[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:40

Ik was toch wel eens heel blij met die rugleuning, als we dan in draf/galop een onverwachte kuil tegen kwamen had ik er zeker af gelegen met de panzitting :+
Cinniz, is je stoeltje al helemaal naar achteren afgesteld? Zoja kun je ook proberen de lamoenen ietsje langer (1-2cm) te maken waardoor je meer hefboom werking krijgt en daardoor het lamoen misschien wel gaat zweven in de ogen. Dan ook je voetenstuk weer 1-2 cm dichter bij het stoeltje zetten. Ik denk dat je dan wel in balans zit.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:22

Bix schreef:
Cinniz, wij hebben het hier volgens mij al eerder eens over gehad. Ook in dit topic :) Ik had er ook moeite mee, combinatie HCA met stoeltje en Zilco tuig. Ik heb pas onlangs de juiste balans gevonden; zit nu perfect op het harde, maar ook in het bos of op het gras nog goed in balans, zonder dat de pony bij een oneffenheid een klap op de rug krijgt.

Ik had hiervoor een HCA met panzitting. Dat vond ik veel gemakkelijker in te stellen. Door je eigen zit kun je veel meer spelen met de balans. Door het stoeltje zit je al veel meer in een houding.

Wat bij mij geholpen heeft is twee ringetjes toevoegen aan de twee voorste schroefpunten, zodat je stoeltje iets schuiner komt te staan. Misschien iets om te proberen? Overigens heb ik nog wel speling om het stoeltje meer naar achteren te doen, maar dan zweeft de sulky te veel naar mijn zin. Ik heb graag dat hij onderin het lichtoog zweeft.

ja klopt!
had me er ook bij neergelegd maar omdat ik nu dus zag dat zilco-hca wel degelijk kan zweven dacht ik dus wat ga ik hieraan doen :?
nou moet ik ook wel eerlijk bekennen dat ik me vaak betrap op niet de rugleuning gebruiken....denk als tik overgehouden aan die harde (houten) bankjes van andere wagens/sulky's die ik heb gehad. 8)7

xSCWx schreef:
Ik was toch wel eens heel blij met die rugleuning, als we dan in draf/galop een onverwachte kuil tegen kwamen had ik er zeker af gelegen met de panzitting :+
Cinniz, is je stoeltje al helemaal naar achteren afgesteld? Zoja kun je ook proberen de lamoenen ietsje langer (1-2cm) te maken waardoor je meer hefboom werking krijgt en daardoor het lamoen misschien wel gaat zweven in de ogen. Dan ook je voetenstuk weer 1-2 cm dichter bij het stoeltje zetten. Ik denk dat je dan wel in balans zit.

ja zit helemaal naar achter.
maaar bedenk ik me nu.....zelfde combi met 16 inch wielen die ik toen van jou had maakte hem ook niet zwevend....zou meer hefboom moeten zijn ondat hij lager ligt bij de as.....
ik ga eens proberen gaatjes extra te boren in mn stoeltje en dan kijken als hij iets verder naar achter gaat of hij wel gaat hellen :)* dan zit ik minder boven de as wat andries zei.
kom erop terug als ik het uitgevogeld heb!

Lous schreef:
Ik had inderdaad ook een vraag over een stoeltje vs panzitting.
Ik heb een probleemrug en wil eigenlijk het liefst voor een panzitting gaan omdat ik inderdaad het gevoel heb dat ik in het stoeltje in een bepaalde houding vast word gezet, en dat je toch een soort van opgesloten zit.
Maar ja wat is beter voor probleemruggen?

Ik heb genoeg ervaringen gelezen van mensen die prima tientallen kilometers kunnen maken op een panzitting.

stoeltje heeft wel goede vering dus wat dat betreft zit je zeker niet vast.
ondanks dat het lastiger stellen zou ik echt geen panzitting willen :o

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:30

Heb je nu de 19 inch dan? Jouw pony is toch kleiner dan die van mij?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:31

xSCWx schreef:
Heb je nu de 19 inch dan? Jouw pony is toch kleiner dan die van mij?

ja 19inch en 95cm

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:32

Misschien dat je hem daarom niet goed in balans krijgt?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:36

xSCWx schreef:
Misschien dat je hem daarom niet goed in balans krijgt?

zou je haast denken ja maar dat is dus niet zo.
zelfde combi pony/tuig/wagen is dus wel in balans met een persoon van +/- 70kg :?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:41

Ja dan zit er meer gewicht in het stoeltje natuurlijk. Je kan altijd eerst even proberen het lamoen (en strengen) iets langer te maken, zodat je geen gaatjes hoeft te boren (zonde) of hang een extra gewicht onder het stoeltje.
Heb je toevallig een foto van je combi? Ben wel nieuwsgierig hoe het eruit ziet

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:43

ja staat er 1 op mn profiel maar die is niet recent.
toen had ik de wagen net dus was nog aan het verstellen ect

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:47

Heb je al weleens een stukje van de veer van je stoeltje 'afgeknipt'? Ik heb dit gedaan toen mijn stoeltje niet verder naar achter kon maar ik toch het gewicht wat meer naar 'achteren' wou verplaatsen.

Inmiddels een ander tuig en mijn lichtogen een gaatje hoger, nu zweven mijn bomen letterlijk in de lichtogen. Ze klapperen nog iets, dus ik ga weer aan het verstellen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:51

Ayla schreef:
Heb je al weleens een stukje van de veer van je stoeltje 'afgeknipt'? Ik heb dit gedaan toen mijn stoeltje niet verder naar achter kon maar ik toch het gewicht wat meer naar 'achteren' wou verplaatsen.

Inmiddels een ander tuig en mijn lichtogen een gaatje hoger, nu zweven mijn bomen letterlijk in de lichtogen. Ze klapperen nog iets, dus ik ga weer aan het verstellen.

bedoel je van die rubber pin?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:55

:j

Wel hele kleine stukjes afknippen hoor, anders zit je ineens heel erg naar achter.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:59

oke ga ik proberen!
mocht het teveel zijn kan je de pin weer naar voren schuiven toch?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:05

Dat zou kunnen idd, maar doordat je wat van de veer afhaalt komt het stoeltje aan de achterkant wat meer naar beneden zegmaar, dus je kunt het beste gewoon elke keer maar een klein stukje afknippen en dan even testen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:13

ja indd begrijp je ;)

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:24

Van mijn hca sulky is het ventiel Los gegaan waardoor ik nu een lekke band heb. Kan dit gemaakt worden door de fietsenmaker?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:46

ElineGC schreef:
Van mijn hca sulky is het ventiel Los gegaan waardoor ik nu een lekke band heb. Kan dit gemaakt worden door de fietsenmaker?

Ja, geen probleem :)

xRochelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:34

cinniz123 schreef:
Femke76 schreef:
Ik weet niet of ik hier goed zit voor mijn vraag, maar dit is voor het eerst dat ik iets plaats. Ik ben opzoek naar een sulky voor mijn mini appaloosa, nou neig ik naar een HCA, maar omdat ik pijnlijke heupen heb weet ik niet of ik met mijn voeten in de beugels kan zitten. Is er iemand in de buurt van Noordwijk, zuid Holland, met een HCA waar ik een keer op de sulky mag zitten? Er hoeft niet eens een paardje voor te staan.

Hoi,
Rotterdam te doen voor je?
Weet niet in hoever je last hebt van je heupen?
Ik heb een versleten heup en merk dat de instap nogal trikkie is op tijden dat ik veel last heb.
Je moet er echt overheen stappen als er een ponytje voorstaat.

Hij ik ben ook opzoek naar een HCA maar ik ben benieuwd hoe zoiets rijd,
of je last van de knieën krijgt evt.

Ik vroeg me af of ik het bij iemand in de buurt kan komen testen?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:13

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar bij mij ben je welkom (Arnhem).

xRochelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:17

oh slim om het er niet bij te zetten, ik kom uit Rotterdam :)

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:26

Hoi, ik ben recent begonnen met mennen met mijn kleine shet van 85 cm
Hij doet het prima, en om te beginnen heb ik een oud model cavalettie staan
Prima beetje lastig af te stellen maar staat in balans nu, alleen ik ben lang, 1.80 en krijg echt ruzie met mijn lange benen, dus dacht ik aan een bokkussen
Ik zie de 40 cm brede kussen op internet, die is toch wel erg strak als ik erin moet. Iemand ervaring met de 60 cm brede kussen?
alvast bedankt

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:01

Een poosje geleden postte ik hier in het topic dat ik mijn sulky zou gaan verbouwen. De verbouwing is inmiddels af! Helaas is de verflaag van mindere kwaliteit dus ik denk dat ik hem nog een keertje naar een spuiter breng. We hebben er een nieuw lamoen en bankje opgezet. Tevens is het lamoen nu in hoogte verstelbaar.
Mijn pony is nu 30 en is vorig jaar september beleerd voor de sulky. Hij vind het prachtig! Op onderstaande foto wilde hij niet graag stil staan :o
(leidsels hangen uiteraard niet daar met rijden ;)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kitty_ op 03-06-16 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:13

Vraag me af waar je mee bezig bent levensgevaarlijk. Je pony is veel te groot voor dat zielige wagentje erachter... 1 mep en je bent er geweest, je kan er niet overheen kijken, je hebt geen zweep, je leidsels hangen naar beneden.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:16

LS_fotos schreef:
Vraag me af waar je mee bezig bent levensgevaarlijk. Je pony is veel te groot voor dat zielige wagentje erachter... 1 mep en je bent er geweest, je kan er niet overheen kijken, je hebt geen zweep, je leidsels hangen naar beneden.

Uhh.. bedankt voor je positieve feedback! Ik ga natuurlijk niet mennen met een pony die dat gedrag zou vertonen :) Zoals je kunt lezen hangen de leidsels tijdens het mennen daar niet, dat zou gevaarlijk zijn.
Voor het mooie mag het wagentje groter, maar voor ons werkt dit prima zo :)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:20

Indien je gaat mennen hoor je je spullen gewoon degelijk te hebben. Het hoeft niet luxe maar wel veilig. Je karRETJE hangt niet in evenwicht hij hangt volop op de schoft met jou gewicht er nog bij op omdat hij naar voren hangt. Pony heeft gewoon echt een grotere wagen nodig. Daarbij mis is je zweep, gewoon echt gevaarlijk je hebt maar mazzel dat dat dier zo braaf is. Hoef je bij mijn 4 jarige welsh B echt niet te doen dit dan ben je allang dood.
Je moet gewoon zorgen dat je over die schoft heeft kan kijken, 'op schofthoogte zit' of net eronder. Dit is giga eronder. Ik wil je niet afkraken maar het is gewoon niet oke.. :)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:35

Rustig aan Lieselot :)

Je wagen hangt idd niet in balans, je bankje hoort horizontaal te 'hangen' en niet naar voren, dan komt er te veel druk op de schoft. Heb je een foto van de zijkant? Ik heb het idee dat de grootte van de pony tov het wagentje vertekend zo.

Edit: je bomen moeten eigenlijk wat horizontaler, door dat stuk ijzer tussen je wagen en het lamoen in te korten. Daarna kun je eens kijken of je lichtogen een gaatje hoger kunnen en of je de wagen zo beter in balans krijgt.