[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:33

mooi dat je les wel goed ging!

Denk dat ik zo ook nog een klein stukje ga rijden.
het is rond deze tijd een stuk rustiger op de dijk.

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:57

Even fotospam.
Gerben vorige week tijdens zijn middagdutje :D

Afbeelding

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:37

Ik heb me ook weer geamuseerd. Romeo kan normaal nooit stilstaan aan de poetsplaats (hij staat met zijn achterste naar onze tuin gericht en met zijn gezicht naar de tuin van de buren... Hij is eentje die graag alles gezien heeft, dus draait hij voortdurend)
Nu had ik hem zijn tuig aangedaan en de wagen erachter gehangen. En toen ben ik beginnen puzzelen :Y) En ik ben er veel wijzer uit geworden!!!
Hier een lijstje van dingen die ik heb veranderd/kan veranderen:
- Ik heb het lamoen gedraaid zodat het wat meer is zoals VHU het heeft
- Ik heb (babyblauwe :o ) bontjes rond het lamoen gedaan op de plaats waar de lak eraf is (dus waar de lichtogen hangen), nu ga ik geen verroeste pony meer hebben :Y)
- Ik heb de strengen anders bevestigd, ofja, ik moet ze anders gaan bevestigen. Momenteel heb ik de strengen rond de zweng, waardoor er veel plaats van de strengen verloren gaat. Als ik een panieksluiting o.i.d. aanschaf waardoor ik het uiteinde van de strengen rechtstreeks aan de zweng kan bevestigen, zijn de strengen weer een stuk langer.
- Ik heb aan mijn vader gevraagd om het lamoen zo een 10 cm korter te maken, volgens hem is dit geen probleem.

@ VHU: ik vind het over het algemeen al zalig om met ze bezig te zijn, ze kunnen trainen is dan nog eens zo veel leuker! :D

@ Popkjen: haha geweldige foto :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:51

Zo jij bent lekker aan het puzzelen geweest... vind het elke keer weer een gepuzzel moet ik zeggen, ik heb eigenlijk bijna nooit dat ik direct tevreden ben hoe het hangt. Zit altijd nog wat te verstellen (en vaak ook weer terug, naja).
Citaat:
@ VHU: ik vind het over het algemeen al zalig om met ze bezig te zijn, ze kunnen trainen is dan nog eens zo veel leuker!
Denk dat mijn instructeur het nog geen trainen vindt hoor, 't is meer mezelf trainen hoe ik alles moet doen, haha. Maar Zaar kan die stelling en buiging echt nog niet goed dus misschien pikt ze er wat van op :+

Ik ben ook nooit lang van huis weggeweest omdat we altijd pony's / paarden hebben gehad. Kan ze echt niet zolang missen, en kan het ook heel slecht uit handen geven :o Ben er de laatste jaren, noodgedwongen, iets makkelijker in geworden... HEt langste dat ik weg ben geweest is een paar keer 6 weken. Was wel erg mooi hoor. Naar Amerika (paar keer, familiebezoek en hele goede vriendin woont daar ook) en naar Cyprus. VOor het werk ga ik ook wel eens een of twee weken op studiereis of naar conferenties. Dan geniet ik er wel enorm van, maar ben ook zo blij als ik weer thuis ben in dat platte, groene, drukke Nederland en vooral Rotterdam :+

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:58

kijk die gerben eens liggen!

Ik heb niet gement.
heb de dierenarts gebelt voor Rafiki.
die stond enorm te hijgen en was zeiknat van het zweet.
had ook ietsjes verhoging.
en hij had helemaal niet zo gek gedaan.
dierenarts gekomen, geluisterd, gekeken...... conclusie: Niks aan de hand, kerngezond veulen.
maar hij heeft het heel erg warm door zijn enorme vacht.
advies van de dierenarts was om hem of helemaal te scheren of een gedeelte....
Morgen ga ik dus waarschijnlijk een scheerapparaat ophalen.
en dan gaat hij vrijdag of van het weekend een stukkie kaal.
ben alleen nog aan het bedenken hoe ik dat ga doen, hij zal het niet heel erg leuk vinden....

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:17

Jee, ik kijk net in je profiel naar je veulentje. Wat een plaatje!!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:18

dank je wel!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:18

Kim nee heb geen regenbui gehad, de lucht was helemaal opgeklaard!

Succes met het scheren!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:21

Ik heb vanmiddag voor het eerst weer met Mick gemend.. Wauw wat heb ik DAT gemist mennen met hem!!

Hij vliegt gewoon met draf lijkt wel of we zweven , wat een topdier is dat toch <3

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:24

loopt ie weer helmaal goed?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:25

Ja al een tijdje, maar heb het eerst rustig opgepakt met longeren en vandaag dan eindelijk weer voor de wagen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:27

wat gaaf gevoel lijkt me dat dan weer,

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:29

Ja echt super, ik zat helemaal te stralen op de wagen. Het is zo'n ongelovelijk topdier, gewoon inspannen en rijden alsof hij nooit stilgestaan heeft.

Owja en heb vanmorgen dus ook gemend met Jelle :+ echt een recreant is dat haha

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:57

Wat super dat Mick zo lekker ging!!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:05

Top Jelleee, wat goed dat het weer goed met hem gaat!
@Monique, fijn als je straks weer wat kunt mennen met het paard van je vriendin. Het is niet alleen dat je paarden weg zijn, maar je mist ook dat loopje naar ze toe, even contact met ze, lekker kijken hoe ze op de wei lopen enz. Tenminste, dat had ik toen we alles hadden verkocht omdat ik met die rottige knieen zat. Heb me toen een paar maanden echt op zitten vreten....terwijl ik echt niets kon (zelfs niet lopen) doen dus het sloeg helemaal nergens op. Zodra ik weer iets van lopen kon ben ik direct weer naar paarden toegegaan. Maakte me niet uit wat voor paarden, pony's als ik maar weer iets had om even naar toe te gaan. Dan neemt het gemis ook wel wat af, heb je iets om naar uit te zien :(:)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:40

Sorry sorry sorry, ik post nu even alleen mijn berichtje van de DA en ga daarna gelijk slapen, het gaat allemaal even niet zo lekker en vraag op dit moment een beetje teveel van mezelf, nog eventjes en dan heb ik hopelijk mijn diploma en heb ik een last minder.

Rivaldo heeft (wat ik al dacht) een reactie gekregen op het stof, ze noemde het ongeveer in een term van stofbronchites.
Het is gelukkig niet chronisch maar moet er wel voor zorgen dat hij in een goede geventileerde stal staat, zonder hooi en stro.

Ik heb een middeltje gekregen wat hij 2 keer per dag moet krijgen. Ook kreeg hij een spuit met een ander middel, dit middel gaf ze wel bij aan dat het een verhoogde risico op hoefbevangenheid kan geven. Dus we hebben goed gepraat voor hij het kreeg, omdat ik daar natuurlijk ook niet op sta te wachten. Nu rivaldo geen beweging mag hebben en we toch heel rijk gras hier hebben, heb ik de keuze gemaakt om hem tijdelijk van het gras te houden en hem in een paddock te zetten op houtsnippers. Tum die staat nog wel op het land, anders staat de merrie die pas voor het eerst in 24 jaar pas 2 daagjes dag en nacht staat en ik hem daar niet bij weg wilde halen. Rivaldo heeft een puurpaardje die ook in de paddock moet blijven. Dus die staat gelukkig niet alleen.

Na 10 dagen moet ik stoppen met de medicijnen omdat het anders niet meer zal werken als je na een rust periode het weer wilt gebruiken. Ze vertelde mij dat ik dan aan moest kijken hoe hij is, dat vind ik best moeilijk omdat hij soms wel snottert en kucht en dan weer niet.. Daarom gevraagt of ik hun niet het beste nog een keer kan laten komen dat ik zeker weet dat het over is :P

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:44

Wat vervelend allemaal, arme riv! hopelijk knapt ie snel op

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:46

Sterkte met Rivaldo Laura!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:52

@Rivaldo, bah, niet fijn maar dus heel goed dat je wel de DA erbij hebt gehaald.
Denk dat hij corticosteroiden heeft gehad, is ontstekingsremmend maar werkt net even anders dan penicelline en wordt vaak gebruikt bij stofallergie/bronchitis achtige dingen.
Stofallergie gaat niet over door kuurtjes jammer genoeg (wel de bijverschijnselen), de reactie kun je beperken door hem af te schermen van stof etc. Maar ook schimmels (die bijv in hooi kunnen zitten of slecht kuil, ook in bijv nattig zaagsel) kunnen werken op een stofallergie.
Best lastig Rivaldo, maar met goed stalmanagement hoeft hij er helemaal geen last meer van te krijgen / hebben.

Ik vraag me dan wel af, komt dit zomaar uit de lucht vallen of heeft hij al veel vaker hoesterige periodes gehad?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:06

neej nooit, daarom dat ik ook best in paniek erover was.
Ik denk dat het begonnen is door mijn hooiruif met hooi toen ik Quenzo nog had en die moest op hooi, voorheen stond hij altijd op kuil in een net die altijd erg laag hing, dus nooit stof in zijn neus.

Denk dat het in die periode gewoon lekker is gaan opsparen.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:17

@laura, wat vervelend, hopelijk komt het snel weer goed met rivaldo!

@SL jij bent goed bezig geweest :)

@jelle, wat fijn dat jelle het zo goed deed :P

@yvestoeter, ik zou zijn boeg scheren :j

zo ik heb een heerlijk dagje gehad, eerste gezellig samen met een vriendin voetbal gekeken, daarna met Voice les gehad van Ton de Kok, hij heeft me echt keihard aan het werk gezet en ik moest zowat aan het zuurstof daarna, maar ik had superfijn gereden, hopelijk gaat het zondag weer zo fijn :o

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:22

Komt hopelijk vast wel goed met rivaldo :).. doe er alles aan om hem zo snel mogelijk beter te krijgen, van de week wordt hij maar lekker vaak gepoetst en maken we over 2 daagjes even een wandeling, dat mag ik nog wel met hem.

Nu ga ik mij even op school richten en Tum meer wegwijs maken, paniek vogeltje dat het is :P
Zaterdag komen Tabor en Tommy en staan de meiden na de kinderlesjes klaar om ze een grote poetsbeurt te geven hihi :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 06:36

@Rivaldo: dat gaat echt goed komen met Rivaldo hoor, als het zo duidelijk is wat de oorzaak is (en ga er maar vanuit dat dat de oorzaak is). Stan, onze haflinger, kon niet tegen compact gras van Hartog. Lijkt dus superspul alleen het is ook heel droog en op een of andere manier kon hij daar niet tegen. Hij is echt een paar weken heel erg benauwd geweest maar ook bij hem is het weer goed gekomen. Ik was er wel vrij snel achter dat het van het compact gras kwam, na een week voeren begon hij eerst te proesten, toen te hoesten en te rochelen, allemaal slijm en kortademig, echt heftig. Met dat voer gestopt, alles geweekt en in ons geval dus aan de sputolysin (cortico's hadden bij hem totaal geen zin, paard dat al hoefbevangen is geweest zet je daar liever niet op), hoestcompositum en HMP mix. Week flinke medicatie, daarna afgebouwd en hij heeft er nooit meer last van gehad.

Kun je je een beetje richten op TumTum. En Rivaldo een beetje verwennen.
Zo ik ben vroeg zeg, heb zeer drukke dag ben er helemaal gestresst van, ben ik altijd te vroeg wakker |o Ik heb gisteren besloten dat ik gewoon officieel twee weken letterlijk en figuurlijk de deur dichtdoe voor opdrachtgevers. Anders check ik altijd wel mijn mail maar vrees dat als ik dat nu ga doen ik echt niet aan mijn rust toekom. En we gaan al heel kort op vakantie omdat manlief daarna drie weken naar het buitenland moet. Erg gezellig :(

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 07:45

Hier misschien wat tips voor je Laura. OnzeQuincy heeft al heel lang chronische bronchitis. Zoveel mogelijk buiten laten staan, als het kan dag en nacht. Op stal een stalbedenking gebruiken waar zo min mogelijk stof in zit (ik gebruik strokorrels van strovan), goede kwaliteit hooi. Hooi niet ophangen in netten/ruiven, maar op de grond. Hooi of kuil maakt niet uit. In kuil zitten ook schimmels die slecht kunnen zijn voor luchtwegen. Dus dat geven waar je makkelijk aan kunt komen, waar je paard het goed op doet en wat hij lekker vindt.

Bij voorkeur smorgens uitmesten en stal vegen(uiteraard als paarden buiten staan), dan kan al het opgedwarrelde stof goed gaan liggen. Altijd ventilatie in de stallen. Ik heb in de nok ramen zonder glas. Zodat zelfs als buitenramen en staldeur dicht zitten (dat gebeurt slechts bij zeer strenge vorst) er altijd verse lucht binnenkomt. Een stal met buitenraam dus en deze zoveel mogelijk open laten, tenzij paard dan op tocht staat (als ik oostenwind heb moeten hier de stalramen dicht, anders staan ze altijd open)

Sterkte!

Was trouwens vergeten te zeggen dat er een prachtige foto van een slapend paard voorbij kwam. Die ligt echt te genieten.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:27

Goedemorgen!

Hopenlijk gaat het snel wat beter et rivaldo