[AR] kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:23

xElienx schreef:
[

leg mij dan eens uit hoe ze die andere wagens controleren?

Weegbriefjes.....

xElienx

Re: kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 12:25

en dat kan niet met een ander gewicht dan 225 er op?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:28

Wie gaat controleren of je die dag niet grotere pony's bij je hebt
Nogmaals je hebt pony en paardenmaat meer niet...
Straks gaan we ook het fenomeen Nederlands bedacht E-pony invoeren, het moet toch niet gekker worden
Nou om mini's tegen dat gewicht 4span zelfs 350kg te beschermen omdat de rijder dat niet doet gaat de Fei als eerste en waarschijnlijk daarna de knhs het dus doen

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:34

Dat gewicht is in de hele discussie niet van belang, het gaat om dierenwelzijn.
De 225kg is een gewicht dat niet zomaar uit de lucht is gegrepen een beetje marathonwagen weegt dat gewoon.

Stel nou dat je straks met kleine pony's een karretje van 120 kg mag gebruiken, dat is nog te regelen middels weegbriefjes.
Maar wie garandeert dat een dergelijk wagentje geschikt is voor een marathon, met andere woorden bewaakt de veiligheid?

En wat doe je met die twee kerels van elk 120 kg??
Moet je die ook wegen, moet je daar ook een maximum gewicht voor instellen? Zeg het maar!

Dit is praktisch toch niet uitvoerbaar?

Belangrijkste argument is dierenwelzijn, door de kleine pony's te weren voorkomen ze een heleboel andere regeltjes (zoals met gewichten van de wagens/menners, aangepaste rubrieken, speciale klasses etc etc)

De SMW sport is gewoon weg te klein voor zoveel uitzonderingen er zijn al teveel klasses.

Het leven bestaat uit keuzes maken, ook nu kun je kiezen.
Of je koop grotere pony's of je ment door met de kleine pony's en accepteert dat wedstrijden straks niet meer mogen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:45

[quote="laura2span"]Het spijt me lammasmamma maar ik heb (net als jij) als een van de weinige hier officieel gestart op de SGMW. Ook ik heb mijn puntjes gereden in de klasse 2.
Wat ik aan wil geven is dat de shet overschat wordt. Om dan de mijne af te kraken en de jouwe van goud te maken vind ik niet helemaal eerlijk en tevens zinloos voor de discussie.

Zoals eerder vermeld, is het voor onze shetten geen uitputtingsslag, als ze na hindernis 5 of 6 nog lopen te stuiteren van de adrenaline, lijkt me dat ze het met veel plezier en met 2 vingers in hun neus doen, dat wilde ik even vermelden,om ze dan voor het gemak maar grasmaaiers te noemen, gaat er bij mij niet in.....

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:46

Echwel schreef:
megaspan schreef:
ik weet wel degelijk hoe het is om de wedstrijden te organiseren.en ik weet ook wel dat het niet te doen is om meer vet keuringen neer te zetten en wagens te gaan wegen.
maar dan nog vind ik het erg overdreven om de shet menners er op deze manier uit te werken.

kan me voorstellen dat ze de kleine pony's uit de klasse 3 en 4 willen halen maar laat ze dan wel gewoon in de klasse 1 en 2 doorrijden.want als jij je pony's goed traint dan is dat goed te doen.(spreek uit eigen ervaring)

En dan ben je klasse 2 door is het dan gewoon einde oefening of ga je dan weer grenzen verleggen

dat zie ik tegen die tijd wel.
misschien ga ik dan idd met een grotere maat pony's starten.
maar die beslissing neem ik dan zelf, en word me niet opgedrongen.
dat vind ik een wereld van verschil.
of je nu uit eigen beslissing een ander span gaat rijden, of dat je het moet omdat je niet meer met je kleine pony's mag starten

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:21

Een te zware wagen komt er in de vet keuring toch ook wel uit. Je kan namelijk niet aan het gewicht of grote van de pony bepalen wat hij kan trekken. Natuurlijk zijn er wenselijke maximale gewichten maar de ene pony heeft al moeite met 100 kg en de andere trekt met gemak 200 kg.
Ik heb nu nog steeds geen sterke argumenten gehoord waarom de kleinere pony's te weren uit de eerste klassen SGMW, want
1) ze komen te kort in de dressuur. Dat komt wel uit in de punten en ik meen mij te herinneren dat de kampioen Z of ZZ dressuur op de nationale mendag Ermelo ook een shet van een meter was. Sommige pony's kunnen wel verruimen
2) Welzijn: overvragen moet eruit komen tijdens de vetirinaire keuringen. Ik heb nog nooit een duidelijk verschil gezien in de vet uitslagen tussen kleine en grote pony's
3) het ziet er zielig uit is een penny argument. Omdat leken niet beter weten moeten we kleine pony's gaan weren? Laat ze maar zien dat het niet zielig is. Een pony die zich hoefbevangen vreet in de wei is pas zielig

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:29

Napie, Een pony die zichzelf een mini wondje in de tong bijt is ook niet zielig maar het bloed en dus ziet het er onvriendelijk uit en dus wordt die pony uit de wedstrijd gehaald.
Iemand die zijn zweep vaak gebruikt als hulpmiddel krijgt een aantekening, net zoals iemand die overmatig aan het vloeken is op zijn paard.
Een voetballer met bloed op zijn shirt moet ook naar de kant, omdat het er niet uit ziet.
Wanneer je onder de knhs rijdt, moet je je houden aan de geldende regels of je dat nou leuk vind of niet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:17

Joehoe!! Jongens, wordt eens wakker, kruip eens even uit je eigen shet-fan velletje!!
Om de sport te BESCHERMEN tegen BUITENSTAANDERS, is er i.v.m. DIERENWELZIJN gekozen om kleine pony's uit de sport te halen. Om de VOORKOMEN dat de hele sport in een kwaad daglicht wordt gezet en straks de HELE SPORT kan worden GESTOPT. Deze regel is niet ingevoerd om shetlanders te WEREN of omdat de KNHS shetlanders niet MOOI vind of omdat juryleden ze MOEILIJK te jureren vinden.
Uiteraard zijn jullie combinaties hartstikke mooi en in verhouding. Maar het blijft nu eenmaal, in de ogen van een leek, een zielig gezicht; 2 kleine pony's (die vaak zelfs als veulens gezien worden) voor een wagentje, met 2 mensen erop!! En dan moeten ze ook nog eens keihard rennen door het zware zand, water, etc. Jammer dat jullie jullie combinaties niet vanaf deze kant kunnen zien. Dit zorgt voor een groter begrip.

En even voor de duidelijkheid; Deze regels zijn MISSCHIEN voor enkelt en alleen de SMW. Dressuur, vaardigheid, mendurance kan dus altijd nog gereden worden met deze pony's.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:22

Genoeg te doen alsnog dus ;)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:25

Sjonniej je hebt het heel mooi samengevat.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die hun spullen goed voor elkaar hebben, zeer serieus trainen, niet met 2x 120 aan lichaamsgewicht op een karretje zitten, met respect voor de pony's rijden etc etc. Verschrikkelijk balen van dit besluit.

Een overgangsregeling (zeg bijv 2-3 jaar) of een beperking in de mogelijkheden tot promoveren naar de hogere klasses, zou wel zo chic zijn.

Napie, jij noemt het een Penny argument. Maar ik weet niet of je de paardensport literatuur een beetje bijhoudt (paardenkrant, hoefslag), maar daar zijn het laatste 1/2 jaar ontzettend veel artikelen in verschenen over dierenwelzijn. Maar gezien je reactie ben je hier niet mee op de hoogte.

Met name de partij voor de dieren heeft een aanzienlijke invloed op het punt welzijn. Als de KNHS nu geen maatregelen neemt, dan worden ze straks gewoon opgelegd van hoger hand en dan heeft de hele paardensport geen keuze meer.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:49

manie schreef:
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die hun spullen goed voor elkaar hebben, zeer serieus trainen, niet met 2x 120 aan lichaamsgewicht op een karretje zitten, met respect voor de pony's rijden etc etc. Verschrikkelijk balen van dit besluit.

Logisch!

manie schreef:
Een overgangsregeling (zeg bijv 2-3 jaar) of een beperking in de mogelijkheden tot promoveren naar de hogere klasses, zou wel zo chic zijn.

Ik zou bijna zeggen dat de KNHS dit een soort van verplicht is. Het zou namelijk wel verschrikkelijk oneerlijk zijn om op 1 april te zeggen; Menner, erg vervelend, maar uw pony's zijn <1.08 en dus mag u niet starten, jammer dat u al klasse 3 bent, ze zijn te klein.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:05

zullen we de military dan ook maar meteen afschaffen? dat is ook niet bepaald diervriendelijk. eigenlijk is de springsport dan ook wel sneu. en dan de baanrennen; dat kan ook echt niet. oja, dressuur is ook wel heftig; je paard kunstjes laten doen onder druk van een stang, een zweep en flinke sporen.............................................................

en dan heb je het over een shet die als veulen wordt gezien :?

joehoe, wordt eens wakker! kruip is uit je anti-minipony velletje!! (sja, je kunt het ook omdraaien)

(vergeet trouwens niet dat we hte hier OOK hebben over pony's van 1.18m)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:31

Lezen is ook een kusnt zeg
Alleen voor enkelspan en tandem geldt de 1.18. dus hoezo
Geloof je werkelijk dat kleiner eerlijk is tegenover de pony..
Maar ik zou zo zeggen vraag allen een startkaart aan, kom hier in het oosten een pittige wedstrijd rijden en dan spreken we elkaar nog.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:46

wat heeft het voor een zin om een startkaart aan te vragen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:02

ik heb de oplossing!

menners met kleinere ponies mogen een elektrische ondersteuner aan hun wagen hebben, haha! net als bij elektrische fietsen.

het spijt me maar ik snap de discussie niet, deze kan mijns inziens beter met de KNHS of FEI gevoerd worden, dan weet je zeker wat de redenen zijn, en hoe het allemaal gaat lopen ermee.

los daarvan is dressuur, vaardigheid en mendurance (en TREC aangespannen!) ook leuk. sterker nog, het kan zelfs leuk zijn zónder wedstrijd element...

persoonlijk heb ik om plezier te hebben met mijn paardjes geen jury of publiek nodig, kan prima in m'n eentje genieten. OK les wordt iets moeilijker in je eentje dus tjaaa... maar goed point made.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:06

Ach ik denk dat alles er wel over gezegd is, we zullen zien welke kant het op gaat.....

Maar ik weet wel dat mijn 'kleine' welsh van 1.35m niet elke wedstrijd loopt :n
Die keuze maak ik zelf wel, puur vanuit oogpunt van dieren welzijn.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:53

en iedereen kan dat voor zijn of haar paard of pony beslissen want alleen wij zelf weten het beste wat je paard/pony wel of niet aan kan.

Helaas is het niet anders en ik hoop werkelijk dat de gene die het wel leuk voor elkaar hebben en goed meekomen, straks zich erbij neer kunnen leggen.

Ik als mendurance rijder+organisator zeg dan maar: welkom bij mij!
hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik op mijn terrein enkelspannen shetlander in de kennismakingsklasse en mini tweespannen ook kritisch zou gaan bekijken of ik die wel zou willen laten starten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:19

xElienx schreef:
zullen we de military dan ook maar meteen afschaffen? dat is ook niet bepaald diervriendelijk. eigenlijk is de springsport dan ook wel sneu. en dan de baanrennen; dat kan ook echt niet. oja, dressuur is ook wel heftig; je paard kunstjes laten doen onder druk van een stang, een zweep en flinke sporen.............................................................

Zoals je weet, is er ook heel veel commentaar van buitenaf op paardensport. Zeker de eventing heeft de laatste jaren met een enorm negatief imago te maken gehad, ook zij hebben er alles aan gedaan om in een wat positiever daglicht te komen, denk aan de breekbomen.
Ook de springsport doet zijn best om tegemoet te komen aan het commentaar; puissance wordt nauwelijks verreden, parcoursen worden technischer i.p.v. hoger.
Ook in de draf- en rensport wordt er volop gediscusseerd over zweepgebruik en andere manieren om de sport minder negatief te maken.
Jammer jammer jammer, dat jij dat niet wilt zien.
xElienx schreef:
en dan heb je het over een shet die als veulen wordt gezien :?

Nog nooit een leek gesproken????
Kleine dieren = baby dieren.
Kleine koe = kalf
Klein paard = veulen

xElienx schreef:
joehoe, wordt eens wakker! kruip is uit je anti-minipony velletje!! (sja, je kunt het ook omdraaien)

Ik geloof nog steeds niet dat hier ook maar iemand is die alle mini's het liefst op de bbq zou leggen??????

Jammer ook trouwens, dat je nog steeds niet met een ANDERE REALISTISCHE oplossing komt om dit probleem op te lossen (of eigenlijk jammer dat je het probleem niet wil erkennen)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 22:47

mijn realitische denken, gaat misschien iets verder dan "we stoppen er maar mee"

dat van "veulen" begrijp ik heus wel, maar dat is toch geen rede?!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:16

Om dan maar mendurance te gaan rijden, is makkelijk gezegd,een sprinter gaat toch ook niet ineens lange afstanden lopen"?
En het aanbod is ook in deze contreien(ZWNederland) nihil, dus om daar je mensen gek voor te krijgen, is er nog veel werk aan de winkel.
Het lijkt me toch een heel andere tak van sport,misschien voor sommige een optie, als je de keus niet hebt.......

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 23:20

het is in ieder geval niks voor mijn pony's. :n die zijn meer van het turbo-werk

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:29

xElienx schreef:
het is in ieder geval niks voor mijn pony's. :n die zijn meer van het turbo-werk

Voor de onze ook niet , en zeker niet voor mijn man, die wil het stevige werk, lange afstanden doen we op vacantie in Drenthe of de Veluwe wel...

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:58

Citaat:
Ik als mendurance rijder+organisator zeg dan maar: welkom bij mij!
hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik op mijn terrein enkelspannen shetlander in de kennismakingsklasse en mini tweespannen ook kritisch zou gaan bekijken of ik die wel zou willen laten starten
Ik ben blij dat je zelf ook al te kennen geeft twijfels te hebben bij sommige combinaties. Maar waar leg je de grens? De knhs
doet dat bij 1.08m en daar hebben wij maar mee te leven.

Citaat:

Verder ben ik alles behalve anti-minipony, ik heb ze zelf gestart. Maar als je verder kijkt dan je eigen staldeur zie je dat jou shet er wel degelijk meer moeite mee heeft dan een grote pony. (Ja, ook die van mij stonden te springen voor hindernis 7 die er natuurlijk nooit was)

Citaat:
oja, dressuur is ook wel heftig; je paard kunstjes laten doen onder druk van een stang, een zweep en flinke sporen.............................................................

In de dressuursport is de zweep trouwens vanaf M niet meer toegestaan. (Dacht ik, vertel het me als die grens hoger of lager ligt) Vanaf Z is de stang toegestaan...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:09

Klopt hoor Laura, vanaf de M mag je geen zweep, maar MOET je met sporen rijden.
Stang en trens mag vanaf de Z.

Maar wanneer ik de opmerkingen van Elien lees, dan kan ik weinig anders concluderen dat ze zich niet echt verdiept heeft in de 'welzijns' problematiek waar de KNHS/paardensport mee geconfronteerd wordt.

Zelf beoefen ik 3 disciplines in de paardensport (dressuur, springen en mennen), daarnaast bezoek ik jaarlijks de military van Boekelo, en zie in alle disciplines problemen die de buitenwacht (onterecht) als 'problematisch' kan aanmerken.

De KNHS en FEI ondernemen op alle fronten actie, ook de mensport ontkomt hier niet aan.
Terecht of onterecht (volgens mij meestal het laatste), het is gewoon een feit...