[AR] Is dit te doen voor de pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Is dit te doen voor de pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 18:53

Maar goed ik maak er een einde aan want dit heeft toch zo geen zin Knipoog

Iedereen die normaal gereageerd heeft bedankt voor de adviezen en meningen.

We gaan lekker saampjes op pad en als er voldoende conditie is worden we lid van de club en dan zien we wel hoe het loopt.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:53

Mensen, het gaat hier om een sulky, die ze nog niet heeft, hooguit 50 kg wegend. Niet om één of andere marathonwagen waar je 4 pony's voor zet. Het gaat dus om een zeer lichte wagen die een mens ook nog makkelijk een end kan trekken, eventueel nog met iemand er in. Een mens staat niet in vergelijking tot een sterke pony als die van Lian, maar als een mens zo een kar, eventueel mét iemand er in, kan die pony van Lian het zéker, want op een onverharde weg kan een getrainde Shetlander twee keer zijn eigen gewicht trekken! Hij is nog niet doorgetraind, zoals Lian zegt, maar daar wordt aan gewerkt. Als hij dus helemaal doorgetraind is, kan hij dus twee keer zijn gewicht trekken. Laten we zeggen, Jim weegt 175 kg, dan kan hij dus op het asvalt/beton/whatever, rond de 300 kg trekken. Er weegt dan nog op de schouders, halen we er voor het grootste gedeelte van de reacties 100 kg af, kan het nog steeds Bloos! ! Hij geeft aan wanneer hij moe aan het worden is. Lian heeft die pony nu al zo lang, dat ze weet wanneer hij moe wordt.

Een Shetlander weegt op zijn eerste, misschien tweede jaar al 100 kg trouwens... Verder heb ik het gevoel dat een Shetlander door veel mensen als een lief, klein, porseleinen propje wordt gezien. Ik zal het waarschijnlijk wel mis hebben, maar dat is mijn indruk op de meeste reacties.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:55

LADPR schreef:
De laatste zin moet ik werkelijk van kotsen, je oordeeld zonder te weten hoe of wat. Bij mij staat het belang van het paard nog altijd voorop.

Ehm, neem aan dat dat op mijn zin slaat over "tong op de hoeven" en "oren in de nek"? Zie niet in waarom je daarvan moet kotsen, ik zeg alleen wat de mogelijkheden zijn. Gaat ie dansend en vrolijk naar huis, dan heeft ie er nog lol in, loopt ie echter zoals ik in mijn laatste zin aangaf, dan moet je je eens achter het oor krabben. Ik ken de situatie niet, zeg ook echt niet dat het nu al zo gaat, of dat het na de les zo zal gaan. Ik geef alleen de mogelijkheden!!!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:59

Divine schreef:
Ehm, neem aan dat dat op mijn zin slaat over "tong op de hoeven" en "oren in de nek"? Zie niet in waarom je daarvan moet kotsen, ik zeg alleen wat de mogelijkheden zijn. Gaat ie dansend en vrolijk naar huis, dan heeft ie er nog lol in, loopt ie echter zoals ik in mijn laatste zin aangaf, dan moet je je eens achter het oor krabben. Ik ken de situatie niet, zeg ook echt niet dat het nu al zo gaat, of dat het na de les zo zal gaan. Ik geef alleen de mogelijkheden!!!

Vrijwel ieder paard is na elk soort les, het kan zijn springen, dressuur, mennen, noem maar op, moe. Ik denk zomaar dat je dat zelf ook wel weet. Een beetje cliché-opmerking hè?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:02

Ingmar_ schreef:
[

Vrijwel ieder paard is na elk soort les, het kan zijn springen, dressuur, mennen, noem maar op, moe. Ik denk zomaar dat je dat zelf ook wel weet. Een beetje cliché-opmerking hè?

Waarom dan nog terug rijden..??
Laat hem dan op de trailer bijkomen...

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:04

Niks cliche-opmerking. Mijn pony is ook moe als de les voorbij is, maar loopt nog driftig uit te stappen. Er loopt ook een A-welsh in de les die is ook absoluut niet moe. Ook loopt er nog een Fjord (in goede conditie) mee, die dus wel echt moe is en ook niet meer naar huis wil lopen (ja, met de spreekwoordelijke tong op de hoeven wel ja) en dat geldt ook voor een flinke KWPN-er die toch regelmatig een marathon loopt.
Het is per paard/pony heel verschillend. Je hebt gewoon paarden die zich wel 3 keer door een marathon willen laten leiden, zo opgefokt en werkwillig zijn ze. Maar ook die moet je tegen zichzelf beschermen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:04

Ik vind het te zwaar voor een pony, ondankt dat het een shetlander is, en toch behoorlijk sterk is..

Maar misschien moet je het eens een keertje aankijken en proberen, zoniet ? metteen stoppen..!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:13

guttegut, die vreselijk zielige shetlanders van tegenwoordig, allemaal zwaaaaar mishandeld met 3 kwartier les en een half uurtje terug stappen jeeetje dat kan toch niet,

mensen waar hebben we het over...... 3,5 km? 3500 meter? dat kan misschien zelfs wel in 20 minuutjes á een kwartiertje....

Nou ik denk dat Jimmy een zeeeeer slecht leven te gemoed gaat hoor, als hij de les in moet.. Ach gut

Rolleyes Nors opkijken

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:14

....

Laat jou eens ff een paar triljoen kilometer lopen

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:16

Dat weet ik zelf ook wel, Echwel. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat je gewoon een rare opmerking maakt, omdat je van te voren al al weet dat je pony best moe zal zijn. Maar TS wilde gewoon weten of het dan nog wel voor de pony kan om terug te rijden, want ze weet zelf ook bést dat Jim best moe zal zijn. Een trailer laten komen is hartstikke goed, fijn voor de pony, maar 3,5 km rijden [iets meer dan een half uur in stap [zelf ook al zo vaak gedaan], dus als de pony moe is kan hij prima in dat half uur op adem komen, spieren afkoelen en lekker slapen. Helaas zijn hier heel veel mensen die mennen met grotere pony's of paarden en helemaal niet weten wat een Shetlander wel en niet kan. Om deze reden is TS opeens een dierenmishandelaar. Ik heb dan iets van: verdiep je eerst eens in wat een Shetlander nou eigenlijk wél kan en ga niet allerlei loze dingen zeggen. Daar schieten we inhoudelijk helemaal níets mee op en wat hebben we nu eigenlijk bereikt in die 7 pagina's?

Divine: jij hebt het over 3 pony's in dit land, waar zo ontzettend veel paarden lopen. Dat is gewoon niet representatief te noemen. Daarom vind ik het dus een cliché-opmerking.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:18

aan de 96 te zien ben jij 11 jaar, of niet chickie96?

Een paar triljoen, we hebben het hier over 3500 méter 3,5 km..
ik fiets het 4 dubbele naar school heen en terug, en ik leef nog hoor. Dit is natuurlijk niet te vergelijken maar om het idee een pony gaat niet dood van 20 minuutjes extra stappen en geestelijke kwelling? alsjeblieft zeg ROFL

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:18

Chikkie96 schreef:
....

Laat jou eens ff een paar triljoen kilometer lopen

ROFL Oké, hier kan ik wel om lachen, want dit is dus echt een hele stomme opmerking. Een paar triljoen kilometer, dat wordt hier tot in het jaar 3000 nog niet met alle paarden gelopen.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:19

Huilen van het lachen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:21

Een hond met een pony vergelijken, ja vast..
En een paar triljoen meter lopen is ook écht hetzelfde als 3,5 km

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:21

Ik vind het hier Gezellie

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:22

En dan km he sap.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:22

Hallo, ik geef een voorbeeld, noem het toch ook geen wetenschappelijk onderbouwd onderzoek?!?! Nogmaals: ik geef de MOGELIJKHEDEN, naar aanleiding van mijn ervaringen in de praktijk en om me heen. Niet wat er in werkelijkheid misschien gebeurd, maar wel wat er KAN gebeuren. Ook heb ik al aangegeven dat ze het maar gewoon moet proberen, en moet zien waar en hoe het eindigt.

En nee, wij weten als "grotere-pony-bezitters" helemaal niet wat een Shetlander eigenlijk is.... niet veel meer dan een hond toch, maar dan met trekpaardeigenschappen??? Gaap...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:23

12 Gaaaap)

Naja misschien beetje overdreven maar ik vond het ook nog al een banketstaaf opmerkiing die jij maakte.. Lachen

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:24

Gaaaaaap, dag Divine.. Slapen

Wij gaan fijn met onze honden wandelen..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:24

Okay wat ik in de praktijk zie zijn mini's van dezelfde hoogte, slanker gebouwd die met ontzettend veel plezier marathon ed lopen en aan het einde nog steeds staan te springen. Zou dit betekenen dat het te zwaar is?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:26

Ah, jullie verlaten deze discussie en gaan terug naar de HK? Mooi, kan ik even het paardenspul hier op stal gaan zetten. Later!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:26

Divine schreef:
Hallo, ik geef een voorbeeld, noem het toch ook geen wetenschappelijk onderbouwd onderzoek?!?! Nogmaals: ik geef de MOGELIJKHEDEN, naar aanleiding van mijn ervaringen in de praktijk en om me heen. Niet wat er in werkelijkheid misschien gebeurt [sorry, viel me op], maar wel wat er KAN gebeuren. Ook heb ik al aangegeven dat ze het maar gewoon moet proberen, en moet zien waar en hoe het eindigt.

En nee, wij weten als "grotere-pony-bezitters" helemaal niet wat een Shetlander eigenlijk is.... niet veel meer dan een hond toch, maar dan met trekpaardeigenschappen??? Gaap...

Ook hallo, voorbeelden zijn helemaal niet erg hoor, maar een voorbeeld uit jouw omgeving is gewoon niet representatief voor de rest van Nederland, laten we het even binnen dit land houden.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:27

Laterr.

Ja wij zijn natuurlijk de trouwe hk helpers van Lian hé..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:27

Sjongejonge wij als "minimensen" geven enkel onze mening en nu zijn we de HK-mensen?

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:28

Chikkie96 schreef:

12 Gaaaap)

Naja misschien beetje overdreven maar ik vond het ook nog al een banketstaaf opmerkiing die jij maakte.. Lachen

Tsja.. met zo een opmerking die jij gemaakt hebt, kan je natuurlijk ook zoiets terug verwachten hè Knipoog