[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:43

Dinsdag a.s. komt de DA hier weer op stal. HS loopt hier minstens 1 x in de twee weken rond. Vind ik zeker zo gevaarlijk :\ .

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:17

Ik krijg hier morgen de hoefsmid en dierenarts langs. Hoefsmid moet echt, want Rembrand is beide voorijzers kwijt. En voor heeft hij verlamd been gehad, dus kan niet zonder ijzers. Gelukkig is hier in de buurt nog niets, anders had ik ze afgezegd.

Het is trouwens niet te doen om alles bij te lezen. Sorry. Hoop dat er niet teveel gekke dingen gebeurd zijn. Hoe is het met Naaltje en IngridM?

Frensie

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:26

Tine fijn dat je een ontspannen week achter de rug hebt! Nu hopen dat je snel niet meer zo moe bent.

Hoefsmid moet hier vrijdag komen. Denk dat als hij zijn spullen ontsmet, schoenen, gereedschap, schort etc. dat het dan geen kwaad kan. Behalve als hij bij een stal is geweest waar paarden snotteren of hoesten. Voorzorgsmaatregelen zijn zeker goed, maar het is geen super virus dat alles aan kan. Wedstrijden/clinics en naar andere stallen/accommodatie met je paard vind ik geen goed plan. Buitenrijden kan geen kwaad.

Dienst zit er alweer even op. Toch nog lekker bezig geweest vandaag. Geen gekke dingen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:30

Tine, fijn dat je een leuke week hebt gehad.
of er geen rhino bij je in de buurt is....kun je eigenlijk weinig met zekerheid zeggen, blijkt dat hier 5 km verderop al rhino is en er is geen meldplicht..dus wie weet waar nog meer rhino is... zo vreselijk ver woon ik volgens mij niet bij jou vandaan.....het lijkt nu zo'n beetje toch al door heel het land te zijn
In ieder geval petje af voor ieder die lekker even thuis blijft en niet naar wedstrijden e.d. toegaat met de paardjes !! _/-\o_
frensie dus een lekkere dag gehad !!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:31

Who jullie gaan echt hard, ga vanaf nu weer blij lezen ;) ja de Rhino is wel een hot ithem nu, tis gewoon vervelend dat er geen meldings plicht is op dit moment.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:36

Biancacoo schreef:
Tine, fijn dat je een leuke week hebt gehad.
of er geen rhino bij je in de buurt is....kun je eigenlijk weinig met zekerheid zeggen, blijkt dat hier 5 km verderop al rhino is en er is geen meldplicht..dus wie weet waar nog meer rhino is... zo vreselijk ver woon ik volgens mij niet bij jou vandaan.....het lijkt nu zo'n beetje toch al door heel het land te zijn
In ieder geval petje af voor ieder die lekker even thuis blijft en niet naar wedstrijden e.d. toegaat met de paardjes !! _/-\o_
frensie dus een lekkere dag gehad !!

Je hebt absoluut gelijk. Kijk maar normaal naar een wedstrijd. Hoeveel mensen komen niet met een ziek(ig) paard toch naar een wedstrijd??? Die zeggen ook niets. Ik hoop alleen dat mensen nu wel zo eerlijk zijn om aan de bel te trekken!

Wij wonen idd niet zo heel ver van elkaar volgens mij.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:50

He Tine, weer in het land, gezellig!
Gelukkig enigszins met een sisser afgelopen bij bijrijdstertje van Kiss maar dat was wel een close call zeg pffff...
Vind droes persoonlijk in de zomer ook altijd een zeer eng iets....je hebt er echt genoeg die van een stal met droes zo op wedstrijd gaan en droes is megabesmettelijk, virus kan heel lang overleven. Rhino overleeft hooguit paar uur, droes soms weken op de grond....

Ik ben blij dat de hoefsmid vorige week is geweest, vind die hoefsmeden en ook DA's altijd een groot risico :n
Kan me de zorg van de stalhouder van Nouvel heel goed voorstellen, verwerpen van veulen is ramp!

En ik denk dat we nu alleen de neurologische en abortus-gevallen in het oog hebben want ik denk dat dat niet verbloemd wordt door de DA's, die komen bij dergelijke gevallen natuurlijk wel in actie, ze hebben, lijkt mij, ook nog zoiets als hun plicht als DA (hoop ik dan maar). De snottergevallen gaan vaak stilletjes voorbij...

Hier enigszins gevloerd na zwembadbezoek :+
Ja grappig he die oortjes zijn dus inderdaad herder-oortjes geworden :+ herdertjes hebben als ze net geboren worden ook vaak eerst van die flapoortjes, trekt dan zo tussen 8e en 12e week bij. Ze zijn nog niet helemaal staand, soms zakken ze een beetje af }:0

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:56

Droes is ook echt niet grappig om op stal te hebben, ken een geval dat de dierenarts echt de eigenaren verkeerde informatie gegeven heeft en vervolgens 2 paarden op stal er aan overlijden.
Een tijd is er een uitbraak ook bij ons geweest de ene naar de andere kreeg het want er was een besmet en voor dat het daar vast gestelt was hadden de andere paarden het al :( dat is toen gelukkig goed gegaan.
En ze kunnen het gewoon weer krijgen, soms word er namelijk gezegd dat ze het maar 1 keer krijgen.
Maar ken een paardje die het een paar jaar geleden had gehad en toen weer kreeg en dat het lang blijft leven is zo, want vervolgens dachten ze op stal dat het overwas maar toen kwam het direct weer terug zaten ze weer met de gebakken peren.

Rhino komt over het algemeen altijd wel voor, de Abortus variant geregeld wel maar dan is het 1 stal hup de boel sluiten, nu was het een neurologische variant en kwam het op een aantal plaatsen naarboven waardoor het leek alsof het niet meer goed in de hand te houden was waardoor de boel een beetje op zijn kop gezet werd.
Ik vind het ook wel super spannend want wie weet verspreid het zicht toch omdat mensen te makkelijk ermee omgaan of geen weet hebben.
De abortus is ook vervelend vooral voor dragende merrie's omdat ze het veulen verwerpen.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:01

VanHuisUit schreef:
He Tine, weer in het land, gezellig!
Gelukkig enigszins met een sisser afgelopen bij bijrijdstertje van Kiss maar dat was wel een close call zeg pffff...
Vind droes persoonlijk in de zomer ook altijd een zeer eng iets....je hebt er echt genoeg die van een stal met droes zo op wedstrijd gaan en droes is megabesmettelijk, virus kan heel lang overleven. Rhino overleeft hooguit paar uur, droes soms weken op de grond....

Ik ben blij dat de hoefsmid vorige week is geweest, vind die hoefsmeden en ook DA's altijd een groot risico :n
Kan me de zorg van de stalhouder van Nouvel heel goed voorstellen, verwerpen van veulen is ramp!

En ik denk dat we nu alleen de neurologische en abortus-gevallen in het oog hebben want ik denk dat dat niet verbloemd wordt door de DA's, die komen bij dergelijke gevallen natuurlijk wel in actie, ze hebben, lijkt mij, ook nog zoiets als hun plicht als DA (hoop ik dan maar). De snottergevallen gaan vaak stilletjes voorbij...

Hier enigszins gevloerd na zwembadbezoek :+
Ja grappig he die oortjes zijn dus inderdaad herder-oortjes geworden :+ herdertjes hebben als ze net geboren worden ook vaak eerst van die flapoortjes, trekt dan zo tussen 8e en 12e week bij. Ze zijn nog niet helemaal staand, soms zakken ze een beetje af }:0

Even betweterig zijn; droes wordt veroorzaakt door een bacterie, niet door een virus.

Tja, en plicht/dierenartsen. Toen ik net op de stal was waar we nu staan, werd Gwin heel erg ziek. Hoge koortspieken. Tijdens de tweede koortspiek had ze een iets slappe staart, stond haar anus open, liep ze licht atactisch achter en had ze nystagmus (ogen gaan dan in zaagbeweging heen en weer). Tja, ik vond het verdacht veel op Rhino lijken en wilde dat ze daarop getest werd. Ik had toen een nieuwe dierenarts en die had bloed afgenomen. Maar zijn collega, een behoorlijk eigenwijze man die mij tijdens de bevalling van Bubbles ook niet erg netjes behandeld heeft, vond het niet nodig dat ze op Rhino getest werd. Uiteindelijk zijn de klachten niet erger geworden, maar het leek er wel verdacht veel op. Gwin heeft als klein Gwinnetje altijd alleen gestaan en daardoor is ze weinig in contact geweest met virussen en bacterien. Het kan maar zo dat op de pensionstal een paar paarden waren die rhino drager zijn en dat zij voor het eerst met dit virus in aanraking kwam. Door de verhuizing natuurlijk stress, dus lagere weerstand.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:11

NienSCHaap schreef:
...En ze kunnen het gewoon weer krijgen, soms word er namelijk gezegd dat ze het maar 1 keer krijgen.
Maar ken een paardje die het een paar jaar geleden had gehad en toen weer kreeg en dat het lang blijft leven is zo, want vervolgens dachten ze op stal dat het overwas maar toen kwam het direct weer terug zaten ze weer met de gebakken peren.

Dit is dan echt wel een uitzondering hoor. Het gebeurt maar heel weinig dat een paard 2 of meer keer droes krijgt. Wel gebeurt het soms dat ze drager blijven en levenslang paarden kunnen blijven besmetten. Althans, volgens info van mijn wijlen-DA.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:15

Gem schreef:
NienSCHaap schreef:
...En ze kunnen het gewoon weer krijgen, soms word er namelijk gezegd dat ze het maar 1 keer krijgen.

Dit is dan echt wel een uitzondering hoor. Het gebeurt maar heel weinig dat een paard 2 of meer keer droes krijgt. Wel gebeurt het soms dat ze drager blijven en levenslang paarden kunnen blijven besmetten. Althans, zo heeft mijn wijlen-DA dit verteld.

Nou ja die dierenarts was ik al nooit grote vrienden mee ;)
Maar bij de eerste verdenken dat het droes kon zijn omdat het in de buurt ook heerste had ik het tegen de eigenaar gezegd.
Die had de dierenarts gebeld en die zei dat het niet kon omdat ze het al een keer gehad heeft.
Nou mooi wel dus :Y) en zo ken ik van een Bokker ook wel een paardje die dat gehad heeft.
Tuurlijk hoeft niet, maar die dierenarts beweerde dat dat dus echt nooit kon enzo _O-

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:16

@Frensie komt het daardoor ook dat dat zo ontzettend hardnekkig is? Bacterie ipv virus en overleven e.d.?
Bij een van de vorige stallen waar ik stond is een keer een hele zomer lang op en af droes geweest. Daar toen ook 3 paarden/pony's overleden, twee geloof ik met blijvende restverschijnselen en echt een grote ellendige snotter/etter/viezige ellende de hele zomer. Was echt drama.
Terwijl vaak als ze het krijgen terwijl ze gewoon jong zijn, noemen ze volgens mij ook wel eens veulendroes, tenminste dat heb ik mij laten vertellen hoor, valt het enorm mee/hebben ze er vrijwel geen last van. Heb op mijn wei ook een keer een setje pony's gehad die droes bleken te hebben, week nadat ze bij mij stonden, errrrug prettig :\ maar die waren na week of twee zonder al te veel ziekteverschijnselen gewoon weer helemaal fris, zonder abcessen of wat dan ook.

Eng verhaal zeg met Gwin, is ze wel helemaal hersteld of heeft ze er nog wat van overgehouden?
En DA's en eigenwijs....hopeloos is het soms, wat je zegt ;(

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:23

Bijgelezen,

Kiss, pfff dan heeft ze echt geluk gehad met een doppie op haar koppie, hopelijk knapt ze snel weer op.
Kan ze weer naar school gaan enzo, het is niet niks, maar het had dus veel erger af kunnen lopen :(:)

Biancacoo, bedankt *\o/*

Tine10, hoe kwam het dat rembrandt verlamd is geweest?

Ollie, leuke foto's, geweldig stel :D

Lanouska, had les van GL wat niet verkeerd liep.

en heb niet zoveel onthouden :o

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 20:27

@ NS ik had geen les harry mijn koetsier had les. ik heb over 2 week (als alles door gaat) les met het linker achterpaard *\o/*

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:28

Onze wijlen-DA was een hele beste man. Die zei de wijsheid niet in pacht te hebben en luisterde goed naar de eigenaar. Hij was meer van het mee-denken en ging er vanuit dat de eigenaar het paard het beste kent.
De DA van afgelopen jaren (vóór de verhuizing van Ster naar Schinveld) was echt een betweter. Hij was (overdreven gezegd ;) ) type: "ik kom langs, jets eerst een vitaminespuit en wormenspuit erin, neem haren/mest/bloed af, schrijf alvast een recept uit voor antibiotica en pijnstillers, en vraag dán wat er scheelt met het paard" :? . Zo hebben we járenlang bij de schimmel van vriendin preventief clindacutin mogen gebruiken om een steeds in de late zomer / vroege najaar terugkerende bacterie in de kiem te kunnen smoren en besmetting te voorkomen. De nieuwe DA wilde echter haren- en bloedmonsters nemen. We hebben moeten praten als brugman om die tube weer te krijgen..... maar daar zijn we dan ook goed in O:) .

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:34

lanouska schreef:
@ NS ik had geen les harry mijn koetsier had les. ik heb over 2 week (als alles door gaat) les met het linker achterpaard *\o/*

Sorry las het inderdaad goed verkeerd :') zag iets te veel lettertje dubbel :Y)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:36

VanHuisUit schreef:
@Frensie komt het daardoor ook dat dat zo ontzettend hardnekkig is? Bacterie ipv virus en overleven e.d.?
Bij een van de vorige stallen waar ik stond is een keer een hele zomer lang op en af droes geweest. Daar toen ook 3 paarden/pony's overleden, twee geloof ik met blijvende restverschijnselen en echt een grote ellendige snotter/etter/viezige ellende de hele zomer. Was echt drama.
Terwijl vaak als ze het krijgen terwijl ze gewoon jong zijn, noemen ze volgens mij ook wel eens veulendroes, tenminste dat heb ik mij laten vertellen hoor, valt het enorm mee/hebben ze er vrijwel geen last van. Heb op mijn wei ook een keer een setje pony's gehad die droes bleken te hebben, week nadat ze bij mij stonden, errrrug prettig :\ maar die waren na week of twee zonder al te veel ziekteverschijnselen gewoon weer helemaal fris, zonder abcessen of wat dan ook.

Eng verhaal zeg met Gwin, is ze wel helemaal hersteld of heeft ze er nog wat van overgehouden?
En DA's en eigenwijs....hopeloos is het soms, wat je zegt ;(

Tja of ze er wat aan over heeft gehouden... ze spoort natuurlijk niet helemaal, maar volgens mij was dat daarvoor ookal zo ;) Verder geen restverschijnselen. Heb nu altijd sterke sterke hele sterke voorkeur voor andere dierenarts. Vooral nadat hij me afwimpelde toen ik rond 7 uur 's ochtends belde omdat Bubbles al te lang aan het persen was op de 1e pup. Uiteindelijk 4 dode pups... Kwam door een vervelende samenloop van omstandigheden, o.a. door hem.

Durf niet te zeggen of droes daardoor hardnekkiger is. Op de manege waar ik altijd kwam ook een keer een zomer droes gehad. Paarden staan daar in groepshuisvesting, dus het was meteen goed raak. Eén paard heel intensief verzorgd, meerdere keren per dag lauw suikerwater aangeboden om te zorgen dat er vocht in kwam, want ze wilde niet drinken. Twee andere paarden ook vrij heftig, maar niet zo erg. Verder een hoop gesnotter. Ook een enkel paard dat het al eens eerder had gehad. Er zijn altijd uitzonderingen op de regel.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 20:38

z'n dierenarts hebben wij ook is gehad.
mijn poný was al een week af en aan erg kreupel s'ochtends niks aan de hand en als die s'avonds het land weer uitkwam stok kreupel.
dus DA laten komen die zei spierbevangen (terwijl het beste paard al 2 week niks gedaan had) maar toch bloed afgenomen en getest daar kwan niks uit. het apperaat was stuk want hij was echt spierbevangen, dus met ander apperaat getest ook daar kwam niks uit maar hij was echt spierbevangen. ~~}>
volgende dag weer DA gehad (dit x een ander van zelfde praktijk) had het beste peerd een hoefzweer |o .
wij hebben echt stom verbaasd staan kijken hoe ze dit met mekaar konden verwarren

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:39

Gem schreef:
Onze wijlen-DA was een hele beste man. Die zei de wijsheid niet in pacht te hebben en luisterde goed naar de eigenaar. Hij was meer van het mee-denken en ging er vanuit dat de eigenaar het paard het beste kent.
De DA van afgelopen jaren (vóór de verhuizing van Ster naar Schinveld) was echt een betweter. Hij was (overdreven gezegd ;) ) type: "ik kom langs, jets eerst een vitaminespuit en wormenspuit erin, neem haren/mest/bloed af, schrijf alvast een recept uit voor antibiotica en pijnstillers, en vraag dán wat er scheelt met het paard" :? . Zo hebben we járenlang bij de schimmel van vriendin preventief clindacutin mogen gebruiken om een steeds in de late zomer / vroege najaar terugkerende bacterie in de kiem te kunnen smoren en besmetting te voorkomen. De nieuwe DA wilde echter haren- en bloedmonsters nemen. We hebben moeten praten als brugman om die tube weer te krijgen..... maar daar zijn we dan ook goed in O:) .

Haha zo konden wij uit de buurt uit best veel praktijken kiezen en ik had het liefste een man, hard maar eerlijk en rechtvaardig.
bracht dingen soms echt keihard waardoor je schrok maar hij zei het wel eerlijk en rechtvaardig, bond er geen doekjes om.
Alleen nadat ik meer dan 12 uur op hem heb zitten te wachten en ik om 11 uur savonds nog op stal zat omdat hij zei "ik kom nog wel" en toen ik om 11 uur weer belde nee word morgen _O- was ik er zo flauw van was al dag 3 dat er iets tussen was gekomen.
Heb ik een andere dierenarts opgebeld, super vent, kan er goed mee praten, denkt mee en super eerlijk.
maar zijn Collega :( Ik belde ook altijd met dat ik die ene heel graag wou en niet hem want anders mocht hij zo weer vertrekken liet mijn paarden niet door hem behandelen.
Heb het 1x moeten doen omdat mijn paard met maandagziekte stond en er niks anders op zat :') maar was direct weer genezen _/-\o_

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:59

goedenavond allemaal hier :wave:

zag mooie samenvatting van Biancacoo op vorige blz en hierboven nog mooie van NienSchaap, sluit ik helemaal bij aan +:)+
Nog paar dingetjes even noemen die ik heb onthouden:
Biancacoo gezellig dat je weer terug bent!!!
en Tine weer terug van vakantie en gelukkig goede vakantie gehad!!! Heb je beetje op de latten kunnen staan en hoe is 't met de energie???
Kiss wat erg van je verzorgster, klinkt toch aardig serieus, een bloeding in de hersenen :oo Hoe gaat het nu met haar???
en Ollie en AR: geweldige Simba en Fayegale (zeg ik dat goed??? :o ) foto's

Rhino houdt de gemoederen nog steeds bezig, ik hoop maar dat het allemaal snel over is en aan ons allemaal hier voorbij gaat!!!

Wij waren hele dag op de Flanders Horse Expo, was erg leuk, mooie hallen daar zeg. De indoor mencup werd daar vanmiddag verreden en dat was erg gaaf om te zien. En verder met open mond naar Perelli demonstratie staan kijken waarbij een groen speels paard op een heerlijk ontspannen manier leerde 'praten' met de baas en na een half uur gewoon op aanwijzen met het stokje ging liggen en rustig bleef liggen terwijl die meneer erop ging zitten, was echt onder de indruk.
Verder zo'n grote paardenbal gekocht om met Mick te spelen (1m20 doorsnede), ben benieuwd hoe hij daarop reageert.

Wij gaan morgen nog even dezelfde route als gisteren rijden met het schrikpunt van gisteren. Proberen of hij nu door wil lopen... (is een stuk over loopplanken/bouwplaten met van die graafmachines enzo, dus kan me ook wel voorstellen dat over die planken lopen 'eng' is...)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:04

prinsjeh..dank je wel !

leuk voor mick zo'n bal, vind hij of te gek,...of mega stom.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:08

hihi, hoop 't eerste :D

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:20

Ik had een skippybal voor Gwin, deed ze echt helemaal niks mee.. :')

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:23

Heb naar zo'n filmpje zitten kijken vanmiddag waarbij ze paard heel nieuwsgierig naar die bal maakten en steeds van verder af naar m toe rollen enzo, proberen z'n aandacht te trekken... Nou ja, we zien wel, voor 't zelfde geld is 't volgende week leuke kastvulling (of voor één van de andere paardjes op stal, d'r staan er ruim 40, dus iemand zal 'm wel leuk vinden :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:24

Ze deden hier ook niet zoveel met de bal...... tot hij kapot was. Dat vonden ze echt geweldig. Samen trekken.

Heb wel op de latten gestaan, maar energieniveau zit in een heel diep dal helaas.

Heb nieuwe hometrainer (een die wel past) dus hoop zo wat betere conditie te gaan krijgen, maar moet eerst nog uitzoeken hoe hij werkt.

Nien: oorzaak van verlamming van Rembrand was niet duidelijk, is heel geleidelijk gegaan. Maar ze vermoeden een klap van ander paard (wat weinig aannemelijk is, paarden toen waren heel rustig naar elkaar) of gerold over een steen. Normaal worden ze accuut kreupel, maar bij Rembrand ging het dus heel erg langzaam. Gelukkig doet hij het weer, maar je blijft wel altijd iets zien (ik in ieder geval wel, omdat ik het weet)

Zo, nu even kopje thee en naar bed. Morgen weer volle agenda, met een nog erg moe lichaam. Ben benieuwd hoever ik mijn kluslijst af krijg.