[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NdV74

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:06

Ik kom daar straks even op terug Tijnie.
Ik heb het reglement nog niet gelezen. Ik weet wel wat er afgesproken is. Dus ik moet even kijken hoe ze het in het reglement verwoord hebben.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:47

De rijtijd stopt bij het passeren van de trajectfinish gevolgd door 1 kilometer verplichte stap.
Binnen maximaal 15 minuten na traject finish dient het paard voor de keuring aangeboden te worden.
De keuring mag aangespannen te geschieden, tenzij de wedstrijddierenarts anders beslist.

De schuingedrukte zin klopt grammaticaal niet. En dan komt omdat er DIENT dient te staan in plaats van MAG. Zo is het afgesproken tijdens het overleg.
Je hebt maximaal 15 minuten voor het staptraject. Zodra je terug komt uit het staptraject wordt de hartslag gemeten AANGESPANNEN. Je mag dus niet nog even stil gaan staan omdat die 15 minuten nog niet om zijn (zoals voorheen het geval was). Gelijk na die 1 km hartslagmeting.

Ik ga dat nog wel terugkoppelen naar de KNHS.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:01

NdV74 schreef:
De rijtijd stopt bij het passeren van de trajectfinish gevolgd door 1 kilometer verplichte stap.
Binnen maximaal 15 minuten na traject finish dient het paard voor de keuring aangeboden te worden.
De keuring mag aangespannen te geschieden, tenzij de wedstrijddierenarts anders beslist.

De schuingedrukte zin klopt grammaticaal niet. En dan komt omdat er DIENT dient te staan in plaats van MAG. Zo is het afgesproken tijdens het overleg.
Je hebt maximaal 15 minuten voor het staptraject. Zodra je terug komt uit het staptraject wordt de hartslag gemeten AANGESPANNEN. Je mag dus niet nog even stil gaan staan omdat die 15 minuten nog niet om zijn (zoals voorheen het geval was). Gelijk na die 1 km hartslagmeting.

Ik ga dat nog wel terugkoppelen naar de KNHS.

Oke,heb je link waar ik het regelement kan vinden.en hoezit datnumetdie snelheden want van mark krijgen we een boekje door gestuurd dat we maar 12km max mogen rijden,moet het nudan sneller zijn.ik vind dat de knhs het wel moeilijk maakt

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:05

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:19

Daar kom ik weer. In de tekst staat nergens dat je niet mag stil staan in die vijftien minuten. Naar mijn idee is dat dan heel vrij te interpreteren. Er staat binnen vijftien minuten aaanbieden en dat dit aangespannen mag.

Er wordt bijvoorbeeld niet aangegeven dat dit direct na binnenkomst staptraject moet zonder stil te staan op het terrein.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:26

Het is niet om vervelend te doen maar ik merkte vorig jaar dat het reglement vrij werd ingevuld. Nanda en jij (ik ook Door Nanda) weten de precieze invulling door het overleg maar uit de tekst is absoluut niet te halen dat je niet mag stil staan of iets dergelijks. Andere deelnemers en ook ik kunnen hier dus voor onverwachte zaken komen te staan en discussies worden in de hand gewerkt.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:28

Precies. Maar zo is het dus niet afgesproken. Zoals het er nu staat, is er eigenlijk niks gewijzigd. En dat was dus niet de bedoeling.
Daarom heb ik al gemaild naar de KNHS. Dit is gewoon niet volgens afspraak.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:34

Staat er niet iets in over dat je je in de richting van de finish dient te begeven of zoiets? Dat staat bij endurance, dus dat betekent dat je niet stil mag staan (wij hebben geen uitstaptraject).

Voor Mark is het ook heel vervelend want die doet zijn best met het materiaal wat hij dan heeft. Dus hoop dat jullie hem een beetje ontzien, hij kan er ook niets aan doen zeg maar ^)

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:38

Nee dat staat er dus ook niet in.

Mark kan er zeker niks aan doen. Die kan er ook niet meer van maken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:46

Ik neem aan dat Mark in zijn functie als jury wel op de hoogte is van de reglements wijzigingen. Wat betreft de snelheid is bepaald dat 14 bij de pony's max mag aangevraagd worden in het vraagprogramma maar de snelheid wordt bepaald door de organisatie. Het kan dus zijn dat de max snelheid omlaag gaat op sommige wedstrijden door bijvoorbeeld moeilijk terrein of een wedstrijd vroeg in het seizoen. Uitstaptraject zou inderdaad max 15 min en direkt tellen bij passeren finishlijn. In de laatste km mag er niet worden stilgestaan of getreuzeld.
Ik kan de reglementen nog even niet downloaden op mijn foon dus ik zal ze later doornemen.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:04

Er staat wel in het reglement aangegeven dat je in de richting van de finish of zoiets moet rijden en als je te snel binnen zou komen dat je dan dus niet om mag keren of voltes of iets mag rijden.

Maar t.o.v. het staptraject staan de oude regels beschreven en niet hetgeen er besproken was.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 19:53

Edit hihi
Laatst bijgewerkt door L_Rivaldo op 02-03-15 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:13

Ja je mocht niet vlak voor finish omdraaien of iets van voltes rijden om daarna pas de finish over te gaan. In Hellendoorn is iemand uitgesloten omdat ze dat deed. Je mag niet gaan stilstaan vlak voor finish en wachten tot je erover kunt.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 20:19

Oeps

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:19

Jeetje wat maken ze het moeilijk allemaal! Ik snap het niet eens wat ze nou willen ?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 20:22

Ja en ook dat je niet weet wat je moet aanhouden als het minder als een week van te voren is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:25

Daarom het belang van een voorbespreking bijwonen op de wedstrijddag zelf :D :j

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 20:33

Klopt

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 21:58

Max snelheid is verhoogt (zie mail) is voor de ponys 14 km geworden

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:42

Nog even vraagje voorheen had ik hier niet mee temaken,maar hoe werkt het met de winstpunten net gzocht mar vind dat niet

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:52

Als je de rit goed eindigt heb je twee winstpunten. Is er iets verkeerd in de keuring na je traject dan heb je bij te hoge hartslag een wachttijd van vijftien minuten voor herkeuring. Je verliest dan sowieso een punt. Te snel of te langzaam rijden is geen winst. Afgekeurd is geen winst. Bij zes kun je verder naar een hogere klasse.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:00

Barney1978 schreef:
Als je de rit goed eindigt heb je twee winstpunten. Is er iets verkeerd in de keuring na je traject dan heb je bij te hoge hartslag een wachttijd van vijftien minuten voor herkeuring. Je verliest dan sowieso een punt. Te snel of te langzaam rijden is geen winst. Afgekeurd is geen winst. Bij zes kun je verder naar een hogere klasse.

Oke bedankt

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:22

Oh dan kan je al vrij snel door naar klasse 2 sneller als bij dressuur zeg maar.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:57

Dat klopt, alleen dan zul je op een andere wijze moeten omgaan met trainen. Wil je je paard/pony eerlijk behandelen en hem goed voorbereiden dan moet je de trainingen serieus inzetten. Niet te snel ophogen in kilometers of in snelheid. Dan is het niet verstandig om af en toe eens te trainen en dan gelijk 25-30 kilometer.

Je zult op meerdere trainingen per week je kilometers moeten rijden, daarnaast momenten zoeken dat je een piek inzet en weer een rustperiode. Pas als de kilometers erin zitten en dit gaat goed dan ga je de snelheid wat ophogen, ik zie regelmatig dat mensen de snelheid zo belangrijk vinden ondanks dat je aan het begin van een seizoen zit. Onze snelheid is beduidend langzamer dan aan het eind van het seizoen, ik richt me eerst op het goed afleggen van de afstand voordat ik daar mee verder ga. Natuurlijk zoek ik af en toe de grens meer op door de snelheid op te hogen, net zoals het meerijden met de grote paarden. Maar dit is geen doel en komt dan maar 1 keer of 2 keer zo voor.

Klasse 2 en zeker 3 is anders omgaan met de sport en is het niet meer afhankelijk van alleen maar die basisconditie die je hebt in klasse o en 1. Dan hangt het ook nog af van wat voor soort pony/paard je hebt. Ik heb geen pony's die vanuit zichzelf maar willen blijven lopen, ik moet dit erin trainen en naarmate het seizoen weer vordert gaat dit steeds beter.
Begrijp me niet verkeer, ze lopen prima maar als ik niets doe dan zouden ze ook gewoon heel kalm aan over de weg gaan. Maar net zoals het feit dat ik daar meer voor en aan moet werken is een looplustige pony heel erg prettig maar die moet je ook weer beschermen en beseffen dat het niet de kilometers zijn waar je ze aan kapot kunt trainen maar juist de snelheid.

Dus het behalen van de winstpunten is een doel en heel leuk maar het heel houden van de paarden/pony's en balans vinden in de trainingen is veel belangrijker. Dat gaat vaak vanaf klasse 2 en hoger meer meetellen omdat het dan meer aankomt op goede training en nadenken over wat je aan het doen bent.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:03

Ik denk dat bij endurance bij slechte training dat je een stuk sneller tegen de lamp loopt dan bij Dressuur oid. De keuringen achteraf zijn streng genoeg om dieren die 't eigenlijk niet konden zo uit te vissen. Bij de Dressuur kan je heel ver komen met een paard wat eigenlijk niet voor elkaar is/het eigenlijk helemaal niet kon.

Persoonlijk heb ik trouwens ook meer met pony's die niet zichzelf doodlopen, maar duidelijk aangeven dat ze moe zijn. Anders moet je er wel heel erg op bedacht zijn dat je niet te ver gaat idd...

Ben benieuwd hoe Kyano is. Volgens mij is het geen type die zich doodloopt. Sowieso heb ik ergens wel een beetje het idee dat ie wat flegmatiek is/wordt nu die het allemaal snapt. Nu zijn hengsten dat vaak wel, beetje luiig, maar dat vind ik helemaal niet zo erg :P