[AR] de bekende shetland sulky's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horseshopin

Re: de bekende shetland sulky's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:46

Er rijden inmiddels diverse bokkers met een nieuwe sulky. Ik zou het leuk vinden hier wat gerichte commentaren, zowel positieve als eventuele aanmerkingen te verzamelen. Deze kunnen wij nl weer gebruiken bij de volgende zendingen....
Leuke foto's of ideeën zijn ook welkom....

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:01

Zal ik maar beginnen dan ?

Ik heb de sulky met Rem, en ben hier zeer tevreden over. Hij is erg stevig, en ben zelfs al door kuilen onverwacht gegaan, Mijn pony schrok en draaide in eenkeer om, er gebeurde niets. Mijn pony trekt hem makkelijk, en voor zijn leefdtijd is dit dus ook perefect.

Alleen heb ik wat problemen met inspannen, Omdat Buck zo klein is moet hij verder naar achter anders klopt de broek niet, Dus dat komt puur door me zelf, Volgende week komt een vrienidn alles even goed doen.

Het enige - punt dat ik vind, en dat misschien rekening mee kan gehouden worden bij de volgende verzending is, Dat er geen stophaken op zitten.

Afbeelding

Afbeelding

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:35

Ook ik rij nu met de vernieuwde sulky rond met rem.
Het wagentje heeft een beetje een slecht imago gekregen denk ik omdat het meestal gekocht wordt door "pennymensjes" die hun shettie wel even voor de wagen zetten. Ik hoop dat bokt mij daar niet onder vind vallen en mijn mening over de sulky serieus neemt.
Het wagentje zelf bevalt mij prima, echt niet zwakjes of instabiel. Hij ligt netjes in balans zonder dat ik rare dingen heb moeten doen. En ik heb ook al een aantal rare hobbels gemaakt zonder dat ik ook maar het gevoel had dat ik om ging kiepen.

Het lamoen ben ik wat minder tevreden over. Lijkt er een beetje op of ze er op het laatst maar even twee stokken aan gezet hebben. Het grotere lamoen wat ook verkrijgbaar is heeft een goede vorm (maar zou voor mijn pony's te lang worden). Misschien is het mogelijk het kleine lamoen ook enigsinds vorm te geven. Dan zal er wat meer ruimte zijn voor de pony om zijn kont te bewegen en zal de broek waarschijnlijk ook beter passen (oog je voor de broek ook verder naar voren).
Ik ga dit nu zelf doen (nou ja meer mijn vader) en zal zeker het resultaat laten zien.

Verder zou ik de zweng liever net onder het lamoen zien in plaats van erboven, maar dat is maar een kleinigheidje.

@horsewisper: je heb het waarschijnlijk zelf ook al gezien op de foto's maar let je even op het einde van je leidsels. Beste er even een pinkriempje aanmaken.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:39

Ja had ik al gezien, Bedankt ! Ik heb er nu een heel klein knoopje in gedaan, en een pinkriempje ga ik er idd aanmaken. Lachen

De sulky heeft idd een slechtere naam gekregen door de meeste 'penny' (niet alleen) meiden/jongens gewoon even dachten pony ervoor te zetten en dat is het. Met alle gevoglen van dien.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:43

Ik zit er ook aan te denken het vernieuwde model te kopen, maar mijn shet gaat als het mee zit pas van de zomer voor de kar, dus ik kan eventueel nog wachten op de volgende zending. Stophaken zou ik ook wel graag zien op het lamoen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:49

Deedee, Hoe groot is jou pony ? Als je pony een lamoen van 1.55 past, zitten er wel stophaken aan, geloof ik.

Horseshopin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:51

Ja dat klopt. Aan de grotere boom van 1.50 die we zelf produceren zitten wel stophaken.

We hebben het aandachtspunt van de stophaken al doorgegeven naar China. Ik hoop dat het bij de komende zending van half maart aangepast is.... en anders zeker bij de volgende zending.....

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:51

Ulvy is een half jaar geleden gemeten op 94 cm. Inmiddels is ze 2,5 dus ze zal nog wel wat groeien denk ik. Maar 1.55 is denk ik te groot.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:52

woonschip schreef:
Ja dat klopt. Aan de grotere boom van 1.50 die we zelf produceren zitten wel stophaken.

We hebben het aandachtspunt van de stophaken al doorgegeven naar China. Ik hoop dat het bij de komende zending van half maart aangepast is.... en anders zeker bij de volgende zending.....

Dan wacht ik daar liever op. Heb sowieso geen haast met een kar kopen. Eerst maar eens lekker met de basis beginnen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:54

Mijn pony's zijn beide 97cm en hebben kwa lengte van het lamoen nog genoeg ruimte over.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:56

Buck is 84 cm, eignelijk is het lamoen voor hem te groot.
Maar opzich kan het wel zo, als me vader iets van de voorkant afhaald.

Horseshopin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:15

Ja dat het wat lang is voor de kleintjes dat zou idd kunnen. Maar we moeten soms een afweging maken want anders lopen shetlanders vanaf 90-95 cm er weer heel krap is en dat is helemaal niks.
Er komen een aantal losse bomen mee, zodat we misschien wat om kunnen wisselen al naar gelang de pony groot is.

Ook losse onderdelen komen er mee: Zoals een leuke monteerbare zweepkoker (15 euro), losse remschijven, remmen, losse wielen. Ook zijn we bezig met het ontwikkelen van een zeil op maat gemaakt waaronder de sulky dan kan staan.

Afbeelding

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:24

Een zeil ? dat is wel leuk

heb jij ook lamoenen van 1,20 ?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:32

Oh een zeil zou geweldig zijn. En die zweepkoker is ook super zeg. Nou weet ik zeker dat ik nog eventjes wacht met bestellen tot ik al dat leuks erbij kan nemen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:33

Ik vind het zulke geweldige karretjes!
Als ik later zo een shet heb, krijgt die echt zo een karretje Lovers

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 16:49

flauw zeg, ik wil al die vorderingen helemaal niet weten Knipoog
het is voor mij een beetje schipperen.
heb 2 jaar terug de standaart sulky (zonder rem e.d.) in leiden gehaald. Hier zat het korte lamoen aan, wat aan de korte en smalle kant voor mijn pony van 100cm was.
Heb dus bij "woonschip" de grote gehaald, pluspunt is gelijk de stoppertjes. nadeel voor mij is dat deze weer aan de brede kant is, maar de lengte is wel goed.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:51

Heb je die korte lamoen nog. Bloos ?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 17:00

euhm, hij is nog wel op stal, maar heb hem aan een stalgenoot gegeven die verschillende wagentjes aan het opknappen is. Zal ff moeten vragen of ie er nog wat me evan plan is.
Hij is dus niet meer van mij

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:01

Ow oke. Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:56

Een zeil kan je ook gewoon voor drie euro bij de bouwmarkt halen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:53

Horsewisper: Heb je een PB'tje gestuurd, ik heb nog wel een 'oud' klein lamoen liggen die werkeloos is.

Die zweepkoker is erg leuk, dat is wel iets wat ik mis.

Mocht mijn oude 2wielertje ooit de geest geven komt er zeker weer een nieuwe! Maar eerst deze maar weer eens 'pimpen'. Ik ben al van een klein naar een groot lamoen gegaan, en heb nu de nieuwe zwaardere wielen liggen die er nog op moeten.

Koosjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:18

wat ik me afvroeg, kan iemand van 1.87 redelijk relaxt zitten zonder zich te hoeven opvouwen? Xx

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:26

Ik kan er redelijk op zitten, ik ben 1.78. Je kan ook je voeten op de voorkant zetten, dan heb je wat meer ruimte, ik heb er iig geen last van, ook niet als je met zijn tweeen op de kar zit.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 23:30

Klinkt allemaal goed!!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 23:31

Ik ben 1,63 en kan er prima op zitten, kan goed mijn benen kwijt.
vrouw van 1,80 zat naast mij en zat ook prima,
als je iets groter ben dan zul je er ook wel oppassen, maar dan zuoden je benen hoe leg ik dat uit ? een stukje boven je rechte lijn uitkomen zegmaar.