[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bicci

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:32

heel wijs nouvel,
ik ga uit voorzorg ook de dam niet af...
liever voor niks 2 weken bak-hobbelen dan je paard en/of stalgenootjes hun dier besmetten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:38

Het is totaal niet besmettelijk als je naar buiten gaat, sterker nog, buiten is de minste kans op besmetting als je je paard niet aan andere paarden laat snuffelen. De meeste besmettingskans is in de stal en in een afgesloten ruimte met contact tussen mensen/dieren. En de mogelijkheid dat jouw paard snuffelt of jij ergens aankomt waar een ander paard heeft gesnuffeld / aan is geweest. Kan me heel goed voorstellen dat een stal waar drachtige merries staan geen enkel risico wil lopen maar niet naar buiten gaan heeft er echt totaal niets mee te maken.

Zit veel meer gevaar in dat mensen van andere stallen bij je op bezoek komen. Daarbij is het helemaal niet vastgesteld dat de besmetting in Woubrugge bijv via die andere stallen daar terecht is gekomen. Is gewoon geval op zich. Niet minder ernstig maar toch.
Ik vind het een nogal hysterische toestand. Heb dit in heel mijn paardenleven nog nooit zo meegemaakt en al zo lang als ik weet is er rhino, vooral dus in de winter. Omdat in de winter de paarden dichter bij elkaar staan en het rhino virus beter gedijdt bij kou dan bij warmte.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 04-03-12 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:39

@Maisie, gefeliciteerd met je overwinning....super gereden!

Net lekker een rondje met Brutus en doggie gedaan... hier regent het al licht dus we zijn op tijd terug. Nu even aan een kopje verse tomatensoep met een stokbroodje... en dadelijk nog even mestkar legen en een rondje OP het peerd hobbelen...

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:44

de kans is misschien heel klein dat je dier toevallig snuffelt aan de zelfde tak als een rhino-besmet paard..
evenzo goed...die kans bestaat, dus blijf ik op eigen terrein.
daar kan ik weides slepen, bal slepen, dressuren , tuttbellen , longeren.
dan vind ik buiten rijden even wat minder belangrijk.

idd ga ik naar niemand met paarden toe en weer ik iedereen die in aanraking komt met paardjes.

wil hier overigens niemand mee overtuigen,
mocht iemand hierdoor zich aangevallen voelen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:47

Ik voel me niet aangevallen hoor :+

Stukje info :list:
Citaat:
Besmettelijk
Van het rhinovirus wordt aangenomen dat er bij een afstand van enige meters al geen besmetting meer mogelijk is. Natuurlijk geldt dit niet voor spullen die je meeneemt. Als je bijvoorbeeld snot van een besmet paard op je handschoen hebt, kun je het virus overbrengen op een gezond paard wanneer je het met diezelfde handschoen aait. Wat nou als je wedstrijd hebt, maar het virus in de buurt heerst? ,,Als er op een paar kilometer afstand van je stal een uitbraak is, is er geen directe aanleiding om niet op wedstrijd te gaan”, zegt Lashley. ,,Rhino verspreidt zich niet, zoals influenza, via de lucht.” Het belangrijkste is volgens hem dat zieke dieren goed afgezonderd worden en geen contact hebben met gezonde paarden.

In tegenstelling tot wat vaak gevreesd wordt, raast een infectie niet door een streek, maar door een stal. De infectie heeft een incubatietijd van vijf tot twaalf dagen. Daarna wordt een paard ziek. Hij traant uit zijn ogen, heeft neusuitvloeiing en een beetje verhoging tot hevige koorts. Soms valt het nauwelijks op. Het meest gevreesd is de neurologische vorm. Hierbij kan het paard door aantasting van het ruggenmerg verlamd raken. Deze vorm komt gelukkig niet vaak voor.

Maar ik ga ook zeker niet bij andere stallen op bezoek op dit moment hoor, als we buiten rijden geen gedoe met andere paarden (doe ik toch al nooit maar nu let je nog beter op) en geen andere paarden op stal dan die van jezelf, that's for sure :j

Slapend pupje <3
Afbeelding

En de oren staan vrijwel overeind :+
Afbeelding

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:52

owhh,...dat oor-puntjuh...
zooooo schattig :D

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:59

Schattige foto's VHU <3

Ik blijf wel buiten rijden maar kom hier eigenlijk weinig andere paarden tegen. Verder staan wij natuurlijk
particulier met alleen onze eigen paarden. Zal ook niet bij vriendin naar stal gaan ofzo.

Verder goed in de gaten houden idd of het zich niet uitbreid. Heb over 2 weken weer wedstrijd dus kijken
of dat doorgaat ?

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:08

hoorde op stal dat de knhs de wedstrijden van volgend weekend ook al afgelast hadden?
weet niet of het klopt hoor, weet ook niet waar ik dan kan vinden enzo.

toch kost het de (toch vaak op geld beluste ) KNHS een hoop geld,
dus als die aflassen, en vervoer etc sterk afraden.
mag iemand nog zoveel kennis in huis hebben, de mijne blijft op de dam en er komt niemand bij.

(better safe than sorry denk ik dan)

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:15

@VHU, ik ben het wel met je eens dat het virus niet verspreid via de lucht en dat de kans klein is op besmetting als je op wedstrijd gaat echter vind ik het feit dat we solidair en gezamenlijk bewust om zouden moeten gaan met een risico (in dit geval Rhino). Wij zijn maar recreanten en moeten we dan persé op wedstrijd om zo onnodig risico te lopen ? De KNHS geeft het voorbeeld echter vind ik dat alle vertegenwoordigende partijen dat voorbeeld zouden moeten volgen. Zodat we in iedergeval het virus zo snel mogelijk de kop in kunnen drukken om daarna weer gezamenlijk van onze hobby wel of niet in wedstrijdverband te kunnen genieten. Maar dat is mijn mening :o Maisie het is niet persoonlijk naar jou bedoeld ;)
Laatst bijgewerkt door Ollie1 op 04-03-12 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:19

Het lastige in dit verhaal is dat heel veel paarden het virus gewoon bij zich dragen. Men denkt wel 40%. Alleen of en hoe het actief wordt, dat is maar de vraag. Bij verminderde weerstand, hoge infectiedruk (veel paarden bij elkaar = wedstrijd, of drukke pensionstalling) is de kans groter dat het actief wordt.

Het is gewoon te hopen dat het snel van dat mooie zonnige voorjaarsweer wordt, dat de paarden veel naar buiten kunnen en de stallen lekker open, zodat alle winterellende eruit kan.

Vwb wedstrijden, daar heb ik het niet over hoor, ik bedoelde het buitenrijden .... Ik heb zelf 25 maart onze endurance maar in mijn hoofd ga ik er al vanuit dat die niet doorgaat eerlijk gezegd. En ik weet ook niet eens als hij wel doorgaat, of ik het risico wel wil nemen...vorig jaar paard dood, ben niet van plan er dit jaar weer een te verliezen...
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 04-03-12 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:20

als mn pa dit allemaal hoord zegt die,
allemaal even pas op de plaats tot er weer overzicht is.
en dan conclusies trekken.

en die pas op de plaats duurt ook maar , wat, 2 weekjes?

die heb ik er wel voor over hoor.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:24

Wat een schattige foto's VHU!!! <3

Hier vanochtend tijdje bezig geweest met 1 simpel taxiritje van 20 km, hihi. We hebben dit weekend meerdere ambulances op pad die afstanden van 2000 km afleggen (o.a. naar Frankrijk en Tsjechie op en neer) en daar hoor je niks van, dat redt zich allemaal wel, en die ene simpele taxi geeft van alles te regelen. Maar wel lekker bezig.

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:25

Heb niet bijgelezen, dus kom gewoon even binnen vallen. Update van mijn verzorgster, ze had en kleine bloeding in haar hoofd en een zware hersenschudding. Artsen hebben er wel bij vermeld dat als ze geen cap op had gehad, dat het erger had kunnen zijn, want die heeft de grootste klap op gevangen.
Het gaat goed inmiddels met haar, ze is weer thuis, en maakt zich zorgen dat ze niet naar school kan. Dus nog wat rust, maar het komt allemaal goed.

En de Rhino, ja hier ook alles even stil gelegd, had nog wat cursussen, die mensen moesten rijden met onze paarden, dus ook het advies van de KNHS en van mijn veearts opgevolgd, die mij aanraadde even alles stil te leggen en af te wachten.
Wij rijden wel buiten maar mijden contact met andere, dat is hier niet zo moeilijk, zie toch nooit veel paarden hier buiten.
Morgen als alles weer normaal is ga ik weer even bij lezen. Ga nu weer lekker rijden!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:26

@ Ollie: knappe Simba! Die grootheidswaanzin komt me bekend voor... Romeo zijn ruitertje wou eens over een balkje lopen, Romeo deed alsof hij 1 meter moest springen, met alle gevolgen vandien... Meisje heeft lekker zand kunnen eten :D
Fayegale kan inderdaad netjes rijden zeg!

@ Frensie: sterkte voor Bubbles!

@ Maisie: gefeliciteerd!

@ VHU: wat een schattig pupje blijft het toch!

@ Kiss: gelukkig gaat het weer beter! Hopelijk is ze er snel weer bovenop! Zo zie je maar, die cap is er niet voor niets...

Hier was het een prachtige voormiddag met een heleboel zon, maar net is het plots beginnen regenen... Dan maar binnen blijven en wat voor school werken.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:00

Goeiemiddag!

Nouvel: ik heb nog niets gehoord dat de clinic van GL in Susteren niet door zou gaan. Mijn lesmees ook niet, en die rijdt zelf mee.

Ik ga met VHU mee... vind het hysterisch gedoe rond rhino. Mag nu niet meer op de boerderij van vriendin komen zonder kleding en schoenen-wissel.
Bij ons op stal gaat iedereen nog uit rijden, gelukkig wel. Eergisteren en vandaag zijn er nog 2 nieuwe beleerpony's bij gekomen; die gaan dan voorlopig dus niet het terrein af.

Verder wel alles bijgelezen, mooie grote Simba gezien en kleine VHU-pupje :) .

Vanmorgen in het zonntje met Joëlle weer lekker aan het werk geweest, om haar zo goed mogelijk voor te bereiden op de wedstrijd o.d.m. met Ster. Eenmaal in de auto begon het te regenen, goed uitgekiend dus :D !
Over 2 weken is hun debuut (HC). Nog maar weer de vraag of die wedstrijd doorgaat.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 15:30

goedemiddag

hier gaan wij ook gewoon nog overal naar toe zo lang er geen vervoers verbod is. wel zijn we iets meer voorzichtig met andermans paarden aanraken. gewoon niet doen!
ook zijn we gister gewoon naar de les van gerard leijten geweest, al hebben we wel GL een flesje met desinfectie gel gegeven zodat ie daar even zijn handen mee kon schoonmaken omdat hij ook met de handen bij de monden van de paarden zit met afstellen.

gister dus les gehad van GL liep niet verkeerd maar toch een hoop aan het afstellen geweest. linker paarden de leidels in de bril van het bit gedaan. rechter paarden wat scherper afgesteld, die waren iets te fanatiek. leidels ook anders vergespt. in het beeld veranderde er niet zo heel veel maar in de handen van harry wel. paarden liepen lichter in de hand en de stelling en buiging werd opeens een stuk makkelijker, dus voordat we alles uitgespannen hebben alle veranderingen die er gemaakt zijn opgeschreven, zodat we ze de volgende x ook weer zo kunnen inspannen.

op de manege in bronneger is er de hele week wedstrijd ook deze is nog niet afgelast.
en ik heb natuurlijk over 2 weken ook les van GL en ook dit is nog niet afgelast (hoop het ook niet heb er wel zin in namelijk :j ) en dat is pas over 2 week natuurlijk dus dat zien we dan wel weer. maar hoop dat dit alles wel geweest is met de rhino maar vindt ook dat mensen er een groter probleem van maken als dat het nu is.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:19

Eventjes snel:

@Ollie: ik kan echt genieten van zulke foto's :j , dus plaatsen, geweldig leuk stel die twee.
Hier ook dochter met Ierse naam, Connor, betekent "vriend van de honden", ze hadden niks leuks met paarden :+

@Kiss: oei, is niet niks, :(:) :(:) , arme meid.

Hier vanmorgen mendressuurles gehad *\o/* .
Verder nog struiken gezet en nu zijn ze een oprit aan het maken aan de andere kant van de boerderij.
Lekker actief weekend, dus.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:20

@VHU: <3 , wat leuk en hoe kan dat nou, zo ineens die oortjes :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:00

vhu en gem, ik heb te maken met de besluiten van de mensen om mij heen wat de rhino betreft, en ook al zou ik zelf anders beslissen, het is helaas even zo...
als mijn staleigenaar zegt dat ik niet naar buiten mag kan ik dat ook beter niet doen als ik mijn stal wil houden, ook al denk ik zelf dat een rondje over de weg met de wagen weinig besmettingskansen geeft...

datzelfde geldt voor de lessen van Gerard, de accomodatie waar het zou zijn wil de komende week/weken geen andere paarden op het erf, en aangezien geen van de paarden van de mensen die mee zouden daar tijden daar staan houdt het voor ons op, en moest ik dus helaas Gerard afbellen, hoe erg ik daar ook van baal...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:15

Begrijp ik Nouvel :j , ik heb het zelf ook niet voor het zeggen. Maar ben wel blij dat de staleigenaren hier (nog) niet zo in de stress geschoten zijn.
Wb de manege waar de clinic van GL gegeven gaat worden, geen idee hoe zij denken over het rhino-gebeuren. Maar dikke kans dat het hier ook afgeblazen zal gaan worden. Zij hebben verder ook geen belang bij en geen deelnemers aan de clinic. We'll wait and see.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:20

Hallo allemaal.... :wave: kom even onder mijn steen vandaan hoor.
Ben weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt wat mensen betreft ^) , en zoek dan toch de gezellige verhalen hier maar weer op....
Lees veel over de Rhino..wees idd voorzichtig !! dat wens je geen paard toe !
Nienschaap nieuw..welkom hier..errug laat maar wel gemeend !
Leuke pup-foto's vhu,...herder oortjes dus, haha !
maisie goede resultaten met Ferro las ik op FB, gefeliciteerd.
Nouvel blijft op stal met Fifi tot de Rhino voorbij is, heel verstandig ! +:)+
SL bijna...is het zover en ga je naar N-Z, spannend hoor !
Ollie geweldige foto's van fayegale en Simba, mooie combinatie hoor ! springveren werken goed, haha. _O-
Kiss..bloeding in hersenen klinkt niet echt fijn voor het meisje..sneu hoor !
avaluna les gehad, en zo te lezen super gegaan, en hard werken struiken zetten.
Lanouska leerzame les dus zo met GL, dat vergespen is een vak apart, en het komt zo precies !!
ollie hmm soepje met stokbrood !!
Weet iemand hoe het met Ingrid gaat ?? en met haar Gompie ??
Prinsjeh een bijna ongeluk met de koets....je hebt mazzel gehad zo te lezen... :j
verder...sorry...niet helemaal alles bijgelezen geloof ik..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:27

gem, dat is hier ook, de accomodatie van een andere vereniging is door onze vereniging die dag gehuurd voor de lessen.
Ze hebben daar ook eigen paarden staan en inderdaad ook geen belang bij onze menlessen op die dag...

tja, we hebben te maken met dit nu, afwachten maar en hopen dat iedereen zorgvuldig is, zodat het snel weer voorbij is!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:21

Kom even binnenvallen, moet nog zo'n 30 paginas teruglezen. Oef.

Maar ik zeg mijn lessen voor deze week dus wel af (en hou de boel goed in de gaten). Heb geen zicht op waar andere mensen met hun paarden naar toe gaan en wat ze allemaal uitspoken. Rembrand is 1x verlamd geweest en dat wil ik never nooit meer meemaken!!!! Dan maar even een paar weken te voorzichtig! Lessen en wedstrijden zijn allemaal indoor, dus dat verhoogt gewoon het risico. Outdoor is veel minder risico, ik ga dus wel buitenritten maken.
Ik denk niet dat knhs zomaar zo'n bericht uit doet. Jaren terug met mkz en vogelgriep betrof het niet de paarden en toen moesten we al voorzichtig doen. Maar nu gaat het wel om onze paarden en lijkt het me heel verstandig geen risico's te nemen. Zal best dat 40% het virus bij zich draagt, maar het is nu veel agressiever. Echt, je wilt je paard niet verlamd zien. Of, als je merries hebt, geen abortussen.

Maar goed, is mijn mening.

Vakantie was heerlijk, echt goed om er even tussen uit te zijn. Niet dat ik nu fit ben, ben nog steeds hondsmoe, maar had wel even lekker ontspannen weekje.

Ga nu proberen alles te lezen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:35

tine je hebt gelijk, beter even het zekere voor het onzekere, des te eerder zijn we er weer vanaf...
hoe vervelend ook...

bij ons op stal staat een hoogdrachtige merrie, ik kan me dan ook best voorstellen dat de eigenaar zich zorgen maakt en maatregelen neemt...

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:37

nu het dichter bij komt en ik ook nog wedstrijd heb in zwartewaal over 3 weken dan heb ik zoiets die kant ga ik ook niet op. Maar dierenarts was geraadpleegd. Mn schoonvader heeft gisteren nog een spring wedstrijd gejureerd in Roosendaal die ging ook gewoon door.

Maar heel begrijpelijk dat ze de kampioenschappen aflassen daar komen toch mensen van het hele land
bij elkaar dat wil je natuurlijk niet.