[AR] Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: [AR]Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:57

Even wat anders .... wat is het gewicht van jullie menwagen en staat daar dan een of twee shetlanders voor?

Ik heb zelf een 180 kg marathonwagen (excl. passagiers) met 1 grote maats shet van 220 kg.

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:22

Ik heb een shet van 200/250 kilo.. Wil een wagen waar ik zowel mee over de weg als in de bak kan, met vering en rem, en voor 4 personen.. Wat voor soort wagen zouden juulie me aanraden? (geld maakt niet uit, mijn tante gaat als het goed is betalen.. )

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:38

Hoi hoi,
wie van jullie rijden er toevallig met dit wagentje?
Afbeelding
en hoe bevalt deze?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:06

Die heb ik om mee te beginnen (wou toch graag rijden terwijl ik aan het sparen ben voor een marathon wagen).
Ik ben er erg blij meer . Rijd als een trein, zowel op de weg, in het bos als in de bak.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:34

Isapaardje schreef:
sarahlou schreef:
ik krijg ook wel eens opmerkingen van mensen die ik tegenkom onderweg dat het zielig is dat ik mijn shetten voor de kar heb staan, dat ze op een wei horen. zucht...

JAAAAA hebben wij ook eens gehad. Mevrouw ging op een bospad voor ons staan zodat we niet verder konden. Ze vond het nl. belachelijk en wilde ons staande houden, want het was de reinste dierenmishandeling. 2 Volwassen en zo'n kleine pony. Moesten wij eens zien hoe het dier zweette (ja haha we hadden net een rit gehad en waren op weg naar huis aan het uitstappen). Hoewel wij vriendelijk bleven, werd mijn man erg boos en link ook wel toen zij de leidsel vast wilde grijpen toen wij er toch langs wilden gaan.

Sommige mensen

Jeetje zeg daar schrik ik van
Gelukkig heb ik dat soort dingen hier nog nooit meegemaakt.
De meeste mensen vinden het een erg leuk gezicht als we langs rijden, al houd je natuurlijk altijd mensen die een beetje minderwaardig op je neerkijken.
Ik heb wel 1 keer gehad dat ik met de pony aan de hand in het bos was aan het wandelen dat iemand zei "goh ben je je grote hond aan het uitlaten"

Wij zijn plannen aan het smeden om volgend jaar de 2 shetten mee op vakantie te nemen (sinds we een kindje hebben rijden mijn man en ik nog erg weinig samen...zowiezo al een jaar geen 2 span gereden ).
Nu word ons kleine mannetje al wat groter en willen we het weer langzaam op gaan pakken.
Lekker in conditie brengen aankomend voorjaar en de zomer en dan in augustus een weekje meenemen.
Wij gaan dan op een camping staan en zetten de shetten bij iemand neer die we kennen, zo kunnen we dan lekker daar in de buurt gaan mennen
Hopelijk gaat het allemaal lukken

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:41

ik wordt ook nog steeds niet serieus genomen, rijdt je de vaardigheid binnen. zitten daar 2 jury's en een speaker 'ahhh wat schattig kunnen die dat ook?' 2e tijd van het hele veld

hier in het dorp vind iedereen het trouwens wel leuk. we rijden ook altijd mee met koninginnendag en eens per jaar met gehandicapten en dan blijven ze favoriet.

mijn wagentje weegt trouwens 90 kg en daar staan 2 reusjes voor van 1.04m

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:46

jacqueline schreef:
Ik heb wel 1 keer gehad dat ik met de pony aan de hand in het bos was aan het wandelen dat iemand zei "goh ben je je grote hond aan het uitlaten"

Ja die hoor ik inderdaad ook vaak. De mijne is 101 cm en dat is de hoogte van een forse newfoundlander.
Maar pas had ik een erg boze hondeneigenaar. Zijn hond dacht even een leuke prooi in mijn pony te zien en was enorm om haar aan het rennen. toen ze uithaalde werd die man laaiend. Ja kan ik er wat aan doen. Het was belachelijk dat ik met een paard in het bos ging wandelen, waarop ik hem even duidelijk maakte dat het eerder belachelijk was dat hij een ongehoorzame hond niet aan de lijn had (verplicht in ons bos in feite). toen taaide hij toch maar af

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:55

whoopylover schreef:
Hoi hoi,
wie van jullie rijden er toevallig met dit wagentje?
Afbeelding
en hoe bevalt deze?

Is het toevallig ook mogelijk om onder deze grotere wielen te zetten, zodat ik toch over mijn pony heen kan kijken (mocht dit niet het geval zijn)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 00:06

Ik heb bovenstaande wagen gezien bij Divoza (geloof dat het althans dezelfde is). Zelf vond ik de wielen nogal smal, maar ik rij ook vnl. in het bos. Ik heb zo'n soortgelijke wagen, maar dan met mountainbike banden eronder en dikkere spaken. Daarbij is mijn wagentje geveerd op wielen en niet op de zitting zoals deze.

Verder moet je bij zo'n 2 wieler opletten dat je de as kunt verstellen van voor naar achteren zodat je de wagen kunt "uitbalanceren". Als je op de wagen zit moet je met 1 vinger vooraan onder de burry de wagen in balans houden. Zo niet, dan is hij niet goed afgesteld. Als de wagen nl. dreigt te kiepen (achterover) betekent dit voor de pony druk op de buik, als de wagen de neigen heeft naar voren te vallen dan drukt dit op de rug van de pony. Dat is beide niet prettig uiteraard.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:14

Vorig jaar marathon Diever:
Speaker zegt: 'zijn dat welsh pony's. Ik zeg:'nee, shetlanders (trots)' Nou, zegt tie, 't is wel zwaar hoor in het bos, kunnen ze het wel aan.
Moet jij eens opletten.
We moesten grote delen stappen om niet te vroeg binnen te komen.

Afgelopen jaar had de speaker meer respect. Toen gaf hij tekst en uitleg bij het fenomeen shetlander.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 12:02

Isapaardje schreef:
Verder moet je bij zo'n 2 wieler opletten dat je de as kunt verstellen van voor naar achteren zodat je de wagen kunt "uitbalanceren". Als je op de wagen zit moet je met 1 vinger vooraan onder de burry de wagen in balans houden. Zo niet, dan is hij niet goed afgesteld. Als de wagen nl. dreigt te kiepen (achterover) betekent dit voor de pony druk op de buik, als de wagen de neigen heeft naar voren te vallen dan drukt dit op de rug van de pony. Dat is beide niet prettig uiteraard.

Hij is wel goed in balans bij ons, is ook afhankelijk of je voorover of achterover gaat zitten.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:01

SNIK , ik wil ook zo graag mennen maar op de een of andere manier komt het er steeds niet van om echt te beginnen met beleren.
Heb van de winter wel m'n fjordenmerrie voor het sleetje gezet maar verder ben ik nog niet gekomen.

Ondertussen heb ik nu 3 shetjes waarvan er twee nog te jong en erg klein zijn, de andere shet staat te trappelen van ongeduld omdat ze zo graag wat anders wil doen dan wandelen. M'n andere pony's moeten er ook ooit nog eens aan geloven, met m'n tweejarige ga ik na de winter aan de slag en m'n fjordenhengstje is nog maar 1,5 maar die wil ik ook zo graag voor de kar als hij groot genoeg is.

Maar er is ook goed nieuws! voor de rest ben ik er helemaal klaar voor, ik heb ondertussen 4 tuigen liggen in alle maten en er staan 2 karren te wachten om getrokken te worden.

Nu nog iemand vinden die mijn pony;s ook zo leuk vind en er samen met me mee aan de slag wil.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:07

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:41

Mijn wagen wou weer eens grote reperatie. Ik heb dat altijd vlak voor een wedstrijd of een aktiviteit dat mijn wagen reparatie nodig heb. Mijn lagers zijn door en mijn remblokjes zijn alle vier helemaal af. Gisteren zonder remmen gereden maar toch begonnen mijn lagers als een idioot te knarsen. Meteen gebeld naar de dealer en nieuwe lagers besteld. Het blijkt normaal te zijn dat deze rond de 10.000 kilometer vervangen moeten worden. Die afstand hebben we ongeveer ook wel gereden met de kar. Ik had er een kilometerteller op maar die functioneerd al bijna 3 jaar niet meer (sinds ik in Appelscha woon) en ik had al 4500 kilometer op de teller staan in twee jaar tijd.

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:58

Je maakt heel wat kilometers Napie!

Ik moet mijn wagens ook eens een grote beurt geven. Dat is toch best belangrijk. ik had niet voor niets afgelopen zondag een klapband):o

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:41

Dit is de kar die ik nu heb (voor mijn Welsh: SORRY geen shet )
Afbeelding
Snappen jullie nu waarom ik best een sulky/tweewieler zou willen, dit ding is bijna niet te verhuizen "ff"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 12:42

Mijn wagen staat geloof ik op pag. 5 van dit topic, maar dat is puur voor de recreatie. Omdat ik met Spike van de herfst toch wel erg graag het koetsiersbewijs wil halen, ben ik nog steeds op zoek naar een leuk concourswagentje, dus als iemand nog iets weet .

[edit: heb trouwens ook nog een sulky, lekker ding om mee te racen is dat!]

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:34

Yaar schreef:
Mijn wagen staat geloof ik op pag. 5 van dit topic, maar dat is puur voor de recreatie. Omdat ik met Spike van de herfst toch wel erg graag het koetsiersbewijs wil halen, ben ik nog steeds op zoek naar een leuk concourswagentje, dus als iemand nog iets weet .

[edit: heb trouwens ook nog een sulky, lekker ding om mee te racen is dat!]

Pagina 4

Ik zoek ook nog een leuke concourswagen, met rem, liefst voor 4 personen.. iemand nog iets in de aanbieding?

En mag ik hier gelijk aan de mensen die hun shetten scheren wat voor stokmaat jullie pony's hebben en wat voor maar dekens jullie gebruiken? Dan weet ik of ik de goede maat heb besteld

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:46

Ik heb voor al mijn shetten deken maat 135. Ik heb twee dekens van Equi theme en 1 van harrys horse. Die passen goed. Mijn shetten hebben een stokmaat van 97 cm, 1 m en 1.04

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:09

Ik heb van t weekend een shetje voor een wagentje gezien. Nou, ik reed bijn ategen een boom aan. Wat een schattig gezicht zeg! Echt onwijs lief...
De foto's die hier langskomen zijn ook leuk trouwens..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:14

DanielleJ schreef:
Nou, ik reed bijna tegen een boom aan.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:55

ikkuh ikkuh ikkuh mag ook weer voor de wagen als deze eindelijk gerepareerd is!!
En... ik hoop dat we dan gaan draven dan doe ik weer lekker mijn hoofd naar beneden (vind baasje niet leuk!) en speel een gillende keukenmeid na (uh... jongen )

Afbeelding

Sammy en ik hebben een concourswagentje en hij vind het voor de wagen lopen echt het leukste wat er bestaat uhm behalve eten dan .
Ik heb alleen helaas geen digitale foto's van ons met de wagen..

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:56

Nog een vraagje: weet iemand waar je fleece-dekentjes kan kopen voor met het mennen? Kan het echt nergens vinden..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:10

Voor met het mennen ....
Wat bedoel je hiermee. Je gaat neem ik aan geen deken op leggen tijdens het rijden of bedoel je voor jezelf over je benen?
Of als zweetdeken?
Dat laatste ... Koop een lap fleece op de markt en maak er zelf een shetlanddeken van. Ik heb het zo gedaan want kon nergens zo'n ding kopen op shetlandformaat.
Eventueel een autoplaid is goed voor een opdroogdekentje van te maken.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:19

je bedoelt van die warm/droog stap dekentjes?
ik heb ze zelf gemaakt
ik (nouja papa dan ) maak alle dekens zelf.