[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:19

Barney1978 schreef:
Ja ik ken Mariska goed, ik rij weleens met haar in de bossen.

Ik ga me er rustig in verdiepen, ik weet niet of ik het dit jaar probeer of het jaar daarna. Ik ga morgen weer aan de slag met de heren, rustig rondje maken en van de zon genieten. Vooralsnog niets gemerkt van moeheid of andere ongemakken. Maar ik hou me toch aan minimaal 72 uur rust want ik wil niets forceren. Dus morgen mogen we weer een hobbelritje maken.

Inmiddels bezig met het nieuwe schema maar dat valt niet mee. Ik kom in sommige weken aan de 85-90 km en andere weken 65 km. Zou dat een negatieve werking hebben op de voorbereiding dat je niet elke week rond dezelfde kilometers hebt?

Denk dat het ook aan je pony,s ligt.zou het gewoon proberen en kijken hoe het uitpakt

Bianca1973

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:22

Hoi allemaal, leuk dit topic te lezen, heb me dan ook meteen ff aangemeld bij bokt. Heb voor t eerst in impulsklasse in ysselsteyn 20 km meegereden met d-pony welsh noortje. Wel gelachen onderweg. Eerst tum tum die me volgens mij 10 minuten na de start al voorbij kwam racen hihi. Kei leuke shet met een leuke sportieve en behulpzame groom en menner. Namen ben ik vergeten maar dames...bedankt nogmaals voor hulp en sportieve mentaliteit! Onderweg ook bij de koffietent de sporen van iemand anders dwars door t bos gevolgd om uiteindelijk de route weer te kunnen volgen. Ik ben en blijf een recreatiemenner die liefst spontaan op de wagen stapt en gaat genieten van t landschap en natuur. Soms uren achter elkaar. Dat bleek ook wel want hartslag van noortje was 44 voor de start en ook weer 44 na staptraject. En wat ook heerlijk is met noortje....bomproof...want quads, wandelaars, crossers ze word er niet warm of koud van. Ach ja en als traagste te hebben gereden met 10, 1 km per uur maakte onze ervaring er niet minder om! Vandaag ook weer een heerlijke rit gemaakt met noortje, lekker genoten van de zon. Groetjes bianca

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:26

Bianca1973 schreef:
Hoi allemaal, leuk dit topic te lezen, heb me dan ook meteen ff aangemeld bij bokt. Heb voor t eerst in impulsklasse in ysselsteyn 20 km meegereden met d-pony welsh noortje. Wel gelachen onderweg. Eerst tum tum die me volgens mij 10 minuten na de start al voorbij kwam racen hihi. Kei leuke shet met een leuke sportieve en behulpzame groom en menner. Namen ben ik vergeten maar dames...bedankt nogmaals voor hulp en sportieve mentaliteit! Onderweg ook bij de koffietent de sporen van iemand anders dwars door t bos gevolgd om uiteindelijk de route weer te kunnen volgen. Ik ben en blijf een recreatiemenner die liefst spontaan op de wagen stapt en gaat genieten van t landschap en natuur. Soms uren achter elkaar. Dat bleek ook wel want hartslag van noortje was 44 voor de start en ook weer 44 na staptraject. En wat ook heerlijk is met noortje....bomproof...want quads, wandelaars, crossers ze word er niet warm of koud van. Ach ja en als traagste te hebben gereden met 10, 1 km per uur maakte onze ervaring er niet minder om! Vandaag ook weer een heerlijke rit gemaakt met noortje, lekker genoten van de zon. Groetjes bianca

Het belangrijkste is dat je er plezier in hebt met je pony,s en dat ze fit to continue zijn na de rit en alle uitslagen goed zijn.ik denk dat ik jullie ook gezien heb,heb je ook foto,s gemaakt

Bianca1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:43

Keona, er zijn fotos gemaakt o.a. door menvereniging peel en maas. Deze staan op hun facebookpagina, kijk daar maar eens bij. Heb fotos van mij gedeeld op hun facebook pagina want ik had van mijzelf ook geen foto's . :-)

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:11

Dat waren Laura en ik haha :) ik vond Noortje een hele leuke pony! en 10,1 km/u, boeien, je hebt een lekkere rit gehad en een leuke ervaring opgedaan en dat is het belangrijkste :)
Keona ik heb enkele foto's gemaakt, welke klasse en hoe ziet je pony eruit?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 22:33

Leuk bianca je hier ook te spreken het was leuk je te ontmoeten je hebt een leuke pony!

Ja die tum is een echte race muis hihi

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:13

Juliedo ik reed 2span pony klasse 1 kort.bianca bedankt kijk eens op hun facebook

Esther_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 04:56

Hoi Bianca

Het was leuk om je te volgen deze dag voor de vereniging.
Het was heel duidelijk te zien dat jullie er veel plezier in hadden en wat is Noortje toch een lekkerding
Volgend jaar ga ik ook zeker weten de impuls starten met die van mij
Tevens ook de endurance een dag ervoor dus word een pittig weekend

Bianca1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:41

Ha aukje, dat word inderdaad een hele uitdaging voor jullie volgend jaar! Maar als het weer zo is als afgelopen keer kan t toch alleen maar leuk worden. :-)

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:03

Wat leuk, nieuwe enthousiaste mensen in het topic! Welkom :D
Leuk om te horen dat het goed bevallen is Bianca.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 11:42

LinSa schreef:
Wat leuk Rivaldo dat je een wedstrijd wilt organiseren! Mocht het op een zaterdag vallen ,dan heb je hier je eerste vrijwilliger :) zou je graag helpen met organiseren. Eventueel kan ik nog 2 vrijwilligers meenemen, afhankelijk van wat de taken zijn.

Wanneer is de volgende wedstrijd? :D

Wat een leuk aanbod we kunnen natuurlijk altijd hulp gebruiken, tevens een mooie extra punt om bij hun voor te leggen dat er al vrijwilligers zich hebben aangeboden. Ik ga me best ervoor doen vanavond twijfel ik of het het goede moment is ivm organisatie druk is met de voorbereidingen voor marathon op zondag. Ik heb eventueel al een voerleverancier als sponsor kunnen regelen mocht het me allemaal lukken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:17

Heel leuk rivaldo!! mocht je hulp nodig hebben wil ik ook helpen hoor! En vrijwilligen

Ik heb hier even een giga poedersuiker dag.
Zie alles heel somber in, zwaar teleurgesteld in Kyano, vandaag weer geprobeerd in de bak maar hij blijft toch weer zo springerig, ik heb er zo gewoon geen plezier in :7 |(

Waarom heb ik Booster toendertijd weggedaan en Kyano gehouden? Had ik dat maar nooit gedaan. Ik wou dat ik Booster nog had. Daar kan ik tenminste wat mee....

aal gigantisch van mijn auto, saaie poedersuiker. Ik heb mn auto hobby opgegeven voor pony maar nu mis ik het verschrikkelijk :( Heb mijn auto toen weggedaan en een lening genomen voor een moderne diesel (die ook kan trekken), maar nu zit ik met een auto die ik verschrikkelijk saai vindt, en een hoge lening. Zoveel spijt!!!!!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 14:29

Lief aangebode toydoll maar als deelnemer ben je ook welkom hoor kan je mooi je auto voor gebruiken ;) sulkys zijn ook toegelaten kan je mooi alles in een keer meenenen.

Wat doet booster in de bak? Is hij dan voor de wagen?

Ik baal hier ontzettend had minder als 2 maanden me remblokken van zowel scooter als marathonwagen vervangen en nu al helemaal op blijkbaar konden deze niet tegen bijv zand. Ik heb toen andere moeten kiezen gezien die ik normaal altijd heb op waren. Nou nooit meer normaal doe ik er zeker met de menwagen er een ruim half jaar mee. Heb nu nog paar setjes liggen die zet ik er toch nog even onder maar moet ze goe in de gaten houden en snel de oude weer bestellen.

Vanavond met tweespan vaardigheid oefenen zodat we zondag misschien wat meer laten staan haha

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:40

L_Rivaldo schreef:
Lief aangebode toydoll maar als deelnemer ben je ook welkom hoor kan je mooi je auto voor gebruiken ;) sulkys zijn ook toegelaten kan je mooi alles in een keer meenenen.

Maar ik heb dus helaas geen pony.... Zoals het er nu uit ziet gaat Kyano komende 10 jaar niet braaf te mennen zijn voor mij...

Kyano is gewoon super gestressed. Over-reageert op alles, als mn jas kraakt bam vliegt ie naar voren. Iets te diep kuiltje in de bak en de wagen hobbelt: bam, vliegt ie weer weg. met de zweep aanraken maar niet over beginnen dan istie helemaal weg.

Loopt met zijn hoofd gestressed hoog bij elk geluidje wat ie hoort. Er zitten ook wel wat betere stukken tussen hoor; en als ie wat moeier wordt wordt ie ook minder hyper-sensitief en kan ik wel weer normaal zweep gebruiken.

Ik moet er echt nu niet aandenken dat met de sulky te doen, nu remt het gewicht van de wagen hem nog wat af, maar als die sulky er gewoon achteraan vliegt stopt ie nooit meer denk ik.

Inspannen (in de bak) was al drama, zooooo springerig, hij wil er al niet normaal voor staan, gaat dan echt vol in blokkade als ik hem zijwaarts wil doen ofzo om hem er netjes voor te krijgen. Terwijl die dat gewoon kan hoor?!?! 1x kwam ie omhoog omdat we hem aanraakte :7

Achteraf aan halster nog geoefend met gewoon zijwaarts en achterwaarts in de buurt van de wagen maar echt, wat een poedersuiker pony kan het zijn zeg.
En het heeft niets met hengst zijn te maken, want juist als er merrie in de buurt is en hij wordt 'mans' dan kan ik er tenminste gewoon mee werken, dan is hij dat hele sensitieve kwijt.

Booster is gewoon 400% braaf, rustig en kalm. Dat was ie al vanaf dag 1.
Maar goed Booster krijg ik echt niet meer terug, dus toch maar eens marktplaats/boktmarkt in de gaten houden voor een braaf beleerde grote shet of kleine welsh........

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 14:47

Vervelend dat je de match niet vind in kyano ik dacht dat het huist heel goed ging en dat je zelf ook al met hem naar buiten bent gegaan. Wat krijgt hij voor voer?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:45

Ik weet wel een zwarte kleine c ony van 130cm heeft wedstrijd ervaring
Toydoll schreef:
L_Rivaldo schreef:

Maar ik heb dus helaas geen pony.... Zoals het er nu uit ziet gaat Kyano komende 10 jaar niet braaf te mennen zijn voor mij...

Kyano is gewoon super gestressed. Over-reageert op alles, als mn jas kraakt bam vliegt ie naar voren. Iets te diep kuiltje in de bak en de wagen hobbelt: bam, vliegt ie weer weg. met de zweep aanraken maar niet over beginnen dan istie helemaal weg.

Loopt met zijn hoofd gestressed hoog bij elk geluidje wat ie hoort. Er zitten ook wel wat betere stukken tussen hoor; en als ie wat moeier wordt wordt ie ook minder hyper-sensitief en kan ik wel weer normaal zweep gebruiken.

Ik moet er echt nu niet aandenken dat met de sulky te doen, nu remt het gewicht van de wagen hem nog wat af, maar als die sulky er gewoon achteraan vliegt stopt ie nooit meer denk ik.

Inspannen (in de bak) was al drama, zooooo springerig, hij wil er al niet normaal voor staan, gaat dan echt vol in blokkade als ik hem zijwaarts wil doen ofzo om hem er netjes voor te krijgen. Terwijl die dat gewoon kan hoor?!?! 1x kwam ie omhoog omdat we hem aanraakte :7

Achteraf aan halster nog geoefend met gewoon zijwaarts en achterwaarts in de buurt van de wagen maar echt, wat een poedersuiker pony kan het zijn zeg.
En het heeft niets met hengst zijn te maken, want juist als er merrie in de buurt is en hij wordt 'mans' dan kan ik er tenminste gewoon mee werken, dan is hij dat hele sensitieve kwijt.

Booster is gewoon 400% braaf, rustig en kalm. Dat was ie al vanaf dag 1.
Maar goed Booster krijg ik echt niet meer terug, dus toch maar eens marktplaats/boktmarkt in de gaten houden voor een braaf beleerde grote shet of kleine welsh........

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:09

@Toydoll wat jammer het leek zo goed te gaan hoop dat je de juiste knop weer vindt is niet leuk :n onze Ber reageert ontzettend goed op magnesium. Als ik dan iets 'spannends' ga doen, zoals vandaag rondje bos dat ze mee mag als handpaard, krijgt ze de dag ervoor een dubbele doses en voordat ik wegga ook. Geen centje pijn, super lieve fijn te hanteren pony. Zo doe ik het nu ook bij iets als bijv de hoefsmid.
Zonder magnesium is het soms zo'n stresskip met staart in de lucht en dansend en snuivend naast me plus overal naar toe springend en bij de hoefsmid ging ze helemaal door het lint, zo boos als ze werd, maar laatste keer ook poeslief, echt een wereld van verschil dus.

Bij Bente werkte dat niet, heb ik ook magnesium geprobeerd maar merkte totaal geen verschil (dus denk dat het bij haar echt karakter was), dus het werkt niet bij elk dier maar het is het proberen waard.
Ik heb magnesiumcitraat van Treurniet (=plaatselijke leverancier).
Bij Ollie werkt het ook goed als ze zo'n periode heeft dat elke molshoop eng is :+

Ber krijgt ook vrijwel geen bix of muesli, alleen grasmix/brok en pulp. Misschien voor Kyano ook een idee even alle voer eraf en dan rustig kijken hoe en wat plus magnesium evt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:19

VHU: thanx voor de tip, dat is zeker het proberen waard ja!

Rivaldo: Buiten is hij ook wel redelijk braaf, het is vooral in de bak dat ie zo doet eigenlijk.

Buiten heeft hij soms wel van die neigingen maar dan is het wel echt aanwijsbaar (aanvallende zak, wapperend zeil, blaffende hond) en dan vind ik het minder erg en hij kalmeert dan ook wel weer vrij snel. Moet wel zeggen dat ik natuurlijk ook niet verder kom dan een rondje woon-wijk, bos is nog veelste ver weg voor hem.

Maaaaaaar ik ga absoluut met hem niet in mn eentje de weg op. Daar vertrouw ik hem nog bij lange na niet genoeg voor. Dus zoals vandaag was de stalbaas wel op stal en die kan me wel even helpen inspannen en gaat daarna dan weer zijn eigen ding doen. Dus dan is de bak de enige optie.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:44

@Toydoll het zijn ook wel uitzonderingen als je zo snel al alleen met je pony op pad kunt. Ik heb het destijds bij Ollie al gedaan na 2x samen met iemand anders maar zij is altijd heel betrouwbaar geweest en dat voelde 100% goed. Plus dat ik een uitrijstuk had met ruiterpad / fietspad, niet in een woonwijk.
Met ons Welshje Alwyn ging ik ook vrij snel met de sulky alleen op pad, die was toen ook nog maar 3 jaar, maar dat was ook een super brave pony, die deed gewoon nooit 'raar', ook niet met beleren.
En bij beiden dus met een tweewieler, dan is het toch veel makkelijker corrigeren als het spannend wordt. Met 4-wielige wagen durf ik het niet, bij geen van de pony's / paarden die ik heb gehad.

Nu zegt hoe ze in de bak zijn niet altijd iets over hoe ze evt buiten zijn, Ollie was een draak in de bak voor de wagen, echt niet vooruit te branden en stijf en scheef lopen, gedoe met haar mond enz. maar buiten een zonnetje :+

Citaat:
Inmiddels bezig met het nieuwe schema maar dat valt niet mee. Ik kom in sommige weken aan de 85-90 km en andere weken 65 km. Zou dat een negatieve werking hebben op de voorbereiding dat je niet elke week rond dezelfde kilometers hebt?

Ik denk (of weet vrijwel zeker) dat het eerder positief werkt. Af en toe een rustweek met flink minder kilometers. Paar weken 'optrainen' en dan weer rust in de tent. Ze moeten het wel leuk blijven vinden (en jij ook ;) ). Je wilt ze niet kapottrainen (fysiek) maar ook niet psychisch. De conditie wordt echt niet minder als je een week of twee weken rustiger aan doet. Het enthousiasme wordt wel meer :j Ik vind 90 km trainen in een week bizar veel, ook voor jouw klasse. Klasse III ruiters endurance (waar k3 80 - 120 km is) doen af en toe een 90-100 km week (3x30) in de opbouw maar echt niet weken achter elkaar. En vrijwel altijd gevolgd door weer een rustiger week of zelfs 100% rust week.
Zou het eerder zoeken in af en toe een marathonnetje of vdh tussendoor en hier en daar rustweekjes dan in steeds meer km's.
Maar goed, ik ben bloedpaardjes/pony's gewend, kan anders zijn dat weet ik niet :o

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:22

VHu ja misschien ben ik inderdaad ook gewoon verwend... :P ik probeer het wel weer een tijdje.

Miss dit weekend iemand vragen of die Kyano aangelijnd wil houden als ik met sulky een stap rondje doe. Kijken hoe dat gaat.

Thanx iedereen :)

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:39

Vandaag negen km gereden, ik dacht een leuk hobbel ritje te maken. Barney en Pip hadden duidelijk een andere mening want die waren nogal voorwaarts. Lekker stappen werd al snel dribbelen door Barney en gras onder de voetjes was aanstalten maken voor de galop. Ze waren helemaal blij. Ik heb het kort gehouden en even een lekker galopje erbij gedaan en dat was het dan weer.

Ik zal zeker geen 90 km rijden, week in week uit. Ik heb rustdagen tussendoor en in juni hebben we vakantie en zullen ze drie weken feesten en niets doen. Maar ik wil eind juni wel klaar zijn voor de klasse 3. Ik heb het idee al een eindje op weg te zijn.

Ik wissel enkel en tweespan ook af zodat de kilometers korter zijn maar de nadruk op de dressuur ligt. Daarnaast zitten er ook weken tussen met een piek Door een trainingsweekend tussendoor of andere activiteiten.

Ik ben nog niet klaar met het schema, ik zit nog te klooien met de juiste balans. Maar kapot trainen zou ik nooit doen, de lessen van Tonkie heb ik nog in mijn hoofd zitten.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:54

@toydoll: is het niet een combinatie van factoren bij hem? Gezien zijn leeftijd fijn aan het puberen en wellicht heeft hij wat tijd nodig om alles te verwerken. Las namelijk in het andere topic dat hij nog 3 jaar moet worden. En misschien ander voer, zoals energy control of nerv control?

@tijnie: lastig he, de juiste balans vinden. Informeer anders eens op het enduranceforum bij de klasse 3 ruiters hoe zij opbouwen naar de klasse 3 en welke afstanden zij per week rijden. Misschien dat je daar iets mee kunt.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:21

Of hem eventueel laten castreren? Mijn welsh was ook zo, pas toen ze 4/5 werd is ze heerlijk relaxed geworden. Ik heb dus ook tot dr 5e gewacht met mennen..
Niet de hoop opgeven hoor ,het zijn gewoon pittige pony's die welshjes

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:31

Ze kunnen inderdaad pittig zijn. Bij ons staat er meerdere op stal :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:59

Qua voer zal ik er eens kritisch naar kijken. Hij krijgt nu eigenlijk alleen maar ruwvoer en een handje brokjes als lokmiddel om ze hun stal in te krijgen bij 'binnen' halen.

Moet wel zeggen dat het in omgang een hele rustige makke pony is hoor. Kindjes van 10 halen hem gerust uit paddock om te gaan poetsen, kunnen erop zitten, er aan hangen, hij geeft nergens om.

Alleen in het tuig (of aan de longe) wordt ie ineens druk/sensitief. Castreren gaat echt niets verbeteren , alleen maar erger maken, want juist als die hormonen beetje opspelen dat vind ik hem veel prettiger te werken. Dan wordt ie minder sensitief, iets flegmatieker en meer man.
En ja hij is nog wel jong, dat is zeker waar, en hij zal heus wel iets minder druk worden als ie ouder word, dat denk ik ook wel. Tis ook gewoon stukje onervarenheid, maar de vraag is natuurlijk ben ik goed genoeg om dat in goede banen te leiden ;-)