[AR] In je uppie mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alleen er op uit met de kar

1. Is gevaarlijk
135 (56%)
2. Geen probleem
102 (43%)

Totaal aantal stemmen: 237

marieke67

Re: In je uppie mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:59

In mijn eentje mennen doe ik alleen als er geen groom is. Wij hebben een paar jaar geleden één keer gehad dat pony bokte (vanwege een blaffende hond die ongeveer bij zijn achterbenen sprong) en met zijn been over het lamoen kwam, maar was o zo blij dat we toen met zijn tweeén waren. Als het fout gaat ben je gewoon nergens alleen...Toch voel ik me alleen steeds zekerder en omdat ik ook regelmatig les heb zitten de knopjes er bij mijn pony steeds beter op. Koelbloedige fjord...maar ja je weet nooit he...Ze zijn hier in de buurt bijvoorbeeld al regelmatig met rotjes in de weer. Boos!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:14

marieke67 schreef:
In mijn eentje mennen doe ik alleen als er geen groom is.

Lijkt me een logisch gevolg. Haha!

Ik moet zeggen dat je vanzelf inventief wordt als je alleen gaat mennen, veel bewuster gaat rijden en situaties inschatten.
Je zal je overwicht op je dier moeten kunnen laten gelden om vervelende situaties te kunnen voorkomen.

Natuurlijk kun je in het openbaar niet het advies geven om alleen te gaan mennen maar toch denk ik dat het een beetje het zelfde is als leren fietsen. Je zal best een keer op je plaat gaan maar het leert heel snel.
En zoals altijd; bij twijfel, niet doen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:46

BlackDevils; Je vergeet een heel belangrijk punt; omgeving! Hoe goed jij je paard ook in de hand hebt, soms kan de omgeving voor situaties zorgen die jij niet had kunnen overzien. Marieke67 noemt een voorbeeld; een blaffende hond. Een blaffende hond vinden de meeste menpaarden niet zo een groot probleem, maar er is niemand die jou beloofd dat blaffende honden in geen geval bijten.
Misschien ben ik teveel op zoek naar rampsenerio's, maar als ik aan het rijden ben, ben ik drukker in de weer om tussen het verkeer door te manouvreren dan dat ik mijn paard in de gaten moet houden. In de verte aan het turen wat me allemaal te wachten staat en hoe ik dat allemaal op zou kunnen gaan lossen. Van een paard weet je in 9 van de 10 gevallen hoe hij ongeveer zal reageren; rennen, stilstaan, omdraaien, als je je paard kent en voelt weet je snel genoeg wat hij zal doen. Maar van die auto, vrachtauto, brommer, hond, jongetjes, zal je nooit weten wat hij zal doen. En helaas hebben we ook met deze weggebruikers te maken. En helaas zijn het ook vaak deze weggebruikers die voor de meeste ongelukken zorgen.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:49

Wij rijden altijd met z'n tweeën.
Weet je wat ook zo'n onzekere factor is? Het verkeer om je heen.
Wij hebben al zo vaak aso automobilisten e.d. meegemaakt waarbij zelfs het meest makke paard het ineens op z'n heupen kan krijgen en het hele spul bijv. in de sloot beland en we rijden nog maar 7 maanden aangespannen Dan lijkt het me knap lastig wanneer je alleen bent. Dan heb je echt een paar extra handen nodig.
Daarbij kan ik als groom bijv. eerder signaleren dat er een halve zool aan komt scheuren en daarop reageren.

Sjonniej is me al voor met een soortgelijk verhaal zie ik... Knipoog

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:52

Natuurlijk speelt de omgeving een onverwachte rol.
Als ik alleen ga mennen ga ik bijvoorbeeld niet door het centrum heen, nu hoeft dit bij mij ook niet, zoals eerder aangegeven pas ik mijn route aan.
Verder zijn omgevingsfactoren er altijd...
Als ik krap langs iets fiets en er zou een steentje liggen, dan kan ik vallen, komt er dan net een auto dan kan het fout aflopen...

Ik denk dat eenieder die alleen ment zoveel mogelijk aan risicobeperking probeert te doen, maar alles in de hand heb je nooit in geen enkele situatie.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:54

Nee, was dat maar waar....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:58

Wellicht is dat het verschil tussen jouw regio en mijn regio. Maar ik kan kwa verkeer geen 'risicobeperking' doen. Voordat ik de straat uit ben heb ik al minstens 3 auto's langs me gehad. En dan hoef ik het risico niet te beperken door op zondag te gaan rijden, want ook op zondag schijnt het erg belangrijk te zijn om geen minuut later op plaats van bestemming te komen.
Gisteren was paardlief nogal wiebelig door het koude weer en een vrije dag, denk je er verstandig aan te doen om even midden op de weg te rijden, zodat de van achter naderende vrachtwagen eerst even rustig afremt. Maar blijkbaar pastte meneer er exact langs met gebruik van de berm....

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:12

@Sjonniej: dat lijkt me idd erg lastig. Zoals gezegd kan ik met tweespan zo het veld in en hoef niks tegen te komen. Met enkelspan ga ik wel de weg op, maar bijvoorbeeld met een breed fietspad erlangs. Wel moet ik zo nu en dan over een viaduct.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:15

Hier ook eigenlijk altijd met z'n tweeën op pad.

Ik heb afgelopen zomer een situatie meegemaakt waardoor ik weer zeer bewust was van het feit dat een groom absoluut noodzakelijk is m.i.

Mijn getalenteerde, maar ook schizofrene vosje ging in het bos tijdens een conditietraining op de vlucht. Waarvoor??? Ik heb tot op de dag van vandaag nog geen flauw benul!! Geen verkeer, geen vogels, geen wandelaar, niks te bekennen.

In z'n paniek sloeg hij achteruit en kwam daarbij over de streng --> nog meer paniek dus.
De pony ging in volle galop weg en dook min of meer het bos in, op dat moment moest mijn groom alle zeilen bij zetten om de wagen overeind te houden en dat was zonder hem absoluut niet gelukt.

Anyway uiteindelijk heeft de pony zich vast gelopen in het bos en kreupelhout, met een slagaderlijke bloeding tot gevolg.
Let wel dan sta je midden in het bos!

Ook op dat moment was mijn groom van het allergrootste belang
In de eerste plaats om de paniekerige pony uit te kunnen spannen.
Daarna om de pony vast te houden terwijl ik een tourniquet heb aangelegd.
Vervolgens om de DA te bellen en ook nog om de DA naar de juiste plaats in het bos te verwijzen.

Al met al waren de gevolgen zonder groom niet te overzien geweest.
Ik was alleen ongetwijfeld van de wagen afgeslingerd en de pony was onherroepelijk dood gebloed door gebrek aan 'handen' en de DA had me nooit kunnen vinden.

Voor de duidelijkheid, we zijn geen beginnende menners...

Zijn er nog meer voorbeelden nodig om te illustreren hoe noodzakelijk een groom is??

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:20

Ach Manie eigenwijs is ook een vorm van wijs hier op bokt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:25

Ik hoor hier de meesten ook echt niet zeggen, dat het onzin is om een groom mee te nemen.'
Zeker is het verstandig om een groom mee te nemen!
Ik weet dat ik een risico neem en ik hoop echt bepaalde ervaringen van mensen hier, echt nooit, mee te maken.
Toch wil ik af en toe ook eens iets met ze doen, tja waarschijnlijk heel eigenwijs en onverantwoord, is ook niets dat ik anderen aanraad om te doen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:30

Natuurlijk is het bij ons hier in het oosten anders mennen dan in het westen bij Sjonniej. Daarom ze ik ook dat je de situatie voor je zelf in moet schatten.

@Manie,
Van die risico's ben ik me ook terdege bewust.
Maar het is een kwestie van keuzes maken. Het zou voor mij inhouden dat ik eigenlijk niet meer aan mennen zou toe komen.
Het is natuurlijk wel uitzonderlijk als een paard een slagaderlijke bloeding op loopt maar mocht het gebeuren dan heb ik en mijn paard misschien pech inderdaad.
Maar eigenlijk loop je dat risico altijd, ook als je alleen met de auto op pad gaat, met de fiets of lopen.
Je kunt eenmaal niet alles uitsluiten. Je blijft naar de ideale situatie streven maar zult soms toch concessies moeten doen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:32

@Blackdevils: idd, helemaal mee eens. Ik zou misschien maar een paar keer per jaar op pad kunnen, en dat lijkt me dan ook weer niet zo verantwoord...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:32

Ik eb de paarden aan de voet van de Lemelerberg, in het Vilsterse bos staan, hoef geen weg over en toch wordt er gewoon niet alleen gemend, dan maar wat minder in de winter en wat meer longeren ohz rijden..
Zie al dat mijn dochter dat in haar uppie moet klaren nee dank je

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:33

Echwel schreef:
Ach Manie eigenwijs is ook een vorm van wijs hier op bokt

Dit komt een beetje denigrerend over op mij.
Feit is dat vele menners ook alleen mennen (43 % momenteel!). Wanneer iemand een andere mening dan de jouwe is toegedaan impliceert niet dat deze minder is.
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 26-11-08 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:33

Wat ik probeer aan te geven is dat een volstrekt betrouwbaar ogende pony in een heel veilige paardvriendelijke omgeving ook zomaar kan flippen.

Zonder groom was hij echt dood geweest, zo simpel ligt het.

Dan kan iedereen wel-weten-dat-het-verstandiger-is-met-groom, na zo'n ervaring is het heel simpel!
Nooit meer zonder groom, dan maar niet meer mennen.
Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar blijkbaar denken veel mensen dat dat alleen een ander overkomt.

En BD, zo uitzonderlijk is een slagaderlijke bloeding niet hoor bij een paard voor de wagen of in het bos.
Afgelopen zomer is ook een endurance paard overleden aan een slagaderlijke bloeding.

Maar goed iedereen moet echt zelf weten wat hij/zij doet, ik weet wel wat ik doe Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:35

Dat is niet denigerend, maar het is hetzelfde als toch met die 4 pilsjes op achter het stuur kruipen, je weet dat het gevaarlijk is, maar tot nu toe is er niets gebeurt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:37

@Manie: dat is je goed recht! Jij gaat altijd met en wij wel eens zonder.
Het is afhankelijk van ieders situatie en mijn enige andere optie is, om er nagenoeg niets mee te doen en dan kies ik dus voor alleen mennen op z'n tijd Knipoog . Overigens wel met helm, waar ik ook maar weinig over hoor...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:37

Ik zeg maar zo: voor stijldansen heb je een danspartner nodig, anders kun je niet stijldansen.
Voor mennen heb je een groom nodig, ander kun je niet mennen Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:40

manie schreef:
Dan kan iedereen wel-weten-dat-het-verstandiger-is-met-groom, na zo'n ervaring is het heel simpel!
Nooit meer zonder groom, dan maar niet meer mennen.
Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar blijkbaar denken veel mensen dat dat alleen een ander overkomt.

Helaas werkt de wereld zo. Ik denk dat dit ook de conclusie is die we na 7 pagina's kunnen trekken.
We kunnen nog zoveel voorbeelden noemen van situaties die heel wat vervelender waren afgelopen zonder groom. We kunnen nog zoveel voorbeelden noemen van situaties waarin een cap grote problemen voorkwam. We kunnen nog zoveel voorbeelden noemen van situaties ...... Maar gebleken is dat mensen pas van dit soort dingen overtuigd raken als ze zelf iets naars hebben meegemaakt.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:42

avaluna schreef:
@Manie: dat is je goed recht! Jij gaat altijd met en wij wel eens zonder.
Het is afhankelijk van ieders situatie en mijn enige andere optie is, om er nagenoeg niets mee te doen en dan kies ik dus voor alleen mennen op z'n tijd Knipoog . Overigens wel met helm, waar ik ook maar weinig over hoor...

Ik wil hier ook niemand iets opleggen hoor, maar ik hoop dat door mijn verhaal wel duidelijk is hoe doodsimpel iets héél erg fout kan gaan en dat ik daardoor zeer bewust ben van de nut en noodzaak van een groom. Lachen

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:42

manie schreef:
Ik zeg maar zo: voor stijldansen heb je een danspartner nodig, anders kun je niet stijldansen.

Nee hoor, wel een paard, pony of desnoods een ezel, misschien twee; eentje ervoor en eentje op de bok Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:43

manie schreef:

Die is goed Knipoog.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:44

avaluna schreef:
manie schreef:

Nee hoor, wel een paard, pony of desnoods een ezel, misschien twee; eentje ervoor en eentje op de bok Haha!

Ook niet nodig, je kunt je man ook voor de wagen knuppen. Whoosh!
Ik weet zeker dat die van mij niet op hol zou slaan, hij komt in ieder geval niet zo ver én gaat niet zo hard. Huilen van het lachen

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:46

Afbeelding

ROFL

Wel zo veilig Knipoog
Laatst bijgewerkt door manie op 26-11-08 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt