[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:02

SL: van harte
Lanouska: lekker getraind
Cyclo: ik ben hier ook enorm import, helaas kun je aan mij heel goed horen dat ik uit omgeving van Rotterdam kom. Maar er wordt hier niet standaard gedacht dat je dan op vakantie bent. Er wordt altijd van Groningers gedacht dat ze heel stug zijn, dat vind ik absoluut niet. Ze zijn hier heel vriendelijk. Mijn ouders waren hier vorige week om op te passen op de dieren en die verbazen zich ook altijd weer hoe vriendelijk iedereen elkaar gedag zegt en in de winkels dat het personeel zo vriendelijk is.
VHU: foto's!!!! Fijn dat je weer trailer hebt

Oeps Moet weg, zoon naar school.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:14

Mogge,
@SL_
Afbeelding

Smickey2011

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:17

SL proficiat!!!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:14

Gefeliciteerd met je verjaardag SL!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:40

@SL: gefeliciteerd *\o/* , maak er een leuke dag van! En het belgische taaltje vind ik echt een heel groot pluspunt, het erge is dat ik het ook nog eens supersnel overneem als ik er ben :D .

@Janouk: mooie kipjes <3 . Wij hebben Wyandottes, wil nu een ander kleurtje, maar wss weer hetzelfde ras voor erbij.

@Gem: ben hier ook tegen mijn aanhangerrijbewijs aan aan het hikken, zou je me misschien per pb willen laten weten, waar je gaat lessen en wat de te verwachten kosten zullen zijn?

Verder zag ik dat Uzma lekker alleen in de bak aan het werk geweest is, Bente de regen aan de longe getrotseerd heeft, met hoofdpijn naar het zwembad :(:).

Wij zijn dus geëmigreerd en bevalt erg goed, mensen zijn heel erg aardig, voel me hier goed thuis, spreek vloeiend Duits, maar je hoort het wel een beetje. Ook erg leuk om te zien hoe snel kinderen een taal oppakken, Connor leest ook gewoon Duitse leesboeken, ze zit wel op een Nederlandse school, trouwens, we wonen dicht bij de grens en schoolkeuze vond ik erg lastig.
Soms denk ik nu wel eens, omdat gebleken is dat ze de taal zo goed op pakt en omdat het natuurlijk ook wel een heel stuk praktischer is, dat we haar toch hier naar school hadden kunnen laten gaan, maar ik denk wel dat haar Nederlands dan verslechterd zou zijn.
Maar goed, keuze is nu gemaakt en wss is deze keuze er pas weer als ze zou gaan studeren en dan is het ook meer haar, dan onze keuze.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:21

Avaluna heeft inmiddels pb en pb terug gehad :) .

Mijn kinderen verlimburgeren best snel...... moest zo lachen toen Ids naar de kleuters ging en ik wanhopige pogingen deed om toch vooral ABN te blijven praten met ze:
"Mam, er was één groepje van 3 kinderen, want er was er eentje te min"
"Ids, het is: eentje te weinig"
"Oja... maar dat kwam omdat er weiniger kinderen waren dan gisteren"
"Uhmmm, Ids... het is MINder kinderen"
"Ja maar Kem zei dat het te min is"
"Ze heet Kim, Ids, geen Kem"
"Okee.... ik ga vanmiddag afspreken met Sim"
"Sem, Ids.."
:D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:27

@Gem: ik moet eerlijk bekennen dat ik dat Limburg dus echt vreselijk vind :o , hadden wij voorheen geen last van, maar nu met de school in Landgraaf.. :oo :x , mesjien(s) ipv misschien, vreselijk... :oo

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:31

Even stoom afblazen -:(- Mamma is op oorlogspad.

Er is hier een hele gevaarlijke verkeerssituatie; het pand staat tot aan de weg met daarvoor een voetpad en fietspad en weg voor auto's. Naast het pand heeft een of andere gek de uitgang van een parkeergarage ontworpen. Het is een "inspiratiehuis 2020" van Bosch en Siemens; dus allemaal mensen die de situatie niet kennen en gewoon leuk de parkeergarage in- en uitdraaien zonder op het overige verkeer te letten. :? :x

In november heeft Michael daar het scooterongeluk gehad. 2 weken terug reed ik daar met mijn PC Hoofd traktor en kwam er een klein autootje zo de parkeergarage uitdraaien de weg op. Gelukkig zat ik wel op te letten en ramde ik de auto net niet. Maar het scheelde niet veel ~~}> ~~}>

Eerst bellen naar eigenaar pand: medewerker zegt: o bel aub de politie, want wij vinden het als werknemers ook zo eng hier om over te steken. Maar niemand doet er wat aan.

Dus waarschuwingsbrief naar gemeente, politie en eigenaar pand om actie. Maar ik werd compleet genegeerd en als ik ergens slecht tegen kan................ ~~}> ~~}>

Gisteren een boze Engelse dreig email gestuurd aan de Hoofddirectie van Bosch en SIemens in Duitsland en aan B&W Haarlemmermeer. En zie het wonder geschiedt......................gisterenavond een email van de Nederlandse Bosch met excuses dat ze nog niet gereageerd hadden, maar ze zullen er naar gaan kijken. Vanmorgen de gemeente aan de telefoon..........sorry dat wij niet gereageerd hebben, maar het heeft onze hoogste aandacht.

:r :r Waarom moet ik altijd toch eerst heel boos worden en aan heel veel touwtjes trekken, voordat sommige mensen in actie komen.

Wordt vervolgd. Eerst een kopje thee.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:35

Van alle NL dialecten vind ik Limbabwaans dan toch nog wel de mooiste denk ik, maar met ABN kom je gewoon verder :) . De oudste en jongste hebben de meeste "import-vriendjes" , maar de middelste heeft meer autotochtone vriendjes, dus neemt hij de taal over.
Ik versta het Limburgs inmiddels wel voor 90% (afgelopen vrijdag op een feestje op stal werd me dat dus ook een paar keer gevraagd :+ ), dus zonder kroeg-herrie eromheen hoeven ze hun taal voor mij niet aan te passen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:43

Ik ga het Gronings ook steeds beter verstaan. Maar als ze echt Gronings en dan snel onderling spreken is er geen touw aan vast te knopen. Maar ik vind het geweldig om te horen. Ik vind Limburgs dan weer niets, maar goed, daar woon ik ook niet, dus geen last van :D Zoonlief spreekt steeds meer Gronings (qua woorden en woordvolgorde). Zo grappig.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:47

Thuis praatte we altijd gewoon echt plat gronings, nu ik in drenthe woon neem ik ook vrij simpel hier het dialect over en in twente ben ik me nog aan het inburgering maar gaat al aardig haha.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:57

Bij mijn weten neem ik het dialect en het zangerige toontje niet over, al beweert de familie van wel. Volgens mij alleen maar om een beetje te sarren _-:( .
Ach, elk dialect heeft zijn charme :) , ik kan ook erg genieten als ik 2 rasechte Leienaars hoor kletsen op de markt :') , of op vakantie hoor je op z'n plat-Leids "Rrrwwooomyyy!!!" (met zo'n Engelse R) roepen. Dan hoeven ze voor mij geen woord meer te zeggen, ik heb ze herkend _O- _O- _O-

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:01

gefeliciteerd aan SL! Verder even kort. Zit in de trein op telefoon te tikken. Zometeen belangrijk gesprek en daarna naar stal voor de dierenarts

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:03

@Akshay: succes met je gesprek!

@Janouk: vervelend dat het zo moet, wat een verschrikkelijke situatie daar bij jullie, ik hoop dat ze er snel iets mee doen, voordat er nog mee ongelukken gebeuren...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:07

Bedankt allemaal voor de felicitaties!

@ cyclo: het 'je' zeggen krijg ik ook niet aangeleerd :D Ik vind het gewoon heel vreemd klinken als ik met 'je' en 'jij' praat :o Enkel in de geschreven taal heb ik daar geen moeite mee, wat jullie wel al gemerkt zullen hebben ;) Maar ik kan me echt wel voorstellen dat jij het niet afgeleerd krijgt om met je en jij te praten.
Wat betreft je ervaring in de klas, dat kan ik me ook levendig voorstellen. Ik denk persoonlijk zelfs dat ik mij beter zou voelen tussen Nederlandse mensen, omdat die meer open zijn, en ze zeggen het tenminste als er iets op hun lever ligt. Ik ben een rasechte belg, en ik heb vaak diezelfde ervaring. Dan wil je een leuk gesprek starten, maar dan antwoorden ze enkel het hoogst nodige, alsof het pijn doet om te spreken.

@ PrinsjeH: Leukleuk, morgen een bruiloft! Hopelijk heb je mooi weer!

@ avaluna: woon je in Duitsland? Ik heb het inderdaad ook gehoord dat kinderen érg snel een taal leren. Hoe oud is je dochter? Zolang jij Nederlands blijft praten met je dochter, zou haar Nederlands niet verslechterd zijn volgens mij. Maar ik vind het al knap dat ze zelfs Duitse leesboeken leest!

@ gem: wat grappig :D Hier zeggen mensen ook vaak "weiniger" in plaats van "minder". Mijn ouders zeggen het ook, omdat het in het dialect "wieniger" is, dus zeggen ze ook "weiniger" in hun poging om ABN te praten.
Ik, met mijn gigantische talenknobbel, heb dat gelukkig nooit overgenomen :D Ik heb een zeer goed gevoel wat betreft de Nederlandse taal, ik hoop dat mijn kinderen dat later ook hebben :o

@ janouk: vreselijk dat ze er niet onmiddellijk iets aan doen! Lijkt me inderdaad een gevaarlijke verkeerssituatie.

Hier reageert de stad of politie ook nooit als we iets doen. Het klinkt misschien vreemd, maar Turken zijn hier koning. Hier wordt bijvoorbeeld nooit gestrooid in de winter. Het begin van onze straat (doodlopend, dus maar 1 ingang) is een heuvel, dus als het gesneeuwd heeft, moeten we onze auto een kilometer verderop zetten omdat we de berg niet op kunnen. Zelfs onze buurman (vrachtwagenchauffeur) raakt er met zijn tientonner niet op. Het enige wat we nu moeten doen is een telefoontje doen naar onze Turkse buurman, die belt naar de stad en diezelfde dag wordt er nog gestrooid. Ok, ons probleem is dan opgelost, maar ik vind het schandalig dat de overheid schrik heeft van de allochtonen en werkelijk aan hun voeten ligt.

Ik ben vandaag voor de eerste keer bij het graf van mijn oma geweest. Ik vond mijn verjaardag toch een dag om niet zomaar voorbij te laten gaan. Het is toch een vreemd gevoel, mijn eerste verjaardag zonder haar. Maar mijn vader zei net nog "Zo zal het nog wel even duren, er blijven het eerste jaar gebeurtenissen komen dat we voor het eerst zonder haar doen". Ik ben wel blij dat ik ben geweest.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:20

SL gefeliciteerd met je verjaardag. Bijzonder dat je vandaag naar je oma's graf bent geweest.

Avaluna mijn zwager en schoonzus zijn jaren geleden naar Canadag geemigreerd met 2 kinderen. De jongste een baby, de ander 3. Ze praten veel NL met de kinderen, maar nu we 15 (?)jaar verder zijn kunnen de kinderen wel NL verstaan maar eigenlijk niet meer spreken.

Hier in Voorthuizen altijd erg veel vakantiegangers. Afgelopen week stond er een rasechte Amsterdamse bij de slager, haha, je pikt ze er zo uit ;)

Kreeg vanochtend even een punthoofd op het werk omdat de ene collega zei dat ik A moest doen en de ander zei nee je moet B doen.... Was dus al met A bezig en toen bleek dat het inderdaad B was, kon ik de boel weer terug doen... achja, houdt je bezig zeg maar. Ben nu even thuis, was klaar rond 3 uur, dus even boodschappen gedaan en nu thuis, straks terug om de dienst over te nemen.

Bubbles is onvoorstelbaar snel hersteld van de sterilisatie. Ze is weer zo gek als een deur.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:31

@Frensie: fijn dat Bubbles zo snel hersteld is!

@SL: fijn dat je naar het graf van je oma geweest bent, altijd moeilijk zo'n bijzondere dagen, zeker zo het eerste jaar :(:) .
Onze dochter is 7 en we wonen in mei hier een jaar. Ik merk wel dat als ze wat in het Engels wilt doen, ze dit nogal "verduitst".
Probeer dit dan ook te laten rusten (in groep 2 heeft ze engelse les gehad).
Vaak blijft een taal best goed hangen, maar is er zo'n drempel als je het lang niet gesproken hebt, moet je er weer een beetje inkomen, zeg maar, dit merken wij ook als we naar familie in Canada gaan.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:22

Hoorde net dat er veulen verworpen is op een stal in Sprundel en dat oorzaak Rhino is... Dat is hier heel dichtbij: hou toch nog steeds mn hart vast hoor.

:(:) voor SL voor oma
:(:) voor Frensie voor punthoofd werk :+
Dochter van Avaluna verduitst :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:30

Goedemiddag!
Mijn schoonzus is Italiaanse en spreekt altijd Italiaans tegen de kinderen. Deze spreken goed Italiaans (en ook Nederlands, ze wonen in Nederland). Vriendin van mij woont in Canada en is getrouwd met Duitser. Kinderen (nu 7 en 4) spreken Nederlands, Duits en Engels. En dan krijgen ze op school ook nog Frans :+

Ben opgegroeid in Groningen maar 'we' komen oorspronkelijk hier uit het Westen (Leiden/Wassenaar/Den Haag). Vind dat Brabantse ook wat hebben hoor. Het Gronings versta ik prima, het Leids, Haagse, Rotterdamse moet ik enorm om lachen is inderdaad zeer herkenbaar (ben zelf ondertussen, woon nu alweer 12 jaar in Rotterdam, aardig ver-Rotterdamst) maar het Brabantse, zo ik heb / had daar toch goed moeite mee hoor. Kan het nu enigszins volgen maar heel vaak maar nauwelijks :o?

Bente heeft deze week echt een saaie week, alleen maar longeren....het lukte me alleen gisteren naar paard te gaan en toen was het zulk baggerweer. Echt niet te geloven als je nu naar buiten kijkt. Maar goed, weekend schijnt ook goed te worden :D

Dit is trouwens onze nieuwe trailer :D
http://link.marktplaats.nl/521691158

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:48

sl: van harte gefeliciteerd *\o/*

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:24

Ik zat me net af te vragen of er alweer nieuwe meldingen waren... omdat volgende week de KNHS kampioenschappen ZZ / Grand Prix zijn, ben benieuwd of ze die ook gaan aflasten. Als het een nieuw geval is, zou dat ze alleen de neurologische variant zien als meest bedreigend. Wat ik me goed kan voorstellen....Niet om het af te zwakken maar rhino en de abortusvariant komen elke winter op verschillende stallen voor. Erg vervelend en heel triest maar totaal geen uitzondering op wat normaal gebeurt. Het is dat je het nu hoort, maar meestal hoor je het dus niet eens. Of wel eens van horen zeggen, zo van is je veulen er al, nee dit jaar pech want ge-aborteerd....

Maar toen ik van de week bij stal ging kijken naar die trailer ben ik niet in de stallen geweest en nadat ik bij het paard was geweest wezen kijken, met andere schoenen aan dan die ik naar onze stal aanheb en daarna kleren in de was. Het zit toch echt in je hoofd -O- overigens stond de trailer in Rucphen, adverteerder woont in Sprundel. Hoe toevallig dan weer.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:30

Mijn veearts weet nog altijd van niks... als ik alle ''ik hoorde dat er daar'' als serieus had opgeschreven had half nederland al volgezeten..

Paard is geent, maar mag even 2 weken niet rijden omdat zijn vacht te dicht is op sommige plekken en dat ''smet'' een beetje.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:05

S_L gefeliciteerd.

VHU leuke trailer !!
Akshay fijn dat ie geent is. Die van ons zijn gelukkig 3 weken geleden al gedaan en de
hoefsmid hoeft voorlopig ook niet te komen.

Vandaag eerst benen geschoren van het paard van mn schoonmoeder. Is kwpn die volgende week 30 word.
Maar denk maar niet dat je dan zo maar kan scheren. Ze was een beetje mok achtig dus vandaar het haar er
af maar dr benen zwaaide alle kanten op. Uiteindelijk wel redelijk gelukt.

Vanmiddag nog een rondje gedaan met robijn. Kwam een stuiterig trekpaard tegen meisje stapt af om langs te komen
nou robijn leek wel een giraffe. Toen wou hij ook nog eens omdraaien. Stukje verder ging ie aan de kletter voor een
shet. Het is er ook hoor.

Nu net nog een rondje met joep gefietst en nu kan ik op de bank gaan liggen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:09

:+ peerd zal wel denken: geen gedoe aan mijn oude beentjes. Lekker dat je zo bezig bent geweest Maisie!

Ter info voor onze 'grensbewoners'

Rhino is nu ook in Duitsland

Pferdeherpes: Erstes Tier in Aachen getötet
http://www.aachener-nachrichten.de
Aachen. Die Welle von Pferdeherpes in den Niederlanden hat die Region erreicht. Bereits am Sonntag musste in einem Aachener Pferdestall das erste Tier getötet werden, wie der Tierarzt Friedrich-Wilhelm Hanbücken auf Anfrage unserer Zeitung mitteilte.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:17

o jee het is de grens overgestoken.

Zijn ook paarden ziek in Vlissingen maar ze krijgen morgen pas de uitslag of het rhino is.