[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:13

Wat betreft de klik niet onder het zadel, daar kan ik over meepraten Tallechie. Mijn haflinger Stan (1.56, type echte beer en stevigbe haflinger, ik vond hem echt super om te zien)...
Afbeelding

was met grondwerk / wandelen / omgang echt zo ontzettend lief. Maar met rijden, ik durfde hem niet te rijden, zo stom...(was toen net gerevalideerd, ik was zo bang te vallen en had ook vaak nog pijn met het rijden), hij merkte dat steeds meer en op een gegeven moment stonden we ergens in de polder, ik durfde het niet meer (er was niets aan de hand, hij keek naar een koe of zoiets :+ , nu met Zarah zeg ik gewoon nou vooruit, bij hem durfde ik dat op een of andere manier niet) en ik ben eraf gestapt, naar huis gelopen en hij is ingeruild op Simba. Ik was zo mijn vertrouwen kwijt dat ik een zo klein en lief mogelijke pony weer terug wilde waar ik wel weer wat mee durfde.

Eigenlijk had ik dat na een paar keer rijden al moeten doen, we voelden elkaar niet aan. Hij ging marcheren, op zijn haflingers, ik werd bang. Met zijn nieuwe eigenaresse gaat het super. Mijn conclusie is dat ik niet kan omgaan met stoere, stevige ruinen en vooral geen koudbloeden, die zijn echt heel anders dan het type paard waar ik juist super mee om kan gaan de meer overgevoelige zenuwachtige typetjes. Dat ik in Zarah en ook Nolanda, toch tuigers met flinke marcherende gangen :D , wel vertrouwen heb komt omdat zij heel erg goed reageren op mij, ik ben rustig en geef haar vertrouwen, zij nemen het over. Met hun kan ik dus lezen en schrijven, helemaal met Zarah. Bij Stan had ik dat gevoel absoluut niet.

Ik vond het vreselijk omdat hij voor de rest zo'n lief en leuk paard was, maar het is wel een goede keus geweest. Nu rij / men ik weer met plezier in plaats van met een knoop in mijn maag. Sterker nog: ik dacht dat ik het helemaal niet meer kon. Denk dat ik ook helemaal verkrampt op hem heb gezeten achteraf. Ik had na het rijden met hem altijd ontzettende spierpijn, met Zarah en Nolanda heb ik wel een beetje spierpijn gehad in het begin, maar nu vrijwel niet meer. Denk wel dat ik weer pijn heb als ik elke dag zou gaan rijden (doe ik dus niet) maar bij Stan had ik dat zelfs als ik maar met hem ging stappen. Pure stress denk ik achteraf.

Mensen snapten echt niet dat ik Stan verkocht, hij was zo lief, zo mooi en iedereen vond dat ik er zo mooi op reed.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 10-06-10 13:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Poeltje

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:23

@tallechie: Lekker dat je gips eraf is. Je vakantie klinkt trouwens ook erg lekker!

@Dennis: Hoop voor je dat ze snel weer terug is. Welke hengst zet je erop?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:32

@ tallechie: dat is inderdaad een zware keuze die je moet maken. Het is voor jou ook niet leuk om met een dubbel gevoel te zitten.

@ VHU: Zo een haflinger heb ik ook gehad.(hoewel het toch heel anders is, het was meer dan "een klik" die er niet was ohz)
Het was een geweldig dier, ik durfde met hem springen zonder zadel en hoofdstel, ik durfde onder hem te gaan liggen, hij was zo een ongelofelijke schat! Maar soms had hij ohz van die momenten dat hij rodeo ging rijden, dan keerde mijn maag om. In een afgesloten bak vond ik het zo erg niet, die zweep erop en doorlopen. Iedereen stond ervan versteld hoe ik kon blijven zitten op hem. Maar zelfs in het bos kreeg hij soms zijn kuren, of dan zette hij zijn achteruit op en dan volle vaart achteruit het bos in, verschrikkelijk als je dan takken in je rug krijgt en je dat beest niet vooruit krijgt!
Ik heb geprobeerd om door te bijten, maar helaas is het mislukt. In december 2006 was zijn rodeo geslaagd, ik heb een week in het ziekenhuis gelegen met een spierscheur in mijn buik en een stukje bot in mijn heup opzij gesprongen. Toen ik terug thuis was en met hem bezig was in de wei (op krukken), heeft hij tegen mijn hoofd gesteigerd(met hoefijzers).
Paardje is toen weg gegaan en dat is momenteel het enige paard op de wereld waar ik echt bang van ben. (er mag trouwens niemand meer op dat paard rijden, hij loopt nu regelmatig voor de wagen)
Ik had toen misschien beter moeten nadenken en het opgeven voordat het te laat was. Maarja, ik ben al blij dat ik nog leef.
Ik had hetzelfde als jij VHU, ik heb toen Romeo gekocht met het gedacht van: "zo een klein, schattig ding kan me helpen, en daar durf ik wel wat mee." En dat is het beste wat ik ooit heb kunnen doen!

Uiteraard is mijn verhaal heel anders, maar ik wil hiermee zeggen dat als er een negatief punt is, je dat zeer goed moet overdenken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:37

Yaan van Echelsehei gaat ze bij, een middenmaatse 2e premie vos met echt gruwelijk gave beweging.
Ze komt maar zo'n 25 km hier vandaan te staan bij een klant van mij. Weet dat ze er wel goed staat.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:40

Heftig is dat geweest S_L!
Het rare vond ik dat ik al zoveel paarden heb gereden en ik dat gevoel van angst nooit eerder zo heb ervaren. Ik herkende het dus ook niet direct (zul jij denk ik ook hebben gehad, dat je het toch deed).

En hahaha, jij ook een ukkie. Dat is grappig. Ik was denk ik nog banger dan jou want mijn uk was maar 86 cm :D Moet je voorstellen, bij de stalhouderij men ik nu met paarden van ruim 1.80! En die ene hele grote die in mijn profiel staat heb ik zelfs op gereden. En dat vond ik dan niet eng. Maar het is een bepaald gevoel. Wel goed dat je nu weet hoe dat voelt denk ik dan weer, als je dat gevoel ooit weer krijgt op een paard, of laat ik voor mezelf spreken, als ik dat gevoel zelf heb, stap ik er dus ook niet meer op.
Die grote in mijn profiel heeft ook een broer, staat ook bij de stalhouderij, en daar ga ik dus niet op :+ ook al geven ze me een miljoen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:55

Inderdaad VHU, ik had dat nog nooit meegemaakt. Je kon mij op ieder paard zetten, ik deed ALLES. Als je mij op een onbekend paard zette, kon ik er na 5 minuten 1.25m mee springen of in rengalop door de bossen crossen, al kende ik het dier van haar noch pluim. Ik was ongelofelijk onbezonnen, angst stond gewoonweg niet in mijn woordenboek :+
Sander was echt geweldig, alleen die rodeo was wat minder. Maar dat nam ik er wel bij. Sinds mijn val krijg ik rillingen als ik aan die dag terug denk, hoewel het al verbeterd is. De eerste maanden na mijn val begon ik gewoon te huilen als ik daar aan dacht. Zelfs toen ik in de piste op de grond lag te wachten op de ambulance (ik kon niet meer bewegen), was ik aan het huilen, en Sander stond naast me te kijken. Ik heb toen erg gevloekt op hem, ik vroeg aan hem of ik hem dan zo veel waard was, dat hij me dat aandeed(ik krijg trouwens terug traantjes als ik aan dat moment terugdenk).

Haha Romeo was 1.02m toen ik hem kocht, dat was al erg klein :D Maar die kleine had mijn hart gestolen, hij was zooo schattig, en ik vond het zo zielig dat hij gepest werd door zijn weigenootjes (mijn toenmalige vz-paardjes, een 2-jarige pinto hengst en een 10-jarige shagya-arabier merrie). Toen ik hoorde dat Romeo te koop stond (eigenares had hem zelf nog maar een paar weken), heb ik mijn ouders naar daar gesleurd en ook zij vonden hem erg schattig *\o/*

Als ik zo over alles nadenk, denk ik soms toch dat het zo gewoon had moeten zijn: die val, de breuk met mijn ex-vriend, daardoor was ik gestopt bij de haflingers en heb ik andere vz-paardjes gezocht, daar heb ik Romeo dus ontmoet... Om die reden ben ik Sander wel dankbaar om wat hij heeft gedaan. Maar hij heeft mijn hart echt gebroken, dat zal altijd zo blijven. |( Gelukkig heb ik nog de honderden foto's die mij doen herinneren aan de leuke momenten met Sander. En overal als ik ergens inlog uiteraard, mijn nickname is overal Sander_lotte... :o

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:14

zo ik ben al weer lekker naar school geweest.
de pony van dennis is naar de hengst en ik lees over paarden verkopen. het zijn lastige beslissingen, maar als jij in je hart zeker weet dat het goed is moet je het doen, dat had ik precies met Moby, waarom haar zelf houden als ik iemand anders er gelukkiger mee is. al was ik wel supergek op haar hoor.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:34

Het kan ook superleuk lopen als je een paardje verkoopt. Wij hebben in 2004 onze shetlander Nienke verkocht, omdat Janssen (1.72) niet snapte dat hij geen hengst meer was en Nienke niet met rust kon laten als ze hengstig was.

Ik krijg tot op de dag van vandaag mailtjes en foto's van het meisje wat haar toen voor haar vijfde verjaardag kreeg. Ze is heel klein gebleven en rijdt dus nog steeds op Nienke, net als haar toen netgeboren zusje, wat komend seizoen Bixiewedstrijdjes met haar gaat rijden.

Zaterdag ga ik naar een wedstrijdje van hen kijken :-)

Zie Annemarie met Nienke:

Afbeelding

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:17

dennis, zou je het liefst niet een 1ste premie hengst hebben voor je merries? of is dat een 'domme' vraag?

Tallechie, gelukkig is je gips eraf.
zou nog wel even wennen zijn.

Tja... over tot wanneer een kind op een bepaald zadel past...
ieder kind is weer anders.
ligt maar aan de grote van het achterwerk inderdaad.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:22

Ik wil een passende en aanvullende hengst die mij (irl en op papier) aanspreekt.
Heb tot nu toe enkel met 1e premie hengsten gedekt. En dit jaar toevallig met 2 2e premie hengsten.
Waar mijn merries op beweging laten liggen en juist op type winnen vullen deze hengsten jusit op beweging enorm aan zonder type naar beneden te halen.
Grote maatse (eventueel grote middenmaat) kleur hengsten met interesant bloed zijn zeldzaam. De paar bonte die er zijn spreken mij te kort aan, vossen zijn kwa papier niet interesant/passend of heb ik al nakomelingen van lopen(van 1 hengst 4 dochters en die ander een zoon die voor de HK komt, komt hij er door wil ik met zijn zoon verder, komt hij er niet door ga ik volgend jaar terug naar die hengst zelf) en andere kleuren heb je niet.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:23

daar heb je gelijk in.
als je een 2e premie hengst vind die de 'tekortkomingen' van jouw merrie juist aanvult... waarom niet toch?

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:28

pff ik ben helemaaal niet thuis in de fokkerij :o
ik zeg altijd maar zo, op een papier kan je niet rijden haha, als snap ik best dat een hele hoop mesnen het wel interresant vinden hoor :)

zo ik ga mijn regebroek maar aan doen, vandaag poging 2 om magic te scheren

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:30

Op een papier kan je idd niet rijden, maar je kan je eisen wel een duwtje in de goede richting geven. Is tot nu toe altijd wel aardig gelukt (op de bestelde kleurtjes na dan :P).

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:30

Dennis schreef:
Yaan van Echelsehei gaat ze bij, een middenmaatse 2e premie vos met echt gruwelijk gave beweging.
Ze komt maar zo'n 25 km hier vandaan te staan bij een klant van mij. Weet dat ze er wel goed staat.

Heb je toevallig ook foto's? Heb gekeken op Google, maar ik kon niks vinden (alleen je berichtje op Shetlanderforum) ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:32

Niet helemaal mooi in conditie (dat ik hem een week of 3 terug irl gezien heb was hij al weer wat ronder), maar om een idee te geven. Zal kijken of ik vanavon nog wat kan maken.
Afbeelding

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:33

Wauw, ik denk dat je een hele goeie keuze heb gemaakt (als ik alleen op het uiterlijk en de beweging afga) :j :9

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:33

nou en lopen kan hij wel :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:36

Hij kan echt super bewegen. Stapt ook goed. Zit een fijn karakter in. Allemaal dingen die voor een gebruikspony belangrijk zijn.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:37

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:47

@ monique: zo kan de verkoop inderdaad verlopen, geweldig op die manier! Vriendin van me had haar haflinger aan mensen in Nederland verkocht, het was vééél te ver rijden om op bezoek te gaan(ze waren er in het begin wel eens geweest om te kijken hoe ze het daar had, maar voor de rest niets)
In het begin stuurden die mensen heel veel mailtjes en foto's, hoe goed de merrie het daar had. Toen hoorden ze weer niets van die mensen, soms eens een mailtje dat het goed ging, maar verder niets. Een aantal maanden later kregen ze een mail met de excuses dat ze niets meer van zich hadden laten horen, maar dat ze goed nieuws hadden, bij deze mail zat ook een foto: http://img138.imageshack.us/img138/4738/dsc01932v.jpg
Jeetje dan schieten de tranen toch wel in je ogen hoor!
Het is echt geweldig om op de hoogte gehouden te worden, en zéker als je ziet dat het goed gaat, en die mensen enorm veel plezier hebben aan jouw paardje.

@ Dennis: Wauw wat een prachtding zeg! Die manen :~ Die beweging! :~ En een mooi kleurtje!

marrianne die opmerking: "op een papier kan je niet rijden" :D
Het klopt wel helemaal... Maar het is wel leuk als je kan zeggen wie de mams en paps van je paardje zijn, dat kan ik van Romeo niet zeggen... Maarja, dat maakt hem uiteraard niet minder lief! Ik denk niet dat een pony mét papier Romeo zou kunnen overtreffen :Y)

Succes trouwens bij het scheren van magic!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:54

wat een spetterpony op die laatste foto

mooie foto van haflinger en pony met ruitertje gezien :)
globaal bijgelezen, ben helemaal gesloopt :o

las dat iemand zei over de verkoop ''discussie'' > ''het is maar geld''
ja.. En geld is bijster handig :)) ik denk er wel eens over omdat ik voor mezelf amper kleding kn kopen.. omdat ik wil sparen voor veearts, moet betalen voor dids enz.. Moeilijk afentoe hoor!..

ik ga wat te snoepen pakken,heb i verdiend, en dan een dutje doen.. :=

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:00

@ Naaltje: ja geld is inderdaad wel handig, maar daarom mijn droompony verkopen...? Ik denk niet dat ik dat zou doen.
Ja Romeo is duur, maar ik heb het ervoor over. Als ik geld te weinig heb, zal ik eerst bij mezelf dingen gaan veranderen voordat ik aan Romeo zijn spullen ga (tuig of de wagen). Hem verkopen staat al helemaal op de laatste mogelijkheid.
Maar...mijn vriend wil vastgoedmakelaar worden, en hij heeft grote plannen. Wie weet lukken deze plannen en zwemmen we over een aantal jaren in het geld :z (wishful thinking noemt dit :o ) Je weet maar nooit hé :+

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:22

b485 schreef:
Maar als ik iemand zou weten die met men pony wil starten, zeg ik wel ja op, maar blijft dan wel in mijn eigendom.

En waarom niet gewoon zelf starten??

@SL en dan heb je vast ook wel een mooi huis met grote stallen en weide :) (mijn grote droom :) )

@Dennis: erg leuk hengstje! Ben al benieuwd voor het veulentje...

Gerben, mijn fries, kan ik trouwens ook niet mee buiten gaan rijden. Ja af en toe eens tussen de fruitbomen maar echt op straat is nogal gevaarlijk. In de piste kan hij ook soms van uit het niets gaan bokken, ziet er gelukkig wel erger uit dan het is, normaal kan je het vrij goed uitzitten. Maar wat ik dus wil zeggen, hij is toch absoluut zeker en vast niet te koop. Het is mijn eerste paardje en heb er alles van geleerd, was niet altijd gemakkelijk (hij kan hard bokken maar kan ook ontzettend lui zijn), heb veel gevloekt op hem maar zijn uiteindelijk toch M1 dressuur ohz. Ben dus toch wel een beetje fier op ons.
Kitty, de haflinger, is voorlopig ook niet te koop. Veel te leuke pony! Ze gaat nog elke dag vooruit, erg leuk.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:28

sander_lotte schreef:
@ Naaltje: ja geld is inderdaad wel handig, maar daarom mijn droompony verkopen...? Ik denk niet dat ik dat zou doen.
Ja Romeo is duur, maar ik heb het ervoor over. Als ik geld te weinig heb, zal ik eerst bij mezelf dingen gaan veranderen voordat ik aan Romeo zijn spullen ga (tuig of de wagen). Hem verkopen staat al helemaal op de laatste mogelijkheid.
Maar...mijn vriend wil vastgoedmakelaar worden, en hij heeft grote plannen. Wie weet lukken deze plannen en zwemmen we over een aantal jaren in het geld :z (wishful thinking noemt dit :o ) Je weet maar nooit hé :+

ik kan bij mezelf al niks meer schrappen ;) telfoon kost 10 euro per maand, zorgverzekering goedkoop mogelijk, goedkoop autootje waar ik niet zonder kan (dan kan ik niet gaan werken)
neemt niet weg, mijn vriend is een schat eersteklas! :)
ook metgrote plannen :))

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:33

@ Popkjen: als je dat maar weet! Mooi groot huis, bij ons huis de stallen en weides, binnen- en buitenpiste (waar ook mogelijkheid is om te mennen, dus moet groot genoeg zijn),...
Qua paardjes heb ik ook plannen: Romeo uiteraard, dan nog een maatje voor Romeo (liefst identiek), en dan 2 rijpaarden voor bosritten mee te maken met mijn vriend. Maar als we die mogelijkheid niet hebben, hoeven de rijpaarden niet, dan ben ik tevreden met 2 Romeo'tjes :Y)

@ Naaltje: Dat scheelt ook wel al veel, ik heb geen auto... Ik gebruik de auto van mijn zus en die van mijn ouders, en mijn ouders betalen de benzine. Ik moet van verzekeringen niets betalen, ik krijg gratis kost en inwoon van mijn ouders, dus voor mezelf moet ik, buiten 15 euro/maand voor gsm, niets betalen. Kleren betalen mijn ouders ook voor me (zolang ik niet te veel wil, maar ik ben altijd heel zuinig op wat ik koop, ik koop nooit de winkels leeg, in tegenstelling tot mijn zus :+ )
Leuk hé, een vriend hebben met grote plannen? :D Mijn vriend zei afgelopen weekend nog tegen me: "Tegenwoordig nemen mensen niet meer genoeg risico's, maar als je geen risico's durft nemen kom je er niet hoor!" Hij is echt ongelofelijk zelfzeker en realistisch, dus volgens mij is er wel een mogelijkheid dat zijn plannen gaan lukken (dat hoop ik tenminste :Y) )