[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kanto
Berichten: 617
Geregistreerd: 25-05-15

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:39

lijkt op een oud model cavalettie maar er is wel veel aangepast, denk ik.

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:54

Ik heb een vraagje.. Voor de HCA kenners.. vandaag heeft mijn pony voor het eerst voor de hca gelopen maar ik vond het nog best lastig om de balans goed te krijgen. Hij klappert in draf nog steeds. Heb het stoeltje al verder naar achter, lichtogen een gaatje hoger maar het is nog steeds niet optimaal..

Hebben jullie advies? Wat ik nog kan doen om het net wat beter te maken?Afbeelding

xSCWx

Berichten: 7087
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:53

Even deze foto van mezelf vergeleken: http://i68.tinypic.com/11j3iue.jpg
Zo te zien kan de ruimte tussen je tussenrek en je stoeltje wat verder (dus dan zitten je voetenbeugels ook wat verder). Ik krijg nu al pijn als ik naar je enkels kijk :P En dan komt het gewicht al wat verder naar achteren te liggen.
En omdat je pony klein is (mijne is 1.02m) kan je stoeltje denk ik ook nog wat verder naar achteren.
Edit: bij deze foto zie je het misschien wat beter. In stap hing hij licht in de ogen, tijdens draf zweefde hij. http://i68.tinypic.com/fz5h14.jpg

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:56

Degene die haar beleert zit er op maar we zijn ongeveer even lang dus het rekje mag inderdaad nog een stukje naar voren. :D

Dankje voor de duidelijke foto's. Ik zal eens kijken of het stoeltje nog verder naar achter kan. Ze lijkt erg klein op de foto maar dat valt mee, ze is zo'n 96 cm. Mijn lichtogen kunnen ook niet hoger dan dit.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:28

Misschien kan je proberen het lamoen meer naar binnen te draaien zodat het lamoen minder horizontaal komt te hangen (en jij dus met het stoeltje meer naar achteren komt te "hangen") en het zwaartepunt meer naar achteren komt te liggen. Met het verlengen van het lamoen lijkt mij dat er juist meer gewicht op het schoftje komt ipv minder.

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:18

Ik kon het stoeltje nog zo'n 2 cm naar achteren zetten en de punt onder het stoeltje kon ook nog een stukje verder naar achter. Toen ik toe was aan het draaien van de bomen schoof er een naar binnen toe en kreeg ik die er in mijn eentje met geen mogelijkheid meer uit.. @&€.. Even kijken of er vanavond iemand is die me kan helpen.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:30

Had je het rekje losgedraaid? Miss kun je de boom er dan (voorzichtig) draaiend uit krijgen.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:41

Voor het klapperen. Buitensingel iets strakker doen. Probeer zelf ook op zoek te gaan naar het punt waarop de sulky zweeft. Als ik het zo zie, stoeltje helemaal naar achteren, rekje iets naar voren en zelf een beetje meer naar achteren leunen. Want op de foto helt de persoon iets naar voren (=gewicht op de rug).
Eigenlijk zou een foto die niet van bovenaf genomen is een beter beeld geven.

Voor de vraag over het formaat pony's voor een Hca. Ik heb een grote maat shet (104 cm) en een welsh (120?) voor een 19 inch Hca lopen. Gaat prima! Bij de welsh kan je er iets minder goed overheen kijken. Als iemand benieuwd is naar foto's, stuur dan maar even een pb'tje.

marga1
Berichten: 908
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:11

Ik zou de broekriemen vast maken door de stophaken heen, dan loopt het in een rechte lijn, nu wordt de rug naar beneden getrokken als ze moet remmen.

Melissa_Eden

Berichten: 12
Geregistreerd: 30-10-14
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:50

Melissa_Eden schreef:
Hallo allemaal,

Ik had een vraagje.. Ik heb een pony van ongeveer 1.15 beleerd voor de kar. Ik wil mijn andere pony 0.90 cm ook nog beleren voor de zelfde kar.

Ik ben van plan om binnenkort over te stappen van een houte oude 2 wiel wagen naar een sulky. Omdat ik graag dressuur en vaardigheid wil gaan doen heb ik een sulky nodig van minimale spoorbreedte van 1.10m. De sulky cavalettie past in mijn buget om uit te geven +/- 500 euro.. Alleen heeft de sulky cavaletie een spoorbreedte van 90cm.. Weet iemand een andere soort sulky voor die prijs richting? Had ook al gekeken voor een 2e hands cavalier maar kan ik ook niet vinden in die prijsrichting.. Ook heb ik hier en daar gelezen van de spoorbreedte breder maken.. Weten jullie wat de kosten hier van ongeveer is en kan dat met de sulky cavaletie ?


Ik heb mijn pony's opgemeten de grootte is presies 1.15 en de andere is al 96 cm en 2 jaar en 8 maanden denk dat ze de 1 meter dan wel ga halen :D :D .. toch maar voor een hca 19 inch gaan denk ik toch. wat vinden jullie? weet iemand nog andere karretjes? :)

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:24

Hca, 19 inch nemen. Hebben wij ook voor de pony's van 104 en ongeveer 120. Past keurig. Ik heb nog geen andere karretje gevonden wat aan mijn eisen voldoet. Meeste tweewielers met bankje van wegenbouwers zijn erg zwaar en haast onmogelijk in evenwicht te krijgen. En vier wielers zijn leuk, maar voor mijn pony's te zwaar icm 'ons' bos. En het vinden van een goede vierwielige wagen die niet te zwaar is, makkelijk rolt en waarbij je niet met je knieën in je neus zit, is een uitdaging.

Brendatil77

Berichten: 113
Geregistreerd: 29-06-08
Woonplaats: SPIJKENISSE

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 00:12

Vandaag naar de horseshopinternational geweest in Capelle, om de sulky caveletti met de sulky caveletti sport te vergelijken. Ik vind er wel echt verschil in zitten, met name de vering is in de sport 10x beter, ook de pony zal het verschil merken!. We mocht uitgebreid proberen en voelen en kregen alle aandacht. Fijne winkel! We gaan voor de sport, een goed karretje voor de prijs.

marga1
Berichten: 908
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:49

sakvis schreef:
Hca, 19 inch nemen. Hebben wij ook voor de pony's van 104 en ongeveer 120. Past keurig. Ik heb nog geen andere karretje gevonden wat aan mijn eisen voldoet. Meeste tweewielers met bankje van wegenbouwers zijn erg zwaar en haast onmogelijk in evenwicht te krijgen. En vier wielers zijn leuk, maar voor mijn pony's te zwaar icm 'ons' bos. En het vinden van een goede vierwielige wagen die niet te zwaar is, makkelijk rolt en waarbij je niet met je knieën in je neus zit, is een uitdaging.


Kijk eens bij Camiel Huisman ECC koetsen deze heeft een lichte 4 wielige wagen voor shetlanders.
Deze bevalt mij goed voor een pony van 104

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:13

Sakvis:
Die zijn er idd zeker wel. Ecc heeft er een en GJ van Boven (heb ik).
Die van mij zijn 1.16.
Pony van 93cm trok m ook door een lang vdh parcours volledig in galop dus ook voor in het bos is ie prima geschikt (doe er zelf enkelspan dressuur vaardigheid en buitenritten mee).
Je hebt meer dan zat beenruimte (sterker nog; hij had van mij nog wel verder naar voren gemogen, meer dan zat beenruimte dus)
Afbeelding

En met pony van 93cm
Afbeelding

Hca achter 1.20 pony...tja... het drukt dan lekker met de wielen de grond in ivm schuiner staan vd sulky tov de wielen, en dan is zo'n sulky niet licht meer.
En als een pony nooit leert trekken zal ie ook zeker gen spierkracht opbouwen en is het lichtste nog te zwaar.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 13-03-16 10:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Brendatil77

Berichten: 113
Geregistreerd: 29-06-08
Woonplaats: SPIJKENISSE

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:16

Wie kan mij de voor en na-delen van een concourswagentje vertellen?

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:28

Tsja wat voor concours wagen.
Van der mee wagentjes zijn super kwaliteit. Stabiel, rollen super licht, staan er mooi achter en zijn degelijk.

Bij andere concours wagentjes moet je Letten of ie onderdoor kan draaien, en hoe de wielen zijn, vaak zijn die heel smal ivm wedstrijden tuigen. Dus zulke wielen zijn niet alles op zo'n wagen voor buitenrijden.
Ook vaardigheid is er niet alles mee, dressuur juist wel.
Vaak zijn de 'echte' concourswagen smal en niet heel stabiel. Het is dus wel even zoeken en er zit veel onderling verschil tussen.

Brendatil77

Berichten: 113
Geregistreerd: 29-06-08
Woonplaats: SPIJKENISSE

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:05

Superbedankt, daar kan ik wel wat mee!

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:17

MelanieB schreef:
Sakvis:
Die zijn er idd zeker wel. Ecc heeft er een en GJ van Boven (heb ik).

Hca achter 1.20 pony...tja... het drukt dan lekker met de wielen de grond in ivm schuiner staan vd sulky tov de wielen, en dan is zo'n sulky niet licht meer.
En als een pony nooit leert trekken zal ie ook zeker gen spierkracht opbouwen en is het lichtste nog te zwaar.


Twee genoemde wagens staan nog op mijn lijstje om te bekijken inderdaad. De pony's staan op de Utrechtse heuvelrug met dus flink wat stijle heuvels en afdalingen. De regel 1x eigen gewicht is wat ik dan hanteer. En met een grote shet van tussen de 180 en 200 kilo, knoop ik er geen kar van 100-125 kilo achter. Dan is mijn Hca me toch dierbaar. Op vlakke grond is het een ander verhaal.
Pony's moeten leren de kar te trekken, ja, eens. Maar het moet wel eerlijk blijven.

En de sulky hangt achter de welsh niet te schuin. Gewicht dat daadwerkelijk in de lichtogen hangt is nog geen kilo. Is keurig uitgebalanceerd.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:38

sakvis schreef:
MelanieB schreef:
Sakvis:
Die zijn er idd zeker wel. Ecc heeft er een en GJ van Boven (heb ik).

Hca achter 1.20 pony...tja... het drukt dan lekker met de wielen de grond in ivm schuiner staan vd sulky tov de wielen, en dan is zo'n sulky niet licht meer.
En als een pony nooit leert trekken zal ie ook zeker gen spierkracht opbouwen en is het lichtste nog te zwaar.


Twee genoemde wagens staan nog op mijn lijstje om te bekijken inderdaad. De pony's staan op de Utrechtse heuvelrug met dus flink wat stijle heuvels en afdalingen. De regel 1x eigen gewicht is wat ik dan hanteer. En met een grote shet van tussen de 180 en 200 kilo, knoop ik er geen kar van 100-125 kilo achter. Dan is mijn Hca me toch dierbaar. Op vlakke grond is het een ander verhaal.
Pony's moeten leren de kar te trekken, ja, eens. Maar het moet wel eerlijk blijven.

En de sulky hangt achter de welsh niet te schuin. Gewicht dat daadwerkelijk in de lichtogen hangt is nog geen kilo. Is keurig uitgebalanceerd.

Gaat niet over in de lichtogen hangen dat doen de hca's zga niet; maar wel hoe schuiner het lamoen omhoog staat ivm hoogte pony; hoe meer jouw kont de sulky wielen de grond in drukt; dan is zo'n sulky zeker niet het lichtste meer.

Met de shet kan ik het er in vinden, met je pony van 1.20 moet dat met 2 vingers in de neus lukken met zo'n vierwieler als de buggy.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:44

Dan zijn we het eens Welsh kan inderdaad meer trekken. Tuig en kar waren gekocht voor mijn shet. Toen bleek dat de welsh het tuig ook paste, hebben we de kar op haar afgesteld. Ging prima. Ja, het is niet het mooiste plaatje, maar om te bekijken of de pony het mennen 'leuk' vond, is het prima geschikt. Pony was namelijk officieel al met pensioen (ex-manegepony). Maar ze vindt het mennen zo leuk dat we nu ook kijken naar een mooi karretje voor haar.

Femke76

Berichten: 22
Geregistreerd: 04-11-13

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:08

Ik weet niet of ik hier goed zit voor mijn vraag, maar dit is voor het eerst dat ik iets plaats. Ik ben opzoek naar een sulky voor mijn mini appaloosa, nou neig ik naar een HCA, maar omdat ik pijnlijke heupen heb weet ik niet of ik met mijn voeten in de beugels kan zitten. Is er iemand in de buurt van Noordwijk, zuid Holland, met een HCA waar ik een keer op de sulky mag zitten? Er hoeft niet eens een paardje voor te staan.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:38

Jammer dat je niet in de buurt woont, bij mij ben je welkom.

cinniz123

Berichten: 4416
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 07:50

Femke76 schreef:
Ik weet niet of ik hier goed zit voor mijn vraag, maar dit is voor het eerst dat ik iets plaats. Ik ben opzoek naar een sulky voor mijn mini appaloosa, nou neig ik naar een HCA, maar omdat ik pijnlijke heupen heb weet ik niet of ik met mijn voeten in de beugels kan zitten. Is er iemand in de buurt van Noordwijk, zuid Holland, met een HCA waar ik een keer op de sulky mag zitten? Er hoeft niet eens een paardje voor te staan.


Hoi,
Rotterdam te doen voor je?
Weet niet in hoever je last hebt van je heupen?
Ik heb een versleten heup en merk dat de instap nogal trikkie is op tijden dat ik veel last heb.
Je moet er echt overheen stappen als er een ponytje voorstaat.

FemkeRoosje

Berichten: 1514
Geregistreerd: 28-11-09
Woonplaats: Vianen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:46

Ik weet dat HCA ook bezig is met het ontwikkelen van een tweewieler waarbij je een gewone instap hebt en geen beugels, wellicht dat dat iets is om naar te informeren? :)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:11

FemkeRoosje schreef:
Ik weet dat HCA ook bezig is met het ontwikkelen van een tweewieler waarbij je een gewone instap hebt en geen beugels, wellicht dat dat iets is om naar te informeren? :)


Kijk daar heb ik ook wel oren naar!