[NH?] Dilemma

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
passieval
Berichten: 20
Geregistreerd: 21-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:57

Vandaar dat anky ook nog af en toe gazelle rijd he!

prompter

Berichten: 11513
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:01

gijsenkim schreef:
Promptertje, fanatiek parellier Haha! Haha! heeft les van mij, je zou denken dat dit niet zou werken........... nou werkt perfect. Alledrie hebben we plezier in de lessen


Yep, ik les bij Kim, omdat ik in mijn eentje niet kan beoordelen hoe het gaat. Ik weet wel wát ik fout doe, maar niet precies wannéér, en Kim helpt me de fouten op te lossen. Ook als ik bitloos rij, moet ik recht zitten en mijn paard niet hinderen.

Voor PNH laten we trouwens instructeur Eddy Modde af en toe een dagje over komen, ook dat kan ik niet alleen (was het allemaal maar waar...)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:03

Ik denk dat je beter zelf kan gaan werken aan het denken, waarom zit ik scheef, wat doet dat etc, en er dan bewust van worden, waardoor je op elk moment eraan denkt, dan dat je instructeur hebt die (als je geluk hebt, de meesten zien het niet eens) soms roept je zit scheef. Is gewoon een leerproces. Je kan ook altijd les nemen van bijv centered riding.
Alles komt volgens mij uit een ontspannen zit, ik weet dat heel veel mensen spannen als ze die teugels moeten vasthouden. Daarom leer ik ook eerst zitten zonder teugels. (en daarna zonder hoofdstel en zadel)
Was jij trouwens niet degene die dat meisje les gaf die touwtjes aan haar voeten had gemaakt aan de singel? Ik weet niet zeker of jij dat was hoor, maar dat vind ik dus bijv een hele slechte methode. Je houding van je voeten, kom voort uit je zit, dit soort dingen zorgen naar mijn mening voor extra spierspanning, terwijl je juist totale ontspanning wilt bereiken. Ik vind dat je meer hebt aan een ontspannen zit, dan aan een zit die voldoet aan een plaatje, maar verkrampt is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:04

promptertje schreef:
Yep, ik les bij Kim, omdat ik in mijn eentje niet kan beoordelen hoe het gaat. Ik weet wel wát ik fout doe, maar niet precies wannéér, en Kim helpt me de fouten op te lossen. Ook als ik bitloos rij, moet ik recht zitten en mijn paard niet hinderen.

Voor PNH laten we trouwens instructeur Eddy Modde af en toe een dagje over komen, ook dat kan ik niet alleen (was het allemaal maar waar...)



en ikkuh wil ook leren van promptertje, ge+ukkig wil zij ook haar wijsheid met mij delen en ook daar leer ik weer heel veel van.

Zij heeft ooit eens tegen mij gezegd dat een paard zich voelt zoals jij je zou voelen in de jungle, met allerlei roofdieren op de loer en een onzekere gids (iets in die trant) Dat is mij heel bij gebleven, en helpt mij weer heel goed in mijn werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:05

sanne83 schreef:
Ik denk dat je beter zelf kan gaan werken aan het denken, waarom zit ik scheef, wat doet dat etc, en er dan bewust van worden, waardoor je op elk moment eraan denkt, dan dat je instructeur hebt die (als je geluk hebt, de meesten zien het niet eens) soms roept je zit scheef. Is gewoon een leerproces. Je kan ook altijd les nemen van bijv centered riding.
Alles komt volgens mij uit een ontspannen zit, ik weet dat heel veel mensen spannen als ze die teugels moeten vasthouden. Daarom leer ik ook eerst zitten zonder teugels. (en daarna zonder hoofdstel en zadel)
Was jij trouwens niet degene die dat meisje les gaf die touwtjes aan haar voeten had gemaakt aan de singel? Ik weet niet zeker of jij dat was hoor, maar dat vind ik dus bijv een hele slechte methode. Je houding van je voeten, kom voort uit je zit, dit soort dingen zorgen naar mijn mening voor extra spierspanning, terwijl je juist totale ontspanning wilt bereiken. Ik vind dat je meer hebt aan een ontspannen zit, dan aan een zit die voldoet aan een plaatje, maar verkrampt is.


heb je het tegen mij? Over die touwtjes?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:06

misschien is dit ook wel een persoonlijk leer punt, ik leer beter met lezen en zelf nadenken, maar misschien leert iemand anders veel beter als iets tegen je gezegd wordt. Je moet gewoon zelf kiezen wat je het beste ligt (bij pnh)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:06

Sanne je voelt zelf niet wanneer je scheef zit, echt niet........ dat kan niet.

Maar misschien als ik het vraag.

Vertel eens wat, over jezelf. Ik wil heel graag weten hoe jij kan weten wanneer jij wel of niet scheef zit, wanneer jouw gevoel klopt met het plaatje. Misschien kan ik ook wat van jou leren

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:06

@pipo, nee ik had het tegen g&k

prompter

Berichten: 11513
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:09

Sanne, hoe vaak ik het ook met je eens bent, over les ben ik het dat niet Lachen. Ik werk ook op andere manieren aan mijn lijf, heb bijvoorbeeld een tijdje lessen in Alexandertechniek gevolgd om bewust te voelen wanneer iets mis gaat. Maar dan nog ben je tijdens het rijden vaak zo geconcentreerd bezig om die cirkel perfect in te zetten, dat je er helemaal geen erg in hebt dat je je rechterbeen tóch weer optrekt. Als niemand je daar op wijst, kun je er ook niet aan werken.

Ik ben maar een absoluut beginnertje in zowel rijden als PNH vind ik zelf, dat ik me graag laat onderwijzen door mensen die daar een stukje verder in zijn Lachen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:27

Ik denk dat heel veel problemen met de zit, opgelost kunnen worden door een onafhankelijke zit te krijgen. Zo ontspannen met je bekken bewegen (daar zit trouwens ook een beetje theorie aan vast, hoe je precies je bekken dan moet bewegen, echt alles is uitgekauwd Knipoog )dat je je benen kan laten afhangen en je bovenlichaam recht kan houden. Ik denk dat de meeste mensen de teugels te vroeg in hun handen gedrukt krijgen, waardoor je gaat spannen. Het is heel moeilijk om zelf te bewegen en je handen stil te houden, je gaat dus op je handen focussen en niet op je zit. Het is vast heel saai om alleen aan je zit te werken, maar als je dat niet eerst goed krijgt, blijf je altijd problemen hebben die voortkomen uit je zit.
Ik vind dat rechtzitten niet zo'n punt, je bent recht als je recht zit. je voelt echt wel als je ergens knikt, maar je moet er alleen wel bij na gaan denken.
het lijkt een beetje op een discussie over dat ik zelf hoefbekap, wanneer zie je dan of het recht is, vragen mensen altijd, een hoefsmid heeft ook gewoon ogen hoor, als het recht is, is het recht.
Als je echt twijfelt, kan je altijd een centered riding les nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:29

Ik begin steeds meer benieuwd te raken naar een live show van je rijkunsten Sanne.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:29

Ja maar hoe weet jij nou dat jij zo rijd.... dat wil ik weten

prompter

Berichten: 11513
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:31

Met spanning hebben mijn fouten niks te maken, ik denk dat Kim kan beamen dat ik op mijn paard zit alsof ik thuis op de bank zit Haha!, zo voel ik me er op thuis. En tóch maak ik fouten - en daar sluit ik mijn ogen niet voor Lachen. Ik heb tig passenger lessons met mijn paard gedaan (sorry voor het vakjargon, maar Sanne begrijpt me wel) op mijn paard, zonder iets aan het hoofd, in een stuk land van pak 'm beet 50*500 meter, en in alle gangen. Ik denk dat ik dus redelijk onafhankelijk zit. Ik blijk alleen ook scheef heel onafhankelijk te kunnen zitten (ik ben in 1981 voor het laatst gevallen geloof ik...)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:33

hoe rijd?

@pipo, zo spectaculair zijn zitlessen nou ook weer niet Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:34

Nou hoe jij weet dat je zo recht op een paard zit, dat je het paard niet hinderd in zijn beweging............ en of het paard toevallig niet zijn beweging aangepast heeft aan een belemmerde zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:35

sanne83 schreef:
hoe rijd?

@pipo, zo spectaculair zijn zitlessen nou ook weer niet Knipoog


nee maar toch ben ik erg nieuwsgierig. Er is namelijk niemand ter wereld die zichzelf goed kan corrigeren met paardrijden, dus zou jij een van de eerste zijn.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:38

ik zei net al dat het misschien een verschillende manier van leren is, ik leer misschien gewoon beter door mezelf te corrigeren. telkens nadenken van zitten m'n heupen recht, schouders recht, ik vind dat makkelijker leren. Ik denk wel dat iedereen het bewegingsmechanisme van z'n bekken zou moeten weten, op welke manier je ook oefent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:40

sanne83 schreef:
ik zei net al dat het misschien een verschillende manier van leren is, ik leer misschien gewoon beter door mezelf te corrigeren. telkens nadenken van zitten m'n heupen recht, schouders recht, ik vind dat makkelijker leren. Ik denk wel dat iedereen het bewegingsmechanisme van z'n bekken zou moeten weten, op welke manier je ook oefent.


Phoe meid, ik geef al heel wat jaartjes les, en aan heel heel veel mensen. Maar zo talentje heb ik nog niet voorbij zien komen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:41

jezelf corrigeren kan niemand. Anky heeft dagelijkse begeleiding nodig.......... en jij niet???. Ik krijg nu ook dagelijkse begeleiding van 3 verschillende mensen, DAAR leer ik van, daar wordt ik beter van. Ik vind het nogal raar dat jij vind dat jij kan leren zonder begeleiding.


Boute uitspraak, en niet een die je in achting doet stijgen... helaas.

Paardrijden begint namelijk bij je eigen tekortkomingen kunnen erkennen, en dat kan je zeker niet leren uit een boek, video

prompter

Berichten: 11513
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:44

sanne83 schreef:
ik zei net al dat het misschien een verschillende manier van leren is, ik leer misschien gewoon beter door mezelf te corrigeren. telkens nadenken van zitten m'n heupen recht, schouders recht, ik vind dat makkelijker leren. Ik denk wel dat iedereen het bewegingsmechanisme van z'n bekken zou moeten weten, op welke manier je ook oefent.


De valkuil hierbij is, heb ik in mijn Alexandertechniek lessen geleerd, dat "goed" meestal niet "goed voelt". Wanneer je door een Alexanderleraar écht recht gezet wordt, schreeuwt je hele lichaam "dit voelt helemaal scheef, dit kan niet goed zijn!". Dat is een fout patroon dat je je in jaren eigen hebt gemaakt. Daarom is het zo link om op je eigen gevoel van "recht" af te gaan, dat hoeft van geen kant te kloppen.

En ik weet hoe mijn lichaam werkt - en nu, na een weekje studeren kan ik praktisch elk bot en elke spier in het paardenlichaam ook wel benoemen. Dat wordt nog wat, vanaf zaterdag 10 dagen niet op bokt kunnen en dit soort discussies missen - maar als ik terug kom, kan ik waarschijnlijk een heleboel vertellen over de spierproblemen die scheef gereden paarden hebben opgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:44

Zodra je stopt met lessen merk je dat je stilstaat. Ik wel tenminste. Ik verheug mij ook mateloos op mijn eerste lesje binnenkort Haha!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:47

@pipo, misschien heb je nog niet onder de parelliers gekeken Knipoog, ik ken heel veel andere mensen die precies hetzelfde doen als ik.

Als ik het gevoel heb dat alles recht is en ontspannen, paard is recht en ontspannen en maakt voltes allebei de kanten op zonder te hangen (dit doe ik dan zonder hoofdstel en zadel), neem ik aan dat ik goed zit.
Zou ik dan oefeningen gaan doen, waarbij blijkt dat het toch niet goed zit, ga ik terug en probeer ik het op te lossen.
Ik wil trouwens absoluut niet zeggen dat ik geweldig zit hoor, maar ik ben er wel heel veel mee bezig en ik merk dat het steeds beter wordt. Ik zeg trouwens hetzelfde tegen andere parelliers, daarbij zie ik ook dat het op die manier beter wordt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:49

promptertje schreef:
De valkuil hierbij is, heb ik in mijn Alexandertechniek lessen geleerd, dat "goed" meestal niet "goed voelt". Wanneer je door een Alexanderleraar écht recht gezet wordt, schreeuwt je hele lichaam "dit voelt helemaal scheef, dit kan niet goed zijn!". Dat is een fout patroon dat je je in jaren eigen hebt gemaakt. Daarom is het zo link om op je eigen gevoel van "recht" af te gaan, dat hoeft van geen kant te kloppen.

En ik weet hoe mijn lichaam werkt - en nu, na een weekje studeren kan ik praktisch elk bot en elke spier in het paardenlichaam ook wel benoemen. Dat wordt nog wat, vanaf zaterdag 10 dagen niet op bokt kunnen en dit soort discussies missen - maar als ik terug kom, kan ik waarschijnlijk een heleboel vertellen over de spierproblemen die scheef gereden paarden hebben opgelopen.



bijvoorbeeld tussen de 2de en de 6 de nekwervel vastzitten, hetzelfde paard tussen de 4 de en 9de rugwervel........... paard zat gruwelijk vast gewoon door een rijtechnische fout en er niet eerder een instruktuer bij te halen. Nu is het dier naar een Fysio geweest, berijders krijgen een les waarin ze leren los te laten........... bokken is weg, rennen is weg........

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:50

sanne83 schreef:
Ik wil trouwens absoluut niet zeggen dat ik geweldig zit hoor, maar ik ben er wel heel veel mee bezig en ik merk dat het steeds beter wordt. .


Of je paard past zich aan jou aan, das het gevaar
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 21-06-04 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:51

Ik laat het hierbij, ik kan niet zo goed tegen mensen met een slecht zelfbeeld.