[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhyddid

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:21

Hoi, ben ook bezig met mijn pony. Hij is nu zo ver dat ik hem morgen een bandje wil laten trekken! Hoe kan ik dit het beste aanpakken? De stal heeft namelijk nog geen rijbak, alleen een kleine longeerbak en heel veel weiland!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:54

In een niet te grote en niet te kleine afgesloten ruimte(zo als een bak of niet al te groot weiland). Helper met longeerlijn bij het hoofd en onder ervaren begeleidimg.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:48

Mijn idee Dennis :j

Hier weer mijlpaal, we zijn vandaag 5 aanspanningen tegengekomen op buitenrit en dat interesseerde Ollie niets, ze bleef net zo dapper doorlopen alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. We zijn deze week weer paar dagen bij http://www.petrideko.nl zodat ze voor de 4-wielige wagen kan en we 2 lessen mee kunnen pakken.

Volgende wat we nog willen gaan trainen is mennen tussen verschillende aanspanningen in op veld of in de bak. En als dat paar keer lekker gaat, mag ze voor het eerst op wedstrijd :D

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:03

Wij gaan volgend weekend naar mijn ouders toe met ponybeesten. Zowel mijn vader als mijn zusje hebben een aanspanning , dus ook hier training op vreemde locatie en voor het eerst met andere aanspanningen. Ik ben benieuwd! Grappig dat we een beetje gelijk op lopen vhu :-)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:05

Ik had vorige week ook weer een mijlpaal met mijn 4 jarige. Onze eerste vaardigheid! En ze was zo enorm braaf ondanks dat ze pas iets van 10/12 keer voor de wagen gestaan heeft.
[AR-ITP] Caya's eerste vaardigheid
Volgend weekeind weer, daarna een week vakantie en dan rustig door trainen voor de jonge paarden competitie begin augustus. Afhankelijk of ze naar de finale mag of niet ga ik dan voorzichtig verder plannen (mogen we door krijgt ze een weekje vrij en train ik haar daarna verder door en gaat ze na de finale een maand met vakantie, mag ze niet door krijgt ze lekker meteen vakantie).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:50

@Sumic dat is inderdaad grappig.
Vandaag nog wel leermomentje, deel het hier even.
Ollie loopt normaal ook met broek, maar we hadden de broek nu blijkbaar net wat krapper staan dan anders. Gevolg gestuiter op de plek. Met vertrekken hield het gestuiter op, want komt broek meestal toch weer wat losser. Verder met rijden nog 2x beetje verschoten. Met halthouden na rit was het weer goed.
Dus blijkbaar moest ze broektechnisch gezien toch nog weer wat wennen. 't Zit ook want anders dan bij haar tweewieler.
Niets 'ernstigs' maar wel dat je denkt, ze staat er nog maar zo kort voor, dit zijn van die dingen die je al doende meemaakt.

@Dennis die is echt super braaf/cool/geweldig! Ook langzaam opbouwen richting goed beleerde pony, wat leuk.

We zijn nu ook serieus naar nieuwe menwagen aan het kijken :):)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 20:10

Over buitenrijden: vandaag mee geweest naar een prachtige Friese hengst die net beleerd wordt. Wat een chic ding!
Was nog wat stout bij het halthouden op straat (er kwam een auto van de andere kant). Stond stil, maar dat zinde hem niet; liet zich over de rechterschouder vallen tot hij in een hoek van 90 graden in een plantenborder van de gemeente stond :') . Eig. vond het een beetje eng, maar hup, geen keus, met de hele koets door de border heen , omdraaien en weer overnieuw halthouden naast de border :D . Het duurde even, maar toen had hij het door: plantenborders staan niet comfortabel :7 .

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:58

Hier wordt ook druk gewerkt. Vorige week Jolly al even ingespannen gehad, even een foto gemaakt en weer uitgespannen. Jolly deed het super, hij vond het natuurlijk wel heel vreemd om zo 'opgesloten' te staan.
Zijn half broer Miracle was niet bij de kar weg te slaan, misschien dat ik binnenkort eens kijk of hij het menhoofdstel van Punette past. Voorlopig gaat hij er toch nog niet voor.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:24

Als jullie het goed vinden meld ik me ook hier :) . Mijn friese hengst Eros is sinds afgelopen maandag in training om beleerd te worden voor de kar. Hij heeft er nu al 4 keer voorgestaan (samen met een ervaren merrie) en gisteren ben ik bijna 3 uur onderweg geweest met hem, ik heb zo genoten! Was echt heerlijk en hij deed super zijn best! Nu ben ik enkel nog op zoek naar een leuk (betaalbare) marathonwagen. Dus mocht iemand nog iets leuks weten, hoor ik het graag!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:31

3 uur onderweg met een groen paard vind ik nog al wat!
Zowel geestelijk als lichamelijk hebben ze echt de tijd nodig om te ontwikkelen.

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:57

Vandaag mijn pony voor 2de keer een bandje laten trekken!! Hij vond het iets enger als gisteren, maar ging toch nog best goed!! :)

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:12

Het was inderdaad een lang stuk, maar vooral omdat we het meeste gestapt hebben, en nog een kwartier stilgestaan om wat te drinken bij het cafe. Paard is trouwens niet groen, is al veel op de weg geweest en super onder het zadel, hij was zeer relaxed en had geen druppeltje zweet, denk dus niet dat het een probleem is geweest

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:35

Het is een andere belasting dan onder het zadel, zowel geestelijk als lichamelijk. Paard wat ervaren is onder het zadel pakt het wel vaak makkelijker op is mijn ervaring, maar die moet je daardoor wel ook voor zich zelf beschermen is mijn mening. Ook al doet hij het nu zo braaf is er een kans dat je hem ongemerkt toch over vraag, en het kan zijn dat je daar pas over een half jaar achter kom als dat achter af toch zo blijkt te zijn.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 19:03

Ach, hij staat in het tweespan... en conditioneel zit het wel goed zo te lezen.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:17

Ik ben er niet echt bang voor hoor Dennis, de man die hem beleerd doet niet anders, dus ik neem aan dat hij wel weet wat hij doet. En hij heeft nu een vrije dag, en dan gaan ze maandag weer met hem verder, ritjes van een uur a anderhalf. En inderdaad in tweespan. Maar ik vind het niet erg dat je het zegt hoor, er zijn zat mensen die hun paard wel overvragen.

Welsh4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:12

Leuk topic.
Wij hebben ook verschillende welsh a pony's beleerd voor de wagen.
Mijn NWR merrie van 6 jaar staat nu ongeveer 3 maanden "echt" voor de wagen. Ben vorig jaar april met haar begonnen, wel telkens met wat tussenpozen, vanwege tijdgebrek.
Eerst erg wennen aan het menhoofdstel. Dat viel nog niet mee. Vooral het bitje vond ze niks, maar dat was ook met het "gewone" bitje bij het zadelmak maken.
Toen met tuig op vele kilometers gemaakt in de bak en op het land , sturen, commando's en vooral heel belangrijk halthouden. Dit deed ze allemaal super!
Toen was het tijd voor de "band" (in ons geval een yerrycan gevuld met water)
Ook dit deed ze weer braaf. Zelfs op de volte in draf met een driftende yerrycan, omdat de bak zo nat was.
Van een kennis konden we een tweewieler lenen en daar hebben we haar toen voorgezet.
Dat deed ze ook echt meteen goed. Ze staat nu al weer een 3 maanden voor de vierwieler.
Rij met haar in de bak en op het land. En we gaan nog weleens naar een parkje en af en toe les. In het begin vond ze stappen nog erg moeilijk. Maar ze moet natuurlijk ook het trekken van de wagen leren.
Stapt nu al veel fijner en draaft fijn ontspannen door het lijf.
Kan echt heel erg genieten van mijn swingende pony voor de wagen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 21:11

Welsh4ever, ja een gevulde jerrycan lijkt me idd net iets te licht. Die gaat rondvliegen en stuiteren :D .

Vandaag maar weer eens (van de zijlijn) ervaren hoe verschillend het karakter van Friezen kan zijn. Was het beleerpaard van zaterdag een jolig ding, vandaag een hengst die kuikenmak was. Niks spatjes maken, liep alsof hij het al maanden deed, terwijl het zijn vierde keer voor de koets was.
Vervolgens een prachtige jonge barokke ruin waar iemand al eerder een poging tot beleren mee had gedaan, maar waarmee die persoon om e.o.a. reden gestopt was bij de sleep.
Blijkbaar niet het makkelijkste paard, dus interessant om als hulp van de beleerder mee te gaan :) , want geen idee wat we konden verwachten. Hoewel hij erg gespannen was, deed hij eigenlijk weinig verkeerd. Ook niet toen de sleep erachter ging. Meteen vertrekken in draf zodat hij niet de kans kreeg om stennis te maken, en dat pakte goed uit. Ben benieuwd hoe hij het de volgende keer doet.

Welsh4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:45

Hij was niet zozeer te licht, Gem, het kwam meer door de bak die zo nat was dat de can ging glijden, maar ze had er niets van...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 21:49

Das altijd fijn als ze zo cool blijven. Hier was vandaag de sleep (type *indelengtedoorgesneden-tractorband*) zelfs bijna te licht. Die had al aardig last van middelpuntvliedende krachten.

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:29

Vandaag bij Stadtwijck in Goedereede geweest en mijn eerste menwagen besteld.
Afbeelding
Wagen is over 3 a 4 weken klaar!! Tot die tijd is mijn pony er wel klaar voor :)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:19

wij hebben morgen onze eerste menles!!!! heb er zooo'n zin in!!!
ben heel benieuwd hoe paard lief gaat reageren.

bandje trekken en droogmennen gaat allemaal goed, dus hopelijk de kar ook.
maar wel onder goede begeleiding zodat als hij wat paniekerig reageert er een deskundig persoon kan helpen corrigeren en bijsturen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:15

Vraagje... Ik heb 1 onderlegger voor mentuig tot mijn beschikking. Past zowel onder schoft als aan borstdeel. Is erg dun (dus geen dikke vulling ofzo) Kan die beste onder schoft of om de borstband?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:49

Ik hoop dit weekend foto's te kunnen maken van onze vorderingen met Jolly. Hoe vinden jullie het idee om de lamoen van de kar los te halen, de pony in te spannen, waarbij 1 persoon ment en een tweede persoon de lamoen vasthoud en druk op zet? Dit om de beperkte beweging binnen de lamoen te kunnen oefenen, en het klepperen van de zweng, en het trekken, zonder dat er daadwerkelijk een kar achter hangt. Pony is volledig te vertrouwen en zal nooit een been optillen (dit weet ik 1000% zeker, ik weet dat het een dier blijft, ik ben me bewust van het gevaar dat de persoon loopt bij het vasthouden van de lamoen).
Stom idee of toch zinvol?

Zijn er hier trouwens ook mensen die het boek Menpaard in opleiding van Rudolf Temporini kennen? Ik vind het persoonlijk een super boek, met goede tips en duidelijke uitleg. Zijn er dingen in het boek die beter niet in praktijk gebracht kunnen worden?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:21

Heb het zelf nooit zo gedaan... kan ook best gevaarlijk zijn..... als je ze voor het eerst tussen lamoen zet kunnen ze dat soms spannend vinden maar dat kun je paar keer oefenen (dus in het lamoen zetten) voordat je uberhaupt met wagen gaat rijden zeg maar. ALs het goed is zijn ze gewend aan wat opgesloten lopen doordat je veel met lange lijnen en sleep hebt gewerkt.
Als ze er redelijk rustig tussenstaan, is mijn ervaring tenminste, vlot inspannen, paard geruststellen, menner op de bok en rustig weg stappen.
Maar zo los.... nee zou niet mijn idee zijn.

Als je strengen op goede lengte hebt beweegt zweng in principe niet zo extreem. Het mag niet 'klepperen', dan moet je de zweng vaster zetten of als dat niet lukt, en het tikt aan de wagen, beschermtape of zoiets aan wagen maken zodat het niet veel geluid maakt (word je als menner ook niet blij van).

Ben je bang dat pony geluiden eng vindt ,kun je eerst nog slepen op verschillende ondergrond eventueel met nog wat geluid erbij.

Dat boek heb ik ook, leuk om te lezen :j

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:25

JudithO schreef:
Ik hoop dit weekend foto's te kunnen maken van onze vorderingen met Jolly. Hoe vinden jullie het idee om de lamoen van de kar los te halen, de pony in te spannen, waarbij 1 persoon ment en een tweede persoon de lamoen vasthoud en druk op zet? Dit om de beperkte beweging binnen de lamoen te kunnen oefenen, en het klepperen van de zweng, en het trekken, zonder dat er daadwerkelijk een kar achter hangt. Pony is volledig te vertrouwen en zal nooit een been optillen (dit weet ik 1000% zeker, ik weet dat het een dier blijft, ik ben me bewust van het gevaar dat de persoon loopt bij het vasthouden van de lamoen).
Stom idee of toch zinvol?

Zijn er hier trouwens ook mensen die het boek Menpaard in opleiding van Rudolf Temporini kennen? Ik vind het persoonlijk een super boek, met goede tips en duidelijke uitleg. Zijn er dingen in het boek die beter niet in praktijk gebracht kunnen worden?

Zou ik niet doen, als pony schrikt sleept het lamoen er achter aan. Zou eerder 2 palen door lichtogen, kun je er makkelijker uittrekken, alhoewel ik zelf dit niet gedaan heb.