Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Biancacoo schreef:Tine, fijn dat je een leuke week hebt gehad.
of er geen rhino bij je in de buurt is....kun je eigenlijk weinig met zekerheid zeggen, blijkt dat hier 5 km verderop al rhino is en er is geen meldplicht..dus wie weet waar nog meer rhino is... zo vreselijk ver woon ik volgens mij niet bij jou vandaan.....het lijkt nu zo'n beetje toch al door heel het land te zijn
In ieder geval petje af voor ieder die lekker even thuis blijft en niet naar wedstrijden e.d. toegaat met de paardjes !!![]()
frensie dus een lekkere dag gehad !!
VanHuisUit schreef:He Tine, weer in het land, gezellig!
Gelukkig enigszins met een sisser afgelopen bij bijrijdstertje van Kiss maar dat was wel een close call zeg pffff...
Vind droes persoonlijk in de zomer ook altijd een zeer eng iets....je hebt er echt genoeg die van een stal met droes zo op wedstrijd gaan en droes is megabesmettelijk, virus kan heel lang overleven. Rhino overleeft hooguit paar uur, droes soms weken op de grond....
Ik ben blij dat de hoefsmid vorige week is geweest, vind die hoefsmeden en ook DA's altijd een groot risico![]()
Kan me de zorg van de stalhouder van Nouvel heel goed voorstellen, verwerpen van veulen is ramp!
En ik denk dat we nu alleen de neurologische en abortus-gevallen in het oog hebben want ik denk dat dat niet verbloemd wordt door de DA's, die komen bij dergelijke gevallen natuurlijk wel in actie, ze hebben, lijkt mij, ook nog zoiets als hun plicht als DA (hoop ik dan maar). De snottergevallen gaan vaak stilletjes voorbij...
Hier enigszins gevloerd na zwembadbezoek
Ja grappig he die oortjes zijn dus inderdaad herder-oortjes gewordenherdertjes hebben als ze net geboren worden ook vaak eerst van die flapoortjes, trekt dan zo tussen 8e en 12e week bij. Ze zijn nog niet helemaal staand, soms zakken ze een beetje af
NienSCHaap schreef:...En ze kunnen het gewoon weer krijgen, soms word er namelijk gezegd dat ze het maar 1 keer krijgen.
Maar ken een paardje die het een paar jaar geleden had gehad en toen weer kreeg en dat het lang blijft leven is zo, want vervolgens dachten ze op stal dat het overwas maar toen kwam het direct weer terug zaten ze weer met de gebakken peren.
Gem schreef:NienSCHaap schreef:...En ze kunnen het gewoon weer krijgen, soms word er namelijk gezegd dat ze het maar 1 keer krijgen.
Maar ken een paardje die het een paar jaar geleden had gehad en toen weer kreeg en dat het lang blijft leven is zo, want vervolgens dachten ze op stal dat het overwas maar toen kwam het direct weer terug zaten ze weer met de gebakken peren.
Dit is dan echt wel een uitzondering hoor. Het gebeurt maar heel weinig dat een paard 2 of meer keer droes krijgt. Wel gebeurt het soms dat ze drager blijven en levenslang paarden kunnen blijven besmetten. Althans, zo heeft mijn wijlen-DA dit verteld.
VanHuisUit schreef:@Frensie komt het daardoor ook dat dat zo ontzettend hardnekkig is? Bacterie ipv virus en overleven e.d.?
Bij een van de vorige stallen waar ik stond is een keer een hele zomer lang op en af droes geweest. Daar toen ook 3 paarden/pony's overleden, twee geloof ik met blijvende restverschijnselen en echt een grote ellendige snotter/etter/viezige ellende de hele zomer. Was echt drama.
Terwijl vaak als ze het krijgen terwijl ze gewoon jong zijn, noemen ze volgens mij ook wel eens veulendroes, tenminste dat heb ik mij laten vertellen hoor, valt het enorm mee/hebben ze er vrijwel geen last van. Heb op mijn wei ook een keer een setje pony's gehad die droes bleken te hebben, week nadat ze bij mij stonden, errrrug prettigmaar die waren na week of twee zonder al te veel ziekteverschijnselen gewoon weer helemaal fris, zonder abcessen of wat dan ook.
Eng verhaal zeg met Gwin, is ze wel helemaal hersteld of heeft ze er nog wat van overgehouden?
En DA's en eigenwijs....hopeloos is het soms, wat je zegt
Gem schreef:Onze wijlen-DA was een hele beste man. Die zei de wijsheid niet in pacht te hebben en luisterde goed naar de eigenaar. Hij was meer van het mee-denken en ging er vanuit dat de eigenaar het paard het beste kent.
De DA van afgelopen jaren (vóór de verhuizing van Ster naar Schinveld) was echt een betweter. Hij was (overdreven gezegd) type: "ik kom langs, jets eerst een vitaminespuit en wormenspuit erin, neem haren/mest/bloed af, schrijf alvast een recept uit voor antibiotica en pijnstillers, en vraag dán wat er scheelt met het paard"
. Zo hebben we járenlang bij de schimmel van vriendin preventief clindacutin mogen gebruiken om een steeds in de late zomer / vroege najaar terugkerende bacterie in de kiem te kunnen smoren en besmetting te voorkomen. De nieuwe DA wilde echter haren- en bloedmonsters nemen. We hebben moeten praten als brugman om die tube weer te krijgen..... maar daar zijn we dan ook goed in
.