[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:04

Skipper schreef:
Ik denk dat de leerweg zowel theorie als praktijk is. Een goede theoretische basis voorkomt veel problemen en misverstanden. Dan heb ik het over de algemene dingen. De specifieke dingen, het fingerspitzen gefuhl die leer je op het paard.

Daar zit zeker wat in inderdaad..... Maar hoewel een theoretische basis zeker een meerwaarde geeft, denk ik dat je ook de basis niet alleen op basis van die theorie kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:04

Niet elk paard reageert op dezelfde manier omdat ze soms ergens heel erg of juist niet aan gewend zijn. Vb1: geef zonder aankondiging eens een flinke klap op de kont. Dat geeft bij de meeste paarden minimaal dat ze de staart intrekken, sommigen gaan er op lopen en een paar jensen gelijk achteruit. Vb2 Loop met opgeheven vlakke hand recht op een paard af en probeer die vlakke hand direct tussen de ogen te leggen (omdat je m wilt aaien). Veel paarden tillen dan hun hoofd op en trekken die iets terug, ze willen goed zien wat je van plan bent. Vb3: loop hard HOOOOOOW roepend achter m aan...

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 23:07

Dat zijn mijn woorden ook niet, het legt een basis voor het verdere uitbreiden, het is een combinatie van de twee, het een sluit het ander niet uit. Dus je kan het zeker niet puur op theorie, het is immers een pratijk sport.

Dat geld zelfs voor boekhouden, ik heb het op school geleerd de basis, in de praktijk leer je het echt, maar zonder die basis van school zou ik niet weten waar ik moet beginnen en geen idee waar je het over hebt. Nu heb je het eerst rustig kunnen bekijken en hoe het ongeveer in elkaar stak.

Dus ik ben het eigenlijk geheel met je eens

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:08

Tuurlijk dat is ook zo. Maar zolang je dat gegeven hebt, dat door omstandigheden (als bijv. opvoeding, of bepaalde gewenning). Is het toch heel aannemelijk dat je ook bepaalde basisdingen niet uit een boekje kan halen en zomaar toe kan passen?

Edit: Dit was een reactie op Lovely Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:11

Lovely schreef:
Sanne83, je kunt je afvragen wie het wiel opnieuw probeert uit te vinden? De nieuwkomer tussen de paarden die met een boek in de hand en de video ter verdediging wel denkt dat die de ervarenere mensen uit moet leggen hoe of wat??
Door vooral met paarden bezig te zijn en door de juiste hints uit je omgeving op te pakken, zo leer je een hele hoop en ook door er zelf over na te denken. Iedereen die er voor open staat, leert elke dag, maar uiteindelijk dus alleen van de dieren zelf.
Het valt mij dagelijks op dat heel veel mensen met paarden geen enkel gevoel hebben voor waar ze mee bezig zijn, het is maar goed dat ze zulke apebrave paarden hebben.

De nieuwkomer heeft misschien een ideaalbeeld waaraan het met paarden omgaan moet voldoen, waaraan de "ervarenen" niet voldoen
Heel veel mensen hebben idd meer gevoel dan anderen, maar dat kan iedereen geleerd worden, jammer genoeg wordt dat nergens gedaan, dus blijft het voorbehouden aan een paar mensen die het uitzichzelf al enigzins hebben en heel veel drive hebben.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:12

runningkawa schreef:
Idd ritchtje
Op een handelsstal zeggen ook echt wel wat je doen moet, maar uitiedelijk moet je het toch zelf voelen.
ook voelen wat doet een paard als ik dit of dat doe.
En omdat elk paard anders is, is het nooit hetzelfde.
En dat leer je niet van 10 paarden, daar heb je er heel wat meer voor nodig.
maar misschien dat je dat pas begrijpt als je dat ook ervaren hebt.
ervaren hebt wat te voelen, wat te gaan verwachten en hoe in een reactie goed te handelen.
Want dat is waar het op neer gaat komen.
Je moet niet gaan denken wat stond er in het boekje, nee dan ben je te laat.
je moet meteen reageren en ook nog meteen op goede manier ook Lachen

Als NH geintresseerde sluit ik me volledig bij dit standpunt aan! Met de toevoeging dat Parelli jou precies kan voorspellen hoe ELK paard zal gaan reageren. Makkelijk toch? Hoef je niet eerst jarenlang met veel paarden om te gaan en evenzoveel fouten te maken om te leren maar meteen de goede signalen aan je paard geven en daaropvolgend de door Patje voorspelde reactie's van jou paard krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:13

Richtje schreef:
Tuurlijk dat is ook zo. Maar zolang je dat gegeven hebt, dat door omstandigheden (als bijv. opvoeding, of bepaalde gewenning). Is het toch heel aannemelijk dat je ook bepaalde basisdingen niet uit een boekje kan halen en zomaar toe kan passen?

Edit: Dit was een reactie op Lovely Lachen

Nee, het zijn wetenschapjes die je leert door met paarden om te gaan en zo leer je ook vrij snel zien met wat voor paard je te maken hebt. En je leert door ervaring dat je bijvoorbeeld niet zomaar een paard een klap op zijn komt geeft.
En dan het leer/gewenning gebeuren: ik geef mijn eigen paard wel zomaar een klap op de bips, maar ik wil niet dat anderen dat doen omdat hij dan direct een eind verderop staat en het is nergens voor nodig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:13

sanne83 schreef:
fijn dat jij in ieder geval de zekerheid hebt dat je niets meer te leren hebt Verward
Ik ben in ieder geval van mening dat er nog genoeg gaten op te vullen zijn. Je kan altijd iets leren.

sorry, ik had er geen knipoog bijgezet, dacht dat die wel duidelijk was. Knipoog Misschien is een cursus NH (natural humanship Haha! ) een nieuw gat in de markt. Tong uitsteken

Wat ik bedoel te zeggen is in feite hetzelfde als wat kawa en lovely al zeggen. Ik heb best een aantal van die boeken gelezen en dat was vooral een enorm gevoel van open deuren. Dat kan eigenlijk ook niet anders, wat de 'goeroes' hebben opgeschreven is 'simpelweg' de manier van omgaan met paarden zoals dat door de eeuwen heen effectief is gebleken. En als je dus kijkt naar je paard, en luistert naar anderen kom je een heel eind, ook zonder boeken Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:14

Het leuke is dat alle voorbeelden die hier gegeven worden, allemaal veel te ver vooruitdenken. Als, als, als, met bepaalde oefeningen kan je dit soort reacties allang voor zijn. Ik denk dat nh heel basis begint, te basis naar het idee van sommige mensen, maar als je eens kijkt hoeveel mensen die basis niet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:14

sanne83 schreef:
De nieuwkomer heeft misschien een ideaalbeeld waaraan het met paarden omgaan moet voldoen, waaraan de "ervarenen" niet voldoen

Dit ben ik niet zo met je eens omdat ideaalbeelden je niet zullen helpen tussen de paarden.

Citaat:
Heel veel mensen hebben idd meer gevoel dan anderen, maar dat kan iedereen geleerd worden, jammer genoeg wordt dat nergens gedaan, dus blijft het voorbehouden aan een paar mensen die het uitzichzelf al enigzins hebben en heel veel drive hebben.

Nee, niet alle mensen kunnen het leren, ik ken echt mensen die nooit of te nimmer iets van paarden zullen begrijpen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:16

Lovely schreef:
Nee, het zijn wetenschapjes die je leert door met paarden om te gaan en zo leer je ook vrij snel zien met wat voor paard je te maken hebt. En je leert door ervaring dat je bijvoorbeeld niet zomaar een paard een klap op zijn komt geeft.
En dan het leer/gewenning gebeuren: ik geef mijn eigen paard wel zomaar een klap op de bips, maar ik wil niet dat anderen dat doen omdat hij dan direct een eind verderop staat en het is nergens voor nodig.

Ik geloof dat we het eigenlijk wel met elkaar eens zijn Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:17

Lielle schreef:
sorry, ik had er geen knipoog bijgezet, dacht dat die wel duidelijk was. Knipoog Misschien is een cursus NH (natural humanship Haha! ) een nieuw gat in de markt. Tong uitsteken

kwam een beetje arrogant over, dacht al dat het vast niet zo bedoeld was Haha!

Richtje

sanne83 schreef:
Het leuke is dat alle voorbeelden die hier gegeven worden, allemaal veel te ver vooruitdenken. Als, als, als, met bepaalde oefeningen kan je dit soort reacties allang voor zijn. Ik denk dat nh heel basis begint, te basis naar het idee van sommige mensen, maar als je eens kijkt hoeveel mensen die basis niet hebben.

Waar begint NH dan mee volgens jou?

Anoniem

sanne83 schreef:

Hoe bedeoel je je eerste zin? Lijkt mij vrij simpele zaak dat paarden door de bank genomen erg op dezelfde manier in de wereld staan en een vrij algemene set reacties laten zien, vrij voorspelbaar ook nog.
Voor het tweede deel van je post verwijs ik graag naar mijn eigen opmerking over gewenning en datgene wat het paard geleerd heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:18

Richtje schreef:
Ik geloof dat we het eigenlijk wel met elkaar eens zijn Knipoog

Lijkt mij wel Lachen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:24

het lukt me niet om lovely's stukje te quoten... met ideaalbeelden bedoel ik dat sommige mensen met ervaring denken dat je gewoon een buitenritje wilt maken (en dan de slof aanraden...), maar dat ik een ritje wil maken met een touwhalster op een totaal ontspannen paard.
Ik ken ook een ultiem voorbeeld van iemand waarvan ik me afvraag of die het ooit zal leren, maar iets is beter dan niets, toch?? vooral voor de paarden dan, ze rijdt nu in ieder geval met halster tot ze een beetje leert zitten, als ze "gewoon" les had gehad, had dat paard haar gehobbel in z'n mond gevoeld...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:33

Lovely schreef:
Hoe bedeoel je je eerste zin? Lijkt mij vrij simpele zaak dat paarden door de bank genomen erg op dezelfde manier in de wereld staan en een vrij algemene set reacties laten zien, vrij voorspelbaar ook nog.
Voor het tweede deel van je post verwijs ik graag naar mijn eigen opmerking over gewenning en datgene wat het paard geleerd heeft.

Er worden vaak voorbeelden gegeven, van: "als je paard nu dit of dat doet, wat staat er dan in je boekje?"
Er zijn inderdaad niet veel verschillende reacties van een paard op bepaalde dingen, daarom is het ook allemaal niet zo moeilijk Knipoog
Dat je dat redelijk uit een boekje kan halen, is omdat het heel erg basis begint. Je leert je paard vanaf de eerste onzinnige basis alles opnieuw aan, dan is het meeste onvoorspelbare er wel uit.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:41

Het gaat er wel op lijken dat iedereen hier denkt dat NH alleen maar uit boekjes en videobandjes komt Verward

Er zijn dressuurboeken, westernboeken, vrijheidsdressuurboeken, en jawel, ook boeken over NH.

Naast de boeken heb je een scala aan andere hulmiddelen, je kan les nemen, cursussen volgen, andere NH-ers raadplegen, internetfora bezoeken, zelfbeheersingscursussen volgen, op Yoga gaan Haha!

Maar echt leren doe je inderdaad in de praktijk, maar de juiste hulpmiddelen kunnen je leerproces wél versnellen. Ik geloof dat dat nu wel pedagogisch is aangetoont.
Blijft de vraag alleen nog, zijn (neem maar even een bekend voorbeeld) de Parelli paketten met o.a. boekjes en videos goede hulpmiddelen.
Het zal vast nooit wetenschappelijk onderzocht worden.
Maar ik persoonlijk geloof er wel in. In de VS zijn er geloof ik al 60000 mensen die level 1 behaald hebben. Dat wil onder andere zeggen dat ze hun paard veilig kunnen sturen en stoppen op een halster.
Ik wil tussen de Nederlandse 'gewone' ruiters wel ns even gaan zoeken maar denk dat ik snel klaar ben Knipoog

En neeeejj ik bedoel niet iedereen, en neeejj ik zeg niet dat álle mensen die NH gebruiken dit kunnen en het goed doen.
Maar de redelijk grote groep waar ik contact mee heb toch wel, maargoed dat blijft mijn mening.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:50

nee, inderdaad bestaat het niet alleen uit boekjes, maar het is opzich wel bijzonder dat je zoveel uit boeken en video's kan leren. Misschien is het persoonlijk hoor, maar ik kan heel goed dingen leren als iets opgeschreven staat, omdat je het elke keer kan teruglezen en het niet zo snel vergeet. Ik zou trouwens zeker graag een cursus willen volgen, maar ja, ben maar een arme student Knipoog

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:21

Maar Elise, hoewel ik dus geen NH-er ben, kan ik mijn paard ook veilig sturen met alleen een halster. Ok, de rem doet het nog niet helemaal maar dat is ook dressuurmatig nog wel eens een probleem. Maar overgangen galop-draf en draf-stap gaan wel veilig op dat halster. Een paard dat goed dressuurmatig gereden is (en daarmee wil ik niet zeggen, dat die van mij dat is Knipoog) wordt voornamelijk op je zit gereden, en zal dus ook aan het halster gewoon te sturen en te schakelen zijn.
Wat is dan nog de meerwaarde van NH?

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:27

Richtje, Nh is niet alleen maar je paard met een halster de bak rond sturen, ik dacht dat dat na 7 pagina's wel duidelijk was Knipoog

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:37

marina schreef:
Richtje, Nh is niet alleen maar je paard met een halster de bak rond sturen, ik dacht dat dat na 7 pagina's wel duidelijk was Knipoog

Dat is ook wel duidelijk, maar wat ik bedoel te zeggen is dat ik hier nog niet echt wat voorbij heb zien komen, wat dankzij NH mogelijk zou zijn en niet in de 'standaard' omgang met het paard gebeurd.
Maar zoals ik al aangegeven heb, heb ik dan ook erg weinig verstand van NH Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:42

Ik heb hier op bokt al een heleboel over NH gelezen, maar heb nog geen 1 ding voorbij zien komen waarvan ik dacht, verhip, dat is heel anders dan ik dat doe en nog nuttig ook Lachen dat ga ik ook doen.
verder heb ik nooit probleem paarden, wel "probleem" paarden greden die dan normaal de deur weer verlieten.
En dat zonder NH, hoe kan dat nou?

ow ja, zonder hoofdstel of halster springen kan ik ook Tong uitsteken Tong uitsteken

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:34

runningkawa schreef:
Ik heb hier op bokt al een heleboel over NH gelezen, maar heb nog geen 1 ding voorbij zien komen waarvan ik dacht, verhip, dat is heel anders dan ik dat doe en nog nuttig ook Lachen dat ga ik ook doen.
verder heb ik nooit probleem paarden, wel "probleem" paarden greden die dan normaal de deur weer verlieten.
En dat zonder NH, hoe kan dat nou?

ow ja, zonder hoofdstel of halster springen kan ik ook Tong uitsteken Tong uitsteken

Waarschijnlijk lijkt wat jij doet of de manier waarop jij met paarden omgaat heel erg op de manier van al die NH goeroes bijelkaar. NH is ook niks bijzonders ofzo, het wordt immers al eeuwen zo gedaan alleen de bekende figuren als Roberts/Hempfling/Voest en Parelli hebben er hun beroep van gemaakt om het aan de mensen uit te leggen die de ervaring niet hebben of er gewoon minder gevoel voor hebben. Dus jij doet aan NH zonder het zelf te weten of je noemt het anders. Horsemanship heb je waarschijnlijk al en voor jou is het allemaal vanzelfsprekend. Natuurlijk dus. Ziedaar: Natural Horsemanship! Tadaaa!!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:46

Richtje schreef:
Dat is ook wel duidelijk, maar wat ik bedoel te zeggen is dat ik hier nog niet echt wat voorbij heb zien komen, wat dankzij NH mogelijk zou zijn en niet in de 'standaard' omgang met het paard gebeurd.
Maar zoals ik al aangegeven heb, heb ik dan ook erg weinig verstand van NH Knipoog

Maar wat is er nog standaard? De (engelse) dressuur is oorspronkelijk afkomstig uit het leger. Omdat daar vaak in korte tijd soldaten ,die soms nog nooit een paard van dichtbij hadden gezien, met hun paard en wapens moesten leren omgaan en daarom werden daar standaard regels en oplossingen voor bedacht. Het links op,- en afstijgen bijvoorbeeld. Dat kon niet vanaf de rechterkant omdat die cavalaristen aan hun linkerkant hun sabel hadden hangen. Voor jullie is het rechts op en afstappen misschien net zo vanzelfsprekend (natuurlijk) geworden als vanaf de linkerkant. Zo zijn er nog tal van andere voorbeelden te bedenken en beoefenen jullie waarschijnlijk al (gedeeltelijk) meer NH dan je zelf dacht.

Daar staat ,voor mij, dat 'natuurlijk/natural' voor en heeft niks te maken met geitewollensokken-gevoel o.i.d. Haha!