[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:18

Even snel ivm eten: ik verwacht echt niet van mijn smid dat hij andere afspraken zou afzeggen. Zou ik echt niet willen!!

Maar hij hoeft alleen maar een ijzertje onder te slaan, is doorgaans nog geen 10 minuten werk (ijzer is tenslotte al helemaal goed gevormd). Normaal doe ik er echt niet moeilijk over, zelfs niet als ik er een week op moet wachten. Maar nu wel, wil nog wel even oefenen!

Hier zijn maar heel weinig smeden, laat staan goede, dus heel veel keuze heb ik niet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:31

Komt vast goed Tine, wel lastig dat je trouwens geen direct nummer van hem hebt.
Goede hoefsmid is goud waard dus kan me ook heel goed voorstellen dat je de relatie met hem gewoon goed wilt houden.

Maxi en mini :+:
Afbeelding

mirror666

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:43

@vhu; logisch dat er na vlechten bossen haar uit komen, die hebben er gedurende de dag niet uit kunnen vallen natuurlijk! :)

ik laat het bij dids tot 1,5 week zitten. Meestal eerder eruit als het er rommelig uitziet, en dan laat ik het gedurende rijden/wandelen/losgooien even los, en vlecht daarna met andere strengen in, dus niet 2x dezelfde pluk (hopelijk snap je 't, anders laat ik het volgende week wel zien :) ) Ik zal ze zondag opnieuw vlechten en ze dan zondag met jou eruit halen, dan kun je zien wat een pak haar er bij hem uitkomt, en hoe dik het alsnog blijft :))

zo boodschapjes gedaan, nu lekker eten :9

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:49

Nou ja hoop dat het goed komt voor je tine! Bedoel het ook niet rot, misschien leest dat wel zo.. Maar als hij echt niet kan is het geen verschrikkelijk iets om eens een ander te laten komen die wel kan. Dat bedoel ik ook alleen maar te zeggen.

VHU. Ik heb eef dr lange manen niet standaard in de vlecht. Als ik dat wel heb, doe ik eigenlijk alleen vanwege echt heet weer en dan het al zweten bij stilstaan, vlecht ik het losjes. Een dag of 4/5 max (dan ziet het er ook al niet meer uit ;)) En dan haal ik het los, kam het door, gooi de manenspray erdoor en laat het minstens 24 uur loshangen zodat het inderdaad kan luchten. Daarna vlecht ik weer in enz. De hoeveelheid haar die er tussendoor afkomt lijkt heeel veel. Maar is gewoon gelijk aan de haren die ze verliezen met borstelen, rollen, kroelen enz. Alleen komt het er in een keer af en lijkt het een verschrikkelijke hoeveelheid.

Sporten gaat hem al niet worden.. heb net pas gegeten en zou dan nu moeten gaan. Neuh volgende week dan maar weer... :n Zo naar stal en afhankelijk van hoe eef is en hoe vies ze is toch nog maar een rondje naar buiten.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:50

luchten voor een dag of meer kan hier niet ivm eczeemdeken, als ik de boel daaronder los laat wordt het 1 grote klittenzooi :=

helaas... nog 'n maand en dan kan die deken af :))

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:00

Ach ja Tine, wie weet, belt hij wel dat je morgen als eerste aan de beurt bent...kan maar zo met hoefsmeden....

VHU, wat een gave hond hebben jullie !!! super. en gave foto van bente en snuit.

Melody blijft gewoon bij ons, in de komende zomermaanden kan ik dan gewoon lekker thuis en buiten met haar aan de slag, mennen dat zal mijn man denk ik gaan doen en ik de groom zijn, maar geeft niks, zo een gave en eerlijke pony als we nu hebben aan melody, vind ik niet zo maar weer, en het longeren en grondwerk en groomen vind ik dan wel weer erg leuk om te doen, melody moet toch op rust, en zo krijgt zij de tijd om te herstellen en rustig samen weer op te bouwen. Alle spullen blijven gewoon, en ik wil zeker proberen om de angst te verminderen, maar dat proberen we eigenlijk nu al 3 jaar....zonder veel succes -O-
De pup's komen denk ik hier rond de 9 of 10 weken ongeveer. handig toch 2,...kunnen ze elkaar bezig houden ipv alleen mij... O:)
Foto's volgen wel zodra ze hier zijn, dus dat duurd nog even, er is idd wel een verschil in husky en husky...net als bij andere hondenrassen kan daar onderling wel veel verschil in zitten.
Onze pup's zullen toch wel erg veel buiten gaan leven, we zijn druk van alles aan het omheinen voor ze, en er is een hele grote uitloop-ren met inloop naar binnen voor ze, mochten we er even niet zijn, dan kunnen ze toch ook lekker buiten zijn.
Verder zullen ze bij ons, in en om ons huis zijn als we thuis zijn, samen met onze 2 andere honden.
Heb er echt zin in, en hoop er een goede band met de pup's te kunnen krijgen, we proberen het in ieder geval zo natuurlijk en gezellig mogelijk qua huisvesting voor ze te maken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:03

OK misschien was het dan niet eens zoveel wat eruit kwam, achteraf gezien...'t had er 10 dagen in gezeten. Haar zag er prima uit hoor, alleen had ik een borstel vol haren :oo wist niet dat er standaard na 10 dagen zoveel uitkomt!
Zal het eens goed in de gaten houden als Naaltje de boel bij Diddle losmaakt :j
Ik snap wat je bedoelt dat je dan een ander bosje maakt zeg maar :j

@Biancocoo je had net gelijk met mij gepost. Leuk hoor al die voorbereidingen voor jullie nieuwe gezinsleden! Ik vind het een geweldig ras! En helemaal top dat je man ook met Mel wil mennen.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 16-08-11 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:08

Angst duurt lang voor dat het slijt. Ik ben ook nog steeds een scheitluis na een klapper met het braafste paard ter wereld. Roos heeft heel veel goed gemaakt, maar nog steeds lang niet alles.
Wie weet bevalt het je man wel zo enorm en jou het groomen dat jullie toch samen een super hobby hebben en veel lol aan Melody hebben.

Maar gaaf hoor, 2 pups! Dus wel iets leuks om je op te storten.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:17

@VHU; ik kam het door met mijn vingers eerst, en haal dan 2 handen vol haar eruit O:) (en hoop nogsteeds dat het dan wat dunner wordt, maar het lijkt wel steeds dikker te worden :') )

@biancacoo; 2 pups tegelijk opvoeden is doorgaans niet het makkelijkst, maar als je het goed in de gaten houdt moet 't goedkomen toch :)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:23

Ollie de wagen is inderdaad nu helemaal op maat. Heb het stoeltje ook in het midden gezet. Alleen de strengen nog 1 gat langer doen en dan is het perfect.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:26

Dat is mooi Tallechie!

Angst is inderdaad een raar ding. Een fijn paard kan je daarbij enorm helpen, een rotzak misbruikt het. Bij mij heeft Rizanta mij heel veel vertrouwen terug gegeven. Ik had uiteindelijk het gevoel dat ik met haar de hele wereld aankon, terwijl ik ook zo bang ben geweest bij elke stap die we namen ... Zonder haar was ik echt nooit van mijn levensdagen op of achter Bente gestapt of had er maar over gedacht zo'n type paardje te kopen. Dus het is superfijn als je zo'n fijn paard treft.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:28

Heb even weer snel bijgelezen, ga even voetbal kijken en Daan in bad doen.

Super bianca.

Tine als het niet lukt bel me dan nog even of sms even, kan ik kijken als mijn smid kan. Ben al 2 jaar dik te vrede over hem.

Over het vlechten. Bij veale laat ik ze gerust een week in. Bij alwyn had ik het ook gedaan, maar die heeft zulke dunne manen en hij was gaan schuren dus allemaal plukken eruit. Daar kan het dus niet. Ligt ook aan het soort manen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:31

tallechie dat vraagt wel om foto's hoor van jou en Alwyn voor de wagen..

probleem vind ik, dat als de angst groter word dan het plezier wat je eraan beleeft, dat je dan iets niet goed doet, en door de angst verkramp ik zo erg dat ik nog meer pijn in mijn lijf krijg, kan daar niet goed mee om gaan, en ben er gewoon even klaar mee...
Mijn man heeft altijd veel met paarden gedaan, gereden en ook gemend, en eerlijk gezegd heeft hij er meer talent voor als ik...maar door tijdgebrek is het bij hem gedaan met de paarden.
Dus...wie weet, lekker op zondag gewoon door het bos met melody, en in de winter mushen !! :j volgens ons word dat een prima oplossing voor ons.

met dat opvoeden van de pup's komt het vast goed, veel tijd erin stoppen, en plezier hebben ! :j

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:36

<<)
ik ben zenewappig voor morgen :+

over angst, ik zeg niks.. ben angsthaas eerste klas en heb er echt geen reden voor bij m'n monstertje :o

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 20:44

@ vhu ik heb bij uzma de manen altijd ingevlochten (manen komen onder de schouder vandaan) ik haal het 1x in de week los borstel er door heen en weer invlechten. los laten kan niet als uzma zijn hoofd naar beneden doet gaat ie op zijn manen staan

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:48

Ik zal kijken wanneer er foto's gemaakt kunnen worden. Omdat dit de eerste keer was vond ik het wel zo prettig dat mijn vader achterop bleef.

Ik ga morgenmiddag naar stal, trailer schoonmaken. Mocht er een stalgenoot zijn, span ik hem weer in en kan dan wel foto's maken. Anders volgende week

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:54

*\o/* *\o/* Ik heb weer werk *\o/* *\o/* Waarschijnlijk maandag al beginnen :D
Wel ergens anders dan waar ik gisteren het gesprek had :D

bettepet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:20

@bianco, zwartje ging goed met tuig op, hij gaf er niks om, Morgen heeft ij vrij en dan donderdag ook maar eens het menhoofdstel in proberen.
@tine, wat ontzettend balen, maar komt vast nog goed voor zaterdag. Gewoon ontspannen, hij kan het wel!
@tallechie, wat leuk dat alwyn goed ging.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:21

fijn SB!! :)
ik las iets over microbiologie van de week...
is dat je beroepenveld?

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:31

Goedenavond,

Nou goed... Tine ik kan je een handje geven.... Brutus ging galopperen waar hij moest draven en draven waar hij moest galopperen... en tuurlijk werd hij steeds heter en ook sprong hij op de diagonaal van de rechter naar linkergalop steeds weer in de linkergalop _-:( Dat geeft de burger moed... :o

Ook heb ik mijn ijzers even goed bekeken en zag dat zijn rechterhoef toch wat over het ijzertje stond en voor de rest zit alles nog super... nou ik ook mijn smid maar gebeld... morgen om 12.00 uur komt hij even het ijzertje verleggen... wat is het toch een kanjer om zijn lunchpauze daarvoor op te offeren *\o/*

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:35

:wave:
ben er ook weer, rondje over de weg gemend met vosje, was nog zulk heerlijk weer! :j

suzan, gefeliciteerd! +:)+

angst is echt naar...
dat moet je stap voor stap overwinnen als je er aan toe bent, niks af laten dwingen of overhaasten...

weer zo'n leuke foto vhu!

Manen vlechten, ik haal de vlechten er meestal na een week uit, maar soms ook wel eens pas na 2 of heel soms 3 weken, net hoe goed het blijft zitten en hoeveel tijd ik heb... 8-)
Dan spray ik het in met antiklit en dan borstel ik alles uit met zo'n manenborstel.
Meestal komt er dan ook wel een flinke pluk losse manen uit, hoe langer het heeft gezeten hoe meer los haar... :j

tine, kan voorstellen dat het echt even rot is nu met dat ijzer zeg...
heb je geen mobiel nr van je smid?
beetje jammer dat je te ver weg woont voor die van mij... :+

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:51

Suzan gefeliciteerd met je baan!! Ook iets met microbiologie?

Bianca succes met de puppies! Zoals anderen al zeggen, wel moeilijk 2 tegelijk. Ik merkte het hier, Bubbles ging enorm spelen met de pup en ik kon af en toe echt niet tot ze doordringen, haha.

Tine hopelijk vind je snel een hoefsmid!

Ollie heeft een super hoefsmid.

Ik ben na het eten op stal geweest. Gwin heeft mok en nog een beetje rotstraal. Heb de mok gewassen met betadine en alle korstjes verwijderd. Had even geen zalf, dus heb het ingespoten met acederm. Ze staat nu in een schone droge stal, morgen even zinkzalf of uierzalf halen. Ik smeerde er eerst hypozin op, wat ik voor haar hoef heb, maar dat lijkt niet echt te werken. Ook haar hoef schoongemaakt en ingesmeerd, die lijkt een stuk beter te worden!
Iemand nog tips voor de mok? Volgens vriendinnetje op stal is wassen een doodzonde, maar ik wil het graag schoon en korstvrij houden. Maak het daarna goed droog met schone handdoek.

Daarna bij de springles van de club gekeken. Ze hebben sinds vorige week een nieuwe instructeur, dus de lessen waren d-r-u-k. Komen allemaal die nieuwe uitproberen ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:53

he jak, drukte op stal kan ik niet tegen, laatstaan drukte in de bak :P

mok-achtige plekjes bij dids smeer ik tandpasta op :o O:)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:53

Mijn veearts zei altijd 1x heel goed wassen en daarna alleen maar droog houden, met een handdoek korstjes eraf wrijven en dan weer insmeren met mokzalf...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:55

Nou, ijzer zit er weer onder. Was in 5 minuten gebeurd. Smid belde, kon meteen komen, maar dan ook echt meteen, omdat hij binnen het uur weer wegmoest. Dus als een idioot naar de wei gefietst, Rembrand uit de wei gesleurd (was rond voertijd, gelukkig), hard rennend (erg goed voor mijn zere voetjes, not) terug naar huis. In tussentijd had man trailer aangekoppeld. Snel transportbeschermers eraan en op de trailer. Smid woont ca 10 minuten met auto weg, dus allemaal goed gelukt. Dat probleem opgelost. Nu nog mijn onzekerheid. Ben een beetje perfectionist :o .

@ Nouvel: heb geen mobiel nr van smid. doet hij denk ik expres, omdat hij anders de hele dag door wordt gebeld
@ Ollie: bij jou dus ook een foutje in de programmering. Gekke beesten. Rij jij ook Z? Mijn ijzers, nou ja, die van Rembrand liggen er pas 2 weken onder. Had ik zo gepland, dat ze vrij nieuw eronder zouden liggen voor kampioenschap. Zodat ik geen problemen zou hebben.
@ Suzan: gefeliciteerd *\o/*
@ Bettepet: super dat hij het zo goed oppakt! Vraagt om nieuwe foto's :j
@ Biancacoo: mooie oplossing zo voor Melody.
@ VHU: ik vlecht de manen nooit. Doe er verder ook niets mee, dus ook als het bezweet is of nat, laat ik het zo. Pas voor een wedstrijd ga ik de boel wassen en uitborstelen. Verder kom ik er zo min mogelijk aan, ook bij de staarten. Amerigo heeft nu wel een stukje eruit. Denk dat hij op stal heeft staan schuren.

Net nog een berg appels geplukt. Maar we zijn nog lang niet klaar, zitten er echt heeeeeeel erg veel in. Nou hou ik niet zo van appels, wel van appelmoes, en de rest is voor de paarden en geiten. Kan de boel ook niet zo lang bewaren helaas. Onze kelder hebben de vorige eigenaren verpest door daar de ketel te plaatsen. Dus ipv een heel mooi koele bergplaats is het er nu erg warm. Jammer.

Amerigo is vandaag ook nog 2 keer ontsnapt uit de wei. Hij vindt denk ik dat er niet meer genoeg gras staat. Ik wilde ze vanaf zaterdag avond een stukje groen erbij gaan geven, en dan geleidelijk aan over naar een nieuwe wei (ivm hoefbevangenheid). Maar hij is het daar blijkbaar niet mee eens. Vind ik zo eng, ben dan zo bang dat hij wel bevangen wordt. Heb het lint nog maar eenkeer helemaal nagelopen en stroom erop. Hopen dat hij morgen nog in het goede stuk staat.

Hier ook een enorme angsthaas. Morgen willen we voor het eerst sinds bijna 2 weken (ivm wond aan hoofd) Thabor weer inspannen. Ik zie er vreselijk tegenop. Terwijl hij gewoon superbraaf is. Maar ja, ben soms met Rembrand nog bang, terwijl die superbetrouwbaar is. :o Ellendige van angst is dat het veel sneller terugkomt, dan dat het wegblijft. Je kunt zoveel goede ervaringen hebben, 1x een mindere en hoppa, daar is angst weer volle bak terug.