het kwaad kon om met een 2 jarige rustig te gaan wandelen terwijl het tuig er op ligt.
Nu gaat het ineens om een jaarling die naast een scooter mee moet lopen??? Of een 2 jarige die bijgezet gelongeerd gaat worden???

Dat lees ik niet in de posts van ts. Of zie ik dat over het hoofd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:14

Zoals al eerder gezegd, opvoeden en werken zijn twee dingen en er zijn dus mensen in dit topic die ingaan op het verschijnsel van werken met een 2 jarige en vaak is 3 jaar nog te jong, maar dat wordt al niet meer zo gezien, 2,5 is nu de tendens en dat verachuift langzaam naar 2 lijkt het soms wel, straks vind ierdereen dat normaal..

Maar voor een 2 jarige als je die in je bezit hebt is het fijn als ze alles aan de hand al gewoon zijn...toen ik de 3 jarige kreeg en het halster niet kende en dus een gestoei had de eerste weken is niet fijn als ze dan al zo sterk zij en hun eigen wil, geen voetjes geven, niet op zij stappen, helemaal niets dan heb je je handen vol en dat is niet fijn....maar hij heeft daarna nog een jaar puber mogen zijn en zijn paarden opvoeding gekregen, ondertussen handmak gemaakt met alles erop en eraan, nu is hij 4 en moet hij er aan geloven, maar ik merk dat hij een stuk relaxter is nu, veel meer kan verwerken dan met 3, dus blij dst ik gewacht heb om geen zenuwepees te kweken..

Enne uryanne, waar zeg ik dat ts dat doet? Maar het gebeurd wel heel veel en waarom tuig erop bij een 2 jarige is nog steeds mijn vraag...het handmak maken werd toen steeds als grap er bij gehaald dat de paarden getraumatiseerd waren door opvolgende berichten, slast dus nergens op..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 11:16

Maar is leeftijd niet maar een getal? Ik denk echt dat je naar het paard moet kijken, en ik denk dat die van mij het in principe makkelijk aan zou moeten kunnen, maar ik wil het alleen nog niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:21

Russel, ik denk dat je dan bedoelt dat Ninx een persiflage maakt van het topic door niet te erkennen dat er grijze gebieden zijn tussen ´laten werken´ en ´niks doen´ voor jonge paarden. Ik vind opvoeden (dus ook meelopen het bos in) horen bij de basis, zij vindt dat al ´aan de bak´. Het hele punt hier is, in mijn ogen, dat het ´aan de bak´ wel meevalt in heel veel gevallen. Hoewel je daar nooit 1 definitie van kunt geven: het ene paard is immers het andere niet.

Natuurlijk zijn er uitsterste werkjes waarvan het simpelweg belachelijk is om je paard van amper 2 jaar al te laten doen. Denk aan longeren (met bijzet), rijden... Daar zijn we het wel over eens. Maar er zijn tussenvormen. Ik gooi mijn 2-jarige bijvoorbeeld weleens los in de longeerbak (ok, ze staat ook op het land :+ dus echt nodig is het niet) in het kader van grondwerk. Dan hoeft er geen touwtje aan, geen bitje in... het enige dat ik wil is dat zij reageert op mijn lichaamstaal. En dat doe ik hooguit 10 minuten per 2 weken, eigenlijk als ik eerlijk kijk minder. Is dat dan ´werken´? In mijn ogen absoluut niet.

Dat maakt van deze discussie geen persiflage in mijn ogen maar is juist wel interessant, waar trek jij de grens? Ik denk dat dat in essentie ook neerkomt op de vraag van de TS. Wat kan wel, wat kan niet, en waarom.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:27

russel schreef:
Zoals al eerder gezegd, opvoeden en werken zijn twee dingen en er zijn dus mensen in dit topic die ingaan op het verschijnsel van werken met een 2 jarige en vaak is 3 jaar nog te jong, maar dat wordt al niet meer zo gezien, 2,5 is nu de tendens en dat verachuift langzaam naar 2 lijkt het soms wel, straks vind ierdereen dat normaal..

"..."

Enne uryanne, waar zeg ik dat ts dat doet? Maar het gebeurd wel heel veel en waarom tuig erop bij een 2 jarige is nog steeds mijn vraag...het handmak maken werd toen steeds als grap er bij gehaald dat de paarden getraumatiseerd waren door opvolgende berichten, slast dus nergens op..

Ik denk juist dat de trend is om steeds later te beginnen. Vroeger toen de paarden nog echt moesten werken op het land deden ze als veulen al met moeder mee het land op, als 2 jarige licht trekwerk en zo werd dat uitgebouwd. Tegenwoordig wordt je bijna als dierenmishandelaar gezien als je je jaarling langs de weg aan auto's laat wennen aan de hand. Dus ik ben juist van mening dat het tegenwoordig steeds later is.

Verder vind ik dat er erg veel afgeweken word van de oorspronkelijke vraag van ts. Nu lijkt het erop dat ts van alles en nog wat doet met haar 2 jarige :D Dat anderen dat doen lijkt mij niet erg relevant om dat steeds weer te noemen. Het wordt een beetje erg off-topic inmiddels...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:30

Er is helemaal niets mis om een jong paard van 2 onbelast al wat te laten doen. Psychische belasting zal reuze meevallen zolang je het hebt over spelenderwijs hem klaar maken voor het echte werk. Er is niets onlogischer voor een paard dan om het tot zijn vierde op de friese of zeeuwse klei te gooien, hem uit de wei te lepelen en hem opeens aan het werk te gaan zetten en te verwachten dat hij zich maar weer aanpast. Beter dat hij zijn hele leven, al van veulen af aan, in de hand komt, mee gaat met wandelingetjes etc, gepoetst wordt etc. Daar krijg je veel handzamer paarden van en het dier zal veel minder stress ondervinden van het werk wat te wachten staat omdat hij er op natuurlijke wijze ingroeit. Een peuter gaat ook naar een kdv of peuterspeelzaal om alvast te leren in een groep te functioneren, basisvaardigheden onder de knie te krijgen, voordat hij het op school van de ene op de andere dag moet kunnen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:43

russel schreef:
toen ik de 3 jarige kreeg en het halster niet kende en dus een gestoei had de eerste weken is niet fijn als ze dan al zo sterk zij en hun eigen wil, geen voetjes geven, niet op zij stappen, helemaal niets dan heb je je handen vol en dat is niet fijn....maar hij heeft daarna nog een jaar puber mogen zijn en zijn paarden opvoeding gekregen, ondertussen handmak gemaakt met alles erop en eraan, nu is hij 4 en moet hij er aan geloven, maar ik merk dat hij een stuk relaxter is nu, veel meer kan verwerken dan met 3, dus blij dst ik gewacht heb om geen zenuwepees te kweken..

Ik denk dat het 1 inherent is aan het ander.. Omdat je 3jarige nog niet veel gewend was, was hij wellicht minder relaxed. Dus de de conclusie is niet dat je met die 3jarige later moest beginnen omdat dat voor hem beter was mentaal, maar hij was minder gewend dan wanneer hij als jong dier in handen zou zijn geweest. Denk ik.

Citaat:
Enne uryanne, waar zeg ik dat ts dat doet? Maar het gebeurd wel heel veel en waarom tuig erop bij een 2 jarige is nog steeds mijn vraag...
En de mijne is 'waarom niet'?

Citaat:
het handmak maken werd toen steeds als grap er bij gehaald dat de paarden getraumatiseerd waren door opvolgende berichten, slast dus nergens op..
Nee dat werd er niet als grap erbij gehaald? Dat werd beweerd.. dat je jonge paard opvoeden zou zorgen voor getraumatiseerde paarden. En daar waren een aantal het niet mee eens.. (het filmpje van het veulen wat 'zadelmak' gemaakt wordt, was nog het meest belachelijke).

Het is inderdaad een interessant onderwerp, wat kan wel, wat kan niet, en hoe meet je dat :j

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:04

Ffortuna schreef:
Natuurlijk zijn er uitsterste werkjes waarvan het simpelweg belachelijk is om je paard van amper 2 jaar al te laten doen. Denk aan longeren (met bijzet), rijden... Daar zijn we het wel over eens. Maar er zijn tussenvormen. Ik gooi mijn 2-jarige bijvoorbeeld weleens los in de longeerbak (ok, ze staat ook op het land :+ dus echt nodig is het niet) in het kader van grondwerk. Dan hoeft er geen touwtje aan, geen bitje in... het enige dat ik wil is dat zij reageert op mijn lichaamstaal. En dat doe ik hooguit 10 minuten per 2 weken, eigenlijk als ik eerlijk kijk minder. Is dat dan ´werken´? In mijn ogen absoluut niet.

En dit kan dus mentaal al heel belastend zijn voor een jong paard. Klinkt heel overdreven, maar als je een jong paard alleen met jou opsluit in een kleine ruimte en je doet iets (kleins) verkeerd met je lichaamstaal, of je drijft hem niet goed of te veel van je weg, dan kan dit echt heel veel stress opleveren (Zo is de join up van Monty Roberts ook echt niet paardvriendelijk) en het vertrouwen in de mens beschadigen. Dit kan angst of juist dominantie opleveren op latere leeftijd. Een mens is geen paard en kan daarom nooit precies zo met een paard communiceren als een ander paard zou doen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:07

Cer schreef:
Citaat:
het handmak maken werd toen steeds als grap er bij gehaald dat de paarden getraumatiseerd waren door opvolgende berichten, slast dus nergens op..
Nee dat werd er niet als grap erbij gehaald? Dat werd beweerd.. dat je jonge paard opvoeden zou zorgen voor getraumatiseerde paarden. En daar waren een aantal het niet mee eens.. (het filmpje van het veulen wat 'zadelmak' gemaakt wordt, was nog het meest belachelijke).

Het is inderdaad een interessant onderwerp, wat kan wel, wat kan niet, en hoe meet je dat :j

Wil je even quoten waar dat gezegd is door wie? Ik heb het niet gelezen; volgens mij vind iedereen een halster om, vast staan, meelopen aan een halster en touw, benen optillen, een keer mee op de trailer en zich laten ontwormen basis opvoeding en volgens mij is er niemand die daar wat op tegen had, toch...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:11

Lante, daar ben ik volledig van op de hoogte :) daarom denk ik ook goed na bij wat ik doe, krijg ik daar begeleiding bij, en daarom heb ik juist een paard dat mij respecteert en mij in die 10 minuten met name opzoekt om lekker te knuffelen (ook tijdens het knuffelen kun je werken aan je lichaamstaal!)- mede omdat ik haar niet overvraag door hooguit 10 minuten per 2 weken (en vaak minder, zoals ik al zeg) mee bezig te zijn. Overigens is mijn paard doof, waardoor ik nu al heel hard bezig ben mijn communicatie via lichaamstaal te verfijnen.

Ik vind het overigens goed dat je daarop wijst want er zijn zat Penny´s die lekker join ups gaan doen omdat ze daarover gelezen hebben. Gelukkig is niet iedereen zo naief :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:14

Inderdaad, gelukkig maar. :)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:22

Het is misschien niet helemaal ontopic maar we hebben het steeds over 2 en 3 jarige. Maar ik ga er van uit de leeftijd in het echt (dus geboortedatum bekend) Er zijn ook mensen die het dier vanaf 1 januari laten verjaren (meestal geboorte datum onbekend) Hoe weinig dieren worden echt rond 1 januari geboren en hoeveel halverwege het jaar.
Heel vaak heb je het dus over een 2 jarige terwijl ze 1.5 jaar ongeveer zijn. Dieren zonder stamboom verjaren dus per 1 januari.

Ontopic. Dingen aanleren zoals tuig, dekjes, halsters, buiten wandelen ed vindt ik normale opvoeding. Longeren en rijden vindt ik pas wijs na 3 jaar (geboortedatum) maar goed dat had ik al hier gemeld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:29

Lante schreef:
Wil je even quoten waar dat gezegd is door wie? Ik heb het niet gelezen; volgens mij vind iedereen een halster om, vast staan, meelopen aan een halster en touw, benen optillen, een keer mee op de trailer en zich laten ontwormen basis opvoeding en volgens mij is er niemand die daar wat op tegen had, toch...?

Dat wordt een aantal keren gesuggereerd. De basisvraag betrof het "opleggen van een tuig". Een aantal (waaronder ikzelf) stelt dan de vraag in welke mate het opleggen van een tuig verschilt qua belasting van het aandoen van een halster of het tillen van een voet. Daarop komen een aantal bemerkingen zoals:

"Paard met 4 jaar pas beleren en daarvoor lekker in een opfok laten"
"Bij paarden die als 3,5 jarige groen uit de wei komen en rustig opgepakt worden is dit eigenlijk nooit een probleem."
"Een tweejarige is een kleuter die op deze leeftijd van de kudde hoort te leren hoe hij moet functioneren in een sociale groep. Daar heeft een tweejarige het druk genoeg mee."
ik ben van mening dat je de kans loopt dat je een paard geestelijk overvraagd
"Met 2 jaar gaan klooien voegt niets toe en doet hooguit afbreuk aan een paard"
"Waarom denken mensen dat 2 jarigen volwassen genoeg zijn om door de mens geinterveert te worden?"
"Een paard dat opgroeid in een goed samengesteld groep kan zichzelf uitstekend ontwikkelen op zijn eigen tempo, zonder de mentale belasting van een mens dat van alles van hem 'moet'."
"Een dier van die leeftijd moet alleen hoeven denken aan eten, spelen, poepen en slapen.... meer niet."

waarbij men er blijkbaar vanuit gaat dat het opleggen van een tuig gelijk staat aan inspannen, zwaar trekken en zelfs zadelmak maken ( :? ) omdat dat steeds de argumenten zijn die erbij gehaald worden.

@Lante: een keer op de trailer hoort er zeker niet bij, begijp ik uit het verhaal :n

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:39

Zelf ben ik er geen voorstander van om een 2 jarige te gaan beleren of aan het werk te zetten.
Ze zijn dan nog zo jong/puberachtig. Laat ze lekker in de kudde lopen, liefst met verschillende leeftijden, leren ze een hoop van.
Wij hebben vaak grote paarden gehad, daar merk je van dat ze in het lichaam er echt nog niet aan toe zijn om jong te beginnen, die hebben langer nodig voordat ze niet meer een slungel zijn.
Als ze er wel in het koppie aan toe zijn kan je genoeg dingen met ze doen om ze bezig te houden zonder die lichamelijke belasting die op dat moment voor het paard nog niet goed is.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:41

Wat is dan precies lichamelijke belasting?