[AR] Sleeën komende winter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:34

Hmmm ... ben bang dat het borsttuig op deze manier erg snel gaat afzakken en dus te laag komt te hangen en daarmee op het bovenbeen gaat drukken (dus kans op blessures).
Kijk maar eens goed naar de plaatjes van een correct ingespannen paard, dan zie je dat er nog een riem bij moet (naar mijn idee dan ...). Voor de goede orde, een paard trekt met het borsttuig, niet met de longeersingel.
Wellicht is het daarom fijner voor je paard als je een goed tuigje op de kop weet te tikken :+
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 27-11-10 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:35

aan die gespen wou ik juist de touwen naar die stang doen :P op de tekening die roze

Juangi

Re: Sleeën komende winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:39

Denk dat het allebei wel door de gespen kan hoor!

Hmm, Isapaardje, daar heb je wel een punt. Ga even kijken en oplossingen bedenken. :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:41

Isapaardje schreef:
Hmmm ... ben bang dat het borsttuig op deze manier erg snel gaat afzakken en dus te laag komt te hangen en daarmee op het bovenbeen gaat drukken (dus kans op blessures).
Kijk maar eens goed naar de plaatjes van een correct ingespannen paard, dan zie je dat er nog een riem bij moet (naar mijn idee dan ...). Voor de goede orde, een paard trekt met het borsttuig, niet met de longeersingel.
Wellicht is het daarom fijner voor je paard als je een goed tuigje op de kop weet te tikken :+

Oja, ik snap wat je bedoelt! Eventueel een tweede, zachte lijn/touw vastmaken aan de bovenste ringen van de singel. Of inderdaad, nog beter, een tuig op de kop tikken. :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:43

heb ik al naar gekeken
maar goedkoopste hier is zowieso al 80 euro ofseu (2de hands)
en mischien lukt het niet eens met onze paarden en dan is dat ''tuigje'' opeens heel duur ;) want als je er plezier van hebt en je volgend jaar weer kan is het natuurlijk erg weinig maar zoals ik al zei als het niet lukt .. is dat een dure grap

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:56

Als je paard een fikse blessure oploopt door niet goed passend materiaal, wordt de grap nog veel duurder

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:01

Yffiejj schreef:
Ja ik zat te denken een singel voor, en dan vastmaken met een bokriem, weet alleen niet of dat sterk genoeg is?

Ik zou eerder een sterk touw pakken ofzo! :) Of een haak? :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:03

EVIRAM schreef:
we gaan ook weer doen, maar wachten op meer sneeuw !! :D

Afbeelding

Heb jij een echt tuig? :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:04

Isapaardje schreef:
Als je paard een fikse blessure oploopt door niet goed passend materiaal, wordt de grap nog veel duurder

Naja het gaat erom dat ik het 1 of 2 keer met geimproviseerd gedoe probeer en gaat het goed dan komt er een tuig ;)
Dat bedoel ik met ''grap''
Net als dat ik nu eerst met halster af en toe bitloos ga rijden voor ik een bitlooshoofdstel koop ;)
eerst kijken hoe het gaat dan pas kopen
anders zit ik met een paard dat niet voor de kar wil en een duur tuig :')

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:05

Isapaardje schreef:

Eerst een nieuw zadel, en dan zal ik eens verder gaan kijken.
Maar eerst ga ik is wat knutselen!

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:07

wij gaan ook weer dit jaar :j

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:12

Hoi :)

Ik heb helemaal geen ervaring met aangespannen rijden, maar de eigenaar van mijn verzorgpaarden heeft wel een tuig liggen. Hij ment namelijk met de ruin waar ik altijd op rij, maar ik denk niet dat ik daar een slee achter durf te hangen want hij is nogal.. onvoorspelbaar soms :+
Wèl heeft hij een ontzettend lieve, rustige merrie, maar die heeft geen ervaring voor de kar.

Kan ik er zo een slee achter hangen of hoe zal ik dat doen?

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:19

Martine_R schreef:
Hoi :)

Ik heb helemaal geen ervaring met aangespannen rijden, maar de eigenaar van mijn verzorgpaarden heeft wel een tuig liggen. Hij ment namelijk met de ruin waar ik altijd op rij, maar ik denk niet dat ik daar een slee achter durf te hangen want hij is nogal.. onvoorspelbaar soms :+
Wèl heeft hij een ontzettend lieve, rustige merrie, maar die heeft geen ervaring voor de kar.

Kan ik er zo een slee achter hangen of hoe zal ik dat doen?

onze pony had ook geen ervaring, maar daar hadden we al wel mee geoefend met banden erachter en kunde dus ook het tuig,
maar wij gingen dan oefenen met 1 had de pony vast en de ander had de slee vast, en dan een meter of 4 erachter lopen (de slee zit dus niet aan de pony) en zo wennen aan het gelijd etc. en dan steeds een stukje dichterbij, of er langs of er voor met de slee (let wel op!!!! dus niet te dichtbij ivm, schoppen schrikken) zo heeft onze pony het ook geleerd, maar dat is ook een makkelijk beestje, die geen stap verkeerd zet.

Maar dit is onze ervaring :j

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:31

ik ga dit jaar ook zeker weer sleen.

ik heb met een vriendin mijn broertje beloofd dat we zijn kranten wijk gingen doen met paard en slee..
dus dat word nog wat! :+

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:34

Okee bedankt Natasjuuh.. :)
O en even: Hebben jullie gewoon zo'n houten slee of eentje van plastic?

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:36

Martine_R,
je kan misschien vragen aan de eigenaar of je eens mee mag gaan mennen & dat hij jou eens les heeft...
En dat hij er de eerste keer sleeën bij is?

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:39

ik wil ook dit jaar! Hier op de boerderij hebben ze een echte arreslee! Jammer dat deze te groot is voor mijn shet, terwijl mijn haf nog te jong is ( oke, zou kunnen met 2,5, maar ik doe er niet aan ;) )
Zal het toch met een houten kindersleetje moeten doen..

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:40

lottex schreef:
Martine_R,
je kan misschien vragen aan de eigenaar of je eens mee mag gaan mennen & dat hij jou eens les heeft...
En dat hij er de eerste keer sleeën bij is?

Ja dat sowieso, ik kan haar ook niet inspannen alleen.
En hoe remmen jullie dan? :)

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:44

afgelopen jaar had ik nog geen tuig dus hadden we het zadel er op gedaan menteugels gepakt ergens vast gemaakt en 1 er op en de ander ging er achter skieen.
nu heb ik tuig en willen we er een slee achter doen maar wel een eigen gemaakte dat het breeder is.

remmen gewoon hoe j het anders ook doet.
je zit met iets vast aan je pony en houd de teugels vast.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:44

Martine_R schreef:
Okee bedankt Natasjuuh.. :)
O en even: Hebben jullie gewoon zo'n houten slee of eentje van plastic?

Dit word mijn eerste jaar, maar met een houten!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:48

Ik ga dit jaar ook weer als er voldoende sneeuw valt. Even het weer in de gaten houden en inschatten wanneer ik de slee naar de paarden ga brengen. Hier nog even een fotootje van vorig jaar:

De slee:
Afbeelding

Vanaf de slee:
Afbeelding

Het hele plaatje:
Afbeelding

En het heeft al gesneeuwd, hoera!! Dus we wachten in spanning af!

Remmen kun je niet dus je ponies/paarden zullen braaf moeten zijn...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:50

Aline4, wat een gave slee! :oo Wauwie!

WinstonVDB, die van mij gaat met 2.5 er ook al voor, deze winter. Voor die keren dat we het uberhaupt gaan doen... Als het vaker gebeurd met echt een kar erachter, zal het zwaarder zijn, dan mij een paar keer met een sleetje trekken.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:33

askazita schreef:
slee maar wel een eigen gemaakte dat het breeder is.

foto's? :D
hoe maak je dan je eigen slee?

Wal_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:49

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:14

Leuke sneeuwpret plaatjes, nu maar hopen op veel sneeuw de komende winter, hier ligt nog geen vlokje |(

Vorig jaar hebben we wel een hoop lol gehad:
Afbeelding

Ben ik de enige die met een groot paard sleet, ik zie verder allemaal pony's voorbij komen :Y)