[AR] [LO]Bijzetten met longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:02

Kitty schreef:
Van Loon vergelijkt zelf die weerstandbiedende hand met bijzetteugels, dus zo gek vind ik die vergelijking tussen de weerstandbiedende hand en de hulpteugels nog niet.
mijn idee dus ook, vandaar mijn vraag omtrent de teugels. als de begrenzing aan de longe dwingend zou zijn, zijn de teugels dat feitelijk ook.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:10

SuperPepeijn"]
[quote="Kitty schreef:
Van Loon vergelijkt zelf die weerstandbiedende hand met bijzetteugels, dus zo gek vind ik die vergelijking tussen de weerstandbiedende hand en de hulpteugels nog niet.
mijn idee dus ook, vandaar mijn vraag omtrent de teugels. als de begrenzing aan de longe dwingend zou zijn, zijn de teugels dat feitelijk ook.
[/quote]
Terwijl een ruiterhand nooit 100% onafhankelijk kan inwerken en de touwtjes wel.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:45

ik longeer voortaan met pessoa en soms gewoon alleen met zadel maar dan wel met 2 longeerlijnen. Werkt als de neten! paarden worden er heel nageeflijk van. en ze worden ook bewuster van de achterhand.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:52

Ik ben ook meer een voorstander van het longeren met dubbele lijnen, hiermee kan je gewoon veel meer.
Door mijn rugproblemen nu niet in staat om de dubbel te pakken dus van de week weer met bijzet gedaan. Maar dat was geen succes je kan met die dingen niet constant 'spelen' dus was er weer snel klaar mee..

dus moet maar geduld hebben dat ik straks de dubbel weer kan gebruiken.
ps: is de pessoa een goede vervanger voor de dubbel? dan kan ik die eens proberen.
En appie, je woont in de buurt ik ben wel benieuwd wat je van mijn paard kan maken.

Roozzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:20

Nathalietjuh schreef:
Hoe zetten jullie je paard bij als je 'm longeerd?
Zou het eventueel ook met bijv. strotouwtjes kunnen? Verward
Ik heb t nog niet gedaan hoor maar ik wil binnenkort zowieso een goede longeersingel en iets om bij te zetten kopen.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen wat voor soort ik zou kunnen nemen (het moet niet te moeilijk in elkaar zitten ofzo)
Nouja,

Nou n, Gebruik nou maar gewoon een elastiek om te proberen. Bij djinn doen we het en bij safari doen we het nu ook. En je hebt gezien hoe djinn loopt, SUPER! OOk onder zadel. Maar het is natuurlijk bij elk paard anders. xxx Roos

Nathalietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 21:03

ja roos ik gaat ut probere. tis egt nie normaal wat er van dit topic geworden is..........wat een gezeik allemaal zeg.........

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 08:53

nou zeg, dat gezeik valt toch nogal mee? Juist een aardige discussie over het nut van longeren met of zonder hulpmiddelen. Als je dat als gezeik ziet, ben je niet erg serieus bezig. Lees het eens door, misschien heb je er wat aan!

Je kunt er nu wel een elastiek aanknopen, maar denk eerst eens na (of laat een ervaren longeerder eens kijken) wat voor jouw paard het beste werkt. Dat het voor andere paarden werkt zegt nog niet dat het voor de jouwe geschikt is. Vertel anders eens iets meer over jouw paard, wellicht kunnen we je dan wat tips geven.

Roos, waarom "gebruik nou maar gewoon een elastiek om te proberen." Nagedacht over het hoe en wat en de voor- en nadelen?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:10

Ik heb zeiltouwtjes gekocht. Erg handig en niet duur.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:12

Sjuimpje"]
Ik kan mijn paard niet zonder ondersteuning van een touwtje oid in de houding laten lopen die ik goed vind.
Ik krijg een paard wel ontspannen met enkel een lange lijn, maar niet verzameld.
[/quote]

Dat ligt dus aan jouw manier van longeren. Je kan dus wel degelijk een paard o.a. verzameld laten lopen aan de longe zonder hulpteugels.

[quote="SAKKIA"]
Hier ga ik helemaal in mee, heb nog niet eerder gereageerd maar wel alles gelezen.
Ik zet mijn pony ook altijd erg diep in, eerst niet maar heb het zo opgebouwd, eigenlijk sinds een paar weken wil ze echt onspannen lopen, ze heeft haat houding gevonden, nadat ik die haar zelf heb laten opzoeken.
Ze is vaak erg gespannen en erg oplettend wat er inde omgeving gebeurd, ze drukt dus makkelijk weg, ze zal het altijd blijven doen, ja kan een paard nou eenmaal niet dwingen om te ontspannen, ze moeten zelf een houding zoeken, waar ze makkelijk en ontspannen in kunnen lopen, maar het moet wel naar mijn wens zijn, en ik denk dat het zonder een hulpteugel niet lukt.
Ga maar eens na wat er gebeurd bij een paard met een beetje onderhals die zal er voor kiezen om niet vwnw te gaan lopen omdat zijn spieren nou eenmaal niet zo zijn opgebouwd, nee het paard zal er voor gaan kiezen om met zijn hoofd in de lucht te lopen en zijn rug weg te drukken.
Knap iemand die zoiets zonder een hulpteugel op kan lossen.
[/quote]

Het is helemaal niet zo knap om dergelijke problemen zoals jij beschrijft zonder een hulpteugel op te lossen. Als longeerder moet je in staat zijn (zonder hulpteugels) om een paard wat met zijn hoofd in de lucht loopt en zijn rug weg te drukt, weer goed vw-nw te laten lopen. Als je dat al niet kan, dan kan je ook nooit goed met hulpteugels longeren.

[quote="abby"]
Ik denk dat ik je wel begrijp, maar gezien jouw en Aqua's aversie tegen het woord dwingen en het uitoefenen van druk vond ik dat ik deze vraag wel degelijk kon stellen. Voor mij zit er geen verschil tussen het onder het zadel 'vragen' aan een paard om in een houding / positie te lopen en hetzelfde vragen aan de longe waarbij gebruik wordt gemaakt van een touwtje. Dat touwtje, mits op een goede manier bevestigd, heeft exact dezelfde werking als de begrenzende en/of weerstand biedende ruiterhand. Immers: je vraagt het paard om in een bepaalde houding te lopen, iets dat je net zoals onder het zadel, geleidelijk opbouwt, dus niet meteen de eerste keer longeren in de dressuurhouding incl. oprichting zetten bijv., maar gedurende de sessie steeds iets bijstellen. Loopt het paard uit die houding, dan loopt het tegen de begrenzende en / of weerstand biedende ruiterhand aan, wordt het iets bijgedreven van achter door wat meer been en zakt het paard weer in de houding en is er weer ontspanning. Alleen is de ruiterhand nu het touwtje en het been de longeerzweep.

Waar het fout gaat is dat veel mensen gewoon maar iets doen met longeren omdat ze het een ander zien doen. Ze denken er niet over na en rotzooien maar wat aan. En dan zie je inderdaad paarden die geforceerd in een houding lopen. Dat je daar een hekel aan hebt is niet meer dan logisch, dat heb ik ook. Maar om die reden meteen te roepen dat alle longewerk met behulp van bijzetteugels, touwtjes etc. niets is, is naar mijn idee te kort door de bocht.

Door gebruik te maken van de dubbele longe kun je het een en ander trouwens nog veen soepeler en gemakkelijker bewerkstelligen zonder steeds het werk te hoeven onderbreken. Tussendoor hals laten strekken is met de dubbele longe ook eenvoudig te doen...
[/quote]

Nogmaals, ik heb al eerder aangegeven dat ik niet compleet tegen het gebruik van hulpteugels ben. Ik kom in dat opzicht misschien nu wat extreem over. Maar eigenlijk begon deze hele discussie vanwege het advies wat aan iemand (met hiermee naar mijn weten geen ervaring) wordt gegeven om maar met bijzet te gaan longeren. Kijk, en dan ga je dus m.i. helemaal de fout in.
Wat jij beschrijft abby over de werking van de touwtjes is heel begrijpelijk. En om maar even wat theorie aan te halen; iemand als bijv de Némethy beschrijft het ook op deze manier. En ik kan daar zeker een heel eind in mee komen. Maar ik kan me toch meer vinden in de manier van Paalman. Puur omdat dus zonder deze hulpmiddelen hetzelfde resultaat valt te halen.

[quote="Zep"]
Als je echt paardvriendelijk wilt zijn dan moet je (wie zei dat ook weer) "Groningen kopen en ze daar in een grote kudde in gooien en erbij gaan zitten kijken"

Als je het paard de keuze laat kiest hij denk ik in alle gevallen voor de wei. Maar als je zo gaat redeneren is alles zielig.
[/quote]

Ik heb nooit gezegd dat iets zielig is. Maar goed, je rukt wel vaker heel mijn verhaal uit z'n verband.

[quote="Sjuimpje"]
[quote="SuperPepeijn"][quote="Kitty schreef:
[/quote]
Terwijl een ruiterhand nooit 100% onafhankelijk kan inwerken en de touwtjes wel.
[/quote]

Touwtjes die 100% onafhankelijk kunnen inwerken, sorry hoor, maar hier moet ik echt even om lachen.
Het klopt dat van Loon die vergelijking maakt. Maar als ik het goed heb, maakt hij die opmerking bij paarden die onder het zadel niet makkelijk nageeflijk te krijgen zijn. En dan is zijn advies om met een weerstandbiedende hand, net zoals een bijzetteugel, te gaan rijden. Dus even de handen ‘vastzetten’ en zo gauw het paard reageert meteen met de handen mee te gaan. Maar dat kan je m.i. niet helemaal doortrekken naar het longeren met bijzet, omdat die simpelweg op het moment dat het paard wil nageven niet kan meegaan met deze beweging.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:43

Appie schreef
Citaat:
En om maar even wat theorie aan te halen; iemand als bijv de Némethy beschrijft het ook op deze manier. En ik kan daar zeker een heel eind in mee komen. Maar ik kan me toch meer vinden in de manier van Paalman. Puur omdat dus zonder deze hulpmiddelen hetzelfde resultaat valt te halen.

Je bedoelt hier waarschijnlijk Anthony Paalman? Helaas ken ik zijn werk niet, dus moet voor een vergelijking even verstek laten gaan. Als ik zijn boek een keer tegenkom (ik neem aan dat dit het boek is over het trainen van springpaarden??) zal ik het gedeelte over longeren zeker doornemen.

Appies schreef
Citaat:
Het klopt dat van Loon die vergelijking maakt. Maar als ik het goed heb, maakt hij die opmerking bij paarden die onder het zadel niet makkelijk nageeflijk te krijgen zijn. En dan is zijn advies om met een weerstandbiedende hand, net zoals een bijzetteugel, te gaan rijden. Dus even de handen ‘vastzetten’ en zo gauw het paard reageert meteen met de handen mee te gaan. Maar dat kan je m.i. niet helemaal doortrekken naar het longeren met bijzet, omdat die simpelweg op het moment dat het paard wil nageven niet kan meegaan met deze beweging.

Maar: hoever ga je als ruiter mee in de beweging als een paard nageeft? En, hoe geef je na? Het zijn maar kleine bewegingen waarmee je de spanning van de mond afhaalt, geen enorme verschillen dus. De teugellengte wordt ook niet gevarieerd bij het nageven, bij nageven wordt de aanleuning niet verbroken, een risico dat je wel loopt als je gaat variëren in de teugellengte. In dat opzicht is er dus nog steeds geen verschil in het touwtje of de ruiterhand, behalve dan dat het touwtje in tegenstelling tot de ruiterhand nooit te vroeg, te laat, of verkeerd nageeft...

Natalietjuh, in plaats van dat je blij bent dat jouw vraag leidt tot een zeer zinnige discussie over longeren, doe je het af als 'gezeik'. Jammer.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:53

Appie"]
[quote="Sjuimpje"]
Ik kan mijn paard niet zonder ondersteuning van een touwtje oid in de houding laten lopen die ik goed vind.
Ik krijg een paard wel ontspannen met enkel een lange lijn, maar niet verzameld.
[/quote]
Dat ligt dus aan jouw manier van longeren. Je kan dus wel degelijk een paard o.a. verzameld laten lopen aan de longe zonder hulpteugels.
[/quote]

[quote]
[quote="Sjuimpje"]
[quote="SuperPepeijn"][quote="Kitty schreef:
[/quote]
[/quote]

Touwtjes die 100% onafhankelijk kunnen inwerken, sorry hoor, maar hier moet ik echt even om lachen.
[/quote]Meegaan met de beweging?
Dwz dat je het paard langer laat worden op het moment dat het nageeft?
Een paard hoort gewoon zijn eigen hoofd te dragen en touwtjes stimuleren daarbij, en touwtjes zijn wel onafhankelijk wat je van een ruiterhand niet kan zeggen. Die wordt altijd beïnvloed door invloeden van buitenaf. Touwjtes werken altijd 100% eerlijk in, laat het paard los dan hangen de touwtjes ook ontspannen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:13

ik begrijp dat meegaan in de beweging ook niet helemaal. abby beschrijft ook precies hoe ik het zie omtrent de aanleuning en sjuimpje mbt het dragen van het hoofd. het paard zoekt bij touwtjes zelf de mate van aanleuning die hij prettig vindt en dat kan met teugels nog wel eens anders zijn omdat je als ruiter kan terugwerken, touwtjes kunnen dat niet. wederom praat ik over correct longeren.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:28

abby"]
Je bedoelt hier waarschijnlijk Anthony Paalman? Helaas ken ik zijn werk niet, dus moet voor een vergelijking even verstek laten gaan. Als ik zijn boek een keer tegenkom (ik neem aan dat dit het boek is over het trainen van springpaarden??) zal ik het gedeelte over longeren zeker doornemen..
[/quote]

Ja, die Paalman en het is idd een boek over het trainen van springpaarden. Ik heb dan de duitse versie. En hij heeft een heel goed stuk geschreven over het longeren. En hij is niet helemaal tegen het gebruik van bepaalde hulpteugels, hij beschrijft vooral de voordelen van een chambon. Hij is wel fel tegen o.a. bijzet, touwtjes en dubbel longe. En zijn uitleg hierover is heel duidelijk. Zeker een aanrader om een keer te lezen.

[quote="abby"]
Maar: hoever ga je als ruiter mee in de beweging als een paard nageeft? En, hoe geef je na? Het zijn maar kleine bewegingen waarmee je de spanning van de mond afhaalt, geen enorme verschillen dus. De teugellengte wordt ook niet gevarieerd bij het nageven, bij nageven wordt de aanleuning niet verbroken, een risico dat je wel loopt als je gaat variëren in de teugellengte. In dat opzicht is er dus nog steeds geen verschil in het touwtje of de ruiterhand, behalve dan dat het touwtje in tegenstelling tot de ruiterhand nooit te vroeg, te laat, of verkeerd nageeft....
[/quote]

Met je eerste deel kan ik helemaal meegaan. Het zijn idd heel kleine bewegingen die je bijv als 'toeschouwer' niet eens mag zien, je haalt de spanning van de mond, maar de aanleuning blijft hetzelfde.
Maar het is zeker wel een wereld van verschil! Juist dat kleine stukje 'meegaan' bepaalt het uiteindelijke resultaat. En het is waar dat een ruiterhand te vroeg of te laat kan zijn en een touwtje kan dat niet. Maar een ruiterhand kan door training zeker wel op het goede moment nageven en een touwtje kan dat nooit. Dat is een wezenlijk verschil.

[quote="Sjuimpje schreef:
Meegaan met de beweging?
Dwz dat je het paard langer laat worden op het moment dat het nageeft?
Een paard hoort gewoon zijn eigen hoofd te dragen en touwtjes stimuleren daarbij, en touwtjes zijn wel onafhankelijk wat je van een ruiterhand niet kan zeggen. Die wordt altijd beïnvloed door invloeden van buitenaf. Touwjtes werken altijd 100% eerlijk in, laat het paard los dan hangen de touwtjes ook ontspannen..

Nee, het paard laat je niet langer worden op het moment dat hij nageeft. Zoals ik boven al uitleg bij Abby is het een kleine beweging waarbij de aanleuning hetzelfde blijft. Maar waarschijnlijk heb jij ook nooit op deze manier leren rijden, dus zal je het niet als zodanig begrijpen.
Het is totaal niet waar dat touwtjes het paard stimuleren om zijn eigen hoofd te dragen. Ook hierbij heb jij een totaal andere gedachtengang waar ik echt wat versteld van sta.
Touwtjes zijn juist niet altijd eerlijk, omdat het in veel gevallen m.i. de bewegingsvrijheid van het paard hindert. Als ik over ruiterhand spreek, dan heb ik het over een goede ruiterhand. En een goede ruiterhand is volgzaam met de bwegingen. In stap en galop volgen de handen de natuurlijke beweging van de hals en het hoofd van het paard. Bijv een bijzetteugel doet dat niet, deze stoort in feite bij elke pas.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:28

Aqua8horse schreef:
Beste Appie en alle anderen, er komt een tijd dat zij ook gaan zien dat het veel beter werkt. En pas als vele anderen het ook doen zullen ze vanzelf gaan volgen....het is wel jammer want je kan met deze methode veel meer uit je paard halen en dat resultaat merk je al na 10 minuten..
Van ontspanning naar inspanning met minder moeite en meer en beter resultaat resultaat! Het klinkt te mooi om waar te zijn maar het kan!

wel, ik ben misschien nogal ongelovig, maar sjuimpje heeft wel een 'fotosessie' geplaatst van hoe zij longeerd. der zijn heel wat reacties opgekomen pro én contra.
Extreme duivel Schijnheilig
zij is duidelijk overtuigd van haar manier van werken. anderen denken er ook zo over, weer anderen huiveren als ze die foto's zien.

bedoeling is: blijf twijfelen: blijf jezelf in vraag stellen, waarom doe ik dit zo of zo? en als je dat hier plaatst krijg je heel wat reacties. kan je die reacties steeds beantwoorden, wordt je nog meer overtuigd van jouw goede manier van werken. indien niet, mag je eens gaan nadenken bij jezelf.

wordt het geen tijd om, indien je echt wil laten zien dat het beter is, ook een 'fotosessie' te plaatsen? misschien worden de contra's hier dan pro?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:34

Als jij het hebt over meegaan versta ik eronder je paard langer laten worden, ik begrijp echter dat ontspant wat voor het oog nauwelijks te zien is.
Maar om te ontspannen heb je eerst spanning gehad, anders kan je niet ontspannen. En zo rijd ik dus wel, alleen ik begreep van jou dat je vanuit een totale ontspanning werkt en daar kon ik dit niet mee rijmen.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:41

Grappig dat Paalman voor de chambon (misschien ook gogue in dit verband?) is en juist tegen de touwtjes en dubbele longe. Kun je misschien zijn argumenten voor en tegen inscannen / opschrijven? Ben heel benieuwd, juist omdat ik chambon en gogue wat minder charmante hulpteugels vind omdat ze het hoofd letterlijk vastzetten en het paard, iedere keer dat het zijn hoofd omhoog brengt, een onaangename druk achter de oren èn in de mond ervaart. Ik vind deze hulpteugels juist behoorlijk dwingend. Bovendien kun je paarden met deze hulpteugel maar op een manier trainen en kun je de touwtjes en dubbele longe zowel hoog als laag als horizontaal instellen waardoor deze 'hulpteugels' voor ieder paard geschikt zijn en de wijze van gebruik aangepast kan worden aan de lichaamsbouw van het paard. Daarnaast kun je met het touwtje tot op de millimeter nauwkeurig bijstellen, iets dat bij geen enkele andere teugel kan.

Natuurlijk kun je een ruiterhand trainen, maar het touwtje reageert altijd onmiddellijk op het paard: paard geeft na, touwtje ook. En het touwtje reageert ook altijd precies lang of kort genoeg: namelijk zolang het paard nageeft doet het touwtje ook niets.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:05

Appie schreef:
[Ja, die Paalman en het is idd een boek over het trainen van springpaarden. Ik heb dan de duitse versie. En hij heeft een heel goed stuk geschreven over het longeren. En hij is niet helemaal tegen het gebruik van bepaalde hulpteugels, hij beschrijft vooral de voordelen van een chambon. Hij is wel fel tegen o.a. bijzet, touwtjes en dubbel longe. En zijn uitleg hierover is heel duidelijk. Zeker een aanrader om een keer te lezen.
.
[/quote]

sjezes, iedereen zegt iets anders en spreekt elkaar tegen! De meesten zeggen dat het longeren met 2 lijnen nu juist beter is, en ik moet zeggen dat ik zelf mijn paarden er ook fijn op vind lopen. Ze ontspannen zich er echt goed op.

persoonlijk vind ik bijzetteugels of touwtjes niet ideaal: het paard kan er op gaan hangen of zich er op vast zetten. Bij een gogue of chambon kan dat niet vanwege de druk achter de oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:09

Er zijn vele wegen die naar Rome lijden, maar ik krijg bij Appie der antwoorden wel het gevoel dat er wat nh aan te pas komt. Niets mis mee natuurlijk, maar niet de manier waarop ik met de paarden werk.

Verder denk ik: Niet zoveel erover l..llen, maar gewoon veel doen!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:03

pipo schreef
Citaat:
Verder denk ik: Niet zoveel erover l..llen, maar gewoon veel doen!

Daar heb je wel een punt, maar het kan geen kwaad om eens na te denken over wat je doet en waarom je iets doet, en wat dat betreft is dit wel een interessant topic geworden (ook al noemt de topic-starter het 'gezeik Haha! ').

In ieder geval, Meagan gaat vanavond weer aan de dubbele longe en Limo was gisteren aan de beurt met de touwtjes. Hij is nog niet sterk en recht genoeg om aan de dubbele longe te kunnen en dus passen we de methode van longeren daarop aan...

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:15

Sjuimpje"]
Als jij het hebt over meegaan versta ik eronder je paard langer laten worden, ik begrijp echter dat ontspant wat voor het oog nauwelijks te zien is.
Maar om te ontspannen heb je eerst spanning gehad, anders kan je niet ontspannen. En zo rijd ik dus wel, alleen ik begreep van jou dat je vanuit een totale ontspanning werkt en daar kon ik dit niet mee rijmen.
[/quote]

Hier sla je m.i. echt de plank mis. Om te ontspannen heb je helemaal geen spanning nodig. Ik zie het al, dat zou toch een vreemd uitgangspunt zijn. Aan ontspanning gaat wel inspanning vooraf. En inspanning betekent dus niet automatisch spanning.

[quote="abby"]
Grappig dat Paalman voor de chambon (misschien ook gogue in dit verband?) is en juist tegen de touwtjes en dubbele longe. Kun je misschien zijn argumenten voor en tegen inscannen / opschrijven? Ben heel benieuwd, juist omdat ik chambon en gogue wat minder charmante hulpteugels vind omdat ze het hoofd letterlijk vastzetten en het paard, iedere keer dat het zijn hoofd omhoog brengt, een onaangename druk achter de oren èn in de mond ervaart. Ik vind deze hulpteugels juist behoorlijk dwingend. Bovendien kun je paarden met deze hulpteugel maar op een manier trainen en kun je de touwtjes en dubbele longe zowel hoog als laag als horizontaal instellen waardoor deze 'hulpteugels' voor ieder paard geschikt zijn en de wijze van gebruik aangepast kan worden aan de lichaamsbouw van het paard. Daarnaast kun je met het touwtje tot op de millimeter nauwkeurig bijstellen, iets dat bij geen enkele andere teugel kan.
[/quote]

Het verhaal van Paalman over longeren omvat wel een aantal blz, dus opschrijven wordt nogal een karwei Knipoog . Een scanner heb ik niet, misschien kan je er op een andere manier aan komen?
Paalman is vooral voor de chambon. Over de gogue is hij iets minder te spreken, maar hierbij ligt het vooral aan de manier waarop deze hulpteugels gebruikt worden.
Bij een goed ingestelde chambon/gogue zetten deze teugels het hoofd helemaal niet vast. Deze hulpteugels zijn puur bedoeld als uitslagbepaler en zijn daarom totaal niet dwingend.

Ik krijg bij veel mensen hier het idee dat jullie de houding als uitgangspunt voor de dressuur zien, iets wat naar mijn idee een verkeerde veronderstelling is. Het uitgangspunt moet zijn de gangen van het paard. De gang bepaalt de houding van het paard. Bij bijv een verzamelde gang ligt het zwaartepunt meer naar de achterbenen toe. En bij een uitgestrekte gang ligt het zwaartepunt meer naar voren (zonder dat het paard op de voorhand valt). Het gaat vooral om de zuiverheid van de gangen en daar liggen o.a. de balans, impuls, tact, regelmaat..etc aan ten grondslag. De houding v/h paard ligt hier ook weer aan ten grondslag.

[quote="abby schreef:
Natuurlijk kun je een ruiterhand trainen, maar het touwtje reageert altijd onmiddellijk op het paard: paard geeft na, touwtje ook. En het touwtje reageert ook altijd precies lang of kort genoeg: namelijk zolang het paard nageeft doet het touwtje ook niets.

Hier heb je helemaal gelijk in, maar je vergeet het laatste stukje. Namelijk op het moment dat het paard heeft nagegeven, kan hij als beloning niet goed met zijn hals vw-nw; die vrijheid wordt hem ontnomen. En die vrijheid/ontspanning heeft het paard juist zo hard nodig om tot een harmonieuze en ontspannen beweging te komen.

lena16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:49

je kan ook 2 gewone touwtjes doen en aan een kant een musketon haakje doen die je onderaan de singel vast maakt. en de uiteinden die je dan aan de singel vast maakt kun je gewoon knopen en zelf op maat maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 00:39

Appie"]

[quote="abby schreef:

Hier heb je helemaal gelijk in, maar je vergeet het laatste stukje. Namelijk op het moment dat het paard heeft nagegeven, kan hij als beloning niet goed met zijn hals vw-nw; die vrijheid wordt hem ontnomen. En die vrijheid/ontspanning heeft het paard juist zo hard nodig om tot een harmonieuze en ontspannen beweging te komen.
[/quote]

Maar ik wíl helemaal niet dat hij zo ver VWNW gaat tijdens de training. Dat komt na afloop als beloning. Ik wil hem tijdens de training rond en aangespannen houden, en in die aanspanning wat varieren. Er komt meer bij kijken dan een paard alleen laten nageven namelijk. Ter vergelijking: onder het zadel laat jij je paard toch ook niet voortdurend de teugel uit je hand kauwen? Ongetwijfeld heb je dan een prachtig ontspannen paard de hele tijd, maar je trainingswaarde, voor zijn spieren dan, blijft nihil.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 07:45

Appie"]

Hier sla je m.i. echt de plank mis. Om te ontspannen heb je helemaal geen spanning nodig. Ik zie het al, dat zou toch een vreemd uitgangspunt zijn. Aan ontspanning gaat wel inspanning vooraf. En inspanning betekent dus niet automatisch spanning.
[/quote]
ont·span·nen
1 (wat gespannen is) laten terugveren, de spanning eraf halen of laten gaan <=> spannen

ont·span·nen
1 verkerend in de toestand dat de spanning opgeheven is <=> gespannen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:01

"Eerst balans dan beweging"

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:17

Zep"]
Maar ik wíl helemaal niet dat hij zo ver VWNW gaat tijdens de training. Dat komt na afloop als beloning. Ik wil hem tijdens de training rond en aangespannen houden, en in die aanspanning wat varieren. Er komt meer bij kijken dan een paard alleen laten nageven namelijk. Ter vergelijking: onder het zadel laat jij je paard toch ook niet voortdurend de teugel uit je hand kauwen? Ongetwijfeld heb je dan een prachtig ontspannen paard de hele tijd, maar je trainingswaarde, voor zijn spieren dan, blijft nihil.
[/quote]

Jij gaat weer totaal naar het andere uiterste. Het is geen voortdurend vw-nw strekken van de hals. Het is een afwisseling die tijdens het trainen van een paard m.i. onmisbaar is. Geef je het paard deze gelegenheid niet, dan zal je nooit die ontspanning bereiken die
juist
nodig is voor de training van de spieren. De trainingswaarde wordt op deze manier juist verhoogd!

ont·span·nen
1 (wat gespannen is) laten terugveren, de spanning eraf halen of laten gaan <=> spannen

ont·span·nen
1 verkerend in de toestand dat de spanning opgeheven is <=> gespannen

Wat wil je hiermee zeggen Sjuimpje? Ik kan ook allerlei woordbetekenissen gaan opzoeken:

ge·span·nen (bn.)
1 waarin spanning is => strak
2 (van geestelijke functies) volledig in beslag genomen, volop in werking

Maar dit is totaal niet waar het in trainen van paarden om gaat. Ik heb dat al een paar pagina's proberen uit te leggen. Maar er wordt gewoon niet ingezien dat je ook zonder al deze spanning hetzelfde resultaat kan bereiken. Maar goed, we zullen misschien wel hetzelfde resultaat bereiken, dus iedereen is gelukkig. Hopelijk de paarden ook...