Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
XchantjuhX schreef:Er wordt in deze topic erg gehamerd op een paard zo natuurlijk mogelijk 'mooi' te laten lopen...
Maar als je het toppunt van natuurlijk etc wil bereiken moet je er naar mijn idee niet opklimmen, want paarden worden niet met een ruiter op hun rug geboren en is het dus niet natuurlijk.
Met TRAINEN van het ruggebruik etc vind ik bijzet teugels e.d. perfect omdat je toch met die punten naar goed ruggebruik en ontspanning kan werken. Ik longeer zelf meestal met bijzet en soms met een gogue
SuperPepeijn schreef:onzin. ook een groen paard kan je prima bijgezet longeren. een gogue is juist bijv. uitstekend om zo ruggebruik te stimuleren, precies wat je wilt met groene paarden.
Citaat:Dit denk ik dus juist niet SP.
ze lopen aan de longe toch ook niet vrij? er zit een longe aan. laat ze dan lekker trainen in de wei, dat is ongedwongen. hoewel, een paard hoort natuurlijk op de prairie.Citaat:Paarden, of ze nu groen zijn of niet, lopen beter zonder enige hulpteugel(=dwang). Je moet dan als longeur wel de longeerkunst verstaan![]()
Aqua8horse schreef:Sjonniej, ik denk dat je maar op een manier goed kan paard rijden. Namelijk door het paard zo min mogelijk te hinderen en hem leren te belasten. De manier waarop je dat doet zou je kunnen vergelijken met de wegen naar Rome. Maar er gaan veel wegen naar Rome maar niet allemaal zijn ze goed!
SuperPepeijn schreef:sjonnie leg eens uit hoe jij met 2 lijnen stelling en buiging leert, daar ben ik wel benieuwd naar
Sjonniej"]lijkt me sterk dat een groen paard op dat signaal reageert om zo lengtebuiging te krijgen.
met je buitenlijn kan je je paard begrenzen waardoor hij op een betere manier naar beneden komt!
[/quote]waarom is dat beter? een paard rij je toch aan 2 teugels?
[quote="Sjonniej"]
Het is wel dwingen want als jou paard naar boven komt krijgt hij meteen een trek in zijn mond van de gogue/touwtjes. Dat is juist niet goed bij een groen paard dat pleizer moet houden in zijn werk, lijkt mij!
[/quote]dat is geen dwingen, dat is begrenzen. bovendien krijgt hij helemaal geen trek in zijn mond met een gogue (overigens met kneden wel): ken uw hulpteugels!
[quote="Sjonniej schreef:Lengtebuiging kan je krijgen door hem met de zweep drijvende hulpen te geven op de plaats waar jij ook drijft onder het zadel.
Lenn schreef:als je begrenzing als vastbinden ziet, dan moet je ook niet op je paard gaan zittenWat vinden jullie van longeren door twee lange lijnen aan beide kanten van het bit te bevestigen en de buitenste gewoon achterdoor te laten lopen, dat werkt bij mij het beste, ik hou nog steeds niet van vastbinden.
Sjonniej schreef:Lenn: Dat doe ik ook..Ik doe alleen mijn buitenste longe over de schoft van mijn pony heen leggen omdat je dan beter contact hebt met de mond van het paard en je dus met millimeters kan sturen, als je hem achterlangs doet, beweegt hij heel erg doordat hij met het been meegaat....
SuperPepeijn schreef:als je begrenzing als vastbinden ziet, dan moet je ook niet op je paard gaan zitten
met 2 lange lijnen longeren kan op een goede manier, en ook op een slechte
Sjonniej schreef:Als een paard kan gaan sterrenkijken met een gogue/touwtjes, waarom gebruik je ze dan? Dus word het paard wel verplicht gestelt om beneden te blijven, of zie ik dat heel erg verkeerd?
Je doet er touwtjes/gogue aan om hem beneden te houden en je doet ze er niet aan om aan iedereen te zeggen: Kijk ik longeer met gogue/touwtjes (tenminste, dat hoop ik voor je!!)
Dus word het paard toch verplicht gestelt om beneden te lopen? Anders hebben die hulpteugels toch helemaal geen zin....
Lenn schreef:zoals ik het zeg. alles kan je op een goede en slechte manier doen.Nou je kan niet ontkennen dat als je hem met een stootteugel, want daar heb ik het dan wel over hè, niet over een pessoa ofzo, vastmaakt, dat hij dan vastgebonden zit. Het is ook begrenzing ja, maar een begrenzing moet toch speels zijn en niet als een schok telkens?
Hoezo goede/slechte manier?