[AR] SGMW 2012

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:22

Hoe werkt dat eigenlijk zo'n mengordel? :) Ik ben nog nooit gelanceerd maar het lijkt me wel veilig. Ik neem aan dat de gordel aan een kant vast zit aan de wagen, en de andere kant houdt de groom rechtstreeks vast of ziet die ook nog ergens doorheen oid? En wat gebeurd er bijv als de groom hem even los moet laten omdat ie moet wisselen van kant? Sorry voor de vragen :o

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:29

Bij mijn ex-menner zat hij aan de rechterkant van de stoel leuning vast.
Dan om de buik van de menner en dan 1! slag om de groom beugel.
Het is alleen om de eerste klap op te vangen. Mocht je om gaan dan laat je het uiteinde van de riem los en is de menner ook los.

Je mag de riem maar 1 slag om de groom beugel hebben.
Staat in de regelementen.

lanouska

Re: SGMW 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:36

@hafjelinger net zo als s_zanne zegt. groom wordt vanzelf handig met wissselen van kant. ik zelf heb ook de gordel van mijn koetsier vast en ik zou niet weten hoe ik het wisselen doe ik denk er niet bij na. dus als ik zou moeten uitleggen hoe je dat leert ik zou het niet weten maar is wel een kwestie van doen.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:47

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:25

Jup, idd 1 slag aan de andere kant om de groombeugel. In mijn topic zei iemand dat dat niet mocht, maar in de reglementen staat toch zeker van wel dus ga daar van uit :j

Ben er erg blij mee, hier op het terrein in lunteren heb je marathonhindernissen en sommige stukken ongelijk grond, ik zou letterlijk gelanceerd zijn zonder mijn gordel de vorige keer toen ik dat hobbeltje niet zag :')

En groom's woorden: Denk er niet bij na, de slag is lang genoeg qua einde om vast te pakken als ik naar de andere kant ga zitten.

Dus bij deze. :j
Heb m altijd om als ik marathon ga oefenen. Verder in't bos niet.
Het geeft ook een fijn en stevig gevoel op de wagen :j

En mocht de wagen omvallen laat de groom natuurlijk los dus gaat de band snel genoeg los :j

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:03

beemst36 schreef:
Ja klopt, hadden een jonkie voorop staan die het met de dressuur en vaardigheid wat spannend vond en in de marathon hadden we wat pechfoutjes, maar voor een eerste officiele wedstrijd waren we best tevreden! Heb je ook meegereden in gorssel?

Oh, dat zei de menner idd al (ben zijn naam zogauw even kwijt.. :o ) dat die het allemaal nog wat spannend vond, rechtsvoor toch?
Jaa, jullie hebben van ons gewonnen doordat wij een d-tje hadden in hindernis drie. Niet herstelde parcoursfout.. balen, maar helaas.
Met de vier witte welshjes, hihi <3 Ik ben groom :)

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:38

ArroNnie schreef:
beemst36 schreef:
Ja klopt, hadden een jonkie voorop staan die het met de dressuur en vaardigheid wat spannend vond en in de marathon hadden we wat pechfoutjes, maar voor een eerste officiele wedstrijd waren we best tevreden! Heb je ook meegereden in gorssel?

Oh, dat zei de menner idd al (ben zijn naam zogauw even kwijt.. :o ) dat die het allemaal nog wat spannend vond, rechtsvoor toch?
Jaa, jullie hebben van ons gewonnen doordat wij een d-tje hadden in hindernis drie. Niet herstelde parcoursfout.. balen, maar helaas.
Met de vier witte welshjes, hihi <3 Ik ben groom :)

Ja René heet de menner. Ja rechtsvoor was het jonkie. Heb net even in je profiel gespiekt, jullie zeiden nog dat de starttijden van de marathon eerder waren geworden, anders waren we net te laat geweest! Gaan jullie nog naar kootwijkerbroek?

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:46

hafjelinger schreef:
Hoe werkt dat eigenlijk zo'n mengordel? :) Ik ben nog nooit gelanceerd maar het lijkt me wel veilig. Ik neem aan dat de gordel aan een kant vast zit aan de wagen, en de andere kant houdt de groom rechtstreeks vast of ziet die ook nog ergens doorheen oid? En wat gebeurd er bijv als de groom hem even los moet laten omdat ie moet wisselen van kant? Sorry voor de vragen :o

ik weet wel dat je bij FEI ( internationale) wedstrijden het uiteinde NIET om de wagen mag hebben, zelfs niet 1 slag. Weet niet hoe dit officieel met KNHS wedstrijden is?

Citaat:
917.2.5 No person may be tied to the Vehicle in any way during the Competitions. A Competitor
may be secured by rope, webbing or belt, provided one end is held by a Groom and not
wrapped or fastened to the Vehicle in any way.
Failure to comply will result in
Elimination

In mijn ogen is vastmaken ook hartstikke onveilig omdat je als groom die band ook snel genoeg los moet laten mocht je omgaan zodat je van de koets weg kan komen (anders lig je onder en je koets boven)
Ik weet wel dat als je een lange marathon hebt ( trajecten) dat ik aardig last van mijn hand kreeg omdat de menner bij ons niet in het midden zat en ik dus in de trajecten de strap dus altijd in 1 hand had (strap geklemd tussen de koets en mijn hand)

de band is dus vooral handig bij kuilen en gaten in het parcours.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:50

Dan blijft de gordel toch niet op z'n plek... :o?

KNHS schreef:
Omwille van de veiligheid mag niemand aan het rijtuig, op welke wijze ook, vastgebonden zijn tijdens de proeven. Een deelnemer mag wel worden vastgehouden door een band, koord of riem, welke aan één zijde door een groom wordt vastgehouden en eenmaal om een deel van het rijtuig is gewikkeld.

Eenmaal eromheen wikkelen :j

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:54

Ik stel deze vraag hier maar even. Ik heb nu een aantal marathons gereden, maar mijn tijden zijn te langzaam tov mijn concurrenten. Komt dit met te tijd door ervaring? Ik men nu 2 jaar en heb onlangs mijn 6e marathon gereden. Ik rijd met een paard van 171.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:15

tallechie schreef:
Ik stel deze vraag hier maar even. Ik heb nu een aantal marathons gereden, maar mijn tijden zijn te langzaam tov mijn concurrenten. Komt dit met te tijd door ervaring? Ik men nu 2 jaar en heb onlangs mijn 6e marathon gereden. Ik rijd met een paard van 171.

Rij je wel met een tijden tabel?
Dan kan het bijna niet mis gaan.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:20

De tijden op het wegparcour gaan goed hoor. Dat is het probleem niet. Ik rijd keuring binnen de tijden en heb hier nog geen strafpunten voor gehad.

Gaat mij om de snelheid in de hindernissen. Daar loop ik een aantal sec per hindernis achter de feiten aan

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:22

Dan is het denk ik gewoon een kwestie van oefenen en misschien wat meer durf?
Reageert ze goed op jouw hulpen? Wil ze werken, of is ze zelf wat onzeker...

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:23

Hij wil graag werken, wordt erg enthousiast, misschien wel te enthousiast waardoor hij sterk wordt.

Ik heb maandag voor het eerst zelf aangegeven dat ik wilde galoperen, dat deed ik vorig jaar nog niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:32

Het gaat niet om de snelheid die je hebt in de hindernissen maar om de afstand die je aflegt, dus degeen die het dichtst bij het hout blijft legt minder meters af en is dus sneller, dat alles in een mooi basistempo en dan vanaf start tot poort a en vanaf poort f tot finish lekker aan laten galopperen...
dus de menner met het meeste lef om ook door smalle poortjes te gaan en die het kortst draait is in principe in een draf al sneller als een menner die als een zot gallopeert maar heel ver van de palen wegrijdt

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:41

Echwel schreef:
Het gaat niet om de snelheid die je hebt in de hindernissen maar om de afstand die je aflegt, dus degeen die het dichtst bij het hout blijft legt minder meters af en is dus sneller, dat alles in een mooi basistempo en dan vanaf start tot poort a en vanaf poort f tot finish lekker aan laten galopperen...
dus de menner met het meeste lef om ook door smalle poortjes te gaan en die het kortst draait is in principe in een draf al sneller als een menner die als een zot gallopeert maar heel ver van de palen wegrijdt

:j
Valt niets aan toe te voegen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:48

Dan is dat het probleem, ik stuur hem vrij ver van de palen af. Als ik galopeer blijf ik galoperen, maar daardoor worden mijn wendingen wat groter en breder. Heeft denk ik ook wel met lef te maken, dat komt dan vanzelf wel

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:05

Echwel schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Het belangrijkste is dat je vloeiend en strak stuurt (vlak langs de palen) zodat je het basistemppo goed hoog kunt leggen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:15

Maar draven jullie dan of galoperen jullie dan?

Mijn instructeur gaf aan dat ik moest proberen te galoperen, maar daardoor maak ik nu ook grotere lijnen, dus dan kan ik beter in draf gaan. Hij heeft wel een vlotte draf overigens.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:19

tallechie schreef:
Maar draven jullie dan of galoperen jullie dan?
Wat denk je zelf? :=

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:37

Sorry als het voor jullie een domme vraag is, maar heb afgelopen maandag gekeken, maar veel paarden reden toch ook gedeeltes in draf. Ik ben helaas minder wendbaar dan een pony.

Maar zal ook wel met lef te maken hebben en dat zal vanzelf wel komen. Mijn instructeur (vorige) heeft maandag zijn wagen kapot gereden, omdat hij zo dicht langs hout ging. Was niet goed genoeg geschuurd en bekleding van de wagen is kapot gegaan.

Ik weet wel genoeg. bedankt

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:48

tallechie schreef:
Sorry als het voor jullie een domme vraag is, maar heb afgelopen maandag gekeken, maar veel paarden reden toch ook gedeeltes in draf. Ik ben helaas minder wendbaar dan een pony.

Maar zal ook wel met lef te maken hebben en dat zal vanzelf wel komen. Mijn instructeur (vorige) heeft maandag zijn wagen kapot gereden, omdat hij zo dicht langs hout ging. Was niet goed genoeg geschuurd en bekleding van de wagen is kapot gegaan.

Ik weet wel genoeg. bedankt

Ook paarden kunnen gesloten galoperen en wendbaar zijn.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:51

Dan gaan we daar eerst maar eens aan werken.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:20

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden over de mengordel! :D Mijn vragen zijn beantwoord! :D

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:26

Citaat:
Ja René heet de menner. Ja rechtsvoor was het jonkie. Heb net even in je profiel gespiekt, jullie zeiden nog dat de starttijden van de marathon eerder waren geworden, anders waren we net te laat geweest! Gaan jullie nog naar kootwijkerbroek?

Jaa, dat klopt haha :) Omdat ik dat jullie 'sochtends gevraagd had hoelaat jullie moesten, maar toen ineens zag dat jullie ná ons waren ipv voor, haha ;)
Nee, Kootwijkerbroek niet.. dat is 4 en 5 mei toch, hoorde ik?
Tenminste, voor zover wij nu in de planning hebben niet. 19 en 20 mei ugchelen, 26 en 27 mei haaksbergen. ;)
1 mei hebben we wel een oefen marathon in Horst, en denk dat het ander iets te druk word als we ook nog naar kootwijkerbroek gaan.
Jullie wel dus? :)