[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:54

Millanka schreef:
Je kan beter langer zoeken en iets goeds vinden dan er voor gaan en later iets tegen komen waarvan je denkt van had ik dat nou maar gedaan ;)

Tuurlijk ga ik niet gelijk van stal heb best wel wat eisen :P

- Winter veel buiten
- Vlas en kuil mogelijk
- Stal met goede ventilatie
- Dag en nacht in zomer
- Buitenrijd gebied voor mennen
- Bak waar ik in kan mennen en goed is
- Duidelijke regels voor iedereen
- Trailer met menwagens meemogen
- longeerkraal
- In Amsterdam, diemen, weesp, ouderkerk, amstelveen

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:01

laura er is vast wel iets te vinden voor je toch?

Als wobbe voor de sulky staat en ik rijd op een vlakke weg dan staan de strengen ook niet echt super strak.
hij trekt wel, maar ze staan bijvoorbeeld niet zo straks als op de foto's in dennis haar topic met de pony's.
als ik de strengen 1 gaatje strakker doe dan denk ik dat het 'aankoppelen' van de haakjes/staaldraadje aan de strengen erg moeilijk gaat.

L_Rivaldo

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:06

(kijk eigelijk stiekem altijd al wat rond en weet veel stallen te noemen maar heb nog nooit echt wat gevonden)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:51

Zo zeg net terug van een feestje en nog even beetje surfen :+
@S_L, ik vind Romeo er niet verkeerd voorstaan hoor. Maar volgens de deskundigen staat Alwyn ook te lang voor de wagen, dus ik denk dat ik er geen goede kijk op heb :o?
Wij hebben drie verschillende soorten / lengtes van strengen, twee verschillende voor voor de tweewieler (een stel voor Sim, een stel voor Alwyn) en dan ook nog een setje voor voor de wagen. Vind het ook wel handig, wat extra materiaal.

Vandaag ben ik dus lekker meegeweest groomen op de koetsenritten in Den Haag. 3x groepje op de wagen gehad die helemaal in het Engels van alles wilden horen over de stad, was erg leuk om te doen. We zijn in van alles terecht gekomen, van jazz festival tot scheveningse vlaggetjesdag, en natuurlijk allemaal trams, bussen en zelfs twee x ambulance. Ik was erg trots op onze paarden, ze vonden het bij tijden best wel eng maar wel doorgaan en maar dansen, heerlijk om te zien. Dus wel weer het een en ander beleef :D

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 01:17

Ik heb geen zin om te slapen..

Klinkt leuk VHU :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 07:32

Zo VHU, dat klinkt als een superdag!!

Het lijkt vandaag weer een dag met mooi weer te worden!
Ga zo maar eens voeren en pony vangen, wassen en vlechten.

Tot later!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:00

@ IvysToeter: natuurlijk, de strengen mogen niet strak staan als je op de vlakke weg rijdt. Mij gaat het ook niet om de strengen, maar over het feit dat het lamoen op dat moment te ver naar voren hangt. Romeo heeft op zijn schouders 2 dikke roestvlekken van het lamoen (op die plaats is de lak van het lamoen af gesleten), dat is helemaal niet de bedoeling. Op het tuig geeft die roest niet af, maar wel op een zwetende huid.

@ VHU, Romeo staat er op zich niet verkeerd voor, maar mijn instructeur zei dat Romeo er gerust nog een gaatje dichter op mocht, omdat het draaien dan nog gemakkelijker gaat gaan (met vaardigheid). Het probleem is gewoon dat lamoen.
Die ritten lijken mij erg leuk om te doen! Geslaagde dag dus ;)

Ik ga weer eens verder met leren... -O- Zo dadelijk ook nog even gaan stemmen (waar ik ook al geen zin in heb), dus het belooft een geweldig interessante dag te worden |o

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:37

je bent niet de enigste, ik moet ook aan de bak :(
bah,, naar mn vriend toe en verjaardag van me zus.. en wilde ook nog de lesjes plannen van gisteren, die ik door omstandigheden maar heb afgezegt omdat ik niet wilde dat de kinderen er last van zouden hebben ;)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:58

Sander_lotte, ik snapt je vraag wel hoor :J
Hihi maar ik heb er gelijk een vraag/reactie van mij van gemaakt met mijn sulky...
je bedoeld dat de lichtogen inclusief lamoen zo naar voren schuiven?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:07

Ah ok :D Ja soms schuiven de lichtogen mee naar voren, maar soms schiet het lamoen ook te ver door de lichtogen waardoor het lamoen tegen Romeo zijn schouders gaat aanduwen. Die roestplek maakt mij niet veel uit, maar het lijkt me gewoon niet de bedoeling... Soms schiet het lamoen zelfs door een riempje van het borststuk, dan moeten we steeds stoppen zodat mijn groom het weer goed kan doen. Het zou gewoon handiger zijn als het lamoen gewoon goed lag.(wat logisch is :Y) ) Het toont ook niet echt mooi, een witte pony met op zijn schouders een bruin/oranje vlek. :+

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:27

Hoi,
even een berichtje vanuit limburg.

wat is nou fijner, een voorgevormt borsttuig of een gewoon borsttuig? ik ben erg tevreden met mn gewone ideal tuig, die wilde ik dus ook aanschaffen over een tijdje voor Kay.
maar opzich vind ik die gevormde borsttuigen van zilco ook wel iets hebben, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

S_L, jij hebt toch ook zo'n borst?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:30

@ Jelleee: ja inderdaad, ik heb bij mijn Zilco tuig 2 borststukken: een recht en een voorgevormd. Het voorgevormde borststuk vind ik persoonlijk heel erg mooi, en ben er zeer tevreden van. Ik zou geen reden weten waarom ik dit niet zou gebruiken. Volgens mij zijn hier geen nadelen van (en anders hoor ik ze graag!).

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:32

Oke dankje! Hebben andere merken ook zo'n gevormde borst? ideal heb ze geloof ik alleen in grotere maten..
(ik vind zilco persoonlijk niet zo mooi :o )

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:36

Daar heb ik geen idee van... Ik heb ze alleen nog maar gezien van Zilco.
Waarom vind je Zilco niet zo mooi? (kwestie van je mening eens te horen ;) )
Ik hoor/lees weleens dat mensen geen kunststof tuig willen omdat het niet mooi uitziet, dat een lederen tuig veel mooier uitziet. Ik heb mijn Zilco classic tuig al aan verschillende mensen laten zien (zowel paardenmensen als anderen), toen ik zei dat het geen leer was, maar kunststof, kreeg ik de reactie: "Meen je dat nu? Dat verschil zie je wel niet hoor!"

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:42

Ik heb hem een aantal keer gezien en vastgehad, en op een paard zien liggen maar ik vind de broek niet mooi hangen, en op welke manier de eigenaar die ook hing, de broek bleef vreemd liggen. Daarbij vind ik leer gewoon mooier, kan ik niets aan doen en t is ook maar een mening.. maar misschien koop ik dat zilco tuig wel hoor met die borst. het maakt ook eigenlijk niet zo veel uit, maar als ze hem van ideal hadden in mijn maat, had ik eerder die gekocht..
ik vind sommige riempjes van zilco ook erg dun, t zal niet stuk gaan maar mooi vind ik het niet :D

edit: maar een groot voordeel is natuurlijk het onderhoud of beter gezegt, 'geen' onderhoud! dat is juist weer super fijn!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:46

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik geen ervaring met Ideal, dus ik kan niet vergelijken.
Aan de broek moest ik ook serieus wennen, daar heb je gelijk in, die vond ik in het begin ook vreemd liggen. Maar nu ik het gewoon ben, stoort het mij helemaal niet meer.
Het grote voordeel aan kunststof vind ik het onderhoud (dat je niet hebt :D ). Na het rijden ga ik er met een natte doek over of ik steek het in een emmer water, en dan hang ik het op om te drogen, voor de rest moet ik er niets aan doen.
Ik denk dat het belangrijkste bij de keuze Ideal/Zilco echt de smaak is. Luie mensen (zoals ik) zullen sneller voor Zilco gaan :o

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:52

Ik denk dat het idd ook een kwestie van smaak (en luiheid? :P ) is. Mijn ideal dealer heeft ook zilco en komt aan huis, dus misschien laat ik ze beide wel passen.
Maargoed, dat duurt allemaal nog even, we zijn nu bezig met de basis, grondwerken enz. hij is erg fijn in de omgang.

mischien over een maandje of 2 eens een tuigje aanschaffen :) heb dus nog tijd zat om er over na te denken.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:36

Ja inderdaad, smaak en gemakzucht zijn belangrijke factoren bij het kiezen tussen Ideal en Zilco.
Ik denk ook dat Zilco wat duurder is, dus de prijs zal ook wel wat uitmaken bij de keuze. Veel succes met je keuze ;)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:37

Buck heeft ook zilco tuigje, mijn broek licht wel goed bij me sulky igg. Het is licht en lekker onderhoudsvrij..
Ideal vind ik ook nog steeds erg mooi, alleen is net karton. Net als mijn clever tuig. Okay word al
minder naar 4x vetten sammen met mijn stalknecht. :=

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:41

De broek ligt ook wel goed Buckje, maar bij mijn vorige tuig lagen de riempjes netjes over de rug (evenwijdig met het schoftje), bij het Zilco tuig trekken die riempjes wat naar achter (kan je zien op de foto's die ik op de vorige pagina in link heb geplaatst). Het stoort niet, maar als je anders gewoon bent, is het toch even wennen.
Dat Ideal net karton is, heb ik ook al vaker gehoord, maar hier kan ik zelf niet over oordelen. Ik heb het nog nooit vast gehad dus heb er geen ervaring mee.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:35

Zilco vind ik opzich wel mooi maar vind die rode Z op de voorkant zo niet mooi. Zou dan alles gewoon egaal zwart willen hebben :)..

Vandaag 2 toetsen leren, stageverslag afmaken, stal bekijken en dan door naar de barbeque van mijn zus.

De stal ken ik goed, wordt veel gemend had eigelijk nooit aan die stal gedacht, wil even de buitenzet stukjes zien heb gehoord dat die zo klein zijn als een stal zeg maar op steen. Mmmm oke steen is niet erg rivaldo vind zand heerlijk om te eten, maar dat het klein is vind ik sneu. Dus zo even koekeloeren :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:39

sander_lotte, heb je geen stophaken op je lamoen dan? dat die iedere keer 'doorschiet'

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:44

http://img256.imageshack.us/img256/7053/1005786t.jpg
Hier kan je zien hoe het eruit ziet, ik heb dus wel stophaken. Met het lamoen is niets mis, tenzij dat het wat te lang is...
Het lamoen kan niet verder doorschieten (door de stophaken) maar zoals het op de foto is, hangt het lamoen te ver naar voren dan zou mogen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:47

Net terug van wedstrijd. Pony deed het super, heel hobbelig terrein en niet in paniek geraakt. Was dus een zeer goede trainingsdag. Proeven gingen ook best goed, maar blijkbaar nog niet goed genoeg voor een winstpunt (172 en 175). Vaardigheid ging ook heel netjes, zei de jury na afloop ook nog tegen me <3 . Had 1 bal. Weet niet of ik binnen de tijd was. Werd niet omgeroepen bij mij en coupons was er ook nog niet. Ben naar huis gegaan, omdat mijn gezondheid het niet trekt om te wachten tot einde van de dag. Ik lees het wel op de uitslagenlijst.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:07

Nou dat is toch echt fijn Tine!
Citaat:
Romeo heeft op zijn schouders 2 dikke roestvlekken van het lamoen (op die plaats is de lak van het lamoen af gesleten), dat is helemaal niet de bedoeling.
Ik snap nu eindelijk wat je bedoelt :)* Maar ik vind het wel raar dat dat blijkbaar zo schuurt. Dit gebeurt bij Alwyn wel eens voor de wagen als ik hem krap laat draaien (is oude foto, hij heeft hier nog halster om en dik winterhaar, maar goed gaat even om het idee)
Afbeelding
maar op zich ligt het lamoen denk ik verder naar achteren dan bij jou, zeker als hij vol in de strengen staat, zoals hier
Afbeelding
Het is natuurlijk ook een ander type lamoen, maar voor het idee dan.
Wat vindt je instructeur van het inkorten van het lamoen (afgezien van dat hij er dichter op zou kunnen staan?)?

Word een beetje moe van Freddy. Mafketeltje regeert de hele wei. Hij staat bij van die mieperige merries in de wei die niet ingrijpen. Ik had gehoopt dat hij op z'n donder zou krijgen, maar ze rennen wel achter hem aan maar krijgen hem niet te pakken. Dan gaat hij weer zitten etteren totdat ze weer achter hem aanrennen enz. Hij wordt nu alleen maar bevestigt in z'n monstergedrag }> Heeft iemand van jullie een stevige ruin die jonge pony's goed kan opvoeden??? Freddy stond vroeger bij mijn grote haflinger, dat ging prima, die wees hem af en toe behoorlijk terecht. Maar bij mieperige merries of maatjes net zo groot als hem heeft hij het idee dat hij 1.80 is en hengst ofzo >;) :roll: Als hij zich deze week niet gaat gedragen, moet ik hem van de wei afhalen...