[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:36

ik zit op ''mezelf'' he :) oke, bij m'n vriendje,maar toch geeft dat verantwoordelijkheidsgevoel :P
ach, kom er wel hoor
vind m'n opa z'n motto goed :j
al wat je verdient, opmaken! Maken dat jij ervan genoten hebt je hebt er ook zelf voor gewerkt :))

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:58

sander_lotte schreef:
@ Popkjen: als je dat maar weet! Mooi groot huis, bij ons huis de stallen en weides, binnen- en buitenpiste (waar ook mogelijkheid is om te mennen, dus moet groot genoeg zijn),...
Qua paardjes heb ik ook plannen: Romeo uiteraard, dan nog een maatje voor Romeo (liefst identiek), en dan 2 rijpaarden voor bosritten mee te maken met mijn vriend. Maar als we die mogelijkheid niet hebben, hoeven de rijpaarden niet, dan ben ik tevreden met 2 Romeo'tjes :Y)

Laat iets weten als het zover is... Komen we eens op bezoek ;)
Bij mij komt het aantal gewilde paarden ook op 4. Gerben, Kitty, dan nog een dubbelspanmaatje voor Kitty en nog een dressuurpaard voor mij. Meer moet dat niet zijn :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:07

@ Naaltje: ja inderdaad, dan is het een pak minder gemakkelijk... Daarom geniet ik zo lang mogelijk van mijn ouders :Y) Zolang ik naar school ga, blijf ik bij mams en paps wonen, lekker goedkoop :+
Dat motto van je opa is inderdaad wel goed :D Maar al wat ik nu opmaak, kan ik later niet meer opmaken... Dus spaar ik liever even :o

@ Popkjen: ik zal je inderdaad iets laten weten als het zover is! Kan wel nog een aantal jaartjes duren hé :Y) Ondertussen droom ik nog lekker verder :z

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:18

ik lees veel over verkoop, ik heb ooit één paard verkocht hier (naja die van mijn zus) en die is niet zo goed terecht gekomen, dus heb daar best een knauw van opgelopen.
De pony's die er nu staan heb ik allemaal vanaf kinds af aan. Bij een eventuele nieuwe pony zou ik misschien wel eerder verkopen als het niet bij me zou passen hoor.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:35

Wordt vast superveulen Dennis! Wat zijn er toch een prachtige shetlanders, leuk om te zien.

Als je m'n profiel ziet, zie je dat wij heel wat paarden / pony's hebben gehad. Een paard dreigde te worden doorverkocht (voor de sport, terwijl ik haar daar niet meer geschikt voor vond) door de nieuwe eigenaar, die heb ik terug gekocht en toen weer verkocht naar iemand die haar nu nog steeds heeft. Van een ander paard die ik wat uit het oog had verloren vreesde ik dat hij de handel in was gegaan, maar die geniet gelukkig van een goed pensioen.

Alle anderen zijn, voor zover ik het nu weet, nog steeds bij degene aan wie ik ze heb verkocht, of eventueel naar een volgende eigenaar en toch ook weer goed terecht gekomen. Je kunt er wel veel aan doen als je ze verkoopt. Ga kijken waar ze terecht komen, breng ze zelf weg, kom nog eens langs, hou contact. Laat mensen minstens 2x komen kijken, geef ze een proefperiode als het ingereden / ervaren paarden zijn. En wat ik altijd heb gedaan: als ze ze weer willen verkopen wil ik het als eerste weten en dan koop ik ze zonodig terug (die ene die ik terug heb gekocht trof ik aan op marktplaats ;( ). Wees eerlijk over wat je verkoopt, schep geen valse verwachtingen en geef je paard nooit zomaar weg. Natuurlijk kun je het nooit 100% in de hand houden, dan moet je ze niet verkopen. Maar mijn ervaring door die jaren heen is dat als het toch moet of als je het dus toch wilt, je er zelf veel aan kunt doen.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:49

Wij hadden dat allemaal ook gedaan, maar men vond het toch nodig hem met 6 weken door te verkopen, daarna is ie weer doorverkocht en toen manegepaard geworden, wat hij zeker 10 jaar geweest is.

Vond het erg sneu, was gaaf paard maar te heftig voor ons toen. was toen pas 8 trouwens (ik)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:55

jaa daar ben ik weer :)
magic is kaal *\o/* heerlijk, ik ben zo blij dat ik het gedaan heb, er kwam een onwijs pak haar vanaf, de eerste week krijgt hij 's nachts nog wel een zomerdekentje op om te acclimatiseren, maar daarna mag hij lekker 24/7 in zijn nakie :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:01

heb je foto's van magic in zn nakie?

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:13

nee helemaal vergeten, maar in mijn profiel staan er nog wel een paar van begin dit jaar dat ie net geschoren was

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:20

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:48

Lekker fris Marianne!

Citaat:
daarna is ie weer doorverkocht en toen manegepaard geworden, wat hij zeker 10 jaar geweest is.

Limerick, het paard waarvan ik vreesde dat hij in de handel terecht was gekomen, is ook een aantal jaren manegepaard geweest. Dat wist ik niet, ik vond het heel erg. Maar na wat navragen bleek hij bij een prima manege te zijn geweest en hebben daar toch veel mensen veel plezier van hem gehad. Heb ook foto's van hem gezien waar hij goed verzorgd en goed op staat. Dus een manege is niet altijd fout, alhoewel het mijn keus nooit zou zijn. Ik ben ook erg blij dat hij nu met pensioen is, voorzover ik dat nu begrijp. Soms kun je niet meer ingrijpen, zeker niet als je nog zo jong bent natuurlijk. Als je ouder bent, kun je het al beter in de gaten houden. Heb je zelf een auto, rijbewijs, kun je langsgaan. Nu heb je e-mail, internet, je kunt bokt volgen, marktplaats etc.

Maar goed ik heb ook geleerd dat verkopen loslaten betekent. Een nieuwe eigenaar kan dingen op een andere manier doen dan dat jij dat zou doen, hoeft niet verkeerd te zijn. Anders moet je niet verkopen....alleen soms is het niet je eigen keus. Maar dan nog, kun je heel goed kijken waar ze terecht komen. Ushi moest ik echt verkopen, ik kon niet meer voor haar zorgen en ze staat nu op een heel goed adres. Ik had graag gezien dat ze in de sport was gebleven, dat is helaas niet zo, maar ze heeft het wel erg goed naar haar zin en er wordt goed voor haar gezorgd. Heb tot twee keer gevraagd of ik haar terug kon kopen, ze willen haar niet meer kwijt.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:02

de manege waar de mije stond was iets minder. Later is dat wel verbeterd maar toch.

Toch zouden er zat paarden zijn die ik wel zou verkopen, alleen mijn 2 pony's zijn niet echt doorsnee dieren en dus niet voor veel mensen geschikt en eerder met risico handel. De fjord is een superdier maar die wil ik echt niet kwijt. De ene pony trouwens ook niet, de ander is 21 maar die was van mijn zus en heb ik persoonlijk weinig mee. maarja die hebben we al 21 jaar en doe je dus niet meer weg he

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:34

Verkopen, ik heb wel wat verkocht in het verleden een hafveulen van 10 maanden die ik had vanaf dat hij 3 maanden was, die steigerde op mijn hoofd en viel bewust aan. dat heb ik eerlijk gemeld bij verkoop en ben heel kritisch geweest naar kopers en de kopers van toen 9 jaar geleden heeft hem nu nog en verkoopt hem echt niet.
Nando een minipaard omdat hij jimmy opat. Dat ging echt niet die vlogen elkaar aan hard om hard. Die is verkocht aan mensen hier dichtbij en vlak daarna bleek hij al doorverkocht te zijn, inmiddels weet ik waar hij nu staat en blijkt hij via een handelaar verkocht te zijn, maar waar hij nu staat heeft hij het super en als zij hem wegdoet komt hij terug hierheen is onze afspraak.
Dan heb ik nog een week of 2 een leenpony gehad die via mijn wei verder verhuist is, was het goed gegaan met Jimmy dan was hij gebleven maar helaas, die staat bij een bokker en ook dat gaat super.
Van wat ik nu heb gaat in principe niks weg, hoewel ik natuurlijk wel voor gek verklaard wordt als er flink geboden wordt op een van de papierloze ukken. Chicko is in die korte tijd echt een maatje geworden en de jonkies waren dat vanaf dag een. wieneke zou ik het eerste over na denken en een jaar geleden was het antwoord geweest hoeveel biedt je, maar ook met haar heb ik inmiddels een band die ik niet kwijt wil. Vooral door het werk, in de wei is ze nu ook aanhankelijk dat had ze eerder niet en dat vond ik jammer. Jimmy en Sonja waren nog voor geen miljoen te koop.

Als ik geen klik heb ben ik wel sneller. Mijn vader heeft een shet en zou hij die willen verkopen dan zwaai ik vriendelijk evenals met zijn ex-haf. Ik had er niks mee. Ydroj was eigenlijk bedoeld voor mij om mee te mennen in 2- span ik wordt nerveus van die pony, als je haar wilt aiien razelt ze, daar wordt ik gek van.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:38

Popkjen schreef:
En waarom niet gewoon zelf starten??

Opdeze moment heb ik tijdsgebrek. Marathon durf ik niet en heb eigenlijk geen wedstrijd ambities. Ik denk aleen dat men pony het wel leuk zou vinden. Vooral als ik een ruitertje zou vinden die er mee zou willen springen,

Petra zal ik ook niet verkopen. Maar als er een serieus bod op komt (veel meer dan realistisch) vrees ik toch dat ze weg gaat. Ik weet hoe hard ik moet werken en hoeveel centjes er maandelijks maar over blijven. En als ik door mijn pony te verkopen mijn maandelijkse lasten aanzienlijk kan doen verminderen, zal ik toch afscheid nemen van haar. Ik heb het dan niet over 10.000 euro, want dat maakt op lange termijn niet echt een verschil. Maar als er een nulleke bij achter staat,...
De kans dat er ooit dit bedrag voor een simpele pony geboden wordt is natuurlijk onbestaande.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:12

Mijn vroegere verzorgpaardje (witte shagya arabier) heeft in de periode dat ik op haar reed in een prikkeldraad gehangen. Dankzij de buurman waren we er op tijd bij, hij belde naar de eigenares: "Die witte ligt op de grond en ik zie heel veel bloed" De merrie was zo in paniek dat ze 39 paaltjes uit de grond heeft getrokken waar deze draad aan vast hing. Kan je je voorstellen wat een gapende wonde dit was... Ze had 27 hechtingen nodig. Ze heeft toen een paar weken met een ingedraaid been in een kleine stal moeten staan zodat ze niet kon rondstappen.
Daarna mocht ze terug de weide op, maar ze mocht absoluut niet rennen, enkel stappen. Dus we mochten maar een klein stukje land afzetten. Maarja, wat verwacht je van zo een paard... Beestje mocht buiten, begon te bokken in het rond, hoe klein het stukje ook was. Wonde uiteraard opnieuw open, opnieuw moeten hechten. De dierenarts zei dat ze waarschijnlijk nooit meer ohz gereden zou kunnen worden, en al zéker nooit meer springen.

Toen kwam er plots een bod uit Spanje. Het was een nederlandstalige dierenarts die de merrie wou kopen voor 50.000 euro en hij zou de reis naar Spanje zelf betalen(vliegtuig). We hebben wel niet kunnen zien hoe ze het daar heeft, maar een tijdje later kregen we een foto met een veulentje naast haar. Ze had een flinke dochter gekregen, Lolita. De vader was trouwens haar weigenootje van toen ze nog hier was (een 2-jarige bonte hengst).

Dit is de enige verkoop die ik heb meegemaakt, en die zal me altijd bijblijven. We wisten wel niet waar ze terecht ging komen, maar het was onze enige keuze.

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:28

b485 schreef:
Popkjen schreef:
En waarom niet gewoon zelf starten??

Opdeze moment heb ik tijdsgebrek. Marathon durf ik niet en heb eigenlijk geen wedstrijd ambities. Ik denk aleen dat men pony het wel leuk zou vinden. Vooral als ik een ruitertje zou vinden die er mee zou willen springen,

Oh een ponyruitertje voor Petra zou wel leuk zijn! Zou zij ook nog wel leuk vinden... Dat moet toch wel te vinden zijn, niet?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:32

Popkjen schreef:
Oh een ponyruitertje voor Petra zou wel leuk zijn! Zou zij ook nog wel leuk vinden... Dat moet toch wel te vinden zijn, niet?

Het moet te vinden zijn, maar ik heb nogal grote eisen :-). Het moet zeker in het begin een ruitertje zijn dat al een beetje kan rijden want ze is nog niet ingereden. Er heeft al eens een meisje opgezeten en braaf was ze genoeg, maar als ze draafde klemde dat ruitertje met haar benen en daar panikeerde Petra een beetje door (tempo opdrijven).

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:52

Je kan ze op het begin aan de longe houden he. En ruitertje ondertussen wat les geven. Ach ja wie weet komt er wel eens wat he. Als je in Heers woont kom je maar bij de LRV van Vechmaal, die hebben ook een ponyclub, daar is misschien wel een ruitertje bij die haar kan/wil rijden...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:57

Vanmorgen pony weer gemend, ging best aardig. Waarschijnlijk nog niet goed genoeg voor een winstpunt, maar hij doet zijn best. Bak is momenteel erg hobbel de bobbel, maar ik sleep hem bewust niet, zodat pony gewend raakt aan herrie en druk van de kar. Hij heeft vandaag geen gekke sprongen gemaakt. Oke, ik heb geen middendraf gedaan, dan gaat het nl standaard mis, maar in de gewone draf nu geen gekke fratsen. Die middendraf laat ik gewoon maar even, tenzij het terrein zondag goed is, dan probeer ik het wel even. Maar als het mis gaat kost het me nog zeker 2 onderdelen voor hij weer gekalmeerd is, dus dan maar een 2 op 1 onderdeel. ;) omdat het niet getoond is.

Had hem gisteren gelongeerd met touwtjes en nog met lange liijnen gewerkt. Denk dat dit goed helpt, dus als ik tijd heb morgen nog maar een keer doen. Moet morgen eerst met Rembrand op wedstrijd en weet niet hoe moe ik dan ben. Want moet natuurlijk ook nog alles poetsen voor menwedstrijd. Probeer wel vandaag zoveel mogelijk voor beide wedstrijden voor te bereiden.
Straks nog priveles met Rembrand. Kijken of ik hem goed los kan krijgen, zodat ik hem morgen maar heel kort hoef los te rijden (des te meer energie heb ikzelf nog over voor in de proef)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:12

Succes met je wedstrijden dit weekend tine10 :)

Gister Sil met zadeltje op gelongeerd, hij maakt er niks van! Dit was de 2de keer :)
Ga zometeen weer naar de EJ, even kijken voor elastiek oid om te longeren.

Wat vinden jullie beter? Elastiek (halsverlenger?) of bijzetteugels? (die van rubber, die ook enigszins uitrekbaar zijn)

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:13

Ik lees dat veel mensen 's ochtends privéles hebben of gewoon gaan mennen. Gaan jullie niet naar school? Of werken? Gewoon even nieuwsgierig hoor :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:29

Haha daar ben ik ook wel benieuwd naar :D alhoewel het best kan want ik moet ook pas om 12 uur naar school :P

Ik ga een weekendje naar limburg, ben dus even niet aanwezig dit weekend :D

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:35

Poeltje schreef:
Ik lees dat veel mensen 's ochtends privéles hebben of gewoon gaan mennen. Gaan jullie niet naar school? Of werken? Gewoon even nieuwsgierig hoor :)

Eigenlijk een goede vraag. Zo vraag ik me ook vaak af hoe sommigen het doen: meerdere pony's meerdere keren per week trainen.

Ik zal beginnen: ik werk 38u per week, heb 2 keer per week avondles, ben een huis aan het verbouwen (weekends), daarnaast nog een hoop huishoudelijk werk en werk bij de pony's (onderhoud weide). Trainen met de pony gebeurt dus 1 (soms 2 keer) per week.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:24

Ik ben chronisch ziek en werk helaas niet meer. Wel heb ik thuis een (woon)boerderij om bij te houden, een kleine veestapel om te verzorgen, 5 ha weiland om te onderhouden, een enorme tuin om bij te houden en natuurlijk een man en zoontje. Ik probeer beide mannen (hihi, lees net terug, lijkt net of ik man en zoon bedoel, maar ik bedoel natuurlijk Rembrand en Amerigo) 6 dagen per week te trainen, in welke vorm dan ook. Dit lukt meestal wel, soms trekt mijn lichaam het niet.

Nu denken jullie wellicht, dan kan ze ook werken als ze zoveel doet. Maar ik kan alles in eigen tempo doen (danwel laten ;) , op moment dat het mij het beste past. Dat kan bij een betaalde baan niet. Wordt de baas niet blij van.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:31

Wij hebben zelf een supermarkt in hoofddorp. Ik werk hier ongeveer 5 lange dagen per week (en regelmatig op zondag). Thuis doe ik niet veel :D Daar komt iemand voor. Ik ga 6/7 dagen in de week naar Pablo toe, maar hij doet niet elke dag wat hoor.