[AR] Arabier voor kar met halster?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:05

Haha, maar het is wél Grappig

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:05

oow ja, dis niet huiskamer heh.....

mriekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:06

voor ons wel maar voor de TS niet!

dry

Re: [AR] Arabier voor kar met halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:13

manie schreef:
bolletje schreef:
Als ik stuur dan draait ze gewoon om zeg maar, niet dat ze rechtdoor blijft lopen en ik aan der hang zoals jullie denken.
Maar ja verschil moet er zijn toch tussen mensen, ieder zijn eigen manier, waarom rijden er zoveel mensen met halster , vroeger niet, omdat men niet beter wist, met mennen gebeurt het ook, omdat men niet beter wist met bit.

Bolletje ik denk dat men vroeger heel wat meer verstand van paarden had vele mensen tegenwoordig...
De meeste zijn mensen met paarden en geen paardemensen, meer tegenwoordig.
Denk je nou werkelijk dat ze "vroeger" nooit geprobeerd hebben zonder bit te rijden of mennen? Beetje dom.
Ik denk dat wij met een systeem mennen waar eeuwen over nagedacht en mee ge-experimeteerd is door mensen die dag in dag uit met paarden werkten. Ik heb niet de illusie het wiel opnieuw te moeten uitvinden.

En daar staat weer tegenover dat de mensen vroeger helemaal geen tijd hadden om over zulke dingen na te denken, want het paard moest werken en dat moest zo efficient mogelijk anders kwam er geen brood op de plank. Het beleren van paarden gebeurde dus op een manier dat het paard niet zo veel te kiezen had. Als je er dan meteen maar een bitje in hangt dan gebeuren er inderdaad de minste ongelukken. Maar ik denk dat mensen tegenwoordig veel meer tijd hebben om naar hun paard te kijken en uit te vinden hoe dat ze er op een, voor hen, plezierige manier mee om kunnen gaan.
En ik denk dat die mensen met paarden degene zijn die er zonder pardon maar een bitje in hangen omdat het nou eenmaal zo hoort en ze er niet over na gedacht hebben. Een paardenmens denkt daar op z'n minst over na en komt dan tot een beslissing die bij zijn paard past
En als er niemand verder gaat kijken dan z'n neus lang is, is vooruitgang ook niet mogelijk.
Verder vind ik dat sommige mensen zich wel een beetje kinderachtig gedragen hier. Als jullie het echt zo erg vinden, ga dan ergens anders posten ipv hier de boel te ... Of voelen jullie je er soms beter door?

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:14

Arretje schreef:
Uhmmm, een vraagje, een bitloos tandem, is dat wat misschien???

Prima plan. Ik rij toch al heeeeeelll levensgevaarlijk zonder oogkleppen en met een dubbelgebroken bitje. Morgen ga ik het gelijk proberen!!!!!!!
In het verkeer natuurlijk.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:16

Manie veel succes dan ben je goed verzekerd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:18

Jongens nu verder in de huiskamer.
Als oudste mag dit nu door mij gezegd worden.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:19

dry schreef:
En daar staat weer tegenover dat de mensen vroeger helemaal geen tijd hadden om over zulke dingen na te denken, want het paard moest werken en dat moest zo efficient mogelijk anders kwam er geen brood op de plank. Het beleren van paarden gebeurde dus op een manier dat het paard niet zo veel te kiezen had. Als je er dan meteen maar een bitje in hangt dan gebeuren er inderdaad de minste ongelukken. Maar ik denk dat mensen tegenwoordig veel meer tijd hebben om naar hun paard te kijken en uit te vinden hoe dat ze er op een, voor hen, plezierige manier mee om kunnen gaan.
En ik denk dat die mensen met paarden degene zijn die er zonder pardon maar een bitje in hangen omdat het nou eenmaal zo hoort en ze er niet over na gedacht hebben. Een paardenmens denkt daar op z'n minst over na en komt dan tot een beslissing die bij zijn paard past
En als er niemand verder gaat kijken dan z'n neus lang is, is vooruitgang ook niet mogelijk.
Verder vind ik dat sommige mensen zich wel een beetje kinderachtig gedragen hier. Als jullie het echt zo erg vinden, ga dan ergens anders posten ipv hier de boel te ... Of voelen jullie je er soms beter door?

Aan me hoela. Vroeger liepen de veulens met naast de merrie mee het land te bewerken. Hoezo geen tijd hebben..........

Onder mensen met paarden versta ik mensen die denken dat een paard denkt en reageert als een mens. Bolletje is daar het (nog wel) levende bewijs van.

En we voelen ons niet beter, maar wel verstandiger

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:34

Ik kan me vaag herinneren dat tijdens het ruiterbewijs zelfs geleerd wordt dat zelfs als je een paard aan de hand begeleid over de openbare weg het dan eigenlijk een hoofdstel met bit in moet hebben, dit zou zo in de wet staan..... kan er naast zitten.. maar staat me bij. Die van mij komen in ieder geval nooit op de openbare weg zonder bit... ben door schade en schande wijs geworden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:37

Laat haar lekker, ze weet zelf heus ook wel dat het dom is om het te doen inmiddels, maar ze blijft gewoon koppig
Laat haar het lekker doen en dan ziet ze zelf wel wat er gebeurt..

Als je maar wel even zegt wanneer je gaat he, voor de veiligheid van je medemens

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:46

He bolletje ga eens op www.touwhalster.tk kijken dat een een forum voor natural horse man schip ze zullen je daar beter begrijpen.
Ik vindt het snap dat je het durft ik zou het niet durven ,maar ik keur dit zeker niet af.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:49

Euhm.. dit is niet echt een goed ideetje ben ik bang, je kunt niet eens remmen

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:35

Topics worden niet op verzoek van topicstarters op slot gezet - en zeker niet als de antwoorden niet bevallen. Aan de andere kant mag off-topic geklets ook niet, zolang het topic niet naar de HK verplaatst wordt - en dat gebeurt pas na 15 pagina's. Dus, vriendelijk verzoek to-the-point te blijven.

Op zich denk ik dat de discussie best interessant is. Er zijn conventies - zeker binnen de menwereld - die redenen hebben, maar er zijn ook historisch zo gegroeide situaties die in de praktijk best anders kunnen. Kijk maar naar bitloos rijden, boomloze zadels, en noem maar op.

Ik zou het met mijn Arabieren niet aandurven - die durf ik zelfs niet met een traditionele optoming voor een kar te zetten. Aan de andere kant zou ik het ook niet met een wel wat gebruikelijker tuigras aandurven. En in feite is daar geen reden voor. Sterker, ik heb een Fjord gekend die (onder het zadel) met bit niet te rijden was, maar zonder bit wel.

Als je zonder bit kunt rijden, kun je natuurlijk ook zonder bit mennen. Daar zit in principe geen verschil tussen. Gaat een paard aan de kletter, dan gaat hij, daar helpt een Liverpool stang op het onderste gat ook geen lieve moedertje aan. De druk die het geeft als je eraan gaat hangen kan het aan de kletter gaan zelfs verergeren.

Veel plezier verder met deze boeiende discussie.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:45

Nog even ter verduidelijking het gaat om mennen met een halster en de leidsels aan de onderkant vast.
Een wagentje erachter.

Dus niet met hoofdstel voor bitloosmennen maar zoals wij zeggen op jbf systeem.

Over de weg in het verkeer.

Ja alles is daarover inmiddels gezegd en als je om raad vraagt is het de bedoeling dat je dat ook krijgt.

Of je het nou leuk vind of niet.
Om een slotje vragen is in mijn ogen je kop in het zand steken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:51

Als je het allemaal niet meer wilt horen kun je ook gewoon niet meer in dit topic kijken, en voert de rest de discussie verder

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:00

stalechwel schreef:
Apple schreef:
BonBon heb jij weleens op de wagen gezeten als menner?

Alle dingen die jij zegt over 'rijden' kloppen natuurlijk, maar er is een wezenlijk verschil tussen rijden en 'mennen'.

\En tussen mennen en mennen...

Ik men al heel mijn leven, niet dat dat zo lang is. Ik men al 8 jaar. Ik heb mijn koetsiersbewijs op mijn veertiende gehaald dus ik weet wel degelijk waar ik het over heb.

Die opmerkingen over rijden heb ik niet zo bedoeld als dat jij ze nu snapt. Ik bedoel als jij altijd rijd met een bit en je paard is hieraan helemaal gewend en jij ook, dan ga je automatisch mennen met een bit. Als jouw paard helemaal gewend is aan een touwhalster en jij ook dan ga je mennen met.... Ik bedoel maar in het rijden zit geen verschil, (naar mijn mening), het enige verschil is de druk op de neus ipv in de mond. Waarom zou je hiermee niet kunnen mennen en wel rijden? Dus; wat is het verschil tussen; 1. van met bit rijden naar met bit mennen EN 2. zonder bit mennen naar zonder bit rijden ? Of ben ik nou zo onduidelijk?

En waarom zijn jullie Bolletje zo belachelijk aan het maken? Zij is tenminste zo wijs om nieuwe dingen niet uit de weg te gaan. Jullie blijven allemaal plakken bij het bekende en voor jullie voor altijd ideale manier.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:01

sorry het moet zijn 2. van zonder bit rijden naar zonder bit mennen

ik heb het net andersom gezegd

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 21:38

dank je bonbon. laat ze lekker banketstaaf, ik heb vandaag met een menhoofdtsel gereden ging super hoor. heerlijk gagaan vandaag langs de weg in het donker nog even wel verlichting aanwezig .
heb nu de leidsels aan de ringen gedaan waar het bit aan moet was vergeten dat ze zo reageerde nam een bochtje iets te scherp naar links zo zie je maar er werd vuurwerk naastr der afgestoken de enige reactie was een verbaasde blik en ze liep vrolijk verder, heb het ook maar eens met oogkleppen gedaan voor de verandering het intereseerde er nix alleen onder weg naar stal op het erf keek ze van hallo waar is iedereen was wel grappig, wou eigenlijk een speciaal menhoofstel aanschaffen, maar die zijn exact hetzelfde zoals het nu is. en echt een het maakt geen verschil met halster of bitloos hoofdstel echt kan het weten.
wie het niet gelooft kom is gezellig langs kijken wiens paardje beter loopt in het verkeer?> durf te wedden de mijne .
sorry maar ik zit me hier echt kapot te lachen om sommige reacties van jullie whahah stelletje...

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 21:40

En waarom zijn jullie Bolletje zo belachelijk aan het maken? Zij is tenminste zo wijs om nieuwe dingen niet uit de weg te gaan. Jullie blijven allemaal plakken bij het bekende en voor jullie voor altijd ideale manier.
EN AMEN
HELE HOOP DIEPE ZUCHTEN

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:42

Dus toch een menhoofdstel en oogkleppen.ipv een halstertje..
Citaat:
van jullie whahah stelletje...
Wij zijn al die tijd netjes gebleven naar jou toe dus je hoeft nu ons niet uit te gaan maken voor een stelletje ...vul het zelf maar verder in

BonBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:51

Men je nu met een touwhalster of een gewoon halster? Touwhalster toch?
Je zou eens op paardnatuurlijk.nl moeten kijken. Daar staat een test over bitloze optomingen, heel interessant. Touwhalster is als 1 vd 2 beste uit de bus gekomen geloof ik. Al die cross-rope dingen enz, kwamen er niet goed uit.

Zou het nu zo stil zijn met commentaar omdat ze het hebben opgegeven om je om te praten of zijn ze bang om je gelijk te geven.....

BonBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:52

[/quote]Wij zijn al die tijd netjes gebleven naar jou toe dus je hoeft nu ons niet uit te gaan maken voor een stelletje ...vul het zelf maar verder in[/quote]

Netjes? Daar heb ik niets van gemerkt......

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 21:59

Ik men nu met menhoofdstel met kleppen om te proberen of het nou beter werkt,neem ik toch iets aan. De teugels zitten aan de zijkanten, zodra je de teugels aanneemt om te sturen draait ze gelijk, heb eigenlijk nog nooit een paard zo snel zien reageren. Vind kleppen iets te gevaarlijk ze schrok zich de klere toen iemand ineens naast der stond, ze is gemeen naar andere paarden, gelijk oren plat.
Maar merk echt geen verschil met sturen aan onderkant of aan zijkant. Kleppen op vidnt ik zicht verminderen, maar maak wel filmpje van de week al we gaan met de kar.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:09

Haha, nee hoor, je hebt nog niets aangenomen. Want het gaat ze niet om het hoofdstel maar om het bit. Ik ben wel heel benieuwd naar het filmpje. Anders foto's, als je ze niet in het topic wil zetten, wil je me ze dan pb'n?

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 22:12

oh geloof me over 2 weken krijg ik mijn nieuwe sulky en zal ze echt hier op zetten!! and than they will see!!!