[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

confetti

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:49

timokyana, is hier in Nederland gewoon te koop bij de Boerenbond en doe het zelf. Is een dikke bol met dun stevig touw. Heb helaas geen foto. En van die veiligheidssluitingen: http://www.marathonwagen.com/?p=productsList&iCategory=24&page=1

Sammykuh, dat vind ik nog een behoorlijk gewicht voor een B pony. Onze B pony's lopen voor een wagen die 110 kilo. Ik zou de wagen nog wel even nawegen, in praktijk wil het nog weleens gebeuren dat ze zwaarder zijn dan op de verkoopplaat staat.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:51

confetti schreef:
timokyana, is hier in Nederland gewoon te koop bij de Boerenbond en doe het zelf. Is een dikke bol met dun stevig touw. Heb helaas geen foto. En van die veiligheidssluitingen: http://www.marathonwagen.com/?p=productsList&iCategory=24&page=1

Sammykuh, dat vind ik nog een behoorlijk gewicht voor een B pony. Onze B pony's lopen voor een wagen die 110 kilo. Ik zou de wagen nog wel even nawegen, in praktijk wil het nog weleens gebeuren dat ze zwaarder zijn dan op de verkoopplaat staat.

ach als mijn pony er lekker voor loopt vind ik het prima. Merk zelf wel of hij het wel of niet aankan. Daarbij is het een enkel en 2 span wagen aangezien er waarschijnlijk in het najaar een 2e pony komt en ik dus 2 span ga rijden (deze kar is dus met kijk op de toekomst Knipoog )

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:32

Voor 2 span heb je idd meer gewicht nodig. Bij de aankoop van onze eerste wagen zijn wij namelijk een beetje de mist ingegaan, volgens zeggen was die 200 kilo, maar hij blijkt dus meer dan 250 te wegen en dat is gewoon te zwaar. Nu kijken wij daar beter naar en proberen een lichte wagen aan te schaffen, zeker met het oog op de marathons. Heb je al met zo'n wagen gereden?

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:40

confetti schreef:
Voor 2 span heb je idd meer gewicht nodig. Bij de aankoop van onze eerste wagen zijn wij namelijk een beetje de mist ingegaan, volgens zeggen was die 200 kilo, maar hij blijkt dus meer dan 250 te wegen en dat is gewoon te zwaar. Nu kijken wij daar beter naar en proberen een lichte wagen aan te schaffen, zeker met het oog op de marathons. Heb je al met zo'n wagen gereden?

nee deze wagen had hij laten maken in de fabriek hij heeft van dat model nu alleen maar een c maat staan. En de andere pony wagens die hij heeft staan zijn er niet mee te vergelijken. Volgende week vrijdag gaan we er met mijn pony heen . Dan is de kar daar en kan ik er eerst nog mee rijden. Misschien dat hij nog een andere ponywagen meenam dus zetten hem voor wat karretjes en kijken of het lekker en soepel loopt.

Ik heb de kar dus nog niet gekocht ga natuurlijk eerst kijken of het wel lekker rijd anders schiet ik er nog niets mee op Nagelbijten / Gniffelen maar als hij nou goed bevalt bij mij EN mijn pony dan word het waarschijnlijk die kar en dus het model van de foto. Mocht hij niet bevallen ga ik gewoon op zoek naar een andere wagen natuurlijk. Ga niet veel geld uitgeven en geen verandering zien in het rijden dan kan ik net zo goed deze wagen houden die te groot toont voor hem maar voor het trekken niets te zwaar is Knipoog

welsh_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:56

Hoi hoi Mooie kar hoor Samantha!!! Maarre nog wel even wachten he met dat tweespan !!! Denk ik ik ga tweespan rijden heb ik tenminste geen concurrentie meer van jou ga je ook tweespan rijden !! Haha!

Om de hoofstelletjes op de plaats te houden maak ik altijd het hoofdstel vast met een touwtje. Die van mij hebben gelukkig nog nooit de hoofdstelletjes uitgedaan, maar bij Peter waren de welshjes er een kei in. Die heeft eerst ook zo'n riempje tussen de neusriem en keelriem geprobeert, maar dat werkte dus niet. Die heeft toen riempjes laten maken die je om de hals doet en daar zit een riempje aan wat aan de bovenkant van het hoofdstel vast zit. Ik vond dat niet echt mooi en je hebt al snel de kans dat je hem te strak doet dus ik maak mijn hoofdstel vast met een touwtje aan een vlechtje.

Ik kan nog steeds niet rijden met mijn schouder echt balen !! Hopenlijk gaat het snel beter en kunnen die twee weer snel voor de kar!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:59

Hallo fanantieke menners Doei!
Ik ben zo even op dit toppic gestuit en aangezien ik mennen erg leuk vind, meld ik me hier ook maar even.

Ik heb een Gelderse merrie "[paard]" van 18 jaar oud, ze heeft momenteel haar eerste veulen van de groninger hengst Orbaldo II.
Met [paard] heb ik veel passie gekregen voor het mennen.
Samen ook dressuurlessen gevolgt maar dit was toch echt niets voor haar.
Naast [paard] heb ik samen met mijn jongere zus ook [paard] (Gelders/ Gronings) en een Groninger ruin [paard].
Met deze schatten men ik momenteel veel, aangezien [paard] nu geniet van het moederschap.

Ik krijg het echt op mijn heupen als ik op een maraton wedstrijd rond loop.
Die adrenaline raak ik de hele dag niet meer kwijt.
Heb 3 maanden bij Tomas Eriksson in Zweden kennis kunnen maken met de wedstrijdsport en dat vond ik echt VET.
Ik ben dus ook fan van Tomas Eriksson en helemaal van zijn paarden.
Nou genoeg over mij Tong uitsteken in mijn profiel vind je foto's van mijn peerdjes.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 00:18

Bedankt voor de compilmentjes, allemaal. Lachen Vandaag heb 'k hem op de wei gezet bij de twee andere ponies en twee paarden. Anja, de bruine welsh was er niet zo tevreden mee en joeg hem weg. Alexander, één van de twee paarden, was er ook niet tevreden mee, maar die bleef doordoen als hij erachteraan ging. De anderen waren nogal onverschillig... Met dat gejaag van Alexander heb ik die grijze (hij heeft nog steeds geen naam Knipoog) vanavond uit een andere wei kunnen vissen - ze hadden hem onder de draad door gejaagd. Gelukkig is er niks aan, maar goed is anders. Het zal wel koelen zonder blazen, zeker?

Samantha: dat ziet er een leuke wagen uit, hopelijk voldoet hij.

Wat ik al gedaan heb om te verhinderen dat het hoofdstel afvalt, is het aan de halster die eronder zit, vastbinden... Daarvoor moet je natuurlijk wel het halster aanlaten en da's niet mijn voorkeur, maar goed. Lachen

Dag Ilegra!

Groeten, SuSEQ

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:03

Ilegra, welkom, wat heb jij een paar mooie paarden Knipoog , wow. Heb even in je profiel gespiekt Haha!
Verder niks te melden. As zondag is er een D/V selectiewedstrijd bij ons op de manege, maar helaas ik kan niet meedoen Huilen . Ben nu 38 weken zwanger en aan het begin van de week erg ziek geweest, dat we maar geen risico nemen. Ik moet echt nog even geduld hebben met weer te gaan mennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:06

Confettie: dankje wel, de paardjes die jij in je profiel voor de wagen hebt staan mogen er ook wel wezen.

SuseQ: Wat een leuk paardje, heb zo even naar de foto gespiekt een pagina terug. zit een leuk eigenwijs koppie op.

Timokaya: leuke haflinger, lastig als ze het hoofdstel af kunnen krijgen.
Ik zou zo geen oplossing weten, tja stukje haar weg knippen achter de oren maar das ook wel sonde bij zo'n haflinger.
Die jonge ruin van ons deed het ook, bij hem nu 5 cm weg geknipt achter de oren en probleem is opgelost.
Noemen ze dat derde oor?

Ipsolonka: Wat leuk dat je naar zo'n zomerintructie week bent geweest.
Dat staat voor mij nu altijd al op de planning.
Ik heb alleen geen goede kar om mee te nemen, ik zie me zelf niet marathon rijden met de twee wieler die we hebben.

Sammykuh: Mooi model hoor, lijkt me echt een snelheids wagentje voor in de marathon.
Ben eigenlijk ook op zoek naar een leuke vierwielige wagen.

Gisteren heeft mijn zus een rit gehad met de huifkar, ze moesten met allemaal kleine kids van de kinderopvang wat rondjes door Drachten heen rijden.
Ze had [paard] er voor en die was extreem rustig voor haar doen, misschien is ze drachtig.
We hebben haar vorige week laten dekken middels KI.
Vandaag [paard] schouwen bij de hengst, ze gaat ook weer onder de hengst.

Vanmiddag voer ophalen met [paard] (we zijn volgens mij de enige die voer ophalen met paard en wagen Tong uitsteken )
Trainen we haar gelijk even en dan heeft ze morgen een vrije dag.
[paard] heeft nog tot zondag rust, want die heeft de osteopaat op visitte gehad.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:15

welsh_lover schreef:
Hoi hoi Mooie kar hoor Samantha!!! Maarre nog wel even wachten he met dat tweespan !!! Denk ik ik ga tweespan rijden heb ik tenminste geen concurrentie meer van jou ga je ook tweespan rijden !! Haha!

Om de hoofstelletjes op de plaats te houden maak ik altijd het hoofdstel vast met een touwtje. Die van mij hebben gelukkig nog nooit de hoofdstelletjes uitgedaan, maar bij Peter waren de welshjes er een kei in. Die heeft eerst ook zo'n riempje tussen de neusriem en keelriem geprobeert, maar dat werkte dus niet. Die heeft toen riempjes laten maken die je om de hals doet en daar zit een riempje aan wat aan de bovenkant van het hoofdstel vast zit. Ik vond dat niet echt mooi en je hebt al snel de kans dat je hem te strak doet dus ik maak mijn hoofdstel vast met een touwtje aan een vlechtje.

Ik kan nog steeds niet rijden met mijn schouder echt balen !! Hopenlijk gaat het snel beter en kunnen die twee weer snel voor de kar!!

Ach gut balen van je schouder maaruh eer dat ik met een 2 span op wedstrijden verschijn zijn we al 2 jaar verder hoor Nagelbijten / Gniffelen wil namelijk een 2 bijkopen die nog groen is zelf beleren en eer dat hij dan goed enkelspan loopt laat staan 2 span duurt nog wel even dus haha. Ben maar niet bang voor 2span concurentie Tong uitsteken

heb zin in morgen Haha! hoop dat het dan wel droog is hoor kan ik lekker dressuur gaan kijken Haha! misschien nog wel wat van leren ahah

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:13

@ sammykuh Gave kar heb je besteld. mijn vriend heeft ook een jasperse kar. miss gaan wij ook om een andere. ik heb net zo'n kar als jij had en nog een andere. dan gaan we 2 karren van mij en die van mijn vriend inruilen tegen 2 nieuwe.

Ik moet ook een enkel/dubbel wagen. wil dan ook stuurvertraging en een molenrem. en een enkel bokkussen zodat er niemand meer naast me kan zitten.

Maar goed dit zijn alleen nog maar ideeen. Voorlopig is mijn enkelspan kar nog kapot dus ik hoop dat mijn pa m voor het weekend heeft gemaakt want heb zaterdag wedstrijd.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:15

Maisie schreef:
@ sammykuh Gave kar heb je besteld. mijn vriend heeft ook een jasperse kar. miss gaan wij ook om een andere. ik heb net zo'n kar als jij had en nog een andere. dan gaan we 2 karren van mij en die van mijn vriend inruilen tegen 2 nieuwe.

Ik moet ook een enkel/dubbel wagen. wil dan ook stuurvertraging en een molenrem. en een enkel bokkussen zodat er niemand meer naast me kan zitten.

Maar goed dit zijn alleen nog maar ideeen. Voorlopig is mijn enkelspan kar nog kapot dus ik hoop dat mijn pa m voor het weekend heeft gemaakt want heb zaterdag wedstrijd.

die kar die ik heb besteld is de laatste nieuwe kan ook niemand naarst zitten en ook molenrem stuurvertrager en dressuurstoeltje Haha! waar gaan jullie voor jasperse kar kijken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:29

Ik ben nog niet zo thuis in de menwagens (wij hebben thuis alleen een twee wieler, een platte wagen en een huifkar).
Ik lees hier over stuurvertraging, wat heeft dat voor voordelen? een een molenrem????

Gisteren naar de fourage handel geweest met de twee wieler.
Waren we onderweg begon het toch te spoelen.
Gelukkig had ik voor de zekerheid zeil meegenomen, dus die konden we over het voer heen leggen.
Echt piepweer, het was dan nog te doen gezien het niet zo koud was.

[paard] gisteren geschouwt bij een van de draver hengsten maar die liet weinig heingstigheid zien.
Vandaag maar weer, ze zou toch echt een keer hengstig moeten worden aangezien ze maandag een hormoon spuit heeft gehad.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:02

Ilegra schreef:
Ik lees hier over stuurvertraging, wat heeft dat voor voordelen? een een molenrem????

Da's speelgoed voor de wedstrijdmenners. Lachen Met stuurvertraging is de dissel schuivend verbonden aan de voortrein, zodat de voortrein iets later draait dan de dissel. De dissel staat dan in een grotere hoek tegenover de middellijn van je koets dan de vooras. Dat heeft als voordeel dat je korter rond palen heen kunt draaien: de paarden er net achter en de koets zwenkt iets uit, zodat die mooi rond de paal draait zonder dat de paarden moeten uitdraaien.

De molenrem is vooral handig bij het achteruitrijden: je blokkeert de molen, zodat de vooras en de achteras parallel staan en dus de kar niet kan scharen. Handig bij de dressuur. Knipoog Het kan ook handig zijn om je kar niet of minder te laten uitzwaaien bij snelle bochten.

Groeten, SuSEQ

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:09

Dit is onze wagen:
Afbeelding
Pas nieuw gekocht (afgelopen winter) en heel goed overwogen of we een molenrem of stuurvertraging wilde hebben. Wij hebben ervoor gekozen om het niet te doen, ten eerste meer gewicht, scheelt zo 50 kilo en ten tweede, als je de stuurvertraging verkeerd gebruikt, dan gaat het wenden heel zwaar (zagen wij vorig jaar tijdens een klasse 4 wedstrijd, en de menner kreeg het pas na de wedstrijd door dat de stuurvertraging de verkeerde kant op was gedraaid). De molenrem vonden wij ook niet nodig. Het is dus maar net waar je waarde aan hecht, wij dus aan het gewicht van de wagen. Deze wagen draait lekker kort. En wat ook erg belangrijk is, een goede groom die goed met je meekijkt en meedenkt. Moet zeggen dat ik daar erg in verwend ben, want samen met manlief vormen wij een heel goed team, al zeg ik het zelf.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:21

confetti schreef:
...
en ten tweede, als je de stuurvertraging verkeerd gebruikt, dan gaat het wenden heel zwaar (zagen wij vorig jaar tijdens een klasse 4 wedstrijd, en de menner kreeg het pas na de wedstrijd door dat de stuurvertraging de verkeerde kant op was gedraaid).

Dat ligt dan aan het verkeerde gebruik, niet aan de aanwezigheid van de technologie.

Inderdaad, beide dingetjes zijn niet noodzakelijk om te kunnen bollen. Ze zorgen voor meer gewicht en als dat je grootste vijand is, heb je ze beter niet. Een goede groom is veel meer waard dan al dat ijzerwerk.

Groeten, SuSEQ

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:01

SuseQ, idd, datg bedoelde ik ook, verkeerd gebruik Knipoog , helemaal mee eens.

Zo, ben terug van Breda Hippique. Ik heb een poosje bij de dressuur 4 span paarden gezeten, vond het erg leuk om te zien. Manlief was ondertussen even bij de hindernissen gaan kijken, dat vond ie wel interessant Haha! , wist al precies hoe hij de hindernis met brug zou nemen, hihi.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:16

vzo ben vandaag ook lekker bij de dressuur gaan kijken in breda alleen vond ik de puntenverdeling niet even eerlijk.

Martien van veen nog gezien en fotos gemaakt voor echwell Haha! vond alleen de pony rechtvoor een beetje vervelend hij wou beetje harder dan de rest en liep af en toe met zijn hoofd te slaan dat was best jammer maar verder een zeer nette proef gereden.
Tinne bax haar span ook nog zien rijden echt supper mooi lijken allemaal op mijn pony dus pa en ik woude er al gelijk 3 bijhebben haha. Eerst van het najaar maar eens 1 erbij gaan zoeken. Denk dat dat nog een hele opgaaf gaat worden beetje zelfde kleur en karakter haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:14

Ach ja das waar ook, hoewel ik Breda echt een mega festijn vind kan ik er niet heen.
Dus verslag is welkom Tong uitsteken
Vandaag dan de marathon van de paarden toch? dan is Tomas Eriksson ook van de partij Vingers aflikken

Morgen kan ik weer mennen met [paard] Go jij! Go jij!

Confettie: je hebt echte een gestroomlijnde wagen, voor mij is dat nu nog een toekomstdroom.
Die wagens zijn zo duur.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:59

Ilegra, het heeft voor mij ook een aantal jaar geduurd voordat wij deze wagen hebben aangeschaft. Moet wel zeggen dat mijn andere wagen ook super bevalt hoor, maar deze heeft een net iets betere vering en dat zit echt zalig.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:10

mooie wagen confetti! komt die van de Lemerij? hij lijkt namelijk erg op die van mij.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 08:08

Hallo,

Mooie wagens allemaal. Ja

Nou gisteren weer gemend. Ik had open dag op de manege in Wirdum en moest daar VD laten zien. Ik dacht het is mooi weer kan ik mooi met de Pony (Nanna) terug naar huismennen. Is een kilometer of 7 en zien we weer eens wat anders. Dat gign ook helemaal goed tot we bij een boerderij kwamen an er aan de voor ons rechter kant een eendekorf in de sloot lag. En Nanna die eng vond. ze ging een beetje naar linker maar verder niks schokkends ofzo tot ze in eens opzijsprong en in de afgang van de sloot terect kwam. Deze was zo stijl dat ze niet meer terug kon en we zijn dus met pony, kar en ik door de sloot gegaan. Nietmand heeft wat ik zit onder de blauwe plekken. Pony heeft niet een stap kreupel gelopen. en mijn groom was tijdig van de kar af en stond op de kant.

Drukt weer even met de neus op de feiten dat een ongeluk in ee klein hoekje zit. De pony is nooit ergens bang voor. Doet doet soms rare dingen maar nooit echt gevaarlijk dit is wel het laatste wat ik ooit verwacht had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:53

Mijn aankomend menpaard talentje Clown
Ik weet niet of het mag maar ik wil jullie graag voorstellen aan [paard].
De eerste nakomeling van mijn lieve merrie [paard].
Als ze niet weer drachtig wil worden of het word weer een hengst dan blijft [paard] en ga ik met hem in de toekomst wedstrijd mennen.
Tegen die tijd heb ik vast wel een wagen.

Gisteren stond [paard] vol op in de belangstelling, was iemand komen fotograferen en die had haar oppaskindje meegenomen.
Nou [paard] en [paard] kwamen geen aandacht te kort.
[paard] kent alleen nog maar de galop knop, draven doet hij eigenlijk nog bijna niet.
[paard] heeft eindelijk uitgevonden dat [paard] ook wel rondjes om haar heen kan galoperen.
Daar ben ik heel erg blij mee, nu kan haar pees weer herstellen en ze kan weer wat dikker worden.
Haar hele zwangerschaps buik is praktische weg.
Hier een paar kiekjes van de foto reportage.
Afbeelding
[paard] vond het allemaal wel best.

Afbeelding
Close-up.

Afbeelding
Springen Clown

Afbeelding
Drafje

Afbeelding
Nog een drafje (dit zijn zelfdzame momenten).

Afbeelding
Galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:55

Nelleke H: Bloos! wat hebben jullie geluk gehad.
Hoe zijn jullie er weer uit gekomen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:07

Nelleke, dat is schrikken zeg!

Ilegra, wat een plaatje!