[AR] Minimale spoorbreedte 125 cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:13

Ik heb afgelopen zaterdag al een aanschaf gedaan m.b.t. 'toekomst'

Afbeelding

tallechie

Re: Minimale spoorbreedte 125 cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:26

Ik had er nog niet mee te maken, maar nu ik een welsh heb gekocht wel.

Ik hoorde van het weekend dat de wielen niet buiten de wagen mogen uitsteken?

Ik haal vanavond een wagen van 1.13 op met de bedoeling deze te verbreden aan beide kanten, maar dan komen de wielen buiten de wagen. Mag dit?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:01

tallechie schreef:
Ik hoorde van het weekend dat de wielen niet buiten de wagen mogen uitsteken?

Dan mogen er in eens heel veel wagens niet meer.
Bij mijn concourswagen is de as al breder dan de rest van de wagen en steken de wielen dus al uit.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:14

Ja dat gaf ik ook aan. Ik heb ooit ook een wagen gehad met van die autobanden, die steken er ook dan ook uit.
Dit zal dan wel niet kloppen denk ik.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:29

Die verplichte maatvoering is ruim vooraf door de KNHS aangekondigd, ik mis blijkbaar iets in deze,? of dees en genen lezen geen paard en sport om maar eens wat te noemen, komen niet op voorlichtingsavonden van de knhs. Kortom volgen geen actuele ontwikkelingen tot dat het .jte bij het paaltje komt. wake up zeg

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:34

haarlem schreef:
Die verplichte maatvoering is ruim vooraf door de KNHS aangekondigd, ik mis blijkbaar iets in deze,? of dees en genen lezen geen paard en sport om maar eens wat te noemen, komen niet op voorlichtingsavonden van de knhs. Kortom volgen geen actuele ontwikkelingen tot dat het .jte bij het paaltje komt. wake up zeg

Ook de mensen die wél naar die avonden gaan missen een hoop. Daarnaast is de wijziging in deze niet op die avond besproken want die is pas later ingevoerd.
Dus voor je verwijten gaat maken, eerst jezelf inlezen. Daarnaast is het fijn als je hoofdletters gebruikt in je tekst en juiste leestekens, zou een stuk begrijpelijker zijn :)

Er is toch ook geen minimumspoorbreedte van paarden boven de 1.60 bijvoorbeeld? Die mogen in het tweespan ook voor een wagen van 1.25 breedt. Gok dat die sneller omgaat als een wagen van 1.10/1.15 met twee ukken van 90 cm bijvoorbeeld.
Daarom vind ik de regel krom en overbodig :)

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:48

Is wel degelijk besproken, dhr Coopolse heeft toen al aangegeven dat er wijzigingen aan kwamen! Op die bewuste avond is er b.v. ook bekend gemaakt dat de cap verplicht werd tijdens de vaardigheid en voor KL4 body protection etc. Je hoeft niet eens moeite te doen om op de hoogte te zijn beetje opletten helpt al!

en bedankt voor je lesje nederlands maar als je je daarover druk wilt maken dan heb je hier een dag taak

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:59

haarlem schreef:
Is wel degelijk besproken, dhr Coopolse heeft toen al aangegeven dat er wijzigingen aan kwamen! Op die bewuste avond is er b.v. ook bekend gemaakt dat de cap verplicht werd tijdens de vaardigheid en voor KL4 body protection etc. Je hoeft niet eens moeite te doen om op de hoogte te zijn beetje opletten helpt al!

en bedankt voor je lesje nederlands maar als je je daarover druk wilt maken dan heb je hier een dag taak

Ik ben naar de voorlichtingsavond geweest :) dus weet wat Dhr. Coopolse heeft besproken. Echter was de aanpassing van de regel voor de kleine maat pony's nog niet bekend. Die aanpassing is dus niet besproken.

Ik lees en reageer graag op leesbare stukken tekst :) maak er ook mijn dagtaak niet van hoor, heb genoeg te doen. Wees maar niet bezorgd om mijn daginvulling.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:12

haarlem schreef:

En er zijn ook mensen die er eerst helemaal niks mee te maken hebben en dan een pony er bij kopen en er dan opeens wel mee zitten en dus niet precies weten hoe en wat.

Daarom kan ik hier toch gewoon een vraag stellen, wat bij mij niet bekend is.

En nee sommige mensen kunnen niet naar voorlichtigingsavonden van de KNHS omdat er andere zaken op dat moment belangrijker zijn zoals een kind.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:57

Het gaat er ook niet om dat dit ruimschoots van tevoren bekend wordt gemaakt, het gaat erom dat de maatregel nadelig is voor de kleinere pony's. Ook als die nu zo wordt als het nu zou worden. En dat het onbegrijpelijk is voor in ieder geval de dressuur, maar voor wat mij betreft ook voor de vaardigheid. Voor de marathon kan ik me er nog wat bij voorstellen trouwens.

Heb vandaag ook gewoon een wagen gekocht met spoorbreedte 1.15 voor mijn pony van 1.15. Wagen past perfect bij de pony, die 1.25 versie die ik daar ook zag staan vind ik toch gewoon te zwaar / lomp. Hoe het dan in 2013 moet ik zie het wel. Dan maar geen KNHS wedstrijden met de kleinere pony's. Kan me niet voorstellen dat iedereen opeens wagens van 1.25 gaat aanschaffen, zeker omdat lichte en goede (marathon) wagens in de maat er simpelweg vrijwel niet zijn.

Wat je nu krijgt is meer combinaties met onverantwoord zware wagens achter kleinere pony's en dat is juist wat niet de bedoeling was.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:22

VanHuisUit schreef:
Wat je nu krijgt is meer combinaties met onverantwoord zware wagens achter kleinere pony's en dat is juist wat niet de bedoeling was.

Juist!! Goed gezegd. Enige is denk ik helaas wel dat het de KNHS volkomen koud laat als straks alle kleine pony's stoppen met wedstrijdrijden.

Het blijft een idiote regeling, ook al is die van te voren nog zo vaak kenbaar gemaakt. Inderdaad zoals iemand al schreef, boven een bepaalde grootte hoeft het ook niet breder dan die 1.25. Dat zou dan eigenlijk ook moeten.

strawberry01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:32

De KNHS heeft zeker niets te doen...Pff zeg.
Heb zelf geen last van de regels maar voorheen ook met kleine pony's gereden. En de meeste beginnen toch ook klein? Ik bedoel jonge meisjes en jongens met een shetje en een tuig en les van Piet of Klaas willen ook een wedstrijdje gaan rijden en nu moet je wagen ook nog eens aan eisen gaan voldoen.
Nu gaat iedereen het balans uit de wagens brengen voor die stomme spoorbreedte. :z

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:51

strawberry01 schreef:
En de meeste beginnen toch ook klein? Ik bedoel jonge meisjes en jongens met een shetje en een tuig en les van Piet of Klaas willen ook een wedstrijdje gaan rijden en nu moet je wagen ook nog eens aan eisen gaan voldoen.
Nu gaat iedereen het balans uit de wagens brengen voor die stomme spoorbreedte. :z

misschien is mijn reactie wel off toppic hetzij dan maar zo
MAAR;
De meeste jongens en meisje willen met 16 een brommer, dan moet je ook aan eisen voldoen. Op die leeftijd heb je ook niet al het geld of middelen ter beschikking. Om het dan toch mogelijk te maken passen de beleidsmakers ook even de de regels aan?
Knhs is de aangewezen autoriteit om ervoor te zorgen dat er regels zijn, worden nageleefd en waar nodig worden bijgesteld.

Dat het niet altijd 100% tot tevredenheid zal leiden is inherent en onvoormijdelijk! net als overheids maatregelen.... voor de 1 gunstig voor de ander minder of niet. Mijn oude omaatje zij,; er is nog nooit een kok gevonden die koken kan naar alle monden. en uh ^) hij is groot en ikis klein das nie eerlijk oh nee.

Wees blij dat wij een goed georganiseerde sportbond hebben (er gaat ok best e.a. mis). ik kan je voorbeelden noemen van andere sporten waar iedereen over elkaar heen rolt, er ware gaos heerst.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:36

Maar dit is kleine pony's pesten, de meest gebruikte wagens die voor die kleintjes op de markt zijn voldoen niet aan de eis van de KNHS. Het is toch vreemd dat het grootste gedeelte van de mensen nieuwe wagens zou moet kopen als ze bij de KNHS wedstrijden willen blijven rijden.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:07

Ga eens na hoeveel kleine maten pony's er verhoudiggewijs per wedstrijd deelnemen? (er zijn ruim zeker voldoende pony menners). Maar de echt de kleine maten daar gaat het hier toch om? dan denk ik dat deze ruim in de minderheid zijn. Niet dat ik van menig ben dat deze niet welkom zijn, integendeel. Het gaat nu eenmaal om het grote gros, de meerderheid (zoals alles in deze maatschappij)
O.a. of zoniet voor de vaardigheid. Standarisering van spoorbreedtes zorgt ervoor dat men niet voordurend de spoorbreedte hoeft aan te passen, betere doorstoming in het programma, minder wachttijden voor de vaardigheid enz. Dat dit een categori menners treft, vervelend maar er kan nooit sprake van opzet zijn.

P.s. De pony's merken er niks van! dan is het nog altijd pony eigenaren pesten.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:29

Je hebt gelijk dat het de eigenaren treft en niet de pony's :o . En voor de vaardigheid kan ik het nog een klein beetje begrijpen i.v.m. het ombouwen maar voor de dressuur?

Ik vind het erg jammer dat je nu met de kleintjes aangewezen bent op organisaties die buiten de KNHS om werken.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:38

Sharani schreef:
Je hebt gelijk dat het de eigenaren treft en niet de pony's :o . En voor de vaardigheid kan ik het nog een klein beetje begrijpen i.v.m. het ombouwen maar voor de dressuur?

De dressuur? okékomttiedanhé.
voor dressuur en vaardigheid ben je verplicht met dezelfde wagen te starten. Dus éénmaal dressuur gestart met wagen x dan ook de vaardigheid met die wagen.
Je mag wel een andere wagen inzetten voor de marathon maar dan ben je wel met 2 wagens op pad! en dat zit er gezien de reacties over kosten vast niet in voor diverse. Nog los gezien van het transport naar de wedstrijd. Ik moet er ook niet aan denken om met 2 wagens op pad te gaan.
Laatst bijgewerkt door haarlem op 13-07-11 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:42

Ik heb diverse parcoursbouwers gesproken inmiddels over het "voortdurend" aan moeten passen van de vaardigheid. Ze gaven allemaal aan dat ze het ook onzin vonden, want zoveel deelnemers hebben ze niet op een gemiddelde D/V wedstrijd en als ze de regels gingen aanpassen kwamen er nog minder deelnemers omdat het percentage deelnemers met kleine pony's in de D/V wedstrijden zoveel hoger is als in de SGMW.

Verplichte spoorbreedte in de SGMW vind ik prima, in de minimarathon kan ik er ook nog wel in komen. Maar in de vaardigheid en helemaal in de dressuur vind ik het nog steeds ongelovelijke onzin.
Komt er ook een min. spoorbreedte voor tweespan paarden? Want twee friezen voor een wagen van 1.25 trekken de boel een stuk sneller om als twee ukken van 90 cm voor een wagen van 1.00 of 1.15 :+

Haarlem: bij de D/V mag je wisselen van wagen ;) De regel die jij aanhaalt komt uit de SGMW, geldt niet in de D/V
Citaat:
voor dressur en vaardigheid ben je verplicht met de zelfde wagen te starten. Dus éénmaal dressuur gestart met wagen x dan ook de vaardigheid met die wagen.
Je mag wel een andere wagen inzetten voor de marathon

Wel met relevante regelementen komen AUB, zo maak je het alleen maar onduidelijker.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:43

Point taken, ben sgwm vandaar

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:49

haarlem schreef:

SGMW heeft over het algemeen ook stukken meer deelnemers als een gemiddelde D/V wedstrijd. Als ze die netjes organiseren, dan hoeven ze niets meer om te bouwen met of zonder deze nieuwe regel :n compleet overbodige regel dus.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:54

Tsja, ik rij tot nu toe alleen driving rubrieken in rassen shows voor AMHA's, en dacht als leuke winter bezigheid dressuur te gaan starten. Ik heb me dus ook nooit verdiept in regels voor sgwm of vaardigheid. Jammer dat dat niet los van elkaar staat.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:09

haarlem schreef:

Aangezien jij hier erg aanvallend doet, reageer ik nu dan ook maar even. Kijk eens hoe de kop van dit topic heet!!

En dat het voor de parcoursbouwers makkelijker zou worden is ook grote onzin. Er bestaan nu nog steeds veel maten wagens, ze zijn echt niet allemaal precies 1.25. Waarom die kleine ponys onverantwoord zware wagens laten trekken terwijl hun iets lichtere wagen wel heel veilige wegligging heeft? Waarom wel eng hoge concourswagens toelaten, ook al vallen die dan onder de 1.25 regeling, maar die in feite topzwaar zijn en juist onveilig?

Met veiligheid of gemak voor parcoursbouwers heeft het helemaal niets te maken. Een of andere persoon heeft gewoon iets zitten bedenken vanachter zijn bureau en niet gekeken hoe de praktijk is. En dat de KNHS zo goed is voor haar sporters is nou ook niet echt een punt.

strawberry01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:29

haarlem schreef:
strawberry01 schreef:
En de meeste beginnen toch ook klein? Ik bedoel jonge meisjes en jongens met een shetje en een tuig en les van Piet of Klaas willen ook een wedstrijdje gaan rijden en nu moet je wagen ook nog eens aan eisen gaan voldoen.

misschien is mijn reactie wel off toppic hetzij dan maar zo
MAAR;
De meeste jongens en meisje willen met 16 een brommer, dan moet je ook aan eisen voldoen. Op die leeftijd heb je ook niet al het geld of middelen ter beschikking. Om het dan toch mogelijk te maken passen de beleidsmakers ook even de de regels aan?
Knhs is de aangewezen autoriteit om ervoor te zorgen dat er regels zijn, worden nageleefd en waar nodig worden bijgesteld.

Dat het niet altijd 100% tot tevredenheid zal leiden is inherent en onvoormijdelijk! net als overheids maatregelen.... voor de 1 gunstig voor de ander minder of niet. Mijn oude omaatje zij,; er is nog nooit een kok gevonden die koken kan naar alle monden. en uh ^) hij is groot en ikis klein das nie eerlijk oh nee.

Wees blij dat wij een goed georganiseerde sportbond hebben (er gaat ok best e.a. mis). ik kan je voorbeelden noemen van andere sporten waar iedereen over elkaar heen rolt, er ware gaos heerst.

Niet mee eens. Er zijn veel sportbonden in NL en die zijn allemaal redelijk netjes geregeld.
Jongens en meisjes met brommers is een andere situatie.
Die nemen deel aan het verkeer! En niet aan een leuke hobby.
Bovendien worden ook daar nauwelijks eisen gesteld aan het voertuig dan een paar simpele voor zichzelf wijzende.
En ik vind het ZEKER niet veilig dat iedereen de kar ui balans gaat brengen omdat er een min. spoorbreedte is. Die wagens zijn ontworpen door mensen met verstand.

sbbkr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:11

als haarlem zich door dit hele topic had gelezen dan had hij/zij kunnen lezen dat het hele spoorbreedte verhaal volgens KNHS is bedoelt voor veiligheid alleen zijn er geen cijfers over ongevallen in D/V wedstrijden dus het blijft regeltjes uit de dikke duim zuigen!!!!!!

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:55

Ik zal dhr. Copoolse (KNHS afd. mennen) morgen even bellen en vragen of alle regels even afgeschaft kunnen worden. één voor ons allen, allen voor één. met complete chaos als gevolg! stomme regels ook alleen maar lastig als het even niet uit komt. maar wellicht zijn er personen die een goed onderbouwd voorstel naar het KNHS hebben met voldoende draagkracht uit de "kleine matensport", en dan één voor ons allen, allen voor één. Samen sterk en gestructureerd, beter je energie te richten op de instantie die het voor ons en door ons bepaalt. dan hier samen tegen de grote boze wereld in gaan zonder dat het feitelijk tot iets toevoegt aan mogelijke verandering. come on girls kill and attack me 8)7 8)7 8)7