[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:33

IPS: rij jij zondag ook nog in Wormerveer?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 12:34

ik werk normaal tussen de 32 en 4o uur, op maandagavond en woensdagavond les, heb een hond, huishouden en nu de opleiding. Ben dus altijd druk en aan het plannen.
Ik probeer veale 3 a 4 keer te trainen. Als ik fit ben doe ik het vaker. Ben of de dinsdag of de donderdag avond thuis, dan doe ik de studie en huishouden. In het weekend rest van het huishouden en veale ook, druk druk druk maar zou niet zonder kunnen. Wil wel graag minder uren werkem zodat ik s avonds meer thuis zou zijn maar dit is nog niet mogelijk

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:35

@ tine: lijkt me erg zwaar. Voor mensen die chronisch ziek zijn, heb ik alle respect. Helaas zitten hier in de buurt veel te veel mensen die op onze kosten leven en gewoonweg te lui zijn om te werken. En wij maar belastingen betalen...
Kunnen ze dat geld beter gebruiken voor de mensen die dit echt nodig hebben, zoals jij bijvoorbeeld. De moeder van een vriendin heeft MS, ook zij kan niet meer gaan werken. Soms kan zij heel goed, maar soms geraakt ze haar bed niet eens uit. De moeder is alleenstaand met 3 kinderen, ze krijgt wel kindergeld, maarja veel is dit uiteraard niet. De oudste dochter werkt zich nu kapot zodat zij voor een beetje inkomen kan zorgen, anders trekken ze het niet.

Toen je zei: ik probeer beide mannen 6 dagen per week te trainen, begon ik ook wel te lachen, leek alsof je het over je man en zoon had :Y)

@ Ipsilonka: handig als er thuis iemand komt om het werk te doen! maarja, ik denk dat je ook geen alternatief hebt, dan is 24 uur op een dag te weinig. Of je zou je quality time met de paardjes moeten opgeven...(of misschien zelfs verkopen)
Als ik in jouw schoenen stond, zou ik hetzelfde doen denk ik, hulp inschakelen om thuis de werkjes te doen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:36

Evelli schreef:

Ja :D De Zaanse Ruiters is nog geen 5 km van stal af :+

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:40

Gisteren kar wezen passen voor Sun. Hij kon er goed mee uit de voeten (al vond hij de kar wel zwaar in het begin vergeleken met de nog-geen-50-kilo-wegende-tweewieler) en liep al snel vrij netjes. Beetje teveel nog op de voorhand, maar hij wilde in elk geval wel wat tempowisselingen laten zien en bleef aardig nageeflijk in vooruit- en terugrijden. :)
De wagen zat overigens echt HEERLIJK! Misschien dat er tzt toch weer een klein vierwielertje komt. Ik vond deze wagen voor het mooi net iets te groot voor Sunny, maar hij kon er wel mee uit de voeten.
Op de terugweg was het ff wat minder. Ik was met pony in de trailer naar die man toe gegaan van wie de wagen was. Op de terugweg, werden we aan de kant gezet door een politiewagen. Bleek dat het wiellager ofzo (sorry, ben niet zo technisch) behoorlijk gesloopt was, en ik mocht niet verder rijden. Sta je dan, met paard op een parkeerplaatsje langs de snelweg. Gelukkig was die meneer van de koets wel bereid om ons met de paardenvrachtwagen op te halen en naar huis te rijden, dus uiteindelijk alles toch nog goed gekomen. Die agent heeft me de speling op het wiel ook nog even laten zien en daar schrok ik behoorlijk van. Nu dus maar zo snel mogelijk op voor een E-rijbewijs en dan een goede trailer meteen alvast voor 2 pony's aanschaffen.
Nee, niks gewonnen met de staatsloterij, dus dat wordt ook nog wel even sparen. Gelukkig mag ik in de tussentijd van een vriendin de 2-paardstrailer lenen, en wil mn andere vriendin wel chauffeuren :) Kunnen we toch veilig op weg.

Groetjes, lacuna

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:49

Ipsilonka schreef:
Evelli schreef:

Ja :D De Zaanse Ruiters is nog geen 5 km van stal af :+

Bij mij ook ongeveer 5 km :D Ciska/Dennis komt keet ophalen :)

Lotje van mij staat in de opfok, dus geen werk aan. Dora staat nog stil, die wordt komende zomer beleerd.
Keet vindt het heerlijk op het land en maakt haar weinig uit of ze wel of niet werkt. Ze heeft een goede conditie :D
Deze week elke keer een giga avondspits gehad en veel regen. Dan krijgen ze een aai over de bol en dan ben ik weer weg.
Is het mooi weer als ik uit het werk kom, dan ga ik direct door naar stal en ga ik met de pony's aan de slag :)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:51

trouwens, als ik met de trein naar school ga en dan langs wormeveer rij met de trein.. zie ik altijd aan de kant van het spoort een mini stalletje staan met paar shets met op het bord: Pin up club ofzo :P

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:55

:) Zou best kunnen. Was laatst ergens heen gereden (wist alleen niet waar ik uit zou komen) Toem kwam ik langd se Showboot :+

Waar mijn ponys staan komt geen OV in de buurt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:56

Ik heb 11 monsters rond lopen.
Zit 2 dagen op kantoor en 3 á 4 dagen hobbel ik rond als hoefsmid samen met wat lesgeven en soms wat betuigen voor andere.

Ik denk dat ik zelf hooguit een 1 tot 3x per week rij/longeer/train. Niet per pony, maar in totaal helaas. Zomers wat meer dan 's winters.
Pony's worden zowiezo al 2 of 3x voor pony rijlesjes gebruikt, dus hebben wel een basis conditie. En ik heb nog 2 meiden die vaker komen en er dan zo zo veel mogelijk rijden.
Van die 11 mormels zijn er 5 in de leeftijd dat ze aan het werk kunnen, een 3 jarige, een 5 jarige, een 9 jarige een 13 jarige en een 16 jarige. De 5 en 9 jarige zijn Roos en Whit, die dus het hardst werken. De 13 jarige is Dennis, niet betuigd, eigenlijk alleen voor beginners lesjes en grasmaaier. Judith is 16, door een chronische blessure fokmerrie en lespony (net niet rad, maar door wel bewegen blijft ze sterk genoeg). Lotje is 3 en begint net, is al betuigd en bereden, heeft nu vakantie bij de hengst.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:22

Citaat:
Wat vinden jullie beter? Elastiek (halsverlenger?) of bijzetteugels? (die van rubber, die ook enigszins uitrekbaar zijn)

Ben een trut wat dat betreft: ik hou er helemaal niet van er iets aan te hangen wat vast zit. Dubbele lijnen doe ik heel soms, maar ik werk vooral met longeren 'los', via free style systeem van Emiel Voest.

Ik kan mijn werk gelukkig heel flexibel indelen omdat ik vooral in projecten werk voor instellingen / bedrijven en omdat ik trainingen geef. Volgende week bijvoorbeeld is zo'n week waarin ik de hele week elke dag trainingen geef, dan kan ik met de pony's / paarden vrijwel niets, behalve de maandag, want ik geef di t/m zat training. Maar deze week zit ik wel zo'n 16 uur op het project en voor de rest nog een opdracht die afmoet. Kan ik zo doen en laten wat ik wil. Moet zo naar een afspraak, maar ben nu dus even thuis. Is heerlijk op die manier te werken. Heb het wel af en toe ontzettend druk, maar soms ook heel rustig (en dan ben ik weer druk met de pony's / paarden).

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 13:24

grrr.. ik word gek, moet nog 2 opdrachten inleveren voor nederlands, maar ik lees het maar neem het niet op. Ik wilde het vandaag afronden, maar ben bang dat het niet gaat lukken

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:32

Succes nog tallechie :P

Sil gister:
Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:35

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:37

Goedesmiddags dames!

sil ziet er zo lief uit!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:05

Laten we het erop houden dat ik hier geen woorden voor heb :\

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:56

oei lacuna, balen en schrikken! :oo gelukkig oplettende oom agent en vervangend vervoer!

ik hb een fulltime studie, en werk nu op vrijdagavond en zaterdag. Ook woon ik samen en trek ik het meeste van het huishouden op mijn nek (wil ik zelf!) Dids doet misschien 2x per week iets, ga wel bijna elke dag. Maar hij staat 24/7 buiten, dus naar hem toe hoef ik me niet schuldig te voelen :D
Maargoed, studie houdtin dat ik ook regelmatig een ochtend vrij van lessen heb, en dan dus naar stal kan :)

zo, ik ga ete maken en dan richting m'n werk :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:10

dat is schrikken zeg evelli! was je moeder erbij?

Dat filmpje is echt vaag... wat is daar nou leuk aan.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:19

ik weet niet of ik vanavond nog ga mennen.
weet niet of ik zin heb haha

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:25

Jenkins schreef:
Wat vinden jullie beter? Elastiek (halsverlenger?) of bijzetteugels? (die van rubber, die ook enigszins uitrekbaar zijn)

Ik gebruik altijd touwtjes.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:28

Ik heb bijzetteugels gebruikt, maar was hier niet zo tevreden van. Romeo kon zich vastzetten in de mond, liep niet netjes over de rug, zat weinig achterhand bij, nageeflijkheid was zeker ver te zoeken.
Ik heb nu een pessoatuig gekocht en dat gaat prima. Ik ben er zeer tevreden van en vind het zeker een aanrader!
Maar touwtjes zijn naar het schijnt ook érg efficiënt. :j

Jezus Evelli, je kan het wel niet allemaal goed zien in het filmpje, maar toen ik die plons hoorde, ging mijn mond toch open staan hoor! :oo
Maargoed, nu moeten we toch zo reageren: "Wauw geweldig! Hoe stoer van die gasten! Ik wil zeker hun vriend worden!" (of is dit niet de bedoeling van dit filmpje >;) )

Evelli, van die huifkar, was je moeder erbij? Lijkt me enorm schrikken, zeker voor die gehandicapte mensen! Gelukkig is iedereen er ongedeerd uitgekomen! Wat hadden de paarden?(gezien ze er zo moeilijk uit te krijgen waren)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:37

Ohja, ik ga even vervelend doen, en een post van op pagina 55 opnieuw plaatsen. Ik had daar een probleempje vermeld en heb hier geen enkele reactie op gekregen... :o

Mijn strengen zitten op het voorlaatste gaatje (als ze in het laatste gaatje gaan, houdt de veiligheidsluiting niet en schieten de strengen van het borststuk af, wat dus niet de bedoeling is :Y) ) en het lamoen is zo ver als het kan ingeschoven, tot tegen het haakje waar de broekriem aan bevestigd wordt. Maar nu zit het uiteinde van het lamoen iets voorbij het schoftje, alleen als Romeo echt aan het trekken is, zit het lamoen goed. Als we dus op een vlakke weg rijden en de strengen een klein beetje doorhangen, gaat het lamoen voor het schoftje liggen tegen Romeo aan.

Ik denk dat de enige oplossing is om het lamoen korter te maken. De strengen zouden gerust nog een gaatje korter mogen, maar dat gaat momenteel dus niet omdat het lamoen niet verder ingeschoven kan worden. Hoe zouden jullie dit oplossen (als dit op te lossen valt)
VHU, jij hebt dezelfde wagen als mij en je pony is kleiner dan die van mij, heb jij dit probleem niet?
Romeo heeft roestplekjes net achter zijn schouders (net voor het schoftje) omdat er aan de binnenkant van het lamoen wat lak is af gegaan.

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:38

sander_lotte schreef:
Ik heb bijzetteugels gebruikt, maar was hier niet zo tevreden van. Romeo kon zich vastzetten in de mond, liep niet netjes over de rug, zat weinig achterhand bij, nageeflijkheid was zeker ver te zoeken.
Ik heb nu een pessoatuig gekocht en dat gaat prima. Ik ben er zeer tevreden van en vind het zeker een aanrader!
Maar touwtjes zijn naar het schijnt ook érg efficiënt. :j

Mijn lesgeefster was niet zo wild van pessoa omdat dat steeds een lichte druk blijft geven in de mond. Bij touwtjes valt de druk weg van het ogenblik dat het paard nageeft (= beloning voor het nageven)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:44

Popkjen schreef:
Mijn lesgeefster was niet zo wild van pessoa omdat dat steeds een lichte druk blijft geven in de mond. Bij touwtjes valt de druk weg van het ogenblik dat het paard nageeft (= beloning voor het nageven)

Ik zeg eerlijk dat ik het niet weet, maar ik ga even zeggen hoe ik denk. Moet je ohz en voor de wagen niet altijd een lichte druk geven?(contact houden)
Volgens mij valt de grootste druk weg met de pessoa als het paard nageeflijk gaat lopen. Er blijft nog een beetje druk, maar dit lijkt mij best logisch.

Als ik nu Romeo als voorbeeld neem. Ik wil dat hij met achterhand loopt en netjes over zijn rug, hiervoor is (denk ik) de pessoa de beste oplossing. Touwtjes hebben toch geen invloed op het achterhandgebruik? Of ben ik nu verkeerd? :Y)

Nogmaals, ik zeg eerlijk dat ik er niet veel van weet. Dus uitleg is altijd welkom, dan word ik ook weer wat wijzer :D (ik zou beter wat wijzer worden door middel van mijn boeken van frans die voor me liggen... :o )

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:49

Als je paard nageeft zou de normale gang van zake moeten zijn dat jouw hand ook nageeft. Als je wil dat de achterhand meer werkt ga je die motiveren met je zweep zonder dat je het paard daarbij wegjaagt. Dus de touwtjes gaan het verhaal van jouw handen overnemen aan de longe en verder hou je gewoon de longeerzweep bij de hand om de achterhand te activeren.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:01

Als ik wil bijzetten gebruik ik ook touwtjes, gisteren nog bij pony gedaan en vandaag was verschil goed merkbaar.