[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Buckje

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:18

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:50

goedemiddag

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:42

Ben ik weer. Vanmorgen wedstrijd onder het zadel gehad. Ben helemaal alleen op pad geweest, proeven uit het hoofd gereden. Ging niet zo lekker, vooral 2e proef niet, dus ik had geen wp verwacht. Had ik voor eerste proef toch nog 184 punten, dus helemaal blij hier.

Nu snel naar bed om te slapen, straks alles voorbereiden voor wedstrijd van morgen, pony ook nog even longeren, uitmesten en Quincy verzorgen. Dan ook nog naar de buurtbbq. Maar scheelt weer, ik hoef niet te koken. :D

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:50

@ tine: gefeliciteerd met je prestatie! Slaapwel ;)

Ik heb te horen gekregen waarom een groom van me(meisje is 15 jaar) niets meer van zich laat horen. Mijn tante praat weleens met de ouders van dat meisje, zij wist het mij te vertellen. De vader van het meisje heeft een tijdje geleden tegen haar gezegd: "Zeg tegen je moeder dat ik bij haar weg ga. Maandag kom ik mijn spullen halen en dan ga ik in Diest wonen bij mijn nieuwe vriendin."
Wat een vader ben je om zoiets tegen je dochter te zeggen! Hij is tegen zijn andere dochter (van 4 jaar) aan het praten over haar stiefmama, dat ze vast goede vriendinnen zullen worden e.d., ik snap niet hoe die man dat kan doen!
En tegen de mama van de meisjes heeft hij gezegd: "Ik wil je 500.000 euro geven zodat je voor de kinderen kan zorgen, ik hoef ze niet. Je krijgt 2 maanden de tijd om onderdak te zoeken, daarna verkoop ik het huis."
Toen ik dit hoorde stond ik wel even perplex :oo Voor die meisjes vind ik het verschrikkelijk! Dat ze zoiets moeten meemaken :(:)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:16

@Tine: gefeliciteerd :).

@ Sander_Lotte: Pfff, het zal maar tegen je gezegt worden door je vader.....

Heb net Whitney nog ff voor de wagen gehad. Had weinig met haar kunnen doen afgelopen week ivm mn voetje. Ze liep fijn, worstelen soms nog wat met dat ze rechts stiekem wat vast probeerd te houden, en links achter er liever niet onder wil zetten. Maar dat komt vanzelf goed.

En daarna Roosje voor de wagen gehad :D. Had een week of wat 10 minuutjes voor de sulky gehobbeld na een half jaar niets. Vandaag weer voor de wagen en weer even echt aan het werk. Wat een heerlijk ding is dat toch. Zonder er bij na te denken pak je je leidsel op en ga je gewoon rijden. Gewoon constant, geen rare dingen, netjes doen wat ik vraag. Het eeuwige struikelblok is alleen dat ze iets meer mag buigen in de wending. En in de galop wat schakelen vond ze nog wat moeilijk, de galop is haar sterkste punt niet, en daarbij is ze nog lang zo sterk niet als dat ze was.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:45

Dennis, wat leuk dat je zo lekker hebt gereden

Sander_lotte, zo he! kan me voorstellen dat dat meisje dan niks van zich laat horen.
die hebben het natuurlijk hartstikke druk nu.

Vandaag wel gement :D
en het ging wel lekker.
had mijn lichtogen eerst een gaatje omhoog gedaan om te kijken of mijn sulky dan beter hing.
maar dan krijg ik met heel veel moeite het lamoen in de lichtogen, zat het er eenmaal in leek het schoftje als het ware uit elkaar getrokken te worden.
en ik vond hem toch te hoog hangen.
Dus maar weer gaatje omlaag gedaan.
en lekker alleen een stuk recht toe recht aan over de dijk gereden.
Lekker veel gedraaft.
op de terugweg werd hij wat moeier volgens mij.
en dan gaat hij ook wel wat meer ontspannen lopen in zijn hoofd/hals, maar ja dan moet ik weer goed opletten dat hij weer goed voorwaarts blijft (al bleef hij dat wel, maar ik moet dan wel opletten)
maar de dressuurbeginnetjes zijn er wel.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:52

Hallo iedereen, was even een paar daagies niet op bokt ;)
Er is hier een hoop gebeurd en het gaat allemaal even niet zo lekker. Het zit me nu even helemaal tot hier wat er vandaag gebeurdt is.

Heb de pagina's niet doorgelezen maar zag wel een mooie longeerfoto van magic en silli met zadeltje
Dennis die lekker gereden heeft
en evelli": wat erg van die huifkar, gelukkig is iedereen veilig uit het water.

Met mijn ventjes gaat het aardig goed, tum vandaag in het tuig en veel dingen geoefend die hij eng vind (zoals een ijzeren buis dicht doen om bak mee af te sluiten) uiteindelijk ging dat super.

Rivaldo een rustig lesje gestapt en daarna samen even wat laten rennen.
Rivaldo gaat hopelijk maandag naar de DA.. ging zo goed met verkoudheid (of wat het ook was) maar nu na een week niets komen de klodders bij inspanning echt eruit, kleur en dikte ervan is ook wat veranderd dus nu echt DA erbij. Wilde vandaag met hem mennen maar dat vond ik te zwaar voor hem.

Ze staan nu heerlijk zonder greenguard zodat ze meer kunnen stoeien, het land is behoorlijk kaal nu :D.. Rivaldo die groeit nog steeds met dit gras hoe hij het doet geen idee :Y)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:16

Laura, dat klinkt helemaal niet goed, sterkte. :(:) Als je ff wil praten ofzo... mn pb-box is open.
Naaltje: bah, kan me voorstellen dat je daar even naar van bent.
SL: misschien iemand zoeken die handig is met lassen, broekbevestiging eraf slijpen en dan lamoen zo kort zetten als je hebben wil, en dan je broekbevestiging er terug op. Een iets langere streng is in dit geval wel een gemakkelijkere optie.
Even nog een gedachte van mij, maar ik heb niet voldoende verstand van wagens om te weten of het haalbaar is, maar als je het losse deel van het lamoen eruit haalt, kun je dan de buis waar hij in schuift niet iets korter maken? Dan komt ie toch ook dichter op de wagen, lijkt mij?

Vanmorgen bij Sunny geweest. We hebben heel fijn getraind. donderdag wilde hij niet rechts aanspringen en ik kreeg het daar ook niet opgelost, dus vandaag extra geoefend met loslaten rechts, netjes de linkerleidsel als buitenleidsel aannemen en met de juiste stelling zonder zn hoofd te kantelen door de bocht. Na 20 minuutjes had ik hem heerlijk voor elkaar, en zijn we in de hoek aangesprongen. Hij zat meteen goed, dus lekker uitgebreid beloond en gestopt.
Heb ook even mn pa ingeschakeld om de sulky wat te balanceren. Ben sinds de aanschaf van de wagen bijna 10 kg afgevallen *klein beetje trots* en de laatste tijd voelde ik toch wat teveel beweging in zn draf. Bankje mocht bijna 2cm naar achteren, dus nu hangt het weer helemaal in balans :)

Groetjes, Lacuna

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:20

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:27

@ Lacuna: Die buis waar jij het over hebt, kan ik inderdaad korter maken, maar niet veel. Maximum 10 cm geloof ik, omdat daar schroefjes zitten om het losse deel van het lamoen vast te houden. Misschien dat mijn vader hier iets op kan vinden, dat weet ik niet. Moet ik hem eens onder de arm nemen :o

Super dat je zo goed hebt getraind! Kan me voorstellen wat een goed gevoel dat geeft als hij uiteindelijk juist aanspringt :D

@ Laura: mijn pb-box staat ook steeds open! Heeft het nog steeds met je vriend te maken?

@ IvysToeter: ja inderdaad, eerst was ik een beetje boos op het meisje omdat ze maar niet antwoordde, maar nu heb ik heel erg medelijden met haar. Voor een meisje van 15 moet dit super moeilijk zijn om alles een plaats te geven en te verwerken.

@ Dennis: jij ook lekker gemend vandaag! Ben jaloers op jullie zeg! Wat is Whit toch een mooi beestje zeg! En Roos heeft nog een aardig buikje :D Hoelang is het nu geleden dat Deedee geboren is? Het rijden ziet er wel allemaal netjes uit :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:33

Roos is altijd een propje geweest hoor ;).
Deedee is van 25 april, dus 1,5 maand ongeveer. Ze word al wel ohz weer gereden, maar ivm mijn gebroken teen (zie voetje wat naar voor zit ipv netjes naast die ander ;) ) afgelopen weken niet erg fanatiek.

Nog een paar weekjes, dan gaan ze weer samen in het tandem :).

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:36

neej daar gaat alles goed mee gelukkig, jonge is uit huis en de rust is aardig teruggekeerd, ben dus ook langzaam bij hem terug gekomen tot ik dat zeker wist :)..

Ik zal morgen even een berichtje sturen, mijn energie is er vandaag een beetje teveel voor op gegaan.

we gaan zo naar een nieuwe stal kijken

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:13

@ Dennis: ah ok :D Het viel me gewoon erg op, vandaar dat ik het even vermeldde :+

@ Laura: dat is toch al iets positief, als het met je vriend goed gaat en die jongen uit huis is. Als ik je zo bezig hoor, kan ik het me voorstellen dat je geen energie hebt om er een berichtje over te sturen. Wat het ook is, heel veel sterkte! En succes bij het kijken van een nieuwe stal!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:19

dankje SL :).. we gaan nu kijken voor 2 buitenboxen met grote winter uitloop en zomer eigen stuk land. Wel op pensionstal, maar stal staat lekker in een vergeet me niet hoekje :D.. het is maar 1 stal dichterbij op de dijk en kan dus gewoon nog dezelfde buitenritjes maken en mijn vriendinnen staan er ook. bak is ook 20 cm langer al ga ik zo vragen of er problemen zijn als ik er in men. Er zijn meerder mensen die daar mennen.

Voor rivaldo zou het top zijn zo'n buitenbox en hebben dan ieder hun eigen stal en alles wordt als het goed is voor je gedaan. (al vind ik het zelf doen wel fijn maar als het aan de prijs niets veranderd dan laat ik het toch liever doen hihi) Mag er ook gewoon les geven :) Iedereen op stal is daar ook aardig fanatiek met hun knollies en dat is ook erg leuk

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:26

Dat zou inderdaad wel leuk zijn, zeker als je er alles mag en kan. Leuk dat je nog steeds dezelfde buitenritjes kan maken, en dat je vriendinnen er ook staan. Met "alles wordt er voor je gedaan", bedoel je dan het uitmesten, of ook het voeren e.d.?
Het enige wat ik vervelend vind om te doen, is om het land uit te mesten. Mest van gras scheppen vind ik véél vermoeiender dan het van vlas op te scheppen. Buiten dat vind ik alles wel fijn om te doen :D
Als de mensen op stal fanatiek zijn, is dat inderdaad ook leuk. Ik kan daar niet over meespreken, Romeo staat bij mij thuis, dus heb geen stalgenootjes :Y)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:45

Sl. Ik heb bij mijn vorige wagen ook een broekrien houdertje laten verzetten en de stang ingekort, dat is geen probleem. Allen snapte ik je uitleg niet helemaal, als hij trekt zit alles goed en als hij stilstaat niet? als je het namelijk zo doet dat het goed zit als hij stilstaat moet je uitkijken dat hij niet met het schoftje gaat trekken.
Als ik dan lees dat je strengen op het voorlaatste gaatje zitten en het laatste niet kan dan neem ik aan dat dit dus het kortste is wat je strengen kunnen, als je dan je lamoen inkort, trekt de pony met het Schoftje. Als mijn interpretatie klopt, kun je om uit te proberen beter de lamoen iets uitschuiven waardoor hij verder naar voren komt en dus de strengenlanger kunnen of hetzelfde als nu om hem goed te zetten.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:09

@ Sonjim, nee de strengen zitten niet op het kortste, maar op het langste. Het is dus het tweede gaatje te beginnen aan het uiteinde.
Hij trekt helemaal niet met het schoftje, maar als hij stilstaat, en de strengen dus doorhangen, staat de wagen ook wat dichterbij dan zou moeten en daardoor ligt het lamoen dan te ver naar voren.(het lamoen gaat dus vóór het schoftje liggen) Als hij niet trekt, en we op een vlakke weg rijden, gaat de wagen in dezelfde positie als tijdens het stilstaan. Ik denk dat de wagen erg gemakkelijk rolt en de strengen daardoor wat losser gaan hangen.(en hierdoor het lamoen dus iets te ver naar voren gaat hangen) De broek strakker maken gaat ook niet, want dan loopt Romeo echt niet meer lekker (heb het vorige keer geprobeerd).

Het lamoen uitschuiven gaat helemaal niet lukken, dan is het probleem nog groter (gezien ik de strengen niet langer kan maken).
Ik wil de strengen ook niet langer maken, volgens mijn instructeur mag Romeo zelfs nog een gaatje dichter bij de wagen, maar dat gaat dus ook niet omdat het lamoen dan ook bij het trekken te ver naar voren gaat liggen.
Ik hoop dat je het nu beter snapt :D

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:25

Zit je broek strak genoeg, dan zou je lamoen niet zo ver mogen doorschuiven mits inderdaad niet gewoon je lamoen te lang is. Heb je een foto.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:56

net terug van bij de stal wezen kijken.. stallen stonden op instorten dus is het natuurlijk niet geworden.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:58

Hier kan je duidelijk zien dat het lamoen te ver naar voren schuift. Hier trekt hij al niet meer, de broek begint al aardig te spannen.
Zo ligt het lamoen ook als we op platte verharde weg rijden.
http://img256.imageshack.us/img256/7053/1005786t.jpg

Op deze foto is hij wel aan het trekken, en kan je zien dat de broek ook niet te los hangt. Het is misschien niet heel duidelijk omdat de foto langs achter getrokken is, maar je kan toch zien dat het lamoen toch vrij goed ligt.
http://img229.imageshack.us/img229/2354/1005792.jpg

@ Laura: jammer dat het dat toch niet geworden is, maar wel goed dat je het op voorhand kon zien. Als er verborgen gebreken waren die je pas later (na betaling) opmerkt, is het lang niet zo gemakkelijk meer.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:01

Je kan beter langer zoeken en iets goeds vinden dan er voor gaan en later iets tegen komen waarvan je denkt van had ik dat nou maar gedaan ;)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:07

Inderdaad! wil je graag van stal verhuizen Laura ?

Sander_lotte, ik had dat ook in het begin toen heb ik me strengen 1 gat korter gedaan en toen zat het goed. Jij hebt ook Zilco tuig of niet ?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:08

Buckje: Ik heb inderdaad een Zilco tuig, de classic. Maar als ik de strengen een gat korter maak, gaat het lamoen nog verder voor het schoftje hangen... Dus ik denk dat de enige optie is om het lamoen korter te maken...

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:11

En langere strengen kopen ? Die heb je ook losse van zilco kun je kopen bij de zilcodealer.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:14

Ja dat is ook wel een optie... Hoewel ik vind dat Romeo zelfs dichter bij de wagen mag... Maar er zit niets anders op als mijn vader het lamoen niet kort genoeg kan maken.