[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:07

Een 4 wieler draagt zichzelf (is gebalanceerd over 4 wielen) maar weegt wel meer over 't algemeen genomen.

Maar bij een sulky komt bij niet goed afstellen gewicht op je paard neer. Is dat niet wat je ouders bedoelen xMoniek?

Hier vanavond maar eens spatborden bestellen voor de Oxer :)

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:02

Ik heb zojuist met iemand afgesproken om aanstaande zaterdag haar HCA sulky over te nemen *\o/*
Bedankt voor alle advies op mijn vragen die ik heb gesteld over een aantal sulky's!

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:43

Is er hier toevallig iemand die ervaring heeft met zowel de sulky pirouette als de HCA?
Wat zijn nou de voor-, en nadelen van deze sulky's en wat maakt voor jou het verschil om voor een pirouette/HCA te kiezen?

Ik twijfel nu tussen deze 2, ik wil er een pony van 80cm en eentje van (weet niet precies hoe groot ze is) 92cm.
Is 1 van deze twee sulky's beter geschikt om achter deze beide formaten goed in balans te hangen..? :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:45

Ik heb geen ervaring met de pirouette. Maar het grootste verschil lijkt mij je zithouding. Tevens is de pirouette een stuk smaller (plus minus 60cm tegenover 100cm HCA) waardoor je niet te hard de bochten door moet gaan.
Wel mooi ding die pirouette, met goede vering en spatborden. En zo te lezen een rem?
Het is maar net wat je fijner vind denk ik.
Wel is HCA bewezen zo goed als onverwoestbaar, dat is met de Cavalettie (en dus ook pirouette?) wel anders gebleken.

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:44

Wat denken jullie van een sulky met bokhoogte van 1.05m voor een pony met stokmaat van 93cm?
Het lijkt mij een beetje aan de hoge kant.. Hoe hoog is het zitje van de kleinste hca? Zou iemand dat voor mij willen opmeten?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:51

Zitje van de kleinste HCA is rond de 50cm.
Lijkt me inderdaad dat de sulky voor het mooie te hoog is, denk niet dat je hem dan goed in evenwicht krijgt.
Ik had voor mijn shet(1.02m) een 4wieler met bokhoogte 1.05m, was echt veel te groot.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:55

Citaat:
Ik heb geen ervaring met de pirouette. Maar het grootste verschil lijkt mij je zithouding. Tevens is de pirouette een stuk smaller (plus minus 60cm tegenover 100cm HCA) waardoor je niet te hard de bochten door moet gaan.
Wel mooi ding die pirouette, met goede vering en spatborden. En zo te lezen een rem?

Ze hebben geen rem. Maar het klopt niet dat je niet hard door de bochten heen zou kunnen omdat ze smaller zijn. Laat ik het zo zeggen, ik heb dat toen niet zo ervaren. Je zit zo kort op je pony en het is zo'n kort wagentje dat je er echt niet mee omgaat.

Zou er zo weer een kopen als ik een kleintje had van 85 cm. Het zitje zat erg lekker. Lijkt me comfortabeler dan die van HCA. Plus dat je gewoon je benen 'vooruit' hebt, ziet er ook net wat anders uit (stel dat je dressuur wilt gaan rijden vind ik die Pirouette gewoon netter) = mening he, ik weet dat er mensen dressuur starten met HCA, alle respect, maar ik vind het er niet geweldig uitzien :o

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:11

Mijn vierwieler is bijna een meter en dat kan net voor het mooi.. Maar vijftig cm lijkt me dan wel weer wat laag... Lastig zo. Gelukkig geen haast :).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:54

Misschien dat je eens bij iemand kunt gaan kijken of passen? Krijg je een concreet beeld. Het is gewoon heel anders qua rijden erachter met 4- of 2-wieler. Met 2-wieler en zeker met sulky/eenzitter zit je vaak toch gewoon lager.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:27

Meestal ben ik een meelezer en te lui om in te loggen en te typen. Maar omdat ik zowel een Piroutte als een HCA bezit.
Hier mijn bevindingen:
Beiden zitten prima echter mijn hulpje vindt de piroutte prettige zitten. Ik zelf zit erg graag op de HCA Het op en afstappen is echter lastiger. De rem op de piroutte is niet erg sterk. Om bij te remmen kan het net. Het hele karretje is op alle zwakke punten bijgelast of er zijn plaatjes op gelast. Het is geen karretje om te "crossen" . Boom onderweg in het veld doormidden.Gelukkig een makkelijk paardje ervoor. Laspunt bij de voeten beide zijden doormidden. Ik moet wel zeggen het karretje is nu ongeveer 4 jaar en altijd meegeweest naar menles etc. Nu alle punten weer opgeknapt zijn gaat het weer prima. Je moet wel opletten en steeds controleren of het ijzer niet ergens scheurt. De HCA is nu ongever eenhalf jaar maar deze voelt steviger. Mocht je beide karretjes eens willenuitproberen je bent van harte welkom.
Met een marathon wagentje van de Lemerij rijd ik 2 span. Dit is ook een prima karretje en een paardje kan het nog makkelijk trekken

Ik heb nu 4 paardjes van 80- 90 cm en alles kan er goed voor.
NU eens een lang bericht. :)

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 00:07

Hoi,

Ik zag dat deze vraag helemaal al in het begin was gesteld....
Edoch... ik worstel met het zelfde probleem... bergruimte....

Leuk zo een centraal topic voor sulky's c.q. twee wielers...
Dat opberg probleem hier idem, dat heb ik nu opgelost met een mand.
hij past zowel op de cavelettie als op de Clipper.. super handig...
Ik heb gewoon een losse mand die ik vast maak met 2 spanbanden.
Blijft goed zitten, en rammelt niet.
(is alleen niet helemaal water dicht.)
En kan er bij vervoer makkelijk af... scheelt weer in het gewicht dat
je de trailer op moet drukken ha ha ha...
Maar ik ben ook wel in voor leuke opties hoor...
Als het nog makkelijker zou kunnen .... Is net of ik nu iedere keer
de picknick mand uit de auto vis ha ha ha ha

En op mijn HCA heb ik inderdaad ook een grote tas hangen...
ik zag ook nog iemand een vergelijking vragen HCA of Cavelettie ?
HCA ... comfort en gebruiksgemak... Cavelettie, leuk kan je met zijn tweetjes op ha ha ha
Echt lange ritten .. tot nu toe toch steeds die HCA ha ha ha

Akshay schreef:
Hier in het bezit van een sulky oxer.
En ik wil zo graag een opbergmogelijkheid.
Maar... Dat ding wat horseshopinternational aanbiedt vind ik zo'n stom lelijk duur rotding :)) Daar wil ik geen geld aan uitgeven :o

En nu heb ik 2 opties in mijn hoofd :)
Ik laat mijn vriendje een bak maken, van betonplex. Die ik tussen de wielen in laat maken. Nadeel: grote bak, massief uiterlijk. Groot risico op gerammel, dan wel bak zelf, dan wel inhoud.

Of ik koop ergens een mooie leren tas die ik aan het dwarsbalkje onder de zitting kan bevestigen met leren riemen. Als ik dan een wedstrijdje rijd/in de wei rijd, dan hoeft 't er niet aan te hangen. Maar als ik een broodje en wat te drinken wil meenemen kan dat :)

Andere opties ben ik heel benieuwd naar :) (of locaties waar geschikte leren tassen te koop zijn..)

Afbeelding
Afbeelding

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:22

Iemand hier ervaring met een sulky van poland carriages?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 08:07

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:27

Wat voornamelijk niet over sulky's gaat en de slechte levertijd/contact.
Toch bedankt!

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:28

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:39

timokyana schreef:
Toch bedankt!

Ja dat klopt, ik wilde ook iets op zoeken in dat topic... maar kon
er ook niet in slagen...
Dus uitgeweken naar het shetlander forum...
Dus misschien bied dat nog een oplossing voor je ?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 17:55

nobje schreef:
timokyana schreef:
Toch bedankt!

Ja dat klopt, ik wilde ook iets op zoeken in dat topic... maar kon
er ook niet in slagen...
Dus uitgeweken naar het shetlander forum...
Dus misschien bied dat nog een oplossing voor je ?

Waarom? Volgens mij heb ik nergens gemeld dat Timokyana haar vraag hier niet mag stellen. Ik heb de tip van het Poland Carriage topic gegeven, niet haar gezegd om het daar mee te moeten doen. Het kan heel goed dat haar antwoord daar niet in staat.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:28

Hoi, omdat iedereen hier meldt dat je op een HCA alleen maar in je eentje op kan? Bouwt HCA niet meer de tweewielers? Daar kan je nl prima met zijn tweeën op het bankje en die hebben een lage instap. Zo'n 1,5 jaar geleden heb ik een tweewieler voor de shet bij hem gekocht, omdat ik de sulky niet praktisch vond vanwege de instap. Dit wagentje is wel zwaarder en ook duurder dan de sulky, maar weer wel de goede kwaliteit en vering!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:21

Volgens mij als je dat wilt kun je dat wel laten maken.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:54

weet iemand hier de afmetingen voor een sulky voor een mini shet van 80 cm?
graag de bomen en wielen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:04

Volgens mij had je ook al een topic aangemaakt.

Wagenmaker ff bellen?
Of HSI vd cavaletti's ff bellen, volgens mij staan afmetingen ook op hun site. horseswhopinternational

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:47

Ik heb een 19" hca achter mijn grote shet hangen. ideaal! Geen moment spijt van gehad! Heb ook tegen het koude/houtenkonten-gevoel een lamswollen bontje erop zoals MelanieB al zei. Is gewoon een zadelbontje voor óp t zadel, die ik toch nog had liggen. Zit prima! Heb ooit één keer met een cavalettie gereden, dat zou ik niet snel weer doen. HCA is qua kwaliteit vele malen beter. Al moet ik zeggen dat de nieuwe sport versie er ook goed uitziet!

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:06

Mirjam schreef:
Hoi, omdat iedereen hier meldt dat je op een HCA alleen maar in je eentje op kan? Bouwt HCA niet meer de tweewielers? Daar kan je nl prima met zijn tweeën op het bankje en die hebben een lage instap. Zo'n 1,5 jaar geleden heb ik een tweewieler voor de shet bij hem gekocht, omdat ik de sulky niet praktisch vond vanwege de instap. Dit wagentje is wel zwaarder en ook duurder dan de sulky, maar weer wel de goede kwaliteit en vering!

Die vind je hier:

http://www.ponywebwinkel.nl/shop/menwag ... wagen.html

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:01

Ja, die heb ik! Maar ik wilde persé niet de sulky methode van vastmaken (met het 'ijzerdraad') en heb gewoon een zwengetje erop zitten. Het is echt een fijne tweewieler om mee te rijden, alleen is die wel wat gevoeliger voor de beweging van de pony dan de sulky.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:12

Tess schreef:
Mirjam schreef:

Die vind je hier:

http://www.ponywebwinkel.nl/shop/menwag ... wagen.html

Nou toevallig heb ik bij de Bokt markt een HCA sulky met een bankje gezien.
Dus ze zijn er wel twee persoon's

Hieronder de beschrijving,

Hallo,

Hierbij zet ik mijn hca sulky te koop.

Hij is nog zo goed als nieuw.

Er is in totaal 10 x mee gereden.

De pony die ervoor staat is 95 cm, maar er heeft ook een pony voorgestaan van 79 cm en dat kan ook makkelijk.

Daarvan kan ik eventueel foto's sturen via de mail.

Mvg ellen

hier een verwijzing naar de advertentie en de tekst,

http://www.bokt.nl/markt/ad/158875/zgan ... tweezitter

Ps ik ken de verkoper niet, maar omdat een HCA sulky met een twee zit bank zo zeldzaam is
heb ik het zo maar even gedaan. Er staat ook een foto bij... en het is geen 1 april.. dus het bestaat wel *D :P
Op de foto ziet het er wel leuk uit trouwens.