[AR] Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:20

safina schreef:
Gea99 schreef:
En daar zit ook weer logica in. Als ze niet op het laatste moment bellen kan het toch prima?
Het probleem zit hem ook meer in de stilte en de snelheid. Je hebt ze nog niet in de gaten of ze zijn je al weer voorbij.
Was laatst ook een topic over paarden en auto's. Daar gaf ik ook al aan dat het misschien wel tijd wordt voor een info filmpje op t.v.
Zoiets als je op dit moment van de bovag? hebt.
Veel mensen handelen bij een paard niet uit verkeerdheid, maar ook vaak uit onkunde.

Ja, dat denk ik ook: het is vaak onkunde. Maar het is wel opmerkelijk dat iets dat juist goed bedoeld kan zijn zo verkeerd wordt opgevat. Ik las in dat topic zelfs over een ruiter die was gaan schelden omdat wielrenners hun bel gebruikt hadden en dat paard daar blijkbaar niet tegen kon!
Hetzelfde als ze tegen elkaar roepen:"paard!" Mag blijkbaar ook niet van sommigen. Ik denk dat: fijn, dan weet ik dat ze me gezien hebben en dat iedereen in dat peloton weet dat ik daar rij. En mijn paard hoort dat ze eraan komen (die zie ik dan al met de oren bewegen richting dat geluid). Maar blijkbaar zijn er ook ruiters of menners die het helemaal verkeerd vinden dat ze dat roepen.

En dan denk ik: ze mogen blijkbaar niet bellen, of moeten dat juist weer wel, mogen niet roepen en mogen ook niet geruisloos voorbij fietsen. Wanneer doen ze het dan wel goed? :?

Er zit vast wel eens een hork op zo'n fiets, maar ik twijfel eigenlijk net zo hard aan het inlevingsvermogen van sommige ruiters. Op het fietspad rijden en dan nog zeuren dat wielrenners passeren ook. 8)7 Nog even en er wordt geklaagd dat ze de zuurstof inademen die voor ons en ons paard bedoeld was. Of dat je geen voorrang krijgt als je met je vierspan wilt invoegen op de A2. :+

Ik ben trouwens blij dat fietsers niet op ruiterpaden poepen. :D

Nee, die legen hun neus precies als ze je passeren..... :D

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:22

Ben altijd blij als ze me met n hoop herrie achterop komen,
dan weet paard tenminste dat r wat aankomt.

De mountainbikers hier, hebben altijd lol met elkaar, dus wil nog wel eens aanhaken, es kijken wie t hardste kan. }>

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:24

Die kunnen heel erg dwars zitten die neuzen moet je niet onderschatten :')

Maar, paardenpoep is wel erg vervelend. En niet alleen voor wielrenners. Honden mogen ook niet op straat poepen.

Anoniem

Re: Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:45

Mijn paard leegt zijn neus ook op ongelegen momenten. :P

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:47

Eigenlijk lijken die wielrenners en paarden best op elkaar. Alleen zij rijden liever op een stalen/carbon ros.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:07

Karl66 schreef:
Willl65 schreef:
Klopt ze hebben overal scheit aan. Heb zelf vaak meegemaakt dat ze ons uitscholden omdat we op onze paard op fietspad reden richting strand. Ze zoeven links rechts langs schelden dat je er niet mag rijden met paard (?????) en het is zelfs zo erg dat wij regelmatig ons paard moeten beschermen door zweep tussen paard en wielrenners moeten plaatsen. Rijden op openbare weg betekent ook voor wielrenners aan de regels houden. Vreselijk volk in groepen

Je realiseert je dat je op het fietspad helemaal niks te zoeken hebt met een paard? Die hoort op de weg of in de berm en niet op een fietspad, zeker niet een druk recreatief fietspad naar het strand. Jij maakt van jouw probleem iemand anders zijn probleem en gaat dan klagen omdat jij dan vindt dat jij degene bent die overlast ervaart.

Ten eerste mogen paarden daar wel degelijk rijden, het ruiterpad eindigt aan het begin en start aan het eind van dat fietspad en ten tweede rijden we daar waar mogelijk wel degelijk in de berm. Ons paard heeft geen ijzers. Ookal probeer je het bij mij neer te leggen, wij zijn niet het probleem!!
Of je moet willen dat we op de weg ernaadt rijden waar ze 80 km p uur gaan??

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:18

Als jij er mag rijden, dan is het geen fietspad. Als het wel een fietspad is, dan hoor jij daar volgens de wet niet thuis als ruiter. Waar jij wel thuis hoort, is op die 80km weg en auto's horen daar rekening met jou te houden. Ik snap ook best dat dat niet veilig is en ik zal de eerste zijn om je te adviseren het fietspad te gebruiken als de berm niet geschikt is. Maar dat betekent wel dat jij te gast bent op dat fietspad en dat betekent wel dat jij je bij de fietsers en dus ook wielrenners aan moet passen en niet omgekeerd. Wil je dat niet, prima maar dan ga je maar op de weg rijden waar je officieel thuishoort. Of blijf je thuis en ga je lekker in de bak rijden. Maar maak van jouw probleem niet iemand anders zijn probleem.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:15

Zij hoort idd niet op een fietspad te rijden. Echter omdat een ander een soort van overtreding begaat (het wordt gedoogd) is het niet aan andere weggebruikers om daarom ook overtredingen te maken en de situatie gevaarlijk maker door aan de verkeerde kant (en in dit geval zelfs beide kanten door de groep) in te halen met een grote snelheid.

Zou mooi zijn als je wielrenners met de auto mag "inhalen", aanrijden en afsnijden op een autoweg, omdat ze niet op het daarvoor bestemde fietspad rijden....

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:35

Karl66 schreef:
Als jij er mag rijden, dan is het geen fietspad. Als het wel een fietspad is, dan hoor jij daar volgens de wet niet thuis als ruiter. Waar jij wel thuis hoort, is op die 80km weg en auto's horen daar rekening met jou te houden. Ik snap ook best dat dat niet veilig is en ik zal de eerste zijn om je te adviseren het fietspad te gebruiken als de berm niet geschikt is. Maar dat betekent wel dat jij te gast bent op dat fietspad en dat betekent wel dat jij je bij de fietsers en dus ook wielrenners aan moet passen en niet omgekeerd. Wil je dat niet, prima maar dan ga je maar op de weg rijden waar je officieel thuishoort. Of blijf je thuis en ga je lekker in de bak rijden. Maar maak van jouw probleem niet iemand anders zijn probleem.

Geloof me ik MOET daar rijden,net als scooters. Rest van je verhaal ga ik niet eens meer op in. jij wil zo graag dat het mijn fout was en niet die van die asso groep daar kan ik niets mee.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:46

Jij "moet" niks, je bent maar een recreant.
Oh ja toch wel, jij moet de verkeersregels kennen.
Groot deel van het probleem is die "als ik het veiliger vind mag ik rijden /mennen waar ik wil, en de rest van de wereld heeft maar rekening met me te houden" attitude die hier op bokt keer op keer in dergelijke topics voorbij komt.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:52

Ik vraag mij nog steeds oprecht af waarom het voor wielrenners 'not done' is om af te remmen? Ik kan mij er zeker iets bij voorstellen dat als men in groep rijdt, het niet de bedoeling is dat de voorste renners constant vol in de ankers gaat omdat dan de kans dat heel de groep valt erg groot is.
Maar een groep wielrenners moet toch ook kunnen inspelen op onverwachte verkeerssituaties, dat kan een ruiter zijn, maar ook een kind, een onverwachte hindernis op de baan, ... Wat meer afstand houden tussen de wielrenners van de groep onderling, en niet proberen om topsnelheden te halen wanneer er andere recreanten in de buurt zijn, zou al een goede zaak zijn.

Ik kom beide types wielrenners tegen, en doe altijd mijn best om degene die een beetje rekening willen houden met andere weggebruikers (of ik nu op mijn paard zit, of een wandelingetje maak met mijn kindje, ...) te bedanken, kleine moeite.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:02

Bedoelt ze niet eerder afstappen? Vanwege de klikpedalen?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:05

safina schreef:
:') :')

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:22

safina schreef:

Nou ja, ruiters poepen anders ook niet op de fietspaden, mag ik hopen. :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:09

Cowgirl83 schreef:
Ik vraag mij nog steeds oprecht af waarom het voor wielrenners 'not done' is om af te remmen? Ik kan mij er zeker iets bij voorstellen dat als men in groep rijdt, het niet de bedoeling is dat de voorste renners constant vol in de ankers gaat omdat dan de kans dat heel de groep valt erg groot is.
Maar een groep wielrenners moet toch ook kunnen inspelen op onverwachte verkeerssituaties, dat kan een ruiter zijn, maar ook een kind, een onverwachte hindernis op de baan, ... Wat meer afstand houden tussen de wielrenners van de groep onderling, en niet proberen om topsnelheden te halen wanneer er andere recreanten in de buurt zijn, zou al een goede zaak zijn.

Ik kom beide types wielrenners tegen, en doe altijd mijn best om degene die een beetje rekening willen houden met andere weggebruikers (of ik nu op mijn paard zit, of een wandelingetje maak met mijn kindje, ...) te bedanken, kleine moeite.

Natuurlijk rennen wielrenners, de enige wielrenfietsen zonder remmen zijn baanfietsen en daar rijdt een wielrenner buiten niet op. Je ziet wel heel veel hipsters op een fiets zonder remmen rijden, maar dat heeft niks met wielrennen te maken.

Willl65, als je de wet zou kennen, dan zou je weten dat paardrijden op een fietspad niet toegestaan is. Het is dus onzin dat jij daar MOET rijden. Wat ik me dan wel weer afvraag is hoe ruiters dat zouden doen als er niet zo'n uitgebreid fietspadennet in Nederland was. Zouden ze dan thuis blijven of zouden ze dan net als in Duitsland opeens wel op die 80km weg kunnen rijden?

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:35

NobiBos schreef:
Ik ben zelf zowel wielrenner als ruiter, en ik kan je wel vertellen waarom wielrenners zo asociaal overkomen. Als wielrenner is het namelijk echt not-done om af te remmen, je remt alleen in geval van nood of voor een stoplicht. In elk andere geval stop je gewoon met trappen.

Karl 66, ik weet uiteraard wel dat een wielrenner remmen op zijn fiets heeft, dat zou maar levensgevaarlijk zijn anders. Maar Nobibos zei bij het begin van de discussie dat het als wielrenner not-done is om af te remmen, en ik heb al verschillende mensen zien vragen naar de reden hiervoor, maar er is nooit antwoord op gekomen, en daar ben ik dus oprecht nieuwsgierig naar.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:40

Cowgirl83 schreef:

Zoals Urielle al zei, het heeft te maken met de klikpedalen en het moeten afstappen. Het is rete irritant om voor elk obstakel te moeten uitklikken, wachten tot je er langs kan, inklikken en dan pas weer richting je optimale snelheid kunnen werken. Kan je elke keer opnieuw beginnen met die snelheid bereiken. Voor een onverwachte situatie of een noodsituatie, maar ook iets simpels als wegwerkzaamheden remmen wij echt wel af. Niks not-done, we rijden ook niet door rode stoplichten om onze snelheid te behouden.

Om even mijn club als voorbeeld te noemen: veiligheid is nummer 1. Wij remmen af voor alles wat een gevaar kan vormen. Bij toekomende vrachtwagens en dubbelspannen gaan we in enen rijden, zo ook als we een span inhalen. Dat laatste gaat gepaard met verbaal waarschuwen van zowel paard als de persoon op de bok. En ja mensen, dit is een groep. Zo kan het dus ook gewoon en ik vind het redelijk poedersuiker dat iedereen zulke slechte ervaringen met ons wielrenners heeft.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:09

Ik heb ook best wel eens nette wielrenners gezien die zich aan de verkeersregels houden en die daadwerkelijk in 2en gaan fietsen als ik erlangs wil met de auto, dit vormt echter niet de meerderheid van de wielrenners waarmee ik in aanraking ben gekomen.
Zuid-Limburg schijnt heel erg in trek te zijn bij de wielrenners en vooral in de zomer is het echt niet grappig. Vanaf 7uur in de ochtend scheuren ze hier de berg omlaag (het is een flink steile berg met scherpe bochten) om dan bij ons voor de deur de richting door te schreeuwen. Zou niet de eerste keer zijn dat ik er ene bijna onder de auto heb omdat ze rechts inhalen. Zou ook niet de eerste keer zijn dat ik er bijna ene op mijn achterruit geplakt heb omdat ze zo idioot weinig afstand houden terwijl ik een scherpe bocht om moet met de auto.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle posts doorgelezen heb, is de wielrenner gewond geraakt of is zijn fiets ernstig beschadigd geraakt? Ik ben benieuwd wat de verzekering ervan gaat maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:10

Dat is fijn om te horen kevertje. Ik denk ook dat de nette wielrenners gewoon minder opvallen.

Even los van de paarden, vorige zomer reed ik over een drukke zeventig kilometerbaan,een voorrangsweg. Vliegt er vanuit een smal fietspad tussen de huizen door een groep renners zonder zelfs maar te kijken op flink tempo zo de baan over.
Ik heb mijn rempedaal er bijna afgetrapt en plakte tegen de voorruit maar ik vroeg me echt af of die mannen zelf nou helemaal niet stilstaan bij de risico's. Komt een maat later langs bij vrouw en kinderen: Paul is doodgereden maar het goede nieuws is dat hij wel zijn PR nog heeft kunnen verbeteren!

Ik krijg van dat forum een heel ander beeld, maar daar moeten toch ook verkeershufters op zitten, of durven die het niet te zeggen of zien zij zelf niet wat er gebeurt? En waarom laten ze je gedurende tien kilometer achter het peloton hangen met de auto, dat is voor henzelf toch ook irritant lijkt me? Of hebben ze dat niet door? Ben ik een asociale trut als ik toeter om er langs te kunnen of geef ik dan gewoon een duidelijk signaal? Wat is de juiste gedragscode vanuit ons als andere gebruikers?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:37

Volgens mij weet ik al (ongeveer) waar je woont en daar is het idd levensgevaarlijk! En zo zijn er meer van die plekken hier in de buurt waar ze maar op en af racen... Zijn volgens mij ook veel groepen die vanuit andere plekken hier trainingskampen organiseren. Zoals ik al eerder zei er zullen best wel renners tussen zitten die wel netjes kunnen rijden maar ik denk dat het gros hier zich zou verbazen wat er hier in zuidlimburg op de fiets stapt...

Zuid limburg is niet voor niks zo enorm populair bij (proffesionele) wielrennens, wij hebben echt stevige heuvels en daar worden ook regelmatig wielren wedstrijden georganiseerd. Maar de (onnadenkende) amateurs maken het gevaarlijk, en hun zorgen voor een hele slechte naam!

_black_rose_ schreef:
Ik heb ook best wel eens nette wielrenners gezien die zich aan de verkeersregels houden en die daadwerkelijk in 2en gaan fietsen als ik erlangs wil met de auto, dit vormt echter niet de meerderheid van de wielrenners waarmee ik in aanraking ben gekomen.
Zuid-Limburg schijnt heel erg in trek te zijn bij de wielrenners en vooral in de zomer is het echt niet grappig. Vanaf 7uur in de ochtend scheuren ze hier de berg omlaag (het is een flink steile berg met scherpe bochten) om dan bij ons voor de deur de richting door te schreeuwen. Zou niet de eerste keer zijn dat ik er ene bijna onder de auto heb omdat ze rechts inhalen. Zou ook niet de eerste keer zijn dat ik er bijna ene op mijn achterruit geplakt heb omdat ze zo idioot weinig afstand houden terwijl ik een scherpe bocht om moet met de auto.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle posts doorgelezen heb, is de wielrenner gewond geraakt of is zijn fiets ernstig beschadigd geraakt? Ik ben benieuwd wat de verzekering ervan gaat maken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:53

Wordt niet blij van het gedrag van de meeste wielrenners. Wij wonen in een dorpje dat aan een mooie, bekende route ligt. Grote kuddes wielrenners komen hierlangs als het mooi weer is. Het enige dat ze doen is iets schreeuwen als 'drempel' (want onze straat heeft 3 verkeersdrempels), maar ze gaan rustig met z'n 60en langs aangespannen of bereden paarden en pony's, kleine kinderen die op straat spelen, honden en katten, zonder zelfs maar in te houden. Heb al veel vallende kinderen gezien en heel wat pony's die er vandoor zijn gegaan.
Onze normaal heel rustige straat is vol spelende kinderen en loslopende katten en honden. Daar moet je niet met hoge snelheid in een groep doorheen racen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:07

Ik heb meestal niet zo'n last van wielrenners, snelverkeer wordt hier in Duitsland toegestaan op de weg te rijden i.p.v. op het fietspad. Ruiters moeten in Duitsland ook op de weg, maar ik pak ook wel eens een fietspad. Niet omdat het per se veiliger is, maar het ook de doorstroom van het verkeer bevorderd. Mijn ervaring met wielrenners is, is dat ze vaak wel even bellen of roepen. Een groter probleem zijn hier de auto's die het grappig vinden om bij het inhalen bijna je been met beugel eraf te rijden. Gelukkig ia mijn paard goed verkeersmak, maar elk paard heeft het een keer moeten leren toch? Hetzelfde als dat ze keihard langs komen rijden, op smalle straatjes waar je nergens heen kan wil ik dan nog wel eens iets naar binnen komen zodat ze wel moeten afremmen. Maar over het algemeen zijn de mensen hier heel rustig en netjes :D

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:51

Urielle schreef:
Dat is fijn om te horen kevertje. Ik denk ook dat de nette wielrenners gewoon minder opvallen.

Even los van de paarden, vorige zomer reed ik over een drukke zeventig kilometerbaan,een voorrangsweg. Vliegt er vanuit een smal fietspad tussen de huizen door een groep renners zonder zelfs maar te kijken op flink tempo zo de baan over.
Ik heb mijn rempedaal er bijna afgetrapt en plakte tegen de voorruit maar ik vroeg me echt af of die mannen zelf nou helemaal niet stilstaan bij de risico's. Komt een maat later langs bij vrouw en kinderen: Paul is doodgereden maar het goede nieuws is dat hij wel zijn PR nog heeft kunnen verbeteren!

Daar kan ik ook echt niet bij... De mensen die zo gefocust zijn op PR's en daarbij hun eigen veiligheid en die van medeweggebuikers vergeten, zijn wat mij betreft gewoon niet helemaal honderd. Ik heb genoeg valpartijen gezien en wil dat echt niet zelf meemaken. Misschien zijn de aso's van de wielerwereld nog niet op hun plaat gegaan en kunnen ze de veiligheidsnormen daarom niet nakomen.

Urielle schreef:
Ik krijg van dat forum een heel ander beeld, maar daar moeten toch ook verkeershufters op zitten, of durven die het niet te zeggen of zien zij zelf niet wat er gebeurt? En waarom laten ze je gedurende tien kilometer achter het peloton hangen met de auto, dat is voor henzelf toch ook irritant lijkt me? Of hebben ze dat niet door? Ben ik een asociale trut als ik toeter om er langs te kunnen of geef ik dan gewoon een duidelijk signaal? Wat is de juiste gedragscode vanuit ons als andere gebruikers?

Die is er niet. Je bent een aso als je je niet aan de ander zijn regels houdt, hoe belachelijk die regels ook zijn.
Over het met de auto inhalen van een enorme groep: toeter maar gewoon. Zorg dat je er langs komt. Het is legaal om in tweetallen te rijden op de openbare weg. De weg versperren met een groep is gewoon niet toegestaan en jij hebt dan ook het volledige recht om hun erop aan te spreken/te toeteren.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:12

Idd, fijn om te horen kevertje, dat het bij jullie blijkbaar anders gaat dan onze ervaringen hier.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:23

In het deel van zeeland waar ik rij volgen groepen fietsers vaak de zeedijken, en daar is overzicht en ruimte zat om elkaar niet lastig te vallen. Probleem komt volgens mij vaker voor als de inrichting van de weg voor beide groepen lastig is om goed met elkaar om te kunnen gaan.