[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:11

Klopt dat met de keuringen een paard met een te hoge hartslag of andere problemen direct wordt opgemerkt. Maar dan heeft hij wel al die dertig kilometer gelopen. Op de voorkeuring wordt ook alles bekeken en dan is de kans kleiner dat het wordt opgemerkt dat er niet goed is getraind. Mits het paard natuurlijk niet kreupel is of iets dergelijks.

Ysselsteyn vorig jaar was echt een voorbeeld. Paard niet geschoren, had niet gegeten, niet goed getraind maar kon wel starten want dat zie je niet bij de voorkeuring. Komt het paard over de finish wordt hij op alles afgekeurd en zie ik ze nog langs zwalken. Ik heb het paard niet meer gezien in andere wedstrijden van dat seizoen.

Maar dan nog ook al is het bij de Mendurance sneller duidelijk dat er iets niet goed gaat. Als je hoger in de klasses komt zul je meer moeten nadenken over wat je doet. Geen zin hebben, het weer werkt niet mee etc etc is dan van een ondergeschikt belang. Natuurlijk kun je wat schuiven als het niet uitkomt of het weer laat te wensen over maar dit kun je niet eindeloos doen wil je op tijd klaar zijn en goed voorbereid zijn.

Ysselsteyn is de eerst start, ook wij kunnen afgekeurd worden omdat het niet goed loopt. Ik heb mijn best gedaan ze zo goed mogelijk voor te bereiden maar dat wil niet zeggen dat wij geen problemen met de hartslag etc etc kunnen krijgen. Dan moet ik wel direct weer nagaan wat ik beter kan doen of anders moet aanpakken om de kans daarna te minimaliseren en mijn pony's niet over de rooie te rijden of te trainen.

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:19

Vind heel interesant Barney, juist die technische kant spreekt mij zo aan.
Zelf had ik de fout gemaakt met hardlopen, ik focuste zoveel op snelheid ipv afstand dat ik ook te snel te veel wilde en daardoor blessure opliep.
Nu wil ik Carlo (mijn mini shet) ook steeds meer op afstand trainen, men 1 a 2 keer in de week, verder fanatiek aan dubbel longe of lange lijnen, maar hij is wel echt een dieseltje die vaak zeker richting huis door draaft.. tijdens stappen merk je wel dat ie langzaam loopt, maar zeg je draf dan gaat ie eigenlijk altijd braaf over op draf en loopt ie lekker door.
Daardoor vind ik soms lastig in te schatten in hoeverre wij onze km's kunnen uitbreiden.

Ik vroeg mij ook af of hier mensen zijn die met hartslagmeter trainen,
lijkt mij namelijk super interessant en met juist gebruik handig om bewuster te trainen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:49

Ik zou zelf als ik klasse 2 mag rijden,altijd de eerste wedstrijd dus ysselsteyn in klasse 1 starten dit omdat ik in de winter niet train.anders is het niet fair tegen over mijn pony,s en ik wil ze ook niet kapot rijden zijn ze me veel te belangrijk voor

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 19:47

Cpinnetje mocht je interesse in mendurance hebben kan je altijd vrijwilligen of groomen tijdens een wedstrijd. Er zijn altijd handjes nodig en zo zie je mooi hoe het van te voren allemaal gaat.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:50

Vandaag eerste overleg gehad rondom de organisatie van de mendurance Wateren. Ik heb weer even de motivatie gevonden om de boel weer op te pakken. Mijn verhuizing maakt het wat moeilijker maar ondertussen zijn we al zo'n geoliede machine.....

De route voor de shetlanderrubriek is bekent. Hij is 17 km en zal worden gereden als een impulsrubriek. De kl 1 en impuls voor overige spannen is dan 27,5 km. De klasse 2 is 49,5 en de klasse 3 krijgt dan een ronde van 17 km erbij (27,5-22-17)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:51

Ik train wel met hartslagmeter. Vooral omdat ik zo'n doodloper voor de kar heb die zelf niet aangeeft dat het teveel is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:22

Super hoor Napie dat je het weer oppakt en dat je een shetlander impuls rubriek hebt _/-\o_

Persoonlijk denk ik dat paarden vaker kapot gaan in de trainingen dan in de wedstrijden. De wedstrijd worden ze wel eens afgekeurd maar dat kan zoveel redenen hebben (uitgezonderd die echte uitzonderingen als vorig jaar in Ysselsteijn). Maar die rottige peesblessures of een langzaam opbouwende verzuring, pees-spieroverbelasting, spierbevangenheid, artrose, hartruisjes, ... e.d. dat soort dingen ... -O-

Vaak is een B op locomotie wel een aanwijzing dat je op moet letten (in die omstandigheden, weer, terrein, mate van snelheid etc... dat moet je allemaal meenemen bij beoordeling van) of als de hartslag niet snel daalt (kan ook zijn dat het wel goed is, officieel, maar als het een 60 - 60 is dus dat het niet verder zakt vind ik ook verdacht), als turgor hoog is. Als je paard de dag erop stijf is, dikke benen of loom oogt... is er toch iets niet goed gegaan. Maar dan weer: hoe was het in totaliteit, ook de week, twee weken ervoor, en op de wedstrijd, hoe was de reis bijv.
Het kan aan zoveel aspecten liggen.

Ik hoop ook dat we er klaar voor zijn maar ja, je weet maar nooit. Het wordt bij ons erg druk in de vetgate, ook zoiets, hoe ga ik ermee om, hoe de pony, de grooms, wat gebeurt er om je heen? Hoe is het weer, is het toch koud met een venijnig windje, of wordt het windstil en 15 graden of zoals vorig jaar opeens 20 graden?

Ik laat het maar gebeuren en hoop er het beste van :7

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:38

Ik ben aankomend weekend weer manusje van alles....secretariaat....start...vetgate....finish

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:44

+:)+

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:23

@rivaldo, ja wil ik ook zeker een keer gaan doen! Moet keer mijn agenda erbij pakken en kijken wat in de buurt beetje zit.

Ik heb wel een rijbewijs dus kan evt als ik een auto kan regelen je groom rond rijden, want die had zelf geen rijbewijs meende ik te weten. En anders vrijwilliger ben ik ook graag hoor.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 23:33

Lief aangeboden cpinnetje en houd ik zeker in gedachten. Aankomende zondag hadden we het idee haar fiets mee te nemen zodat ze de laatste stuk eventueel kan koelen waar nodig is. In juni etten leur verwacht ik meer warmte met langere route als de 20 km. Ik weet niet of etten leur bij jou in de buurt is? Uiteraard ben je ook altijd welkom in ysselsteyn.

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 00:04

Komend weekend heb ik al een verjaardag, maar wellicht etten leur, is kwa afstand samen met teteringen het beste te doen. Enige is altijd even een auto regelen maar nu bedenk ik dat tijdens Etten-Leur in de buurt van Assen zit met mijn vriend (ja TT-assen).

Maar ga nog wel eens puzzelen en dan komt helemaal goed :)
Zitten wel mega verspreid of in ene hoek van brabant of andere uithoek in noorden ;)

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:28

Gisteren met Barney naar de les gereden, normaal ga ik met de trailer maar ik had geen zin in dat gesjouw. Drie kwartier heen en drie kwartier terug en dan de les. Dat was wel even lekker om zo met hem op pad te gaan en tussendoor een les te hebben. Over twee weken ga ik dat ook met Pip proberen maar dan heb ik een grom nodig. Barney reageert amper op het voorbij razende verkeer, dat is een 80 km weg. Maar Pip kan er nog wel eens heftiger op reageren. Ik wil het wel graag proberen maar dan niet alleen. Mocht het nou goed gaan dan kan ik in de lente en zomer gewoon lekker zonder trailer naar de les.
Met het tweespan rij ik daar ook veel langs die weg maar dan zijn ze compleet anders, hebben ze toch steun aan elkaar. Pip vindt het in zijn eentje altijd een stuk spannender. Als ik dan lang langs een drukke weg rijdt, is hij vaak sensitiever dan dat hij met Barney loopt.

Vandaag Pip nog wat laten bewegen en verder is het rustig voor de wedstrijd. Morgen de spullen vast klaar zetten, de masseuse komt nog voor de heren en de tweewieler schoon maken. Vrijdag beide pony's scheren en dan mag ik even uitrusten :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:07

Zo 3 kwartier heen en terug is een aardig endje zeg!! pfoe!

Idd niet in je eentje proberen als hij nog wel eens kan reageren op verkeer. Ik vind het zelf nooit zo prettig langs een 80 weg.

Kyaan tweede keer thuis: Braverd :) Incl aanval van de plastic zak XD

Ik heb helaas nachten dit weekend anders was ik ook wel komen helpen.

Napie die shetlander rubriek, wanneer val je onder shetlander? stokmaat gebonden of echt 'ras' gebonden?
Wateren valt in mijn vakantie dus ik heb opzich wel tijd, als ik ook een leenpony heb kan ik eens proeven.
Sowieso he, die korte rubriek, hoe oud moeten ze eigenlijk zijn om te mogen starten? 4? Dan zou ik volgend jaar mits alles goed gaat een keer een 'shetrondje' met Kyano kunnen starten.

VHU: ja je hebt gelijk er zijn zoveel externe factoren ook gemiddeld!

Maar als ik zie bij de dressuur dat kreupele paarden gewoon proeven lopen met een bak ijzerwerk in hun mond waar ik ook spontaan van in de krul ga lopen, en dan nog winstpunten halen.
Dat zie ik mij de (m)endurance niet vaak gebeuren hoor, in Nederland dan, zonder omgekochte jurys :P
Als je training verkeerd is val je gewoon door de mand bij de keuringen... Oke misschien wel achteraf, dat is waar, maar meerdere wedstrijden punten rijden met een paard wat niet voor elkaar is geloof ik niet dat dat kan....

Ik heb wel een hartslagmeter trouwens en trainde daar vroeger ook mee; dat ga ik ook wel zeker weer oppakken bij Kyano.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:46

Dat gaat goed Toydoll. Barney en Pip vinden plastic vliegende zakken ook niets.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:13

Klopt helemaal hoor meerdere wedstrijden achter elkaar afkeuren dat wil je niet :n
Wat braaf zeg ... Ollie en een rollende plastic zak da's geen prettige combi :wow: *\%/* :)) Ber denkt alleen aan eten bij een plastic zak, die loopt erachteraan :')

Hier pony's op de wei da's wel super fijn kunnen ze gewoon lekker rondlopen, was wel behoorlijk frisjes, dus Ollie dikkere deken op gedaan. Altijd erg voorzichtig met spiertjes zo op laatste moment :o

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:49

Morgen ga ik nog een kleine ronden en dan hebben ze rust tot de wedstrijd,gister is moonshine mee geweest naar een longeer clinic bij riny rutjes was erg leuk

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:43

Website Wateren bijgewerkt. Inschrijven voor de shetlanderrubriek is nu ook mogelijk. Deze rubriek is een impuls over 17 km voor shetlanders of iets wat daar op lijkt met een stokmaat van maximaal 1,10 m

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:07

Ben ik blij dat ik de ijzers nog heb laten vervangen, zoals ik al dacht zal het best modderig worden. En de Endurance gaat natuurlijk eerst over de route dus ik ben benieuwd hoe we uit de route gaan komen. Ik neem maar reserve jassen mee en de regenbroek aan want anders weet ik het wel hoe we eruit komen te zien. Dat is dan weer het nadeel van de tweewieler :)

Vandaag de spullen inpakken en de masseuse komt voor de pony's. De tweewieler poetsen, waarom weet ik niet want die is zo weer goor. Maar het gaat om het idee bedacht ik me. Morgen beide pony's nog scheren en dan hebben we het gehad, zaterdag op tijd naar de Bed en Breakfast toe.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 09:13

Dat is inderdaad ook zo dat het zwaarder kan worden gezien er de dag ervoor 70x deelnemers al overheen gaan.

Ik neem ook mijn regenbroek mee. Vandaag nog even een ronde met tum rijden en lessen met rivaldo. En alvast wat voorbereiden.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:20

Het is dat mijn bankrekening het niet zo leuk vind als ik 2 dagen achter elkaar naar Ysselsteyn ga rijden, anders was ik zeker bij jullie komen kijken.

Ik heb overigens dinsdag bericht gekregen van de KNHS, dat ze gaan kijken naar het reglement en hetgeen ik aangegeven heb. Ik verwacht niet dat het voor zondag aangepast zal zijn. Maar ik blijf er wel bovenop zitten hoor. Als ik begin volgende week nog niks gehoord heb, ga ik weer mailen. Anders blijft het liggen en wordt het gewoon vergeten.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 14:04

Goed bezig nicole

Mn groom heeft haar knie verdraaid kan gelukkig wel fietsen maar niet rennen of iets ach dat hoeft niet maar hopelijk heeft ze er niet teveel last van.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:55

Vervelend Rivaldo...
Nicole blijft de KNHS ~~}> +:)+
En Barney heeft alles onder controle :list:
Nou ik niet hoor := ben beetje zenuwachtig... bang dat er iets niet goed is aan Ol... aan de trailer ... aan de auto.... aan mij :roll:
wel al van alles verzameld wat ik mee moet en ook van alles in de was, kan ik in ieder geval schoon op pad. Ook geen idee waarom ik dat wil want ook bij ons zal alles na de 1e omloop helemaal goor en stinkend zijn }:0
Ollie vandaag haar vlechtjes netjes gedaan nog een grote poetsbeurt, staart netjes. Naja zien we er in ieder geval 'in principe' netjes uit. Ze is trouwens te dik eigenlijk :+ voor een endurance pony momenteel maar dat zal in de loop van het seizoen wel bijtrekken. Het is dan ook een echte pony met haar 50% New Forest, met zo'n dik achterwerk hahaha.
Naja beter beetje over dan zo'n gratenpakhuis dat vind ik persoonlijk ook weer niks.

Kan ook zijn dat het positief is hoor, lekker droog weer en 70 combi's erover, dan droogt het allemaal mooi uit.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:55

Vhu klinkt anders wel als alles onder controle. Dat gaat allemaal helemaal goed komen.

Barney is ook een gespierde stevige pony, niets mis mee hoor. Je pony doet het toch prima, niet ieder paard is hetzelfde.

Vandaag de staarten van de heren gewassen, lange vlechten gemaakt, tweewieler gewassen en gewaxed, alle zooi ingepakt en nu thuis de boel nog doen. Morgen vroeg naar stal toe en dan scheren.

Ik heb er wel erg veel zin in. Zaterdag al lekker naar de B en B toe.

Heel veel succes VHU, geef je s' avonds nog een verslagje?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:21

Vandaag toch niet meer gereden,ben met de dames lekker een stuk gaan wandelen.
hier nog niks ingepakt dat gebeurt zaterdag allemaal,maak dan de koets ook beetje schoon want is erg vuil.
ik heb er zin in het weer word ook nog eens goed ;)