Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
confetti schreef:timokyana, is hier in Nederland gewoon te koop bij de Boerenbond en doe het zelf. Is een dikke bol met dun stevig touw. Heb helaas geen foto. En van die veiligheidssluitingen: http://www.marathonwagen.com/?p=productsList&iCategory=24&page=1
Sammykuh, dat vind ik nog een behoorlijk gewicht voor een B pony. Onze B pony's lopen voor een wagen die 110 kilo. Ik zou de wagen nog wel even nawegen, in praktijk wil het nog weleens gebeuren dat ze zwaarder zijn dan op de verkoopplaat staat.
) confetti schreef:Voor 2 span heb je idd meer gewicht nodig. Bij de aankoop van onze eerste wagen zijn wij namelijk een beetje de mist ingegaan, volgens zeggen was die 200 kilo, maar hij blijkt dus meer dan 250 te wegen en dat is gewoon te zwaar. Nu kijken wij daar beter naar en proberen een lichte wagen aan te schaffen, zeker met het oog op de marathons. Heb je al met zo'n wagen gereden?
maar als hij nou goed bevalt bij mij EN mijn pony dan word het waarschijnlijk die kar en dus het model van de foto. Mocht hij niet bevallen ga ik gewoon op zoek naar een andere wagen natuurlijk. Ga niet veel geld uitgeven en geen verandering zien in het rijden dan kan ik net zo goed deze wagen houden die te groot toont voor hem maar voor het trekken niets te zwaar is
in mijn profiel vind je foto's van mijn peerdjes.
Vandaag heb 'k hem op de wei gezet bij de twee andere ponies en twee paarden. Anja, de bruine welsh was er niet zo tevreden mee en joeg hem weg. Alexander, één van de twee paarden, was er ook niet tevreden mee, maar die bleef doordoen als hij erachteraan ging. De anderen waren nogal onverschillig... Met dat gejaag van Alexander heb ik die grijze (hij heeft nog steeds geen naam
) vanavond uit een andere wei kunnen vissen - ze hadden hem onder de draad door gejaagd. Gelukkig is er niks aan, maar goed is anders. Het zal wel koelen zonder blazen, zeker?
, wow. Heb even in je profiel gespiekt
. Ben nu 38 weken zwanger en aan het begin van de week erg ziek geweest, dat we maar geen risico nemen. Ik moet echt nog even geduld hebben met weer te gaan mennen.
)welsh_lover schreef:Hoi hoi Mooie kar hoor Samantha!!! Maarre nog wel even wachten he met dat tweespan !!! Denk ik ik ga tweespan rijden heb ik tenminste geen concurrentie meer van jou ga je ook tweespan rijden !!![]()
Om de hoofstelletjes op de plaats te houden maak ik altijd het hoofdstel vast met een touwtje. Die van mij hebben gelukkig nog nooit de hoofdstelletjes uitgedaan, maar bij Peter waren de welshjes er een kei in. Die heeft eerst ook zo'n riempje tussen de neusriem en keelriem geprobeert, maar dat werkte dus niet. Die heeft toen riempjes laten maken die je om de hals doet en daar zit een riempje aan wat aan de bovenkant van het hoofdstel vast zit. Ik vond dat niet echt mooi en je hebt al snel de kans dat je hem te strak doet dus ik maak mijn hoofdstel vast met een touwtje aan een vlechtje.
Ik kan nog steeds niet rijden met mijn schouder echt balen !! Hopenlijk gaat het snel beter en kunnen die twee weer snel voor de kar!!
balen van je schouder maaruh eer dat ik met een 2 span op wedstrijden verschijn zijn we al 2 jaar verder hoor
wil namelijk een 2 bijkopen die nog groen is zelf beleren en eer dat hij dan goed enkelspan loopt laat staan 2 span duurt nog wel even dus haha. Ben maar niet bang voor 2span concurentie 
hoop dat het dan wel droog is hoor kan ik lekker dressuur gaan kijken
misschien nog wel wat van leren ahah Maisie schreef:@ sammykuh Gave kar heb je besteld. mijn vriend heeft ook een jasperse kar. miss gaan wij ook om een andere. ik heb net zo'n kar als jij had en nog een andere. dan gaan we 2 karren van mij en die van mijn vriend inruilen tegen 2 nieuwe.
Ik moet ook een enkel/dubbel wagen. wil dan ook stuurvertraging en een molenrem. en een enkel bokkussen zodat er niemand meer naast me kan zitten.
Maar goed dit zijn alleen nog maar ideeen. Voorlopig is mijn enkelspan kar nog kapot dus ik hoop dat mijn pa m voor het weekend heeft gemaakt want heb zaterdag wedstrijd.
waar gaan jullie voor jasperse kar kijken ? Ilegra schreef:Ik lees hier over stuurvertraging, wat heeft dat voor voordelen? een een molenrem????
Met stuurvertraging is de dissel schuivend verbonden aan de voortrein, zodat de voortrein iets later draait dan de dissel. De dissel staat dan in een grotere hoek tegenover de middellijn van je koets dan de vooras. Dat heeft als voordeel dat je korter rond palen heen kunt draaien: de paarden er net achter en de koets zwenkt iets uit, zodat die mooi rond de paal draait zonder dat de paarden moeten uitdraaien.
Het kan ook handig zijn om je kar niet of minder te laten uitzwaaien bij snelle bochten.
confetti schreef:...
en ten tweede, als je de stuurvertraging verkeerd gebruikt, dan gaat het wenden heel zwaar (zagen wij vorig jaar tijdens een klasse 4 wedstrijd, en de menner kreeg het pas na de wedstrijd door dat de stuurvertraging de verkeerde kant op was gedraaid).
, helemaal mee eens.
, wist al precies hoe hij de hindernis met brug zou nemen, hihi.
vond alleen de pony rechtvoor een beetje vervelend hij wou beetje harder dan de rest en liep af en toe met zijn hoofd te slaan dat was best jammer maar verder een zeer nette proef gereden.

wat hebben jullie geluk gehad.