[AR] kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:32

Net als je tegenwoordig meer sporttype gefokte haflingers hebt, dat is niet voor niets.
Het verschil ook in de hindernissten tussen die zware types en de slanke types is heel groot..
Napie het gaat erom dat kleine pony's grote trajecten en hindernissen moeten rijden, dan moet je je dus idd qua krachtexplosie afvragen of dat wel kan

Napie

Re: kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:14

Dat zei ik al: ik merk dat mijn pony's hier al moeite mee hebben (waarschijnlijk ook omdat ik ze er niet meer op train) en ik heb dan enkel alleen ervaring met oefenmarathons welke niet eens altijd enorme trajecten hebben.
Ik snap het aan de ene kant wel want ik vraag me ook vaak wel af of het wel eerlijk is voor sommige pony's die ik zie lopen. Maar dat wil niet zeggen dat bij alle pony's het welzijn in geding is. Goede vet keuringen zouden die pony's die niet op conditie zijn of overvraagd worden eruit moeten halen.
Krachtexplosies hebben ze wel, ze zijn natuurlijk beresterk.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:21

Natuurlijk is niet bij álle pony's het welzijn verminderd. Net als dat niet bij álle grote pony's het welzijn optimaal is.

Napie, veel van jullie hebben het over goede vetchecks. Maar hoe zie je dat dan voor je? Nu worden alle dieren al 3x helemaal gecheckt, waarbij algehele indruk uiteindelijk bepaald of je wel/niet door mag gaan. Ervanuitgaande dat veeartsen verstand hebben van (over)vermoeide paarden, zou je dus kunnen concluderen dat paarden 3x in de wedstrijd grondig gekeurd worden. In eerste instantie op het oog, maar steeds vaker toch ook weer op temperatuur, hartslag, slijmvliezen, turgor en altijd een 8-je draaien in draf.
Hoe zou het vet. reglement verbeterd kunnen worden om het welzijn van kleine pony's in stand te houden?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:17

En hoeveel shetlanders worden er nu op die vet keuringen eruit gehaald? Zijn dat er percentueel meer als andere rassen? Het welzijn van de paarden wordt mi al optimaal gecheckt tijdens wedstrijden. Als kleine pony's vet worden goedgekeurd dan mag je er toch ook van uit gaan dat ze voldoende getraint zijn?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 03:38

Ik ben trouwens benieuwd of en hoe het shetlanderstamboek hierop zal reageren. Het betreft namelijk alle goedgekeurde pony's gezien dit stamboek officieel t/m 1,07m gaat. Zullen ze het fokdoel voorop blijven zetten of zullen ze hun standaarden gaan aanpassen en meer naar luxe en hoogte gaan fokken?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 09:20

Ze zetten de fokkerij nu al voorop. De meeste 1e premie merries redden het kwa extrieur slecht. Beweging mag van mij ook VEEL beter over het algemeen.
Mijn 3 2e premie merries doen het beter in het gebruik dan mijn 1e premie merrie. Dat is een stukje bouw(1e premie merrie is meer overbouwd, wat kort in haar hals) en een stukje karakter. Ik zeg niet dat het altijd zo is. Maar een keurings topper is meestal geen sport topper.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 09:35

Het gaat niet om rassen uit te sluiten, maar gewoon kleine pony's zeker bij enkel en tandem wat 1.18 gaat worden vallen meer rassen
En ja zeker als de trajecttijden sneller moeten vallen er meer kleine pony's door de mand.
Fokkerij heeft niemand mee te maken, maar je ziet de rijders toch met meer sportgerichte haflingers en friezen voor de dag komen

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:20

Het gaat inderdaad niet om een ras maar om de hoogte. Ze moeten ergens de grens stellen en wat mij betreft is 1.08m een hele redelijke. Volgens mij zie je al bar weinig goedgekeurde shetten op wedstrijd dus zal het stamboek er niet zo wakker van liggen. Hoe leuk ze ook mee draaien echt iets presteren doen ze niet.

De vet check in een wedstrijd kan niet veel veranderen of verbeteren denk ik. Daar komt een shet ook goed doorheen, geen probleem als je training maar goed genoeg is.
Napie; Jij hebt het over krachtexplosies maar ik moet je hierin teleurstellen. Een grotere pony heeft die net zo alleen dan net iets krachtiger.
Zoals ik eerder ook al aangaf denk ik dat de shetlander een beetje mooier wordt gemaakt dan het is. Het is gewoon een grasmaaier, kinderpony, recreatiepony net hoe iedereen hem wil zien. En als we er dan kei hard voor werken kan hij inderdaad een leuk wedstrijdje mee lopen. En als dat dan 3 keer goed gaat is de grasmaaier opeens een sportpony geworden. Sorry maar dat kan niet. Ik heb ze ook uitgebracht op wedstrijden maar ik heb in mijn achterhoofd gehouden dat mijn grens lag bij 1 winstpunt in klasse 2. Als ik dan nu hoor dat sommige met hun shetten over willen naar klasse 4! Jongens waar zijn we mee bezig? Volgende week denkt ome Toon nog dat hij met zijn Bels de dressuur kan winnen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:19

Ik begrijp dat deze regeling gevoelig ligt, maar dierenwelzijn is nou eenmaal een beladen onderwerp.
Persoonlijk denk ik de de gemiddelde shet in een span echt wel wat aankan, maar het gaat er ook om wat het publiek ervan vindt.

Hier in het noorden reed tot een paar jaar terug een kerel van 2 meter en zeker 120 kg (met dito groom) met een spannetje mini's.
Die pony's gingen als de brandweer, maar het publiek sprak er echt schande van.

Mensen vinden het gewoon zielig twee van die kleine dingen aangejaagd door zo'n grote vent. Of het terecht is of niet.....
Het is zonde dat de sport door deze excessen in een negatief daglicht wordt geplaatst, maar ik begrijp heel goed dat de KNHS het zich wel aantrekt een maatregelen neemt.

Persoonlijk vind ik dit ook geen mooi beeld en ik snap best dat leken het 'zielig' vinden
Afbeelding

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:21

Ik beweer ook niet dat je hele hoge verwachtingen moeten hebben van een shet maar ik ga er wel van uit dat het merendeel van de menners meedoet voor de eigen prestatie en niet voor de prijzen (in ieder geval: dat is wel mijn instelling tijdens de wedstrijden) Waarom klasse 1 niet gewoon open houden? Het moet niet straks zijn dat shetten (of kleine pony's) straks alleen op grijze wedstrijden terecht kunnen waar de (vet) controles vaak slecht of afwezig zijn.

Het shetlanderstamboek is wel het enigste stamboek die echt niet boven die 1,08 m uitkomt. Andere stamboeken hebben vaak nog een B maat (dartmoor, welsh enz)
Ik denk ook niet dat het stamboek hier mee bezig is. Als ik eens bij een keuring kijk, dan verbaast het me elke keer weer hoe kort sommige pony's lopen.

De KNHS zou toch beter moeten weten dat die pony's niet zielig zijn. Wat is dat voor een penny-cultuur?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:26

Ik heb niet alles gelezen, en ben ook niet op de hoogte van alle regeltjes.

Maar kan er bijvoorbeeld nergens een regels worden ingevoerd als zijnde het totale gewicht van koets, menner en groom mag maximum, gelijk zijn aan het gewicht van de ponys?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:27

Napie schreef:
De KNHS zou toch beter moeten weten dat die pony's niet zielig zijn. Wat is dat voor een penny-cultuur?

Tuurlijk weet de KNHS wel beter, maar feit is dat dierenbeschermingsorganisaties de paardensport in het algemeen scherp in de gaten houden.
Het zou erger zijn dat we tzt helemaal geen paardensport meer mogen bedrijven omdat de KNHS z'n kop in het zand steekt en niet luistert naar geluiden van de 'buitenwacht'

Maar zeg nou zelf bovenstaande foto, kun je je nou niet voorstellen dat dit negatief is voor het imago van de sport (gezien door de ogen van leken??)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:36

b485 schreef:

Maar kan er bijvoorbeeld nergens een regels worden ingevoerd als zijnde het totale gewicht van koets, menner en groom mag maximum, gelijk zijn aan het gewicht van de ponys?

En wie gaat dat controleren??????
Dus zou je op een wedstrijd alles op de weegschaal moeten zetten, niet te doen
En om de minimaat weer andere regels te geven is ook weer niet eerlijk tegenover de mensen die net 2cm boven die minimaat zitten

Manie zelfs in mijn ogen vind ik dat het zo dus niet kan..moet je je als menner dus goed achter je oren krabben .
Zeker gezien die nieuwe nota welzijn moet knhs maatregelen nemen.(met dank aan alle geitenwollensokkenfiguren die gewoon afschaffing paardensport willen)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:42

Het gaat hier toch alleen om de samengestelde wedstrijden toch? Niet om de dressuur?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 12:43

Echwel schreef:
b485 schreef:

En wie gaat dat controleren??????
Dus zou je op een wedstrijd alles op de weegschaal moeten zetten, niet te doen

En om de minimaat weer andere regels te geven is ook weer niet eerlijk tegenover de mensen die net 2cm boven die minimaat zitten

Manie zelfs in mijn ogen vind ik dat het zo dus niet kan..moet je je als menner dus goed achter je oren krabben .
Zeker gezien die nieuwe nota welzijn moet knhs maatregelen nemen.(met dank aan alle geitenwollensokkenfiguren die gewoon afschaffing paardensport willen)

in dit topic haalde je zelf al eerder aan dat er nu een minimum van ik meende 225kg is. wie gaat dit controleren? dat is niet te doen. net zoiets

verder is een shetlander GEEN grasmaaier. als we het dan toch over welzijn gaan hebben....

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:51

Elien, die van Laura2span waren grasmaaiers, de onze zijn sportpony's......

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:52

Elien ik wijt al jouw antwoorden maar aan het gemis aan wedstrijdervaring...

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:57

Echwel schreef:

ik ben het met heel veel uitspraken van elien eens, en ik heb wel wedstrijd ervaring.
dus dat vind ik een uitspraak die nergens op slaat.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:01

In geval van het invoeren van een gewicht, zou ik gaan voor een toepassing voor alle spannen

Hoe toe te passen? dit zal natuurlijk het moeilijkste zijn. Misschien op voorhand een vaststelling van het gewicht van de ponys (zoals er voor de hoogte ook een vaststelling moet gebeuren) en iets gelijkaardigs voor de koets. Menner en groom voor de start wegen.

Ik snap de redenering voor het invoeren van deze regel, maar ik kan ook de frustratie van de huidige menners met kleine ponys begrijpen.
Misschien kunnen ze gebruik maken van een overgangsregeling: vb de spannen die dit jaar hebben meegedaan, mogen nog verder meedoen. Maar nieuwe spannen niet meer.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:05

Nog meer vrijwiliggers en wie gaat daarvoor zorgen, jeetje komt dus allemaal weer neer op de wedstrijdorganisatie..
Ooit een samengestelde wedstrijd georganiseerd met ong.100 vrijwilligers te zoeken die je nodig hebt
Het is allemaal zo makkelijk praten maar geen van jullie heeft dit ooit gedaan..
Daarbij is het je eigen verantwoordelijkheid of je met de verplichte gewichten achter je pony wil rijden.
Aangezien veel mensen die verantwoordelijkheid ontlopen worden er van bovenaf maatregelen genomen.
Dikke pech dus

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 13:12

Echwel schreef:

leg mij dan eens uit hoe ze die andere wagens controleren?

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:12

Het spijt me lammasmamma maar ik heb (net als jij) als een van de weinige hier officieel gestart op de SGMW. Ook ik heb mijn puntjes gereden in de klasse 2.
Wat ik aan wil geven is dat de shet overschat wordt. Om dan de mijne af te kraken en de jouwe van goud te maken vind ik niet helemaal eerlijk en tevens zinloos voor de discussie.

Gewicht invoeren is al eerder in het topic genoemd en bleek toen ook al onhaalbaar.

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:15

ik weet wel degelijk hoe het is om de wedstrijden te organiseren.en ik weet ook wel dat het niet te doen is om meer vet keuringen neer te zetten en wagens te gaan wegen.
maar dan nog vind ik het erg overdreven om de shet menners er op deze manier uit te werken.

kan me voorstellen dat ze de kleine pony's uit de klasse 3 en 4 willen halen maar laat ze dan wel gewoon in de klasse 1 en 2 doorrijden.want als jij je pony's goed traint dan is dat goed te doen.(spreek uit eigen ervaring)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 13:18

megaspan schreef:
kan me voorstellen dat ze de kleine pony's uit de klasse 3 en 4 willen halen maar laat ze dan wel gewoon in de klasse 1 en 2 doorrijden.want als jij je pony's goed traint dan is dat goed te doen.(spreek uit eigen ervaring)

"amen"

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:19

megaspan schreef:
ik weet wel degelijk hoe het is om de wedstrijden te organiseren.en ik weet ook wel dat het niet te doen is om meer vet keuringen neer te zetten en wagens te gaan wegen.
maar dan nog vind ik het erg overdreven om de shet menners er op deze manier uit te werken.

En dan ben je klasse 2 door is het dan gewoon einde oefening of ga je dan weer grenzen verleggen