[AR] Waarom eigenlijk niet, met 2 jarige beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Re: Waarom eigenlijk niet, met 2 jarige beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:20

Wat ik veel zie, is dat men het heeft over 'niks doen' of 'werk' (longeren, zadelmak maken)
Lijkt mij dat je toch eerst een braaf schrikvrij, verkeersmak paard wil hebben dat je helemaal vertrouwt voor je erop stapt??

Wanneer en hoe doen jullie dat dan?
Want dat neemt bij mij altijd wel een paar jaartjes in beslag
Ik stap er niet op voor hij/zij compleet ontspannen is, dan is het inrijden ook opstappen en wegrijden (bij wijze van..)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:49

kyrkelover schreef:
Nee sappos je gaat echt te ver want jou paard moet bepalen wat hij doet.

:') Maar het is wel een hengst he, mag ik dan wel de touwtjes in handen houden.
Ik vind het helemaal niets dat er dieren zijn die 2,5 jaar in de opfok staan en bijna geen mensen zien, daarna eruit getrokken worden om compleet overdonderd te worden met zadels en dekens. Liever wat meer toezicht, nog steeds een dier wat bij voorkeur 24/7 buiten staat maar wat wel in handen komt. In mijn geval betekent dat dat mijn twenter elke dag zn bakkie voer krijgt, soms aan zn voorpluk verplaatst wordt naar een nieuw stuk en elke dag krijgt hij even een kriebel. Vertel mij maar wat hier de belasting aan is en of het dichtbij beleren komt?

Kijk per paard

Afbeelding

2 jaar (mijn huidige twenter, kan naast de scooter, fiets, loopt netjes mee, vindt alles wat ik doe prima omdat er 0,0 angst voor mij of nieuwe dingen is, als ik het doe zal het wel goed zijn, dekens, longeersingel, als ik een bit voor zn neus houdt hapt hij er in, maar houd ik mijn mouw voor zn neus hapt hij er ook in :'), trailermak, hoefsmidmak, verkeersmak. En hoe ik dat gedaan heb? Door hem overal aan bloot te stellen, nee ik ga niet met hem aan het werk. Mijn stal is een stukje verderop dus wandel of fiets met hem naast me naar stal. Soms was ik even zn staartje of haal er een borstel overheen maar dat gebeurd zo zo weinig. Hij heeft dus alle tijd om jong te zijn en te spelen, niets wordt geforceerd)

Afbeelding

2 jaar (heel volwassen, gewoon al af, nog wel wat jong in het koppie maar 100x meer volwassen dan onderstaande pony)

Afbeelding

3 jaar (zeer laat en jeugdig dier, pas met 3,5 beleerd, een winter weggezet en het jaar erna opgepakt)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:13

Het gaat niet om uiterlijk; een heel volwassen uitziend paard kan mentaal nog wel veel jonger zijn dan een paard dat uiterlijk heel jeugdig is ... Bovendien kan een paard veel massa hebben, terwijl de botten, banden en pezen nog lang niet uitgegroeid zijn!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 07:24

Precies beweging is goed, wordt ook geadviseerd om jonge dieren niet stil te zetten en gelukkig komen de meeste jonge dieren ook in een opfok terecht met een hele boel ruimte ter beschikking waar ze met soortgenoten heel de dag genoeg beweging krijgen ipv thuis op een postzegel en meer dsn de helft van de dsg op een stal staan te wachten tot ze weer naar buiten gaan......

Maar dat is wat anders dsn werken.....en in de hand zijn en de handzame dingen leren is ook niet werken...dus we zijn er uit........iedereen veel plezier met hun jaarlingen en twenters in de opfok! ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:47

link

In dit onderzoek staan resultaten van diverse onderzoeken bij elkaar. Verschillende rassen, verschillende manieren van houden etc. Hier staat dat jonge paarden in een box het slechts ontwikkelen (logisch), verder dat jonge paarden die in de weide staan, zich beter ontwikkelen (logisch, want beweging). Maar er staat ook dat jonge dieren makkelijker herstellen en sterker worden, dan oudere dieren. Dus het uitharden van botten, en het ontwikkelen van pezen, banden en spieren moet gebeuren op jonge leeftijd zodat het lichaam klaar is voor later. En dat is niet belast, maar onbelast werk wat met verstand wordt opgebouwd (er wordt gesproken over staptraining wat niks uithaalt, tot galoptraining wat opgebouwd wordt naar 3x per week een x-aantal miles, waarbij de density van de botten beduidend beter wordt.)

Hier kan je dus uithalen dat als paarden in een rustige groep staan (en niet alleen tussen leeftijdgenootjes!) eigenlijk niet ontwikkelen. Het bewegen en belasten hoort er wel degelijk bij.

Daar kan je dan ook uit concluderen dat als je je jonge paard niet ontwikkeld, dat je dan juist door het beginnen met (weke) oudere (uitgegroeid en niet meer makkelijk herstellend) dieren de kans op blessures juist groter wordt :j

Maar het valt me op dat het argument 'lichamelijke overbelasting' hier de ene keer als argument gebruikt wordt, en als dat een soort van weerlegt wordt, gaat het ineens over 'geestelijke overbelasting', dus wat is het?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:08

Die geestelijke belasting, daar geloof ik dus gewoon niet zo in. Ik geloof dat ook een jong dier zich prima korte tijd kan concentreren en dingen kan leren. Sterker nog, dat ze dat ook leuk vinden mits het correct aangepakt wordt. Net als kinderen die spelenderwijs leren dat vierkante blokken niet door ronde gaten passen, mee plaatjes en letters kijken in een boek en naar de peuterspeelzaal gaan waar ook al allerhande leerspelletjes gedaan worden. Jonge honden worden ook direct opgevoed door mensen, die laten we niet eerst doen wat ze willen om pas na de pubertijd te gaan trainen, die leren meteen al vanalles.

Maar paarden moeten altijd heel lang blijven staan, tot ze lichamelijk volgroeid zijn want dan is het geestelijk ook meteen goed... Ik denk dat het voor een paard veel fijner is om van jongs af aan al te leren luisteren en reageren. Juist bij een jong veulen kan je ze bijv ontzettend makkelijk wennen aan een mens die boven ze uit torent, overal aangeraakt worden, eroverheen hangen e.d. Juist omdat ze nog zo klein zijn kan dat drukloos, je kan zo een arm over zijn rug heen hangen.

Ik merk het aan mijn jonge andalusier, die is van jongs af aan in handen geweest, stond veel buiten met andere paarden en een keer of 2/3 per week deden we wat samen. Soms wandelen, in de bak spelen, schriktraining, poetsen, mee lopen aan een touwtje enz. Maar ook al de start van het longeren, geen 20 rondjes om me heen, maar wijken voor druk, een rondje om me heen stappen en weer komen als ik dat vraag. Hoeveel jonge paarden hebben wel geen moeite om het longeren te snappen in het begin? De eerste keer dat ik de mijne echt geen longeren was dat appeltje-eitje voor hem. Ook heb ik een keer een teugel aan zijn halster geknoopt, ben bij z'n schoft gaan staan en hem gevraagd om te gaan lopen. Vervolgens vanaf daar sturen. Gewoon in de wei, een keertje linksaf, keertje rechtsaf, stapje achteruit, klaar. Stuur zit er dan al op, spelenderwijs. Ik werk met clickertraining, dus ieder stapje levert een beloning op en dat maakt dat hij het geweldig vond en vindt om wat te gaan doen.
Sinds kort zit ik erop, eerste keren zonder zadel en hoofdstel, gewoon zo vanaf het hek op zijn rug, even zitten en weer eraf. Niets engs aan voor hem, alleen maar leuk want het levert een beloning op!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:20

Mooi artikel inderdaad waar niet in staat dat je tweejarige paarden een tuig op moet doen of ermee moet wandelen, fietsen of schriktraining moet gaan doen. Wel staat er in dat ze 2,5 jarige paarden soms met een zadel op in de stapmolen zetten; zou ik zelf niet doen, dat doe ik liever als ze 3 zijn, maar goed. Verder wordt er vooral op gehamerd dat jonge paarden met soortgenoten elke dag moeten kunnen bewegen en van elkaar leren, er wordt zelfs het voorbeeld aan gehaald dat een veulen na het intensief moment van bewegen gaat liggen; dat paarden zelf dus heel goed aanvoelen wat goed voor ze is en (mijn conclusie) dus zichzelf trainen als ze de mogelijkheid hebben en dat je ze niet alleen in het weekend buiten moet doen, dat dat juist schadelijk is.
De groep wordt door de mens samengesteld en je hebt dus zelf in de hand of je paard in een actieve groep loopt of in een minder actieve groep. Helaas worden er vaak geen leeftijden genoemd in een artikel, maar de term 'jonge paarden' en 'oudere paarden' gebruikt. Dit maakt dat het soms niet concreet is; een paard groeit door tot hij 6 is, dus 3, 4 jaar is ook gewoon 'jong'.

Wat overbelasting betreft kan beide, mentaal en fysiek, maar je merkt het meestal pas op latere leeftijd. Moet je gewoon voorkomen vind ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:33

In de artikelen die ik gelezen heb, begint de leeftijd al bij een half jaar, tm 2jarige. Dus daar staat niet heel globaal 'jonge paarden'.
Uiteraard staat er dat de paarden naar buiten moeten, dat is ook logisch.

Overigens ben ik heel benieuwd hoe jij in NL paarden houdt, want niet iedereen heeft de mogelijkheid om zelf groepen samen te stellen?
Daarbij is inderdaad het buitenzetten op een weitje van 10x10 niet genoeg (en dat gebeurt veel) maar moeten ze minstens een x-aantal km kunnen sprinten (ben benieuwd wie daar de ruimte voor heeft).

Er staat inderdaad nergens dat je MOET wandelen of een tuig op MOET doen, maar er staat ook nergens dat bewegen slecht is voor jonge paarden, integendeel tot wat sommigen beweren.

En dan nog, wat al een aantal keren gezegd is, maar waar stelselmatig overheen gelezen wordt ( 8-) ) alles kan, met beleid en verstand. En gelukkig zijn daar ook nog wel wat mensen van. :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:56

Ik denk dat dat onderzoek zich meer richt op schadebeperking wanneer de dieren voltijd ingezet worden in de sport.
Pezen, maar ook kraakbeen hebben zoveel tijd nodig... zoveel meer dan spieren, of longinhoud.
Maar in de racerij is het geen optie om eerst te wachten tot ze 5 zijn, en DAN een schema te hanteren dat over de looptijd van een jaar of 2 jaar uitgesmeerd wordt om er zeker van te zijn dat pezen en kraakbeen ook weerbaarder zijn.

Als particuliere paardenbezitter kan dat wel, en dus maak ik die keuze.

De ontwikkeling van jonge paarden verloopt goed bij gratie van beweging.... gecontroleerde beweging, beweging die ze zelf kiezen.
Veel KWPN'ers (bijv) lopen gedurende de wintermaanden echter in loopstallen... en de winter duurt hier zomaar 6 maanden. Dan hebben ze dus de helft van het jaar betrekkelijk weinig beweging.

Het jaarrond buiten, in een groep, biedt alles aan beweging dat het dier nodig heeft.
En wil je er nog zekerder van zijn dat ze zichzelf optimaal ontwikkelen? Zet ze in de Eifel in de opfok, bergje op, bergje af!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:24

Ja die loopstallen zijn funest. Wat ik al zei, het blijkt dat ze kms moeten maken,en kunnen sprinten. Dus juist dieren in loopstallen zouden er vaker uitmoeten (of daar geheel niet moeten staan)..

En Ninx, met bewegen train je meerdere onderdelen van het lichaam
"The question of time to start training isn’t so much about the when as the how. “Training” should begin very early. In the early months following birth, a young horse’s musculoskeletal tissues experience a dynamic development phase related to growth. During this time the tissues are extremely adaptive and changeable. This is especially true of joint cartilage, tendon and bone. Exercise early on impacts the health of these tissues and their resistance to injury, with these effects lasting into a horse’s later years.

This type of exercise relies on walk and trot at slowly increased durations, eventually reaching a steady program of long, slow-distance training, or LSD. The distance or time you ask the horse to exercise is increased while the intensity remains moderate, no faster than a working trot to start. In this way, a young horse’s bones, joints, tendons, ligaments and hooves receive relatively low impact, but the cardiovascular system develops to improve endurance and stamina. At the same time, the neuromuscular system improves in agility. All the while, a young horse’s confidence steadily improves, particularly if he is not overfaced early on. For a young horse, 2 to 5 years of age, LSD work may continue for months before he is asked to proceed at more rapid paces."

Het heeft niks te maken met racerij, dus dat argument gaat niet op. En paarden van 5 en ouder, die je dan onder het zadel gaat brengen zonder goede voorbereiding, zijn te slap. Dan moet je ze inderdaad, net als jij doet, gewoon paard laten en niet onder het zadel brengen. (zie bijv artikel link

Maar nogmaals, dat is NIET de vraag van de TS

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:54

Je kunt vanaf 3 - 3,5 jaar toch gewoon rustig beginnen met zadelmak maken etc. en dan met 4 jaar serieus beginnen met rijden? Waarom met 5 'er op zonder goede voorbereiding'..? dat zegt toch niemand? Kunnen ze tot 3 -3,5 jr mooi in de wei.

Als je jonge paarden hebt (zoals ik dat heb) kun je ervoor kiezen een stuk land te huren en zelf de groep samen te stellen met bevriende fokkers die ook jonge paarden hebben, of je gaat naar een bevriende fokker die dat doet of je gaat naar een goede opfokstal waar ze de groep(en) met zorg samenstellen, die zijn er. Legio mogelijkheden.

Ook in de winter kunnen jonge paarden buiten blijven op een goeie wei met wat beschutting, en anders moet je zorgen voor een plek waar ze minimaal 8 uren per dag buiten kunnen lopen met genoeg ruimte om ook lekker te kunnen bewegen (een zandbak van 20 x 40 voldoet prima is mijn ervaring) met soortgenoten (ik heb in de bak maximaal 3). Ik vind dat als je aan een jong paard begint, je ervoor moet zorgen dat je de basis in orde hebt, anders moet je er gewoon niet aan beginnen. Ik vind dat wij ons aan moeten passen aan wat het paard nodig heeft en niet dat een paard zich aan moet passen, omdat wij geen mogelijkheden hebben. :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:13

20x40 is volgens de onderzoeken te weinig.. het sprinten gaat meetellen vanaf 400 meter rechtdoor (!). Juist bochtbelasting is funest. En daarom is voor een karretje (bijv.) met beleid een mooie manier om je paard goed te laten ontwikkelen..

Maar nogmaals, dit alles heeft niks te maken met het opleggen van een tuig ;-)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:20

Laatst bijgewerkt door Dinopino op 18-07-12 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:24

Ik heb een 5 jarig hengstje staan die er nu pas klaar voor is...........
Terwijl mijn andere hengstje er met 3 jaar al lang breed aan toe was.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:31

mii_chellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:04

Op zich denk ik dat het laten wennen aan verkeer, mensen, halster, tuig enz niet veel kwaad kan bij een 2 jarige.
Het laten slepen/trekken daarentegen wel. Je vraagt dan toch veel van het nog niet uitgegroeide lichaam.

Overigens wil ik wel vermelden dat niet elk paard/pony hetzelfde is. De ene is er veel sneller klaar voor, mentaal gezien dan de ander.

Ik ben met ons veulen aan het wandelen, zodat hij vast went aan verkeer en andere mensen/ruiters enzovoort.
Hij reageert eigenlijk nergens angstig op, alleen dominant naar andere paarden (hengstje, wordt begin volgend voorjaar gecastreerd).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:09

Trekken is wat anders dan dragen/tillen... een 5/6 jarig kind kan qua gewicht vele malen meer trekken dan tillen, dus hier je antwoord!

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:52

Ik moest een shetlander voor de kar beleren, maar hij was 2 jaar.Toen ben ik begonnen met wandelen met een longeersingel erop voor de rest deed ik VD en al.Nu is die pony 5 jaar en loopt al 3 jaar voor de kar en vind het geweldig. Als ik jou was zou ik niet verder gaan dan het tuig.Ik heb gehoord dat een paard van 2 jaar al op de baan stond(draver) en vanaf zijn 4 iets met zijn benen kreeg.Weet het niet allemaal precies, maar ik zou niet verder gaan als het tuig. ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:59

Nuttige laatste post :')

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:32

Wanneer ik nieuwe dingetjes wil introduceren bij mijn twenter, zorg ik altijd dat ze zich niet afsluit en hou het kort. Kan ze er niets mee? Zoals bijvoorbeeld de eerste x wandelen zonder andere pony's, geen probleem.. Dan probeer ik het over een tijdje nog een keer.. Maakt mij niet uit, tijd zat.. En na een tijdje gaat het heel gemakkelijk.. Alsof ze er over moet 'nadenken'. Zo heb ik het ook bij haar moeder gedaan toen die jong was en daar had ik een supersupersuperfijne pony aan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:16

Mijn 2 jarige moet nog zoveel andere dingen leren voor het tuig er op kan...
rustig aan, die tijd komt vanzelf als we daaraan toe zijn!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:11

Of je loopt een beetje achter Nouvel ;-)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:27

Of jij loopt een beetje voor ..? :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:40

Dat is het herhalen van dezelfde discussie, gewoon weer van voorafaan :D

Ik snap alleen niet zo goed wat een tweejarige allemaal nog moet leren dan. Wat voor dingen bedoel je, Nouvel?