[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:02

ga denk ik toch maar een stukje de weg op.
of ik moet geen zin meer hebben als ik op stal kom haha.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:14

@ IvysToeter: ik kan me niet voorstellen dat je met dit weer geen zin hebt om te gaan :D Ik zou zo ongelofelijk graag gaan!! Helaas heb ik maandag examen en heb ik niemand om met me mee te gaan...

@ Popkjen: Maar je houdt ohz/voor de wagen toch ook altijd contact? Dus is er, in tegenstelling met de touwtjes, toch altijd een beetje druk?
Waarom zou een pessoa dan niet goed zijn? (of niet zo goed als touwtjes)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:16

Nee, mijn moeder was er niet bij. Is een grote stichting.
Mijn kennis (die van de trailer en auto die ik altijd mag lenen) mende op het moment. Ze zijn met de hoofdstellen in de war geraakt en vrijwel direct lagen ze in het vaartje. Er is geen water bij de clienten gekomen. Iedereen was snel uit het water. Voor de paardjes is de brandweer gekomen. Die zijn ook helemaal in orde. De huifkar is er door een langkomende telescoopkraan uitgehaald :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:21

Citaat:
Mijn lesgeefster was niet zo wild van pessoa omdat dat steeds een lichte druk blijft geven in de mond. Bij touwtjes valt de druk weg van het ogenblik dat het paard nageeft (= beloning voor het nageven)

Wat ik het nadeel vind van touwtjes, tov een pessoa is juist dat die druk helemaal wegvalt. Ze kunnen dus lekker helemaal net achter het touwtje gaan lopen zeg maar en dat is juist iets wat je niet wilt als je een nagevelijk paard wilt. Daarbij zitten de touwtjes vast, dan is een elastiek nog wat vriendelijker. Maar daar kunnen ze juist ook weer op gaan hangen. Met vaste touwtjes krijgen ze steeds kleine rukjes in hun mond, omdat een paard nu eenmaal bepaald gangwerk heeft.

Van alle bijzetteugels vind ik de pessoa en de gogue nog de meest vriendelijke.

Mijn tegenzin bij touwtjes komt trouwens uit een ongeluk waarbij een paard met touwtjes en al opzij/achterover sloeg terwijl ik er dus opzat... Vanaf die tijd nooit meer iets gedaan wat vastzat.

@Evelli dat was wel een heel vervelend ongeluk zeg!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:25

@ Evelli: die moeten aardig geschrokken zijn! Zowel inzittenden als de paarden zelf!

@ VHU: dit lijkt mij ook het geval, dat ze achter het touwtje gaan lopen en dat is alles behalve nageeflijk. Daarom dat ik even wou weten waarom instructeurs touwtjes aanraden en niet de pessoa (ik had het namelijk zelf al eens gehoord van de instructeur van een vriendin).
Het lijkt mij niet de bedoeling dat de druk helemaal wegvalt zodra het paard nageeflijk loopt, want dit doe je ohz of voor de wagen ook niet. Je vermindert druk, maar je gooit niet alles los. De pessoa vermindert ook druk zodra het paard nageeflijk loopt, maar bij de touwtjes valt de druk helemaal weg...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:26

Jeetje dat is schrikken Sanne. Gelukkig is het goed afgelopen, hopelijk houden de paarden er zowel lichamelijk als geestelijk niks aan over. Ongelukken zitten toch in een klein hoekje zeg... :(:)

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:31

Druk en contact is een verschil.
En bij touwtjes gaan ze erachter kruipen als ze niet actief blijven. Dus dan moet je ze weer actief maken met een bevel of de zweep.
Maaruh SL, je moet anders de uitleg eens vragen aan Marc, die kan dat waarschijnlijk beter uitleggen dan ik. Of cursus longeren gaan volgen bij Jenny :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:33

Ik heb weer pas les van Marc in de winter, dus dan mag ik nog even wachten :D Maar als ik er dan aan denk, ga ik dat zeker eens vragen! :j

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:50

Bedankt voor de antwoorden wbt longeren. Heb vandaag elastiek van een vriendin geleend en die op sil geprobeerd en hij pakte het goed op. Heb het natuurlijk maar heel even gedaan. Hij ging even zoeken wat precies de bedoeling was en daarna zakte hij afentoe goed door :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:51

Ik gebruik of een elastiek of touwtjes :)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:15

heei iedereen,
Evelli, dat zal best even heftig geweest zijn
Jenkins, wat een kanppe pony met zadeltje op.

ik heb net misty lekker enkelspan gereden, de dressuur is nog niet zoals het vorig jaar was, na ermelo, maar langzaamaan komt er weer verbetering in, morgen weer lekker een wedstrijdje rijden, ik ga zo nog terug naar stal om haar even te wassen en te vlechten en nog even een doek over mijn tuig te halen, daarna alles inde vrachtwagen en dan ben ik er klaar voor.
Magic is helemaal blij dat hij weer naakt is, vandaag maakte hij de gekste sprongen haha.
over het longeren, ik werk graag met dubbele longe, en ik heb van paul versluis geleerd om met touwtjes te longeren, ik vind zeker niet dat ze erachter kruipen, maar juist een heel mooie lichte verbinding houden, ik hoef die van mij toch niet voorwaarts te houden dat doen ze vanzelf
kijk zo doe ik et....
Afbeelding

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:04

Die loopt lekker ;-)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:08

Hier genoeg cursussen longeren etc gevolgd hoor, maar ik bind er gewoon geen touwtjes meer aan :P Maar ieder zijn eigen ding hoor. Dus @Marianne, ziet er lekker uit hoor! Veel succes morgen!

Ben na die val ook niet meer zo'n voorstander van dat mensen mijn paard vasthouden of aan de longe hebben terwijl ik erop zit. Laatste wat ik erover wil zeggen dat je een paard voor het oog heel actief kunt hebben, maar dat hij toch achter dat lijntje blijft lopen / hij die aanleuning niet neemt en met een touwtje is dat eerder het geval dan met iets wat flexibeler is of pessoa / gogue constructie.

Wij zijn morgen in Den Haag. Dus als je met de familie / vrienden / ... een ritje wilt maken? Kom naar het centrum en wie weet zie je ons daar staan :D

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:21

Och, en weer geen enkele reactie voor het probleem met de strengen/lamoen.
Nu heb ik donderdag Sun dus voor een andere wagen gehad, en daar hadden we eigenlijk hetzelfde probleem, het lamoen kon niet korter, en de strengen konden ook niet langer. Volgens mij is dan de enige optie inderdaad de buis eruit, stukje afzagen en de buis er weer in :)

Voor het longeren gebruik ik het liefst een dubbellonge.
Buitenlonge vanaf mijn hand, over de rug, door de longeersingel en dan direct aan het bit. Binnenlonge meestal direct van mijn hand naar het bit, soms wil ik m daar nog weleens vanaf mn hand, door de (binnen)bitring aan de zijring van de longeersingel klikken.
Longeren met hulpstukken aan de voorkant doe ik liever niet. Elastiek ivm hangen, bijzetteugels/touwtjes ivm erachter kruipen (en dan kun je drijven wat je wil, maar zolang je paard loopt volgens het principe geen druk=beloning zal hij echt achter de touwtjes blijven lopen) en pessoa ivm de rukjes die het paard in zn mond krijgt elke keer het moment dat het achterbeen naar voren gebracht moet worden.
Wat ik nog wel eens doe is een elastische bandage, vanaf de longeersingel, achter de billen naar de andere kant van de longeersingel. Dan is er toch die extra stimulans om de achterhand erbij te houden en om "compact" te blijven, maar staat hij van voren niet in een bepaalde houding. Die kan ik dan zelf weer beinvloeden door mijn lichaamstaal in te zetten. :)

Zo, nu ff was opvouwen, en vanavond maar eens vroeg in mn mandje :)
Fijne avond allemaal!
Lacuna

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:33

@ Lacuna: heel erg bedankt voor je reactie :D
Met "stukje afzagen", bedoel je dan dat stukje aan het lamoen waar je de broekriemen aan bevestigt? Waar moet ik dan de broekriemen aan bevestigen?
Of bedoel je een ander stukje?(maar dan vraag ik me wel af welk stukje :Y) )

Ivm het longeren, ik begrijp je keuze helemaal. Als ik nu naar Romeo kijk tijdens het longeren, merk ik niets van de rukjes in de mond die hij krijgt. Misschien ligt het eraan dat ik de pessoa niet echt strak heb? Ik heb de indruk dat Romeo er heel fijn op loopt, lekker ontspannen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:47

S_L, ik had geen zin om in mijn eentje een stukje de weg op te gaan.

heb dus niet gement.
heb hem even lekker gelongeerd.

Als ik ze bijzet is dat of met touwtjes of met elastiek.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:32

Ik heb al vanalles geprobeerd met longeren: pessoa, elastiek, touwtjes. Ik ben er nog steeds niet uit wat het beste is.

Heb weer een heerlijk ritje gedaan van 15 km. Pony was allerter dan anders. Vooral de putdeksels in de straat waren opeens vreemd. We blijven soms wel problemen hebben op rechts.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 22:22

dids wordt aan de dubbelelonge gelongeerd :) of compleet vrij :) dit omdat je met dubbel longe veel zelf kunt regelen, loslaten, doorvragen. Net wat de situatie ''wil''

net op stal geweest, wou wat gaan doen, maar reed vanaf de hema naar stal langs een vrij heftig fietser/scooter/voetganger?? ongeval.. 3 ambu's hoop politie en een hoop infusen/kragen/eng liggende mensen... Ben er beetje naar van zegmaar :=

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 22:43

Lacuna schreef:
Wat ik nog wel eens doe is een elastische bandage, vanaf de longeersingel, achter de billen naar de andere kant van de longeersingel. Dan is er toch die extra stimulans om de achterhand erbij te houden en om "compact" te blijven, maar staat hij van voren niet in een bepaalde houding. Die kan ik dan zelf weer beinvloeden door mijn lichaamstaal in te zetten. :)

Dat is inderdaad ook een goede oplossing.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 22:46

Bah Naaltje, naar.
Citaat:
Och, en weer geen enkele reactie voor het probleem met de strengen/lamoen.

Had je het 'ons' gevraagd? Voel me altijd direct schuldig :o

Als je de afstand zelf prettig vindt, zou ik langere strengen kopen. Als je hem dichterbij wilt hebben staan, dan lamoen inkorten.
Zo en nu ga ik lekker aan de wijn :+

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 06:21

naaltje, brrr wat eng zeg

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 07:17

ja yuk.. afgelopen maandag toen ik hier de wijk uit wilde rijden ook.. fietser onder auto.. Kan daar dan best even :\ :wow: van raken...
Hopen dat alles goed gaat met de slachtoffers, hoorde een 10 tot 15 min later de ambu pas de snelweg op gaan..

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:58

@ Naaltje: dat is inderdaad wel eng! Hopelijk zijn ze niet te zwaar gewond...

@ VHU: ja ik had het aan jullie gevraagd :o Zelfs ook aan jou, omdat jij dezelfde wagen hebt als ik en Alwyn nog wat kleiner (en ik denk ook wat korter) dan Romeo... Heb jij gewoon langere strengen?
Langere strengen hoeven eigenlijk niet, dan staat hij toch iets te ver van de wagen. Hij mag gerust nog een gaatje dichter bij de wagen staan, dus ik denk dat ik mijn vader eens ga vragen om het lamoen in te korten (in hoeverre dat mogelijk is, want volgens mij kan het geen 15 cm ingekort)

@ babs: leuk ritje gemaakt zo te horen! +:)+

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:22

Even snel... Goedemorgen!

Gaan zo riching Franeker. Gisteren verkend en ik moet zeggen, het zijn ontzettend gave hindernissen!

We gaan vandaag één keer enkelspan paard starten.
Een keer enkelspan pony. En tandem!

Voor iedereen die vandaag marathon heeft: Succes en zet 'm op! :)

Zal vanavond even goed bijlezen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:46

Succes Poeltje!
Net zoals iedereen die vandaag wedstrijd heeft, allemaal heel veel succes!
Hopelijk is het daar bij jullie beter weer dan hier, hier regent het...

Ik ga mijn dagje vandaag weer eens vullen met studeren. -O-