[AR] Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovestefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:57

ik vind het zelf wel een mooi karretje voor een shet!

hij is niet te grof. (Lijkt het op de foto)
Ik heb een pony ook voor een zelfde karretje lopen, t bevalt me wel!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 16:59

:D :D Nou, ik heb vandaag de knoop doorgehakt en een werkelijk práchtige deal gemaakt! :D :D
Ben helemaal in de wolken zo blij. 't is misschien 'maar een wagen' maar voor mij is het iets waar ik al jaren van droom en dan nu eindelijk werkelijkheid gaat worden :o

Vandaag naar de speciale actiedagen van Kraay in Nijkerk geweest. Daar even een goed gesprek gevoerd onder het genot van een kop warme choco en een oliebol.

Dé wagen die ik graag wilde hebben; afgeleid van de marathon Leica. Met gestookte wielen, luchtvering, verstelbaar bokkussen naar voren en achteren, onafhankelijk bewegend lamoen, geremd. Jaja, + 2span toebehoren (wat het gewicht iets boven de 120 kg. maakt, zo'n 140 a 150 kg. max.) én inclusief extra verlengstuk van de achterplaat voor de groom. Kleur, bekleding en details in kleur naar wens.
En dat alles voor €3000,= rond, deze week zal de koop gesloten worden en vanwege de op dit moment extra snelle levertijd, zal hij dan in de 3e week van januari bij mij staan.
*\o/* *\o/* *\o/*

Prima deal toch?? Normale prijs is €3500,= en dat is excl. 2span toebehoren en excl. verlenging van de achterplaat/treeplank. Normale prijs incl. dit alles is €4000,=.
Prijs nu is €2700,= incl. verlenging achterplaat, + €250,= voor 2span toebehoren die ik dus normaal gesproken waarschijnlijk pas veel later er bij zou willen kopen.
Conclusie: zo'n €1000,= korting en dat helemaal naar wens, met 3 weken hier thuis.
Nou, kan het nog mooier?! :D :Y)

Foto's krijg ik vanavond per mail van precies dezelfde wagen, dus die zet ik hier dan gelijk neer.
Koop zal v/d week gesloten worden, kleuren zullen bordeauxrood worden met wat donker bruin bekleding, velgen wil ik graag zelfde kleur rood met goud/bronsachtig hebben, en de wagen afgewerkt met een mooie goud/bronskleurige bies.

*sorry, het enthousiasme druipt van het bericht af maar ben echt door het huis aan het stuiteren zo'n beetje* :D :Y)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:04

Gefeliciteert, hoop dat je er veel mooie kilometers mee mag rijden..

sumic

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:27

Gefeliciteerd, dat je er veel plezier van mag gaan krijgen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 20:08

Dankjewel :) Dat zal zeker lukken!
Het wordt precies dit model; de 62a:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij is vrij compact, ik vroeg me namelijk af waarom er niet verder naar achteren ook kleine groombeugels zaten, want die wilde ik er toch wel graag op hebben. Volgens dhr. Kraay zou dat wel kunnen maar is dat niet praktisch, omdat je dan maar weinig ruimte over houd om naar de zijkanten te hangen. En dat bleek ook zo te zijn. Maar wat ik mij nu wel afvraag; hebben mensen ervaring met alleen groombeugels aan de zijkant v/h bokkussen en de achterkant v/h bokkussen? Op deze manier kun je dus wel opzij hangen, maar moet je dan niet helemaal over die afrondingen heen, of valt dat wel mee?
En wat vinden jullie persoonlijk handiger?

Edit: en ik kan kiezen uit 2 spoorbreedtes:
118 cm. of 126 cm.
Wat is het handigste om te kiezen met het oog op het eventueel officieel starten in de toekomst? En wat zijn de voor- en nadelen?
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 29-12-09 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:12

Mag ik stiekem een beetje jaloers zijn?

Kwa hangen heb ik geen idee, ik ben een dressuur tutje :+. En ga ik de indoor marathon nog zo traag dat ik m'n groom net zo goed thuis kan laten :P.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 20:22

Dennis schreef:
Mag ik stiekem een beetje jaloers zijn?

Kwa hangen heb ik geen idee, ik ben een dressuur tutje :+. En ga ik de indoor marathon nog zo traag dat ik m'n groom net zo goed thuis kan laten :P.

:D :o Ja hoor! Ik ben al jaren jaloers op de shetmenners met deze wagens, en éindelijk heb ik er dan straks zelf ook 1 in mijn bezit. Voor mij als student een enorme uitgave natuurlijk, maar 't is het zeker waard.
Ik ga ook echt zo hard (nog) niet hoor, pony kan wel flink scheuren maar dan ook nog bochten draaien is een heel ander verhaal.

Vind het belangrijk dat hij straks eigenlijk precies is hoe ik het wil hebben, dat ik later niet tegen dingen aanloop waarvan ik dan denk; 'had ik dat ook maar gedaan'.
Vandaar dat ik 1000 euro bij mijn budget heb opgeteld, ik wilde eerst tot €2000,= of iets daarover gaan. Maar ik had al snel in de gaten dat je dan meer richting wagens zoals die in mijn beginpost komt, en dat is natuurlijk ook érg leuk maar eigenlijk nog net niet wat ik zoek, dan wil ik het later toch nog allemaal luxer hebben. Dan kan ik het nu beter in 1 keer goed doen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:32

Joyce zorg dat er eventueel een grotere pony voor kan, stel je wil wedstrijden gaan rijden en je pony is te klein...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 20:35

Echwel schreef:
Joyce zorg dat er eventueel een grotere pony voor kan, stel je wil wedstrijden gaan rijden en je pony is te klein...

Moet in principe wel lukken, Welsh A zou er evt. ook wel voor kunnen denk ik.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:38

Stoer karretje hoor!
Veel plezier ermee, ben benieuwd hoe 'ie gaat bevallen!

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:42

Leuk wagentje hoor...! Tof ding!! Zul je inderdaad wel aandacht mee trekken :)

Wat betreft je vraag over de beugels aan de achterzijde van de bokkussen: heb ik ook, alleen uit 1 stuk, niet nog extra bochten erin zoals jij dat krijgt:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-C7JJSHB7.jpg

Mijn wagen leek ook te groot voor de shetties van 85 cm, maar die kunnen er ook makkelijk voor met 2span. Enkelspan doe ik ze maar niet aan.
Er staat nu een pony voor van 1.20.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZSIORKRZ.jpg

Persoonlijk vind ik de beugels aan de achterzijde van de wagen alleen nodig bij de vierspannen. De beugels zoals wij ze hebben, heb je voornamelijk nodig met enkel (en twee) spannen. Hierdoor plaatst de groom zijn of haar gewicht boven de as van de achterwielen, wat voor meer stabiliteit zorgt dan als ze erachter hangen. Tuurlijk is het wel handig vasthouden en ziet het er misschien spectaculairder uit, maar het is zinvoller als de groom gaat 'zitten' op de 'bankjes'.

Veel plezier ermee! Gaat ook vast wel lukken..!
Laat je wel foto's zien van je eerste keer? :D

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:33

dat is niet afgeleide van de Leica, maar de Pony mix 062a := en dat is exact mijn wagen :')

maar als ik het goed begrijp is het dus niet de wagen van de beurs, want deze was anders.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 22:23

xElienx schreef:
dat is niet afgeleide van de Leica, maar de Pony mix 062a := en dat is exact mijn wagen :')

maar als ik het goed begrijp is het dus niet de wagen van de beurs, want deze was anders.

Qua model is hij vrijwel hetzelfde, maar die op de beurs had onafhankelijke wielophanging, en dat maakte die een stuk duurder.
dus dit ís een leica? Of juist weer niet??? :o
Als 't goed is is hij wel heel iets kleiner en compacter (en dus iets lichter) als die van jou. Hij had die wagen van de beurs ook niet meer staan, en de wagen die ik wil hebben in die maat ook niet. hij gebruikte deze als voorbeeldfoto. model zou exact hetzelfde zijn.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:34

wagen van de beurs:
Afbeelding

pony mix
Afbeelding

leica
Afbeelding

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:25

Prachtige wagen!

Citaat:
118 cm. of 126 cm.
Wat is het handigste om te kiezen met het oog op het eventueel officieel starten in de toekomst? En wat zijn de voor- en nadelen?

Ik zou kiezen voor 1.26. Dit is een standaard maat voor marathonwagens. Die van mij is 1.28. Bij indoormarathons moet hij officieel ook 1.25 breed zijn.

Wat groomen betreft is deze wagen te klein voor achterbeugels. Bij enkelspan/dubbelspan hebben deze beugels volgens mij ook geen meerwaarde en zitten ze bij deze maat wagen in de weg. Hoe zit het met dressuur? Heb je een extra zitje? (of een groom met goede buikspieren ;) :P )

Veel plezier met je nieuwe wagen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 23:33

bontegevaar schreef:
Prachtige wagen!

Citaat:
118 cm. of 126 cm.

Ik zou kiezen voor 1.26. Dit is een standaard maat voor marathonwagens. Die van mij is 1.28. Bij indoormarathons moet hij officieel ook 1.25 breed zijn.

Wat groomen betreft is deze wagen te klein voor achterbeugels. Bij enkelspan/dubbelspan hebben deze beugels volgens mij ook geen meerwaarde en zitten ze bij deze maat wagen in de weg. Hoe zit het met dressuur? Heb je een extra zitje? (of een groom met goede buikspieren ;) :P )

Veel plezier met je nieuwe wagen!

Dankjewel voor de tip, zoals gezegd heb ik zelf weinig verstand van spoorbreedte's e.d.
Ik heb geen extra zitje, dat is natuurlijk wel een optie die je er bij kan kopen maar eigenlijk heeft dat voor mij geen meerwaarde.
Ik weet dat het wel zo 'hoort', maar ik persoonlijk vind het er altijd een beetje stom uitzien :o
En uiteindelijk rijd ik toch niet zo veel wedstrijden, dus ik zou er ook niet snel voor kiezen om het er bij te kopen. Als het er standaard bij zat prima, maar van mij hoeft dat dus niet. Misschien als ik dat in de toekomst zou willen dat ik dat altijd nog er bij kan laten maken.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 09:47

ik heb wel beugels en mijn wagen is ook niet zo groot. Mijn pa is groom en hij past er nog tussen ik geloof dat hij er wel blij mee is.

Maar mooie kar hoor !!!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:02

Normaal zit het er standaart bij, maar als je vaardigheid gaat rijden is het wel fijn, doordat je zelf in het midden zit en je groom dan aan een zijkant kun je zelfs in een vaardigheid omgaan.
Heb het meerdere keren gezien, je kunt ev zelf een constructie maken met een fietszadel oid, ook dat heb ik voorbij zien komen..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 12:08

Echwel schreef:
Normaal zit het er standaart bij, maar als je vaardigheid gaat rijden is het wel fijn, doordat je zelf in het midden zit en je groom dan aan een zijkant kun je zelfs in een vaardigheid omgaan.
Heb het meerdere keren gezien, je kunt ev zelf een constructie maken met een fietszadel oid, ook dat heb ik voorbij zien komen..

Ik neem aan dat je het nu over het dressuurzitje hebt? Hmm, officieel mag de groom bij vaardigheid niet hangen, maar als ze gaan 'verzitten' in de vaardigheid bij een wat scherpere bocht, dat mag toch wel?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:05

De groom moet op z'n plek blijven zitten in de vaardigheid.
Enkelspan bij dressuur en vaardigheid mag je ook zonder groom rijden (dat doe ik altijd), 2span niet. Hoe dat bij samengesteld is weet ik niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:36

Groom moet blijven ziten waar hij zit, gewoon niet eens meekijken in de rijrichting maar onbeweegelijk voor zich uit kijken.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:46

Leuke en mooie wagen heb je uitgekozen zeg.
Heel veel plezier met je wagen, ik zou ook voor de 1,26 breedte gaan, had volgens mij echwel hier ooit iets over horen zeggen dat dat binnekort verplicht wordt dat ze 1,25 meter minimaal moeten zijn (verbeter me als ik het fout zeg hihi )

HEEL VEEL PLEZIER :D... wel foto's posten als ze ervoor loopt he!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:23

met de spoortbreedte is het misschien ook handig om rekening te houden met de breedte van de aanhangwagen enzo.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:02

... Of met mendoorgangen in het bos als die er zijn bij jullie.
Hier staan er een aantal op 1.30 meter en met mijn wagen van 1.25 (buitenmaat wielen) is dat net te doen (netjes aanrijden; leer je goed van sturen :P ).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:08

Dat is inderdaad wel iets om over na te denken, al denk ik niet dat de spoorbreedte problemen zal opleveren. Hier is weinig bos om te rijden, als het er al is dan zijn er geen echte men/ruiterpaden en ook niet echt met doorgangen.

Op de aanhangwagen zal het volgens mij wel passen; 't is een erg grote en brede aanhanger. Ik zal het voor de zekerheid nog wel even opmeten.

Maar is de kans groot dan, dat je omgaat in de vaardigheid als de groom op 1 plek blijft zitten? Weet nl. niet wat je daar meer voor betaald als optie. Maar dat kan ik er in de toekomst evt. altijd nog bij laten maken evt.