[AR] [NH] Wie is tegen/voor de join up???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:05

Andere oplossing is er niet, heb alles, en dan ook serieus alles geprobeerd. Ze is kerngezond, niks met dr tanden, niks met dr rug, ander bit werkt niet, met bitloos gaat het 2x goed daarna loopt ze er weer doorheen, ors ben ik nu mee bezig, maar in panieksituatie lukt ie niet meer, enz enz, ze weet het verdomme goed hoor, ze kan het best. In de bak is er bijvoorbeeld niks aan de hand, en bij vlagen gaat het buiten ook perfect, alleen schiet ze telkens weer in die oude gewoonte.
Pas sinds we join-up doen, kan ik haar terugkrijgen uit galop. Vroeger was serieus de enige manier om madam te stoppen haar om te trekken of zigzaggen en dan tegen een boom parkeren... Scheve mond

Als je een andere manier weet mag je hem vertellen, maar doe niet net alsof ik niks anders geprobeerd heb, ik ben al 4 jaar naar een oplossing aan het zoeken.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:49

Ik ben voor de join-up, omdat je eigenlijk (in mijn ogen) het paard laat rond galopperen, net zoals met logeren. Alleen nu voor vertrouwen, en het paard mag zelf weten of hij dat wil of niet.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:50

xtostarlight schreef:
Ik laat mijn paard rondlopen tot ze zich overgeeft, dan vraag ik haar naar me toe en knuffelen we wat en blijft ze me achtervolgen.

Ik doe het omdat ik heel veel problemen met het rijden heb gehad (ook met omgang overigens, ze is vreselijk afstandelijk) Ze is veel opener naar me toe geworden, ik kan alles met haar, ze vertrouwd me volledig. Met rijden nog wel wat gezeik, maar ook dat is stukken vooruit gegaan! Ik ben al zo blij dat we gewoon lekker door het bos kunnen galoperen, al gaat het vaak wat te hard. (het is een draver met een niet echt gelukkig verleden en wil dus alleen maar hard en rennen)

Ze ziet me nu als leider, ze volgt mij in wat ik doe, als er iets engs is, is het niet eng meer want ik ben bij dr. Sja ik kan me eigelijk niet voorstellen dat ik dat allemaal met dr bereikt heb met een 'nep' vriendschap. Ik vraag ook niet onnodig een join-up, zo vaak grondwerken we eigelijk ook weer niet, ik ga zelf liever wandelen. We grondwerken vooral als het heel slecht gaat met rijden (rem totaal kwijt, in blinde paniek rennen) zodat ze weer weet dat ze me kan vertrouwen. Dus laatste tijd weer wat vaker.

Dat kun je ook zonder join up voor elkaar krijgen.
Ik heb nooit maar dan ook echt nooit problemen met mijn paard.
Vind ze iets eng, loopt ze toch met me mee omdat ze me vertrouwt.
We zijn een keer langs een kudde wilde prezwalski paarden gereden en die gingen op de loop (nou jah, echt wild zijn ze niet meer omdat er constant mensen langs ze lopen en die kennen ze nu wel maar ze gingen wel rennen. Was leukom te zien! Haha!) Maar Milka dacht er niet eens over om mee te gaan!

Zie je dat je dit allemaal kan bereiken door gewoon lekker elke dag naar je paardje te gaan, veel knuffelen en poetsen.
Dingen doen die zij leuk vind eens in de zoveel tijd, lekker veel afwisseling in rijden ect.

Echt dus dat is geen nep vriendschap echt niet! Knipoog

Ik denk dat ik een betere band heb met mijn paard als iemand die een join up doet met zijn paard. (Hoeft niet zo te zijn, maar dat denk ik) Knipoog

Als ik iets verkeerd heb gezegt mogen jullie het zeggen hoor! Knipoog

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:35

anafflope schreef:
. Alleen nu voor vertrouwen, en het paard mag zelf weten of hij dat wil of niet.

Dat ben ik dus niet met je eens. Ht paard moet lopen omdat jij hem opjaagt. Dus van willen is geen sprake.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:52

anafflope schreef:
Ik ben voor de join-up, omdat je eigenlijk (in mijn ogen) het paard laat rond galopperen, net zoals met logeren. Alleen nu voor vertrouwen, en het paard mag zelf weten of hij dat wil of niet.

Ik zou nog maar een keer dit topic doorlesen als ik jou was. Van vrijwilligheid is geen sprake en het is absoluut niet te vergelijke met longeren. Maar ik ga mezelf niet nog een keer herhalen.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:12

xtostarlight schreef:
Andere oplossing is er niet, heb alles, en dan ook serieus alles geprobeerd. Ze is kerngezond, niks met dr tanden, niks met dr rug, ander bit werkt niet, met bitloos gaat het 2x goed daarna loopt ze er weer doorheen, ors ben ik nu mee bezig, maar in panieksituatie lukt ie niet meer, enz enz, ze weet het verdomme goed hoor, ze kan het best. In de bak is er bijvoorbeeld niks aan de hand, en bij vlagen gaat het buiten ook perfect, alleen schiet ze telkens weer in die oude gewoonte.
Pas sinds we join-up doen, kan ik haar terugkrijgen uit galop. Vroeger was serieus de enige manier om madam te stoppen haar om te trekken of zigzaggen en dan tegen een boom parkeren... Scheve mond

Als je een andere manier weet mag je hem vertellen, maar doe niet net alsof ik niks anders geprobeerd heb, ik ben al 4 jaar naar een oplossing aan het zoeken.

Ik heb nergens neergezet dat jij niets geprobeerd hebt, waar zie je dat staan? Ik ben er van overtuigd dat je het beste met je paard voor hebt. Ik denk alleen dat je nog steeds geen goede oplossing hebt gevonden voor je probleem. En als je paard lichamelijk in orde is, misschien zul je eens moeten kijken naar wat je zelf nog allemaal kunt veranderen.
Buiten niet terug willen komen is een rijtechnisch probleem. En als ze het goed weet dan doe jij blijkbaar iets waardoor ze niet meer reargeerd op de hulpen die ze kent. Lijkt het je geen oplossing om gewoon te zorgen dat je paard gehoorzamer wordt, simpelweg door les te nemen van een goede intructeur? Ik las net in je profiel dat je niet van dressuur houdt (verbeter me als het niet klopt). maar dat is wel de basis van al het rijden, zonder gehoorzaamheid ben je nergens. Jij bent degene die de verkeerde signalen doorgeeft (anders zou jij nooit meerdere malen een join up hoeven te doen, op dat moment vertel jij je paard dat hij iets verschrikkelijk verkeerd heeft gedaan, en als hij zich nu niet overgeeft aan jou hij uit de kudde wordt verstoten. halverwege keren de rollen weer om. DAAR ligt het probleem, blijkbaar geef jij ergens een signaal af dat jij niet langer de leider bent), en dat zou heel goed in je manier van rijden kunnen zitten. Ik zeg niet dat het zo is, ik doe alleen een sugestie.

Je hebt ook geen antwoord gegeven op mijn vraag: Denk jij ook dat een join up wordt gezien door het paard als enorm op zijn donder krijgen? Mijn logica is dat jij het gedrag van een leidhengst kopieerd. Als de hengst dit gedrag vertoont is dat in een zeer extreme situatie en is het bedoeld als zeer zware straf (dat is een feit). Jij kopieerd dit gedrag. Waarom zou je paard dit anders opvatten? En als dit zo is, dan is dit toch geen oplossing voor je probleem?

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:58

ik ben en ik blijf voor...

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:01

Fasel schreef:
Ht paard moet lopen omdat jij hem opjaagt. Dus van willen is geen sprake.

opjagen..dat doe je in mijn ogen met een zweep..in mijn ogen stel je hem voor de keuze je te vertrouwen...

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:15

Een ieder moet er het zijne van denken. Gelukkig mogen we allemaal een mening hebben. Ik blijf erbij dat er van willen geen sprake is als je hem opjaagt. Hij kan niet weg en hij heeft maar te nemen wat jij van hem wilt. Het is uiteindelijk gewoonweg dwingen.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:17

arinda schreef:
ik ben en ik blijf voor...

Waarom? Ik was eigenlijk benieuwd of je nog antwoord wou geven op mijn vraag wat volgens jou het verschil is tussen wat jij doet en wat een leidhengst doet?

snoocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:41

ik heb er les in gehad(naja in freestyle, en daar komt dit ook in voor)
het is dat jij (moet de alfa merrie voorstellen) het paard weg jaagt (uit de kudde). en dan moet het paard opengegeven moment zich over te geven.

het gaat als volgd.

jij jaagt het paard weg (beste is het omn het in een longeer bak te doen)

dan moethet paard zijn/haar oor aan jou kant(jij staat uiteraard in het midden) dan moet het oor naar jou toe staan gericht.

daarna moet het paard zijn/haar hals nek naar beneden doen.

daarna moet die gaan knarsen met zijn/haar tanden of gaan likken.

dan zegt die dat die zich overgeeft. en naar je toe wilt komen.

dan nodig jij je paard uit om naar je toe te komen, komt die naar je toe beloon je hem/haar, en dan laat je je hand bij het mond van het paard en dan moet jij weg lopen en het paard moet jou volgen.

als het pard nou niet naar je toe komt als die heeft geknarst of gelikt dan stuur je hem weer weg en doe je het opnieuw..

PS: SOMS KAN HET HEEEL LANG DUREN DAN MOET JE NIET OPGEVEN ,, EEN ONAF GEMAAKTE JOIN UP IS SLECHTER DAN GEEN JOIN UP!!
dus als je er aan begind afmaken!!
anders denk het paadr dat hij/zij de baas is.

het si dus kortom dat het paard jou gaat leren vertrouwen en dat jij de alfa merrie bent.
maar er is wel verschil je moet GEEN SLAAF van je paard maken!! MAAR DE BEDOELING IS DAT HET PAARD VERTROUWEN IN JE KRIJGT EN DAT JIJ EEN WOORD MET JE PAARD!! (VRIENDJES WORDEN IS OOK BELANGRIJK)!!

dus jij respect voor je paard en het paard voor jou respect!!
maar het paard moet wel onthouden dat jij de alfa merrie bent!

ik vind niet dat je je paard als slaaf moet maken(gebruiken)! maar je moet allebij respect voor elkaar hebben.
als jij wilt dat die bv dressuur loopt(dat doe ik daarom dat voorbeeld Haha! ) dan moet die dat doen.
maar jij moet respecteren dat je niet je paard moet dwingen tot iets.
als snoocky(mijn pony) bv geen zin ergens in heeft(zware oefening) een keertje dan doe ik die dag de bassis(maar dan doe ik 5 minuten een paar zwaren oefeningen zodat ze wel luistert, en laat ik de rest van die zwaren oefeningen zitten, en probeer ik de volgende dag weer het zwardere oefening wat ze die dag daarvoor niet wou!

dus je paard laten dwingen heeft geen zin,, je brijkt er trouwens ook weinig mee, maar als die het als een loletje begint te zien van nou ik doe het helemaal niet dan kan je zeggen van nou ga je werken(dan heeft die namelijk ook geen respect voor jou) maar een keertje geen zin dan moet jij daar ook respect voor hebben.

ik vind dat het gewoon alemaal een kwestie is dat jij respect en vertrowen voor je paard moet hebben en je paard voor jou respect en vertrouwen in je moet hebben! das mijn mening.

maar uiteraard blijf jij de alfa merrie natuurlijk

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:00

Nogmaals mijn vraag: waarom zou jij je paard geweldig op zijn donder willen geven terwijl hij nooit een stap verkeerd heeft gedaan?

Ik zeg niet dat je geen resultaat bereikt, het gaat mij om de manier waarop. Als jij een paard kluisterd en gaat slaan tot hij zich overgeeft zal hij jou ook als leider zien. Kun je er ook alles mee doen. Maar feit blijft dat het een slechte methode is.

Als je een join up doet geef je je paard gigantisch op zijn donder zonder ooit een pas verkeerd te hebben gedaan?Wat heeft dat met respect te maken?

Jij zeg dat je je paard niet dwingt:dat is onzin! Een paard doet iets vrijwillig als er geen consequenties tegenover staan. Mijn paard komt bv vrijwillig naar mij toe om te kijken of ik wat lekkers heb. Maar ze blijft NIET vrijwillig staan als ik haar opzadel, ondanks dat ze helemaal los in de bak staat. zonder halster of wat dan ook. Alsze namelijk wegloopt corrigeer ik haar. Jij straft je paard door het doen van een join up (ne wel met de ergste straf die je een paard kunt geven: verwijdering uit de kudde), de enige manier om die straf te ontlopen is door zich over te geven. Waar zit hier de vrijwilligheid in?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:41

Join up is dus niet bedoeld voor de gemiddelde paardeneig. die denkt "leuk" bezig te zijn met een oefening.

Maar voor een ervaren persoon die veel ervaring hier in heeft en niet om het maar effe uit te proberen, hoe de dominantie verhouding in elkaar steekt (en hier evt wat aan wilt veranderen)

Join Up is voor Weinig Mensen weggelegd en voor nog Minder Paarden!

en toch rommelen zoveel paardenliefhebber ermee aan Verward

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:07

Milkaatjuh schreef:
Dat kun je ook zonder join up voor elkaar krijgen.
Ik heb nooit maar dan ook echt nooit problemen met mijn paard.
Vind ze iets eng, loopt ze toch met me mee omdat ze me vertrouwt.
We zijn een keer langs een kudde wilde prezwalski paarden gereden en die gingen op de loop (nou jah, echt wild zijn ze niet meer omdat er constant mensen langs ze lopen en die kennen ze nu wel maar ze gingen wel rennen. Was leukom te zien! Haha!) Maar Milka dacht er niet eens over om mee te gaan!

Zie je dat je dit allemaal kan bereiken door gewoon lekker elke dag naar je paardje te gaan, veel knuffelen en poetsen.
Dingen doen die zij leuk vind eens in de zoveel tijd, lekker veel afwisseling in rijden ect.

Echt dus dat is geen nep vriendschap echt niet! Knipoog

Ik denk dat ik een betere band heb met mijn paard als iemand die een join up doet met zijn paard. (Hoeft niet zo te zijn, maar dat denk ik) Knipoog

Als ik iets verkeerd heb gezegt mogen jullie het zeggen hoor! Knipoog

Maar heb jij dan een draver die op de baan helemaal kapotgeslagen is? Panisch voor de zweep, en helemaal geschift als er vreemden bij komen kijken? Geen fatsoenlijke galop, alleen rengalop, terughouden reageert ze niet op, logisch, op de baan worden ze in hun mond getrokken om harder te gaan, dus als ze iets in dr mond voelt raakt ze in paniek. Vandaar ook dat ik bitloos wilde gaan, maar na een tijdje een superoplossing geweest te zijn liep ze ook door die druk keihard heen.

Elke dag ben ik met haar bezig, ze staat aan huis dus dat is zeer zeker het probleem niet, we wandelen regelmatig (hoewel het pas sinds het grondwerken zo is dat ze niet door me heen gaat lopen rennen, voor me gaat lopen en het touw uit mn handen rukt)

Ik ben het met jullie eens dat het een rijtechnisch probleem is, maar het komt voort uit haar verleden. Ze heeft nooit mogen galoperen, nooit langzaam mogen zijn, en ik kom en ik vraag dat van dr. Ik vraag dr in galop, maar ze mag niet galoperen, juist ja wat doet een paard dan, helemaal panisch worden omdat ze bang is voor klappen. Ze sluit zich totaal af voor pijn dan, waardoor bit e.d. geen zin meer hebben. Nee ik sla haar niet, maar daarin moet ze me eerst vertrouwen, en dat deed ze maar niet.
Heb er ook hulp bij gehad, maar dat schoot niet op, mensen snappen niet dat je een paard niet kan inhouden, elk paard stopt in hun ogen. maar dat is gewoon niet zo. SJa laat dr paar kilometer rennen en ze stopt vanzelf wel Tong uitsteken maar dat bedoel ik niet natuurlijk.

Heb ook zeker wel een goede band met dr, of dat door join-up komt, pff ik weet het niet, het is mn paardje en heb altijd van dr gehouden. Ze is alles voor me, en reageert duidelijk op mij als vriendjes zegmaar. Komt naar me toe, knabbelen, blabla,We hebben samen heel veel meegemaakt, daardoor zijn we heel dicht bij elkaar gekomen Lachen Alleen het rijden sneller dan draf blijft dus het probleem. Verder kan ik gewoon alles met dr, een ander paard wat in galop langs dr afschiet doet dr allemaal niks, ze gaat pas als ik dr aandrijf (dat ze dan gelijk in 1 stap dat paard ingehaald wil hebben is een andere zaak) ze luisterd dus wel super, maar raakt in paniek

laurae: Dat had je ook niet geschreven Bloos, maar ik heb het een beetje krom opgeschreven. Op dat soort reacties stuit je namelijk als je mensen verteld van je 'problemen' met je paard. Het ligt vaak aan de ruiter en niet aan het paard, maar dat is het in dit geval absoluut niet. Ik ben geen topruiter zeker niet, maar ze doet het bij alles en iedereen, dan zelfs nog veel extremer omdat ze eenkennig is. Niet zo speciaal eenkennig, maar gewoon bang dat mensen haar pijn doen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:16

Ik weet heel zeker dat jij dit voor elkaar kan krijgen zonder join up.
Ga gewoon lekker veel dingen met je paardje doen.
Jij straft hem nu met een join up voor iets waar hij niks aan kan doen.
Daar bedoel ik mee, dat gedrag is veroorzaakt bij hem door iets wat iemand hem heeft aangedaan.

En jij straft hem. Je kwelt hem nu alleen maar erger! Hij heeft al zoveel meegemaakt en nu doe jij dit.

En je zegt zelf dat je een goede band hebt met je paardje.
Waarom dan een join up?!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:29

Omdat het werkt! Ik heb wat lessen gevolgt van iemand die ook met join-up werkte, dus heb dat overgenomen van haar. En heb zoveel vooruitgang ineens gemerkt, in alles, rijden omgang vertrouwen dat ik weet dat het voor starlight en mij werkt. Kijk dat het voor een ander niet werkt kan goed, elk mens en paard is anders, maar ik ben er wat mee opgeschoten, ik kan veel veiliger het bos in nu.

Ik heb 3.5 jaar aan zitten klooien (ja ook met les, maar het was allemaal aanklooie met klein beetje resultaat) en met join-up ben ik in half jaar verder dan dat ik in die 3.5 jaar bij elkaar bereikt heb. Mn paard loopt nu ook met dr oortjes naar voren, ipv met altijd een sjagerijnige kop tegen alles en iedereen. Dus of ze er zo ongelukkig van word? of is dat alleen maar nep? Ik geloof er echt niet in dat een paard zo bewust de schijn zit op te houden, sorry.

Haha als je intresse hebt, je mag het komen proberen hoor. Bij mij doet ze dan wel niet meer zoals ze was, maar bij vreemden krijgt ze wel af en toe van die idiote neigingen die mij heel bekend voorkomen Knipoog

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:38

Nou misschien werkt het bij de een wel en bij de ander niet.
Ik vind NH echt prachtig, maar een join up... nee daar ben ik geen voorstander van.
Maar jij wel, dan met je dat ook doen Knipoog Als jij je er prettig bij voelt en denkt dat het goed is voor je beesje dan moet je het doen.
Ik denk ook wel dat je wel het beste voor je beestje wil hebben hoor. Knipoog

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:22

Milkaatjuh schreef:
Nou misschien werkt het bij de een wel en bij de ander niet.
Ik vind NH echt prachtig, maar een join up... nee daar ben ik geen voorstander van.
Maar jij wel, dan met je dat ook doen Knipoog Als jij je er prettig bij voelt en denkt dat het goed is voor je beesje dan moet je het doen.
Ik denk ook wel dat je wel het beste voor je beestje wil hebben hoor. Knipoog

Ik wil alles voor dr doen zodat ze het goed heeft, maar ik persoonlijk vind het zieliger om constant in dr mond te hangen (wat niet werkt, maar anders krijg je dr helemaal niet stil) en dr uiteindelijk tegen een boom te parkeren dan om een join-up te vragen.

Bedankt iig voor je tips ik zal absoluut geen join-up meer doen zonder noodzaak. Voorlopig zal het niet nodig zijn, het gaat weer (tijdelijk?) goed met rijden Lachen

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:25

Mooi zo!! Houden zo!! Knipoog

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 00:59

xtostarlight schreef:
Omdat het werkt!

Dat het ik ook noit ontkend. Ik ben alleen van mening dat het enkele feit dat iets resultaat geeft nog niet betekend dat het ook een juiste methode is. Je kunt een paard ook hoger laten springen door hem te bareren, desnoods met een paar spijkers er aan. Het werkt, maar of het nu de juiste methode is?

Maar ik ben nog steeds nieuwsgierig of je een join up dezelfde betekenis geeft als ik? En zo niet, waar zit volgens jou het verschil in?

Ik heb overigens geen enkele ervaring met dravers, dus ik zou het in elk geval niet voor je op kunen lossen, maar ik ben er van overtuigd dat je dit met een goede instructeur wel zou kunnen oplossen, zonder dat je gebruik hoeft te maken van een join up. Zal alleen wel zoeken worden naar die instructeur, want echt goede instructeurs zijn moeilijk te vinden.

daylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 01:17

Ik ben voor de join up. De psychische schade die zogenaamd veroorzaakt wordt word hier wel erg overdreven. Zelf ben ik heel voorzichtig met mijn paardje en lees alles wat er te lezen valt over ze en leer er veel van. Mijn paard heeft vandaag ook een join up gedaan en het is gewoon voor 1x beter dan dat ik steeds mensen zie die in de bak staan te schreeuwen en met een zweep staan de poeieren omdat ze hun paard niet vooruit krijgen. Zelf rijd ik NIET met zweep en ben daar een grote tegenstander van. Maar het is bij een paard gewoon zo.. of je bent een leider, of je bent een mietje. Dus bestaat gelijk niet. Paarden zijn tegenwoordig veelste verwend en dit is een prima oplossing vind ik. Veelste vaak lees je dat paarden niet meer willen wat het baasje wil... grotendeels omdat ze te verwend zijn!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:07

Ik doe ook geen join ups............ en toch loopt een paard fijn aan de lijn Haha! Haha! Haha!

Join Ups zijn imo voor mensen die geen natuurlijk overwicht hebben.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:33

laurae schreef:
Nogmaals mijn vraag: waarom zou jij je paard geweldig op zijn donder willen geven terwijl hij nooit een stap verkeerd heeft gedaan?

Ik zeg niet dat je geen resultaat bereikt, het gaat mij om de manier waarop. Als jij een paard kluisterd en gaat slaan tot hij zich overgeeft zal hij jou ook als leider zien. Kun je er ook alles mee doen. Maar feit blijft dat het een slechte methode is.

Als je een join up doet geef je je paard gigantisch op zijn donder zonder ooit een pas verkeerd te hebben gedaan?Wat heeft dat met respect te maken?

Jij zeg dat je je paard niet dwingt:dat is onzin! Een paard doet iets vrijwillig als er geen consequenties tegenover staan. Mijn paard komt bv vrijwillig naar mij toe om te kijken of ik wat lekkers heb. Maar ze blijft NIET vrijwillig staan als ik haar opzadel, ondanks dat ze helemaal los in de bak staat. zonder halster of wat dan ook. Alsze namelijk wegloopt corrigeer ik haar. Jij straft je paard door het doen van een join up (ne wel met de ergste straf die je een paard kunt geven: verwijdering uit de kudde), de enige manier om die straf te ontlopen is door zich over te geven. Waar zit hier de vrijwilligheid in?

Wij zijn het helemaal eens.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:36

xtostarlight schreef:
Op dat soort reacties stuit je namelijk als je mensen verteld van je 'problemen' met je paard. Het ligt vaak aan de ruiter en niet aan het paard, maar dat is het in dit geval absoluut niet. Ik ben geen topruiter zeker niet, maar ze doet het bij alles en iedereen, dan zelfs nog veel extremer omdat ze eenkennig is. Niet zo speciaal eenkennig, maar gewoon bang dat mensen haar pijn doen.

Ik denk niet dat je moet denken dat het aan jou ligt. Maar dat het niet aan paard ligt, ligt als een baksteen boven water. Want het paard is niet zo geboren. Je moet de mensen aankijken die haar hebben opgevoed, zo hebben gemaakt. Ik kan er namelijk niet bij dat een dier op zo'n manier geboren wordt Knipoog. Net als ik met mijn paard een hoop recht moest gaan zetten heb jij dat ook. Ligt niet aan het paard, hij kan er niets aan doen dat hij zo gemaakt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:27

gijsenkim schreef:
Ik doe ook geen join ups............ en toch loopt een paard fijn aan de lijn Haha! Haha! Haha!

Join Ups zijn imo voor mensen die geen natuurlijk overwicht hebben.

Amen OK dan!